- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (295 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (238 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (186 opinii)
- 4 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (101 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (53 opinie)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (244 opinie)
Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat
Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłacą 117 mln zł za wydzierżawienie na osiem lat 48 nowych autobusów marki Mercedes. Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. Gdańsk będzie kolejnym miastem w kraju - po Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach - które wzmocni tabor wypożyczonymi, a nie kupionymi na własność autobusami.
8-letnia dzierżawa w przeliczeniu na jeden autobus jest nieco droższa, bo do kosztów pojazdu trzeba doliczyć jego bieżące utrzymanie, naprawy, wymianę części etc. Łączna wartość umowy z Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. wynosi 117,3 mln zł - w tym wartość najmu autobusów na osiem lat to 90,6 mln zł i wartość utrzymania technicznego - 26,7 mln. Średnio daje to ok. 2,43 mln za sztukę.
Zgodnie z wymogami zawartymi w specyfikacji przetargowej wypożyczone autobusy muszą być wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy, a wcześniej nie mogą być używane. Mają być wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro VI.
Na ogłoszony jesienią przetarg odpowiedziała jedna firma. 48 pojazdów dostarczy konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.
- GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i sześć typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami - wylicza Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.
Autobusy pojawią się w Gdańsku w 2020 roku.
- Podążamy za współczesnym trendem tzw. sharing economy, według którego to używanie, a nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT-u. - Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy, bez konieczności angażowania w to naszych pracowników i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów.
Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.
Miejsca
Opinie (316) ponad 10 zablokowanych
-
2019-01-31 15:45
Kupujmy wszystko co Niemieckie i Drogie to szybko zgnije na tym Błocie co sypiecie zimą
- 9 2
-
2019-01-31 15:49
Tak trzymaj - najważniejszy jest Interes Niemiec
- 17 2
-
2019-01-31 15:52
To są te g*wna, gdzie trzeba stać metr od drzwi bo inaczej nie chce ich zamknąć?
SZAJS!
- 7 2
-
2019-01-31 15:53
Jedźcie wszyscy z Gdańska i Gdyni do Krakowa. I zobaczcie jak wygląda prawdziwa komunikacja! (5)
Kraków jest miastem numer 1 w Polsce jeśli chodzi o komunikację. Najnowocześniejsze tramwaje i autobusy. Ciągle się kupuje nowe i to te najnowsze modele full opcja. Tramwaje są specjalnie projektowane dla Krakowa. W każdym tramwaju, autobusie czy na przystanku. Można kupić bilet w super nowoczesnych automatach. Wszystkie full digital. Trójmiasto jeśli chodzi o komunikację to 3 świat, dosłownie. Kraków - Gdynia tylko Pendolino.
Mówię to bez złośliwości w stosunku to mieszkańców Gdańska i Gdyni. Bo fajni z was ludzie.
Ale dziwię się, że tyle czasu tak elementarne rzeczy jak komunikacja są pomijane w Trójmieście.
Wiem, wiem zaraz wyjedziecie z powietrzem w Krakowie. Ale już śpieszę z updatem. Jako pierwsze miasto w Polsce Kraków walczy na prawdę ze smogiem i paleniem w piecach. Są cały czas kontrole domów. Naloty nad osiedla z dronem wyposażonym w specjalistyczne kamery i czujniki. To nie SF to Kraków. Straż miejska ma prawo wejść wam do domu i skontrolować czym palicie. Wysokie kary. Miasto dofinansowuje wymianę pieców. Kraków docelowo ma mieć wszystkie autobusy elektryczne. Dziś wszystkie spełniają normę emisji spalin EURO 6. I jako pierwsze miasto w Polsce wprowadziło strefę dla aut tylko z napędem elektrycznym i hybrydowym na Kazimierzu. Tak, że za 2-3 lata jest spora szansa, że wszyscy którzy mają stare auta czy to benzyna czy ropa. Nie wjadą do centrum miasta.
Miłego dnia mieszkańcy Trójmiasta. Zaglądam tu często i czytam wasze komentarze. Bo mieszkam 50/50 Kraków - Gdynia- 18 11
-
2019-01-31 16:15
z tymi autami to mnie nie rozśmieszaj bo nie wiem czy wiesz ale ich transport zrobi więcej smogu niż te diesle stare robią, a dodatkowo za 15 lat ciekawe kto to wszystko i za ile zutylizuje te akumulatory itp.
- 2 6
-
2019-01-31 16:31
jezu co to za bzdury?
wymiana taboru następuje falami - ja pamiętam czasy, gdy w Gdyni (nie w Gdańsku) jeździły nowoczesne niskopodłogowe autobusy i trolejbusy, a w Warszawie tłukli się jeszcze Ikarusami
co do smogu - wybacz ale nie rozśmieszaj mnie - są dane - twarde fakty - rzeczywistość - można każdego dnia sprawdzić jaki smog truje wam umysły w centusiowie - mozna tez zrobić porównania z ostatnich 100 dni - więc nie ośmieszaj się
straż miejska ma takie same prawa chyba w każdym mieście, nie podniecaj się - problem w tym, że u was pewnie z 80% to piece a w Trójmieście pewnie z 20% - cała reszta to ekologiczne ogrzewanie miejskie - już od czasów PRLu
a w Trójmieście od kiedy jest wsparcie UE powszechne jest docieplanie budynków, co wy dopiero odkrywacie
jesteście jak ci barbarzyńcy, którzy chcą pouczać Rzymian- 2 9
-
2019-01-31 17:09
To jedź i tam zostań.
- 2 7
-
2019-02-01 09:48
Zgadza się
Kraków ma super komunikacje publiczna. Teraz mieszkam w Gdańsku i byłem po auto w Olsztynie. Komunikacja również na wysokim poziomie, nowe tramwaje, autobusy. W Gdańsku nie tylko komunikacja z lat 70, ale stan dróg również. Szczegolnie Hallera od Brzeźna do Wrzeszcza, koła można urwać przy prędkości 50 km/h.
- 2 0
-
2019-02-01 15:41
Syn i synowa przeprowadzili się do Krakowa
Więc jestem tam częstym gościem. Niestety tylko tam znaleźć mogli wspólnie pracę. Potwierdzam w całej rozciągłości. Autobusy hybrydy albo elektryczne jak linia 537 którą często jeżdżę. Spóźnienie rzadkie i co najwyżej kilka minut. Z przykrością stwrerdzam, że są to dwie różne epoki. Mieszkam w Gdańsku od 30 lat (przedtem w Gdyni) ale chciałbym mieć w Gdańsku komunikację miejską taką jak w Krakowie a nawet lepszą bo Gdańsk na to zasługuje
- 1 0
-
2019-01-31 15:55
Z Turcji? (1)
- 7 0
-
2019-01-31 22:02
Budowa imperium trwa
Tak.
- 1 0
-
2019-01-31 15:55
(2)
A do Moraga beda jezdzic?
- 4 0
-
2019-01-31 15:56
Przez mrągowo
- 1 0
-
2019-02-01 06:54
A gdzie to leży młotku?
- 0 0
-
2019-01-31 15:56
Dobra decyzja, wbrew pozorom. (4)
46 autobusów kupionych na własność kosztowało 79mln zł
48 autobusów wypożyczonych na 8 lat kosztuje 90 mln zł
Ile taki autobus jest wart po 8 latach? No myślę że 20% wartości będzie - czyli jakieś 15mln
Miasto zyskuje to że nie musi od razu płacić (kredyt), zamiast tego raty najmu - gdyby był zakup na kredyt koszty odsetek (zakładając regularne spłacanie) przez 8 lat wyniosłyby ok 20-30%
---------------------
Reasumując
Wariant najem = 90mln (nie liczę kosztów obsługi tech)
----------------------------
Koszt przez 8 lat = 90mln zł
Wariant zakup = ok 82mln zł (nie liczę serwisu)
Koszty kredytu ok 16-25 mln zł
Wartość sprzedaży po 8 latach ok 20% czyli 16mln zł
--------------------------
Koszt przez 8 lat = 82 - 91mln zł
Reasumując nie ma wielkiej różnicy cenowej zakup na kredyt czy najem.
Najem jest za to o tyle dobry że nie obniża zdolności kredytowej czyli GAIT/miasto może zdolność, wolne środki przeznaczyć na "wsad" do inwestycji unijnych - i one są priorytetem - wkrótce się skończą więc póki są trzeba zgłaszać jak najwięcej projektów- 7 20
-
2019-01-31 17:34
Dobra, dobra,
- 0 0
-
2019-01-31 17:35
Dobra, dobra. A te pieniądze na raty wynajmu to skąd niby będą?
- 2 0
-
2019-01-31 17:44
(1)
kurłła, co to za autobus który po 8 latach jest wart 15mln ??
- 3 2
-
2019-01-31 17:47
wszystkie razem geniuszu intelektu
- 4 1
-
2019-01-31 15:57
Jakie sharing economy? (1)
Sharing economy to WSPÓŁużywanie. Sharing economy to np. Trafficar, gdzie z jednego środka transportu korzysta wielu użytkowników.
Autobusy będą jeździć wyłącznie w Gdańsku, więc jest to zwykły leasing, znany od dziesięcioleci.
To jest po prostu niebywałe, że ten człowiek próbuje dokleić PRowe pitololo do tak banalnej transakcji.- 24 4
-
2019-01-31 20:40
Ten Pan jest znany z takiego działania, pracę w ZTM zaczął od zmiany nazwy i loga za grubą kasę, podczas gdy w warsztacie ludzie srubokręta nie mieli. Można było poczytać na forach o zasługach tego pana
- 2 0
-
2019-01-31 15:59
hahaha Lisicki laik myśli ze jeśli obcy będą naprawiać to nie będą się psuły hahaha człowieku zajmij się szachami albo czymś innym bo o komunikacji nie masz pojęcia
- 19 1
-
2019-01-31 16:04
(1)
Chciałbym podzielić się pewnym wrażeniem. Paru kretynów piszę tu o wspieraniu gosp. niemieckiej pseudo patrioci za dychę nie potrafiący czytać.nikt po za konsorcjum merca i pekao leasing do przetargu się nie zgłosił !!! pajace bez szkoły
- 4 10
-
2019-02-01 02:53
A jakie byly kryteria doboru?
Kto sie spieszy i zle ustawia przetarg ten dwa razy traci lub zyskuje w zaleznosci od woli zamawiajacego....To chyba jasne?
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.