Zadzwoń po bilet komunikacji miejskiej

20 września 2012 (artykuł sprzed 8 lat)
Krzysztof Koprowski

Działa już nowy bilet na trójmiejską komunikację miejską, który można kupić przez telefon. By go "skasować", trzeba wykręcić wybrany numer. Cena takiego biletu jest niższa od papierowego.



CallPay to nowa forma zakupu biletu na trójmiejską komunikację przez telefon komórkowy. Działa od środy, 19 września. Za jej wdrożenie opowiada Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, który wcześniej uruchomił już podobną formą dystrybucji biletów, lecz z wykorzystaniem aplikacji Mobilet.

- Wprowadzenia CallPay nie należy interpretować jako zdublowanie funkcji biletu przez telefon, ale jako nowość względem dotychczasowej usługi. Obowiązująca na razie promocja pozwala na tańsze podróżowanie komunikacją miejską - zachwala Hubert Kołodziejski, przewodniczący MZKZG.

Czym różni się CallPay od Mobiletu? To całkowicie odmienne podejście do dokonywania płatności, w tym też biletów na komunikację miejską (CallPay oferują także inne formy e-zakupów). Zamiast specjalnej aplikacji, należy skorzystać z odpowiedniego numeru telefonu, pod który trzeba zadzwonić, a następnie postępować zgodnie z instrukcją lektora.

- Pomysł na taką formę płatności pojawił się już cztery lata temu. Chcieliśmy stworzyć system dostępny przez każdy telefon, bez konieczności korzystania z aplikacji, których obsługa jest dla niektórych użytkowników skomplikowana - dodaje Robert Pietras, dyrektor ds. rozwoju biznesu w CallPay.

Niestety, nie ma jednego wspólnego numeru telefonu dla wszystkich rodzajów biletów, a wręcz przeciwnie - każdy posiada swój indywidualny, także pod kątem formy transportu. Np. by kupić jednorazowy bilet na autobus trzeba wybrać numer 58 60 08 000, na tramwaj 58 60 08 001, a na trolejbus 58 60 08 002. Po wykonaniu połączenia, należy podać numer linii, którą chcemy jechać i potwierdzić wybór. Sytuacja się nieco komplikuje gdy kupujemy bilet na linie z oznaczeniem literowym (np. G, K, X w Gdyni).

- Po odsłuchaniu prośby o podanie numeru linii, którą chcemy podróżować, system sam nam podpowie jakie liczby należy wybrać na klawiaturze, by zakupić bilet na linie o oznaczeniu literowym (np. linia S to numer 38 - dop. red.) - tłumaczy Pietras.

Sam zakup tj. połączenie trwa około kilku sekund, na co wpływ ma przede wszystkim prędkość wpisywania numeru linii przez pasażera. Bilety z racji kosztów połączeń (stacjonarny numer) są, podobnie jak w Mobilecie, tańsze o 20 gr i 40 gr względem ceny papierowego biletu.

Sprawdzenie biletów również odbywa się poprzez wybranie numeru telefonu - ten zostanie podany przez kontrolera. Po chwili pasażer otrzyma SMS-a z potwierdzeniem zakupu. Kontrola biletów, w przeciwieństwie do zakupu, jest całkowicie bezpłatna. W sytuacji, gdyby doszło do rozładowania telefonu lub jego kradzieży, należy przyjąć mandat i złożyć reklamację. Wówczas jednak zostaniemy obciążeni standardową tzw. opłatą manipulacyjną.

By korzystać z telefonicznych biletów, trzeba najpierw zarejestrować się w systemie. Odbywa się to na dwa sposoby: przez zautomatyzowany system pod numerem telefonu 22 100 16 00 lub na stronie internetowej www.callpay.pl.

Płatności również są realizowane w dwóch formach. Pierwsza to tzw. przedpłata, czyli system bazujący na dokonaniu przelewu na nasz prywatny numer konta, z którego będą następnie pobieranie opłaty za bilety komunikacji miejskiej (tak działa też Mobilet). Druga to bezpośrednie połączenie konta bankowego z kontem CallPay, pod warunkiem, że posiadamy karty płatnicze MasterCard, Maestro lub Visa.

Jak zapewniają pracownicy MZKZG, Mobilet oraz CallPay nie będą ostatnimi rozwiązaniami e-biletów. Trwają rozmowy z jeszcze innym operatorem podobnej usługi - firmą SkyCash, jednak obecnie ciężko podać datę ewentualnego wdrożenia tego systemu w Trójmieście. MZKZG chce również docelowo wprowadzić możliwość nabycia biletów przez komórkę dla pociągów SKM, jednak i w tym zakresie brak jest szczegółowych ustaleń w zakresie terminów.
Czy korzystałeś(łaś) z biletu przez telefon komórkowy?
10%

tak, bardzo często korzystam z tej formy

5%

tak, ale tylko kilka razy, gdy nie było w pobliżu kiosku lub biletomatu

45%

nie, ale spróbuję, bo wydaje się to ciekawa alternatywa względem papierowych biletów

40%

nie i nie będę z nich korzystać - wolę tradycyjne bilety

zakończona

łącznie głosów: 816