• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Michał Brancewicz
22 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Trakcja widoczna na 900-metrowej estakadzie na wysokości portu lotniczego.
  • Wiadukt przy PKM Niedźwiednik z widocznymi bramownicami sieci trakcyjnej.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?

Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.

    Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • (11)

    Imponujące...a tak po prawdzie kiedy doczekamy się magnetycznych składów?Jeździłem takim w Japonii..W godzinkę 420km,nawet nie zdążyłem śniadania rozpakować z harcerskiego plecaka.

    • 21 88

    • Ja jak byłem w Californi przejechałem się hyperloopem, 1200 km/h to dopiero jest prędkosć aż kanapka mi wypadła z ręki.

      • 40 1

    • Zwłaszcza że pociąg, o którym piszesz

      Jedzie tylko 15 minut, pokonując trasę z centrum miasta do lotniska.
      A sama technologia, którą została wykorzystana do utworzenia tego połączenia, kosztowała tyle co wymiana całego taboru wraz z szynami w całej Polsce. Ty to jesteś bajkopisarz.

      • 36 1

    • (5)

      Pod koniec lat 90-tych pojechaliśmy całą rodziną do Japonii oglądać skoki Adama Małysza, jechaliśmy pociągiem Shinkansen z Tokio do Sapporo, trasa 1100 km w 3 godziny.

      • 11 3

      • Nie uważasz, że jazda do Japonii, aby oglądać Małysza (3)

        To trochę przesadzony plan? Nie żebym miał coś przeciwko, każdy bawi się tak, jak lubi, no ale to trochę daleko, zwłaszcza, że można go obejrzeć tu, w ojczyźnie ?

        • 7 17

        • w ojczyźnie (1)

          to najlepiej wychodzi odwalanie kity

          • 11 1

          • A kto tam będzie jeździł?

            Wieś do miasta musi blaszakiem przyjechać . Brian z Karyną i córka Jessica

            • 9 3

        • Na Kaszuby też przesada jechać

          Można wyjść do parku. Nie uważasz?

          • 3 0

      • Nie wierzę, ze pod koniec lat 90

        Małyszomania była na początku dwutysiecznych.

        • 4 1

    • jak zwykle kłamiesz

      • 3 1

    • Halo

      -Halo, nie moge gadać, jadę pociągiem 420 km/h w Japonii!! -Ale to ty dzwonisz! Rozłącz się! -Nie słysze co mówisz, ale pędzi...

      • 4 0

    • tylko, że w Japonii jedyna kolej magnetyczna ma 9 km dlugosci

      Shinkansen nie jest magnetyczny.

      • 8 0

  • Prędkości 120 na godzinę? Przy przystankach co 1 km (10)

    • 119 15

    • może nie będą się zatrzymywać?

      • 29 2

    • Z Gdańska do Kościerzyny miejscami 118 już teraz spalinowe jeżdżą. (3)

      Jechałem, sprawdziłem dla ciekawości. Włączyłem na smartfonie Yanosika więc pomiar raczej dokładny.

      • 15 1

      • Zmień telefon

        One tam jadą Max 60 kmh

        • 6 19

      • Przecież praktycznie na całej linii PKM od samego początku obowiązuje prędkość 120 km/h. (1)

        Żadna to nowość czy odkrycie. Tylko zagęszczenie przystanków zazwyczaj uniemożliwia złapanie tej prędkości większości pociągów z wyjątkiem "kościerskich" sprinterów.

        • 27 0

        • czy nie jest tak, że infrastruktura pozwala na prędkość 120km/h

          co nie jest wybitnym wynikiem, ale nie znaczy to, że każdy pociąg będzie taką prędkość osiągał?

          • 0 0

    • 120 km to nie jest jakos duzo (1)

      teraz jedzie kolo 60 a ma sie wrazenie, ze stoi w miejscu

      • 5 1

      • Tą liną kolei nigdy szybciej nie pojedzie.

        • 4 0

    • Ostre hamowania beda - bedzie wesolo!!

      • 3 1

    • Pociągi przyspieszone

      A słyszałeś o pociągach przyspieszonych? To takie, które nie zatrzymują się na każdej stacji i przystanku. Takie są właśnie pociagi do Kościerzyny.

      • 3 1

    • Zwykłe tramwaje między przystankami jadą 70km/h

      Pojazdy elektryczne przyśpieszają bardzo szybko.

      • 2 0

  • Dwa lata (2)

    + dwa lata postępowanie
    + Odwołanie od decyzji wsp. Wykonawcy
    + Dwa lata budowa
    +Dwa lata poślizgu
    I może właśnie w 2030 temat się zamknie. No chyba, że podrożeją materiały budowlane, to może się wydłużyć do 2025....

    • 67 26

    • A tu mi się omsknelo (1)

      Miało być 2035

      • 11 2

      • LOL

        No widzisz...a tak fajnie się krytykuje , a samemu wali się błędy ...

        • 1 3

  • (4)

    A kto będzie jeździł tym

    • 19 88

    • Podobno sam Elon Musk ma przyjechać obejrzeć ten cud techniki.

      • 12 4

    • (1)

      Ja będę jeździł.

      • 24 0

      • Ja to jest d*pa

        • 4 5

    • Glos rozsądku

      • 3 1

  • może się czepiam, ale pamietam dyskuje na początku na prąd czy nie (10)

    wybór składów, infrastruktura itp. Po co teraz ta dyskusja, nie lepiej było od razu tak zrobić.

    • 72 35

    • To byś miał od 5 lat nieuzywana trakcję elektryczną. (4)

      Odcinek od Osowej do Gdyni należy do PKP i nie było planu elektryfikacji wówczas.
      W domu też tak robisz - kupujesz farbę, bo za 5 lat przyda się do malowania, a na razie niech leży w piwnicy?

      • 42 3

      • Ciekawa teoria...

        • 2 17

      • (2)

        Można było zelektryfikować pkm do lotniska. Kupić mieszane składy i po sprawie.

        • 4 14

        • (1)

          A co to są "mieszane składy"? :D

          • 6 2

          • np. bydlęce

            • 13 0

    • Nie można było z przyczyn obiektywnych.

      To nie jest wiedza tajemna, wystarczy prześledzić powstawanie tej inwestycji.

      • 16 4

    • Choćby dlatego że gdyby wówczas zdecydowano na zelektryfikowaną linię, nigdy by nie powstała z braku funduszy. To było dobre rozwiazanie - linia funkcjonuje a dowód na to masz właśnie przed nosem; ilepowstaje komplikacji dla, tylko elektryfikacji.

      • 10 3

    • Były też dyskusje czy jednotorowa czy nie. To zawsze była tylko kwestia kasy. Taka proza życia.

      • 4 1

    • no nie można było

      ... bo o elektryfikacji trasy od Kościerzyny musiało zadecydować panstwo a nie samorząd, a to trochę trwało

      • 2 2

    • Kamil,jednak coś Tobie z pamięci umknęło

      Problem z elektryfikacją jest taki, że linia z Gdyni do Kościerzyny jest w zasobach pkp plk i tak długo jak ta firma nie ruszy z pracami zbudowania trakcji tej linii to pociągi elektryczne nie mogą jeździć.Co najwyżej składy hybrydowe mogły jeździć z Wrzeszcza do Lotniska,a dalszą część trasy jechałby jako skład spalinowy

      • 2 0

  • (1)

    Od razu mozna powiedziec, ze najnizsza oferta bedzie o polowe wyzsza niz zakladany budzet

    • 27 11

    • Ja sie nie moge doczekac jazdy zoltoniebieskim kiblem z gdyni glownej na lotnisko. Taki cyberpunk.

      • 10 5

  • Bardzo ładnie (2)

    teraz pora na wykazanie się władz Gdańska, wojewody, marszałka i PKP by zbudować sprawnie PKM/SKM na Orunię Górną i dalej. dopiero to ulży na korki a nie nowe drogi. I prosze nie pisać ze trzeba było kupowac mieszkania w falowcach bo nie każdy chce w takim budynku mieszkać. Gdańsk musi się rozwijac mieszkaniowo a w strone morza raczej sie nie da.

    • 41 18

    • poczekaj (1)

      nie wszystko na raz. Jeżeli zelektryfikują PKM i kupia kilkanaście nowych składów w powiedzmy trzy lata to i tak będzie bajka. Jak cały projekt będzie spięty i uruchomiony można działać z następnymi etapami.

      • 12 0

      • Na co ma czekać? SKM Południe potrzebna na wczoraj! Elektryfikacja se może czekać. Chociaż to akurat nie ma znaczenia.

        • 5 6

  • Same dobre wiadomości moi drodzy I kochani (3)

    Energa się ucieszy a nam zostanie jak zwykle coroczna podwyżka tzn płać i płacz.

    • 41 14

    • jak ktoś nie ma pracy to można jeździć na gape

      • 6 0

    • Jesteś wróżką

      Należy Ci polać.

      • 2 1

    • Nie Energa, tylko sprzedana przez Tuska Niemcom PKP Energetyka.

      • 1 0

  • tylko samochody są bezpieczne w tych czasach (6)

    przerzucić pieniądze na takie inwestycje na drogi na czas pandemii

    • 20 54

    • Samochody zwlaszcza jak kogoś podwoeziesz i zarazisz

      • 10 2

    • Elektrycznie może tak. Za "bezpieczne" życie wśród spalin dziękuję.

      • 4 5

    • Powiedz o tym bezpieczeństwie rodzinom kilku tysięcy ofiar śmiertelnych wypadków każdego roku.

      • 9 4

    • Potwierdzono dzbanie ze spaliny powodują ze jestes bardziej podatny na coronowirusa bo zatruwanie spalinami (2)

      powoduje ze ludzie chorują praktycznie na wszystko bo niszczą odpornosc człowieka

      • 5 4

      • Gdzie mam więcej spalin (1)

        Czekając na przystanku przy ruchliwej drodze czy siedząc w samochodzie z węglowym filtrem powietrza? :)

        • 2 7

        • Akurat większość przyspawanych do foteli ma zamiast filtra węglowego, czy HEPA kawałek szmatki

          Bo tak się robiło 10 lat temu.

          Do tego idealnie wlot powietrza za rurą wydechową poprzedzającego pojazdu :)

          Po tym jak mnie kiedyś dostawczak na światłach próbował zaczadzić, zacząłem szukać filtra kabinowego HEPA do swojego 15 letniego gruza. I niespodzianka, nie ma :)

          • 1 0

  • kiedy PKM na półnioc Gdyni? (14)

    dlaczego władze Gdyni nic nie robią żeby rozwiązać problemy komunikacyjne miasta?

    • 71 20

    • (1)

      po co ciągle te same pytania?

      • 10 17

      • Bo nadal nie ma odpowiedzi.

        • 4 1

    • (5)

      A umiesz czytać ostatnie artykuły w tym temacie? było ich sporo w tym dość konkretne.

      • 9 13

      • artykuły pojawiają się od 15 lat ale kiedy jakieś realne działania (1)

        • 16 1

        • A nie było ostatnio studium mówiącego że to nie ma sensu?

          Mam wrażenie że mieszkańcom zależy na darmowych parkingach przy PKM, a nie na samej kolei...

          • 4 13

      • właśnie umie (2)

        i wie, że to tylko działania pozorne...

        • 5 3

        • (1)

          To tak jak budowa dróg od 60 lat .Bo niektóre plany są starsze od obecnego prezydenta

          • 2 1

          • od ponad 70 lat

            Plany "drogi czerwonej" powstały w 48r ubiegłego wieku.
            A myślano o tym jeszcze przed wojną, tylko w innym kontekście...

            • 1 0

    • ponieważ Gdynianie wybrali sobie takich przedstawicieli do władz samorządu (1)

      • 12 6

      • Ten

        Vice ministerek toby ogarnal temat w pol roku .

        • 0 1

    • (1)

      Na północ...czego?? Cha cga cha

      • 4 9

      • Kierunek Mrzezino :)

        • 6 1

    • jest koncepcja chyba 4 warianty plus dodatkowe dwa podwarianty (1)

      na razie myśla ktory wybrac wiadomo że do realizacji długa droga - perspektywa finansowa 2027

      • 5 0

      • te warianty to studenty zrobiły

        w ramach fakultetu.
        Te gdybania nie mają żadnego związku z ew. "planami". Choć w Gdyni nie wiadomo co gorsze, student czy miejski planista...

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane