Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

22 grudnia 2020, 11:00
Michał Brancewicz

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r. Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?
15%

nie, nawet nie wiem, które gdzie występują

14%

trudno powiedzieć, nigdy się nad tym nie zastanawiałe(a)m

71%

tak, elektryczne są cichsze i szybciej się rozpędzają

zakończona

łącznie głosów: 1036

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • (11)

    Imponujące...a tak po prawdzie kiedy doczekamy się magnetycznych składów?Jeździłem takim w Japonii..W godzinkę 420km,nawet nie zdążyłem śniadania rozpakować z harcerskiego plecaka.

    • 21 88

    • Ja jak byłem w Californi przejechałem się hyperloopem, 1200 km/h to dopiero jest prędkosć aż kanapka mi wypadła z ręki.

      • 40 1

    • Zwłaszcza że pociąg, o którym piszesz

      Jedzie tylko 15 minut, pokonując trasę z centrum miasta do lotniska.
      A sama technologia, którą została wykorzystana do utworzenia tego połączenia, kosztowała tyle co wymiana całego taboru wraz z szynami w całej Polsce. Ty to jesteś bajkopisarz.

      • 36 1

    • (5)

      Pod koniec lat 90-tych pojechaliśmy całą rodziną do Japonii oglądać skoki Adama Małysza, jechaliśmy pociągiem Shinkansen z Tokio do Sapporo, trasa 1100 km w 3 godziny.

      • 11 3

      • Nie uważasz, że jazda do Japonii, aby oglądać Małysza (3)

        To trochę przesadzony plan? Nie żebym miał coś przeciwko, każdy bawi się tak, jak lubi, no ale to trochę daleko, zwłaszcza, że można go obejrzeć tu, w ojczyźnie ?

        • 7 17

        • w ojczyźnie (1)

          to najlepiej wychodzi odwalanie kity

          • 11 1

          • A kto tam będzie jeździł?

            Wieś do miasta musi blaszakiem przyjechać . Brian z Karyną i córka Jessica

            • 9 3

        • Na Kaszuby też przesada jechać

          Można wyjść do parku. Nie uważasz?

          • 3 0

      • Nie wierzę, ze pod koniec lat 90

        Małyszomania była na początku dwutysiecznych.

        • 4 1

    • jak zwykle kłamiesz

      • 3 1

    • Halo

      -Halo, nie moge gadać, jadę pociągiem 420 km/h w Japonii!! -Ale to ty dzwonisz! Rozłącz się! -Nie słysze co mówisz, ale pędzi...

      • 4 0

    • tylko, że w Japonii jedyna kolej magnetyczna ma 9 km dlugosci

      Shinkansen nie jest magnetyczny.

      • 8 0

  • Prędkości 120 na godzinę? Przy przystankach co 1 km (10)

    • 119 15

    • może nie będą się zatrzymywać?

      • 29 2

    • Z Gdańska do Kościerzyny miejscami 118 już teraz spalinowe jeżdżą. (3)

      Jechałem, sprawdziłem dla ciekawości. Włączyłem na smartfonie Yanosika więc pomiar raczej dokładny.

      • 15 1

      • Zmień telefon

        One tam jadą Max 60 kmh

        • 6 19

      • Przecież praktycznie na całej linii PKM od samego początku obowiązuje prędkość 120 km/h. (1)

        Żadna to nowość czy odkrycie. Tylko zagęszczenie przystanków zazwyczaj uniemożliwia złapanie tej prędkości większości pociągów z wyjątkiem "kościerskich" sprinterów.

        • 27 0

        • czy nie jest tak, że infrastruktura pozwala na prędkość 120km/h

          co nie jest wybitnym wynikiem, ale nie znaczy to, że każdy pociąg będzie taką prędkość osiągał?

          • 0 0

    • 120 km to nie jest jakos duzo (1)

      teraz jedzie kolo 60 a ma sie wrazenie, ze stoi w miejscu

      • 5 1

      • Tą liną kolei nigdy szybciej nie pojedzie.

        • 4 0

    • Ostre hamowania beda - bedzie wesolo!!

      • 3 1

    • Pociągi przyspieszone

      A słyszałeś o pociągach przyspieszonych? To takie, które nie zatrzymują się na każdej stacji i przystanku. Takie są właśnie pociagi do Kościerzyny.

      • 3 1

    • Zwykłe tramwaje między przystankami jadą 70km/h

      Pojazdy elektryczne przyśpieszają bardzo szybko.

      • 2 0

  • Dwa lata (2)

    + dwa lata postępowanie
    + Odwołanie od decyzji wsp. Wykonawcy
    + Dwa lata budowa
    +Dwa lata poślizgu
    I może właśnie w 2030 temat się zamknie. No chyba, że podrożeją materiały budowlane, to może się wydłużyć do 2025....

    • 67 26

    • A tu mi się omsknelo (1)

      Miało być 2035

      • 11 2

      • LOL

        No widzisz...a tak fajnie się krytykuje , a samemu wali się błędy ...

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.