• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaskakujące wyniki systemu Tristar

Maciej Korolczuk
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Minął miesiąc od ostatecznego odbioru i uruchomienia w pełnym zakresie systemu Tristar. Pierwsze wnioski? Zaskakujące. Według obliczeń czasy przejazdu przez aglomerację skróciły się miejscami nawet o 18 proc. Zatory pojawiły się jednak w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było. Najbardziej zyskali kierowcy samochodów, a najmniej... pasażerowie komunikacji publicznej, którą system miał wspomagać.



Czy efekty działania systemu Tristar są odczuwalne?

Wielu kierowców wciąż nie może się do niego przekonać. "Jeździ się gorzej, wolniej, o zielonej fali można zapomnieć, korki są większe, niż były" - wyliczankę komentarzy kierowców niezadowolonych z efektów pracy kosztującego ponad 180 mln zł systemu można ciągnąć w nieskończoność.

Po miesiącu pracy postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak system wpłynął na ruch drogowy w Trójmieście.

System rozlewa korki, a nie likwiduje

Jak mówią nasi rozmówcy - eksperci od zarządzania ruchem w aglomeracji - wyobrażenia kierowców to jedno, a realna sytuacja na drogach i odbicie jej w statystykach to drugie.
Według nich wielu użytkowników miało błędne wyobrażenie o systemie, jako narzędziu do likwidacji korków w mieście. A tak naprawdę to tylko sposób na równomierne rozłożenie ruchu, "rozlanie" korków w różnych miejscach, tak aby zachować najwyższą w danych warunkach płynność ruchu.

- Warto pamiętać, że inteligentne systemy sterowania ruchem nie likwidują korków, a sprawiają, że straty czasu są mniejsze - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Poza systemem sami kierowcy szukają sobie najlepszych rozwiązań i wybierają alternatywne trasy przejazdu. Ze swojej strony możemy ich wspomóc i tak pokierować ruchem w mieście, by w godzinach szczytu nie dochodziło do paraliżu.
Jak dodaje, korekty programów sygnalizacji i regulacja priorytetów sterowania ruchem pojazdów transportu zbiorowego dały efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pojazdów osobowych w całej aglomeracji znacznie powyżej wymaganej normy, bo na poziomie 18 proc. zamiast 5,5 proc.

- W przypadku komunikacji miejskiej próg, jakiego oczekiwaliśmy wynosił 6,5 proc., a uzyskaliśmy 9,1 proc - mówi Łutowicz.
Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ dodaje, że system poza samym kierowaniem i regulacją ruchu ma też uczyć kierowców prawidłowych zachowań.

- System nie pozwala np. na zbyt szybką jazdę między skrzyżowaniami. Przy gwałtownym ruszaniu na zielonym świetle możemy być pewni, że na następnym zatrzyma nas czerwone światło. Dzięki regulacji sygnalizacji takie zachowania możemy ograniczyć do zera.
Przyrost aut "zjada" pozytywne efekty

System Tristar ma dwa centra dowodzenia. Jedno znajduje się w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego, drugie w Gdyni przy ul. 10 Lutego, w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni. Jak mówi Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu w ZDiZ w Gdyni, kierowanie ruchem z roku na rok będzie coraz trudniejsze, bo aut przybywa coraz szybciej. Wskaźnik motoryzacji rośnie i już wynosi w Trójmieście ponad 550 aut na tysiąc mieszkańców. Znacznie więcej niż w Berlinie czy Londynie, gdzie jest ich ok. 300 na tysiąc mieszkańców.

- Szybko przyzwyczajamy się do dobrego i zapominamy, jak się jeździło jeszcze do niedawna, gdy korki naprawdę były większe i bardziej uciążliwe - tłumaczy Oskarbski. - Tak gwałtowny przyrost aut "zjada" pozytywne efekty działania systemu, przez co kierowcy mogą odnosić wrażenie, że działanie systemu jest nieodczuwalne.
O tym, jak mylące może być wrażenie kierowców, świadczą też statystyki na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w centrum Gdyni: ul. Morskiej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze w 2013 r., a więc przed uruchomieniem systemu w godzinach porannego szczytu (8-9) skrzyżowanie pokonywało tam średnio 5370 aut. Obecnie przez to samo skrzyżowanie w tych samych godzinach - mimo znaczącego przyrostu liczby aut - przejeżdża 5692 samochodów. To o blisko 6 proc. lepszy wynik, niż przed dwoma laty.

Namacalnie o efektach działania systemu i obsługujących go inżynierów ruchu można się też było przekonać podczas kilkutygodniowego remontu na al. Zwycięstwa w Gdyni. Zdaniem większości kierowców, a także samych urzędników, prace udało się przeprowadzić bez większych utrudnień, mimo że główny ciąg między Wzgórzem św. Maksymiliana a Redłowem przez kilka tygodni był zwężony do jednego pasa.

- Można powiedzieć, że pierwszy poważniejszy test już za nami. Nasi inżynierowie kilka tygodni wcześniej przygotowali na specjalnym oprogramowaniu dedykowane programy, które symulowały przewidywany ruch w tym miejscu. Dzięki temu utrudnienia dla kierowców zostały zredukowane do minimum - mówi Oskarbski i zauważa, że system to nie tylko ustawienia sygnalizacji świetlnej, ale i wiele innych informacji przydatnych nie tylko kierowcom, ale i pozostałym użytkownikom dróg.
- To m.in. informacje o remontach, wolnych miejscach parkingowych, w systemie jest też kilkadziesiąt przystanków i tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, a także kilka trip-planerów, a więc terminali, dzięki którym możemy planować podróż. Można też tego dokonać na naszej stronie internetowej.
W planach rozbudowa systemu

Wkrótce Tristar może zostać rozbudowany o kolejne moduły. W planach jest m.in. opracowanie systemu zarządzania ruchem na drogach na Półwyspie Helskim. Docelowo miałby zostać podpięty do Tristara i zarządzany przez inżynierów ruchu w Gdyni.

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli wyszło jak zwykle (42)

    "Zatory pojawiły się jednak w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było. Najbardziej zyskali kierowcy samochodów, a najmniej... pasażerowie komunikacji publicznej, którą system miał wspomagać."

    "Jeździ się gorzej, wolniej, o zielonej fali można zapomnieć, korki są większe, niż były"

    I jeszcze ktoś wziął za to kasę. Bareja...

    • 502 134

    • wyciągasz sobie fragmenty kt. pasują do twojej teorii a inne pomijasz (4)

      czekasz na plusiki od innych leniwych, kt. nie chce się czytać całego tekstu?

      • 76 74

      • (3)

        A czy też nie jesteś małym leniuszkiem, pisząc "kt." ?

        • 28 11

        • Dobrze, że nie napisał/a : (1)

          wy. so. fr. kt. pa. do tw. te. a in. po.
          cz. na pl. od in. le., kt. ni. ch. si. cz. ca. te.?

          • 28 6

          • patrz

            pod artykułem jest artysta tego dzieła

            • 7 0

        • Nie,

          On/Ona po prostu nie wie jak się pisze "Które/którym", więc sprytnie skraca ;)

          • 24 2

    • (17)

      Umiejętność wybiórczego czytania....

      "efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pojazdów osobowych w całej aglomeracji znacznie powyżej wymaganej normy, bo na poziomie 18 proc."

      • 39 24

      • chyba kurdę w nocy

        • 51 19

      • (10)

        A jak napisze ze TRISTAR poprawił o 50 % to tez uwierzysz? Zastanów się chwile, bo lykasz jak pelikan wszystko.

        • 28 22

        • Skoro uważasz, że redaktorzy portalu kłamią (9)

          to po co tu w ogóle zaglądasz?

          • 29 16

          • Typowy wyborca PiSu wie lepiej (8)

            Statystyka to kłamstwo
            I tak wszystkim rządzą Żydzi i lewacy z UE.
            Ty myslisz że kto wziął kasę za ten TRISTAR???He???
            Popytaj wyborce PiSu on ci powie.
            Komuniści i złodzieje

            • 32 37

            • ...nie PiS nie po (7)

              Ale korzystanie z tych samych ulic od 10 lat pozwala stwierdzić że szału nie ma i nie było, zatory nawet w środku dnia pracy, statystyka jest wybiorcza, szybciej, więcej aut o 18% ładna ściema żeby sprzedać to dalej... System obejmuje główna drogę Trójmiasta i jej dojazdy, zapraszam do wyjechania na ulicę w jakiś dzień w połowie stycznia jak wszyscy wrócą....
              To tak jakby mierzyć w wakacje jak nikogo nie ma? Na jakiej podstawie to jest? Śledzenia jednego auta od wjazdu do zjazdu?

              • 30 11

              • Jeżeli mam do wyboru ocenę faktów (6)

                To wybieram statystykę...najlepiej w kolejnych powtarzalnych badaniach obejmujacych podobne warunki niż twoje subiektywne wrażenia.
                Z całym szacunkiem.

                • 19 19

              • Z tego co widzę to ty, wyborco PO wiesz najlepiej (4)

                Znawcą tematu jesteś pod KAŻDYM artykułem. A twoja wiedza sprowadza się do opluwania jadem wyborców pis. Żałosny typie, aż tak cię boli pupa po przegranych wyborach? ;>

                • 17 23

              • Dopóki mogę dopóty będę pisał co mi się podoba. (3)

                A moją pupą się tak nie interesuj ty nędzna typiaro
                Chociaż to typowe dla wyborców PiSu (interesowanie się zyciem intymnym innych)

                • 12 15

              • Czyli już niedługo.. (1)

                pRezydent podpisał ustawę o TK.
                PiS chce zwiększyć możliwość inwigilacji obywateli RP.
                Ukraino/Rosjo/ChRL.. przybywaj !!!

                • 10 12

              • A ty myslisz ze ten Tristar nie inwigiluje? Inwigiluje i to jak! Kazde auto jest fotografowane na kazdym rejestratorze, a tak na marginesie to o czym wy piszecie. TRISTAR MIAL LUPIC MANDATAMI!
                Chwilowo tego nie robi bo nie ma pozwolenia spolecznego, ale jak sie tylko pojawi to bedzie slal mandaty.
                I jeszcze jedno, Tristar jest to dziecko PO, wiec o co chodzi? Lemingi teraz zapomnialy nagle, kto i po co ten Tristar wybudowal.

                • 3 1

              • no właśnie-typowy leming idiota

                "bendem pisać co bendem chciał bo mie wolno". Szkoda tylko że nic sensownego nie potrafisz napisać, pewnie przez tą bolącą pupę

                • 10 10

              • "To wybieram statystykę..." - a ja rozum i wlanse oczy, lemingu.

                • 9 12

      • I Ty im wierzysz? (3)

        • 11 8

        • (2)

          wszyscy klamia, tylko jaroslaw zawsze dziewica mowi prawde. niech jego wysokosc jaroslaw powie prawde na temat tristara.

          • 25 13

          • Cała Polska z TRISTARa się smieje (1)

            "Komuniści i cyklisci"

            • 17 10

            • cykliści byli sceptyczni

              wielu z nich od dawna pisało, że TRISTAR, podobnie jak poszerzanie dróg, tylko przesuwa korki gdzie indziej, ale ich nie redukuje.

              Do redukcji korków, bardziej niż TRISTAR może jedynie zrównoważony rozwój systemu transportowego i odpowiednie planowanie przestrzenne, w tym polityka zarządzania popytem na parkowanie samochodów w pobliżu centrum miasta.

              Budowa parkingów w centrum zwiększa korki na dojazdach do niego.

              • 19 5

      • normę można zmieniać

        w zależności od potrzeb:
        - zmieniając zakres,
        - metody pomiaru,
        - nie mając jednoznacznego sposobu wyznaczania,
        itp.

        • 21 2

    • Oskarbski

      powinien mieć na imię Janusz inżynier Tristara

      • 18 8

    • zielona fala z Gdyni do Gdańska działa (8)

      polecam raz się przejechać w nocy i przekonać się że to możliwe, a potem nie ścigać się z innymi tylko jechać 50-60 km/h

      • 18 35

      • Zrób to samo w dzień. (2)

        • 27 6

        • Ale jancio

          Tak było zawsze!!!!
          Bez tristara za 180 mln?

          • 25 4

        • robię tak codziennie rano

          na odcinku Przymorze -> Gdańsk Główny jadąc ul. Chłopską stoję tylko na 1 światłach (pierwszych po włączeniu się do ruchu) a potem dopiero przy skrzyżowaniu Wyspiańskiego/Grunwaldzka.

          prędkość przepisowa.

          • 0 0

      • jeździłem i w dzień i w nocy = efekt -> stoisz na co drugich światłach... (1)

        • 27 8

        • dla przypomnienia

          ofiarom sygnalizacji. Od godz 23:00 do 5:00 dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym wynosi 60km/h (chyba, że znaki stanowią inaczej). A dwa, jadąc z GA do GD przez GSP, przejeżdżasz przez trzy miasta i nie wierzę, że urzędasy współpracują ze sobą w tworzeniu "zielonej fali".

          • 17 1

      • (1)

        Ale ograniczenie jest do 70 wiec p czym Ty piszesz, zielona fala powinna byc dla kierowcow jadacych z przepisowa predkoscia...

        • 17 5

        • prawo jazdy z chipsów?

          ograniczenie w nocy to 60km/h.

          • 0 1

      • Czlowieku a przypomnij sobie czasy jak z Gdyni do Gdanska na calej trasie wszystkie swiatla byly migajace na zolto.
        Narzuca sie ograniczenia a pozniej odpuszcza troszke i niby to jest sukces!?

        • 1 1

    • dawaj na rowerek (4)

      A nie siedzisz w tym szrocie i narzekasz.

      • 5 18

      • pamiętaj o możliwośći wzięcia roweru na SKM lub PKM za darmo (2)

        może ci się wyobraźnia otworzy na wiele nowych rozwiązań.

        Zdrowie też może ulec poprawie.

        • 2 14

        • (1)

          Szk9da tylko, ze skm itd sa tak zapchane, ze z rowerem tam nie wejdziesz z rana ;)

          • 14 4

          • Szkoda?

            Masz rower to nim jedź, nie każdy lubi dotrzeć spocony do pracy. Chyba, że rowerek na pokaz, niech sąsiedzi i koledzy z pracy widzą jacy to Wy pro-Eko..

            • 14 3

      • Dawaj do szrota..

        A nie mokniesz, marzniesz, męczysz się i pocisz na tym rowerku..
        Dlaczego rowerzyści myślą, że każdy ma chęci i siłę podróżować wszędzie rowerem? Jesteście gorsi niż Świadkowie Jehowy w nagabywaniu do własnych światopoglądów...

        • 21 1

    • przejazd na pomarańczowy (1)

      Mam pytanie czy kamery tristar rejestrujące przejazd na czerwonym są oznaczone na żółto wg przepisów?Bo zzdążyli mi sie wczoraj przejechać na żółtym i na żółtym opuścić wszysto nagrała kamerka moja, i zastanawiam się czy przyjdzie mandat i od kogo gitd? Kamery były białe...było to na morskiej za swarzewska przy przejściu dla pieszych 100m drugie kamery i światła skrzyżowania chyba chylonska

      • 1 4

      • W innym artykule na trojmiasto.pl jest informacja ze od wiosny 2016 będą mandaty gdyż nie ma operatora a gitd niechętnie podeszlo do sprawy. Taki balagan...

        Przejazd na czerwonym to chyba teraz 1460zl?

        • 2 1

    • przecież od dawna wiadomo..

      że celem tristatra nie były jakieś tam korki, tylko naładowanie fotoradarów, i strzyżenie owieczek..

      • 14 3

    • Co na to petru

      • 0 0

  • Część się odkorkowała w innymch miejscach zakorkowała - Bareja wiecznie żywy! (30)

    160 mln jak krew w piach, wg statystyk europejskich najbardziej zakorkowane miasta w Europie to większość polskich dużych miast z Warszawą na czele.

    Polacy sprowadzają stare samochody z Niemiec 10-20 letnie, i to powoduje że ulice naszych miast są tak zakorkowane nie mówiąc o zatruciu powietrza - 7 na 10 najbardziej zatrutych miast w Europie to polskie miasta.

    • 181 116

    • sugeruję rozwiązanie prosto z Gliwic

      Drogową Trasę Średnicową. Przeorać tereny rekreacyjne, przyciąć kamienice (poniemieckie, w ramach polonizacji), zbudować bezkolizyjne zjazdy i wjazdy, nad tunelami koniecznie darmowe parkingi.

      • 21 6

    • Polskie miasta są zakorkowane (4)

      Bo przez lata komunikacja publiczna jest tworzona w taki sposób, żeby jak najbardziej zniechęcić do korzystania z niej.

      • 52 3

      • polskie miasta sa zakorkowane ponieważ przez każde centrum musi przebiegać conajmniej jedna droga międzymiastowa (2)

        a często przez centra przebiegają również drogi krajowe
        i dodam, że czasem nie jedna a kilka

        • 21 1

        • ale w ten sposób tworzy się POSTĘP (1)

          w efekcie osoby, które miały wszystko, co potrzebne w promieniu do dwóch kilometrów - wszędzie będą poruszać się autem, bo po pierwsze - wszędzie daleko, a po drugie - przejście na drugą stronę ulicy trwa dłużej, niż przejazd na drugi koniec miasta. Pokrętna logika.

          • 4 0

          • to logika feudalnej rosji, rozwój miast przez pączkowanie

            wydeptujesz leśny dukt
            i wogół niego budujesz miasta i wioski w ten sposób
            aby każde z nich znajdowało się "po drodze".
            Z czasem dukt pączkuje do droki krajowej a wioski pączkują do miast
            otulając wszystkie drogi w kraju
            i następuje klasyczny zator i zawał serca i zapaść
            i to właśnie mamy w Polsce

            • 1 0

      • na pewno ta w Gdańsku, bo w warszawie jest lepiej, ale tak się kończy komunialne zarządzanie gdzie decyduje polityka.

        • 0 2

    • a skąd mamy sprowadzać?

      nowe z USA? sprowadza się wg posiadanej kasy na tle obowiązujących przepisów i tak zawsze było.

      • 31 6

    • (6)

      Wiek samochodu nie ma tu nic do rzeczy. Problemem była, jest i będzie infrastruktura drogowa, a raczej jej niedobór.

      • 30 12

      • dodam, że nawet jak jest "dobór" to jest idiotycznie zaprojektowany i wykonany...

        • 17 5

      • (4)

        Jak to nie ma ? Moj sasiad ma 4 samochody i kazdy z nich to grat... a bardzo sporatycznie chociazby 3 sa w uzyciu... idiota mysli ze jak kupi 5 gratow to bedzie lepszy od tego z jednym a porzadnym

        • 6 20

        • Zazdrość straszna rzecz.. (2)

          Niech ma i trzydzieści szrotów jak go stać na OC i przeglądy, co komu do tego..?

          • 24 5

          • (1)

            Zazdrosc ?... sorry wole swoj nowy niz 10 letniego szrota. Zreszta przeglad serwisowy + ac i oc kosztuje duzo wiecej niz jego ubezpieczenie oc w bylej jakiej ubezpieczalni. Co wiecej ja przynajmniej nie musze kombibowac jak tu na patencie naprawic samochod... taka zazdrosc...

            • 4 19

            • Hahaha...

              Idź pokombinować jak nie przekroczyć limitu kilometrów, żeby nie musieć wymieniać oleju, a "niedajborze" rozrządu.. jak jeździć bez hamowania, żeby nie musieć wymieniać klocków.... Bo inaczej Ci "serwis gwarancyjny" zeżre roczną pensję. I nie zapomnij o kontrolowaniu budżetu domowego, bo na leasing nowej furmanki nie wystarczy..
              Ale cóż, zawistne* spojrzenia sąsiadów - bezcenne..
              *pełne politowania.

              A swoją drogą, ty się chwalisz czy żalisz, że utrzymanie twojej "superhiperekstra" furmanki prosto z saloonu kosztuje pięć razy tyle, co sąsiad wydaje na swojego "szrota"?

              • 17 5

        • I co

          jeden sąsiad jeździ 4-ma na raz?
          To pewnie on tworzy wszystkie korki ;)

          • 10 0

    • A ja bym prosił o źródła tych danych. (3)

      I nie, nie usatysfakcjonuje mnie odpowiedź "Amerykańscy naukowcy".

      • 19 2

      • kto projektował tristar? (1)

        bo wiem, że w Polsce nie ma specjalistów od obliczeń dotyczących regulacji i teorii ruchu drogowego w miastach

        • 7 1

        • No to jesteś w błędzie.
          Proponuje pooglądać chociaż część projektów stanowiących dokumentację do zamówień publicznych.

          • 0 0

      • kiedyś się mówiło "radzieccy naukowcy" teraz "amerykańscy" - jeszcze nie zauważyłeś?

        • 5 0

    • niech se kupią nowe!!!!!!

      • 0 4

    • Hmmmmm... (4)

      Rozumiem, że auta prosto z salonu mogą jeździć szybciej po mieście, nie obowiązuje ich sygnalizacja świetlna i zajmują mniej miejsca niż 10-20 letnie "szroty" z Niemiec i nie ma to nic wspólnego z kiepską infrastrukturą drogową ? A co do zatrutego powietrza, to poproszę o źródła tych badań, bo nie usatysfakcjonuje mnie "słowo honoru"...

      • 16 4

      • Oczywiscie, ze nie. Ale te nowe maja wieksze restrykcje narzucone odnosnie spalin. Czyli mniej truja srodowisko. Nie wiem czy zdarzylo Ci sie jechac kiedys za takim gratem gdzie od razu smrod w kabibie sie robil od jego spalin. Takie samochody na zlom powinno sie od razu kierowac

        • 4 6

      • Odnosnie badan a slyszales o czyms takim jak klasy euro4, 5 itd ? Po co Ci badania... nie osmieszaj sie. Od tak sobie to nie jest zrobiobe jesli twoim zdaniem 15 letni samochod ma taka sama emisje spalin co nowy... to twoj poziom intelektualny jest strasznie niski

        • 1 6

      • @UP (1)

        Chodzi o badania które potwierdzają, że 7 na 10 najbardziej zaciętych miast w Europie, to miasta leżące w Polsce. Zważywszy, że w poprzednim komentarzu nie napisałem o braku różnic w ekologi aut starych i nowych, czytanie bez zrozumienia właśnie obnażyło twoj niski poziom intelektualny.

        • 2 2

        • Z Twojego powyzszego jomentarza nijak nie da sie wywnioskowac o co Ci chodzi tak wiec nie widze bledu z czytaniem ze zrozumieniem

          • 1 0

    • ale mamy tez najwiecej aut w europie na lpg, a to jest paliwo ekologiczne dla miasta, a ekonomiczne dla kierowcy.

      • 3 0

    • jaho999

      A jakie niby mają sprowadzać zarabiając średnio 2500 do 3000 zł? Oburzenie na normalnych, pracujących ludzi jest co najmniej dziwne.

      • 3 0

    • "Polacy sprowadzają stare samochody z Niemiec 10-20 letnie, i to powoduje że ulice naszych miast są tak zakorkowane" - nie wiem co ma sprowadzanie aut do korków...

      • 2 0

    • A co nowy zlom nie zajmuje miejsca na drogach?

      A nowe złomu nie jeżdżą po ulicach?!
      Stać mnie żeby iść kupić sobie jakiegoś szrota z salonu ale nie mam zamiaru tracić 30% następnego dnia na dealera a potem co chwila w salonie za podłączenie wtyczki serwisowej kasujacej pseudoblad.
      Motoryzacja skończyła się wraz z końcem XX wieku Teraz to fabryczny złom obliczony żeby wytrzymał przez pięć lat dojść przy tym kierowcę w serwisie.

      Takim odrestaurowanym klasykiem klasy premium wiem że zawsze dojadę i wrócę czego nie można powiedzieć o nowych zlomach wyposażonych w filtry dpf wadliwe wtryskiwacze tanie części oblane tona plastiku żeby zwiększyć ich cenę o kilkaset procent.

      • 2 0

    • wiek a korek

      Bareja - OK, ale nie widzę związku między wiekiem aut a korkami, czy zatruciem powietrza

      • 0 0

    • Brak źródła

      Podaj pajacu źródło tych rewelacji.

      • 0 0

  • oko (7)

    Tristar nic nie pomoże.Korki były,są i będą.

    • 191 19

    • a ją więsze korki i mniejsze korki......

      • 4 3

    • (4)

      Musialby sie zmienic polityka transportowa ktora nie zakladalaby, ze kazdy, kto mieszka w za obwodnica ma 2 samochody na rodzine. Powiem krotko, oplaty za wjazd do centrum, duze oplaty parkingowe w miescie i rozwoj transportu publicznego i rowerrowego. Jesli, to sie szybko nie wydarzy skonczymy, jak jakas Moskwa, gdzie korek trwa caly czas. Pozdrawiam z emigracji.

      • 21 18

      • W pupie byłeś kupę widziałeś

        • 4 9

      • proponuję jeszcze opłatę za oddychanie.
        A opłata za opowiadanie bredni jest nieodzowna!

        • 6 5

      • (1)

        A ja jestem za podatkiem 50% od emigrantow.
        Wyksztalcili sie za darmo w Polsce to teraz musza splacic dlug dla Panstwa i finansowac najlepiej parkingi dla tych co maja po 2 samochody w rodzinie.

        • 2 2

        • Ja jestem za godnym wynagrodzeniem w Polsce, wówczas nie będzie emigracji, proste

          • 0 0

    • nie oglądam TV.N-u

      Zrobić na obwodnicy 4 pasy, rozbudować węzeł kowale i szadółki, oddać tunel do użytku i korki zmniejszają się o połowę, 30% kierowców jeździ do pracy w Gdańsku z poza miasta!!! A ciężko jest wjechać i wyjechać...Rozbudować linie tramwajowe!!! Bilety tańsze zrobić I będzie ekologicznej I bezpieczniej!!! Tylko lub aż tyle !!!

      • 2 0

  • " wyobrażenia kierowców to jedno, a realna sytuacja na drogach i odbicie jej w statystykach to drugie" (13)

    Są trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, bezczelne kłamstwa i statystyki.

    • 282 28

    • Są 3 poziomy debilizmu (6)

      1. Debil - lekki
      2. Imbecyl - poważny
      3. PiSowiec - najpoważniejszy stan

      • 24 54

      • Jest jeszcze poziom 4 (4)

        - sekta smoleńska - to już absolutne mentalne dno.

        • 25 15

        • No tak...z debilem coś jeszcze poradzisz

          Ale na wyznawców nie ma rady
          Nikt im nie wmówi że czarne jest czarne a białe jest białe

          • 17 5

        • 5. Wyborca PO glosujacego na Nowoczesną (2)

          • 7 8

          • ..... (1)

            Głosuje na PiS bo...
            Pińcet złotych!!!
            Inwigilacja!!!
            ChRL 2!!!
            Cesarz mlasKacz!!!

            • 9 4

            • Pięset

              Tyle kosztuje polski wyborca...
              W dodatku nie musisz płacić z własnej kieszeni

              • 3 0

      • Piszesz to pod artykułem o Tristarze, to jaki nr dasz włodarzom którzy to wybudowali, podpowiedz 3 tego nie budowała :D

        • 1 0

    • To głupi cytat. (2)

      Ale żeby zrozumieć czemu głupi, trzeba wiedzieć czym jest ocena. Żeby cokolwiek ocenić trzeba przejść przez (co najmniej) trzy etapy myślenia:
      1. Rejestracja faktu. Fakty są. Po prostu są.
      2. Interpretacja faktu. Fakty (dane) interpretujemy - analizujemy, wyciągamy wnioski.
      3. Ocena faktu. Po interpretacji fakty oceniamy - przez pryzmat wyznawanych przez siebie wartości.

      Te etapy następują po sobie w ułamku sekundy - najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego, że w rzeczywistości tak działamy.
      Statystyka podaje fakty. I nie jest ani głupia, ani zła, ani kłamliwa. Po prostu jest. Interpretacje tego samego faktu mogą być różne (często przeciwstawne), np. szklanka jest do połowy pełna/pusta. Dopiero cena tej interpretacji wartościuje fakty (np. mówisz prawdę, masz rację, zgadzam się...).

      Tak więc statystyki nie można stawiać w jednym szeregu z kłamstwem (statystyka to fakt, a kłamstwo to ocena). Więc po analizie tego cytatu oceniam, że jest głupi.

      • 10 5

      • Po analizie twojego wywodu stwierdzam że jesteś gorszego sortu

        Po prostu nie rozumiesz oczywistej oczywistości.
        Wszystko to kłamstwo, wina Tuska, niemiecko-żydowski spisek komunistów i złodzieji...

        • 11 5

      • Część ludzi, w tym dziennikarzy nie kuma statystyki, stąd ględzenie o kłamstwach i trzech nogach. Statystyka to dział matematyki, a nie kolorowa słupkologia, kółkoznawstwo, czy spisek w celu ogłupiania ludu pracującego miast i wsi.

        • 1 0

    • a skąd pochodzą statystyki?....

      z systemu Tristar!

      • 11 3

    • politykierskie trolowanie

      januszy na urlopach

      • 4 0

    • Strzał w "10". Propagandowa machina UM Gdynia wreszcie sie wyszli na ryja po tej hecy z tym gniotem tristarem.

      • 0 0

  • moga napisac ze przejazd skrocil sie nawet o 50 % kto to sprawdzi? (3)

    • 246 18

    • Bilokacja (1)

      O 100% !

      • 1 0

      • Dla wszystkich ludzi podpisujacych umowy monitoringu z firmami ochrony przypominam ze ochroniarze poruszaja sie tak samo jak inni kierowcy. Wiec jesli wierzycie w czasy dojazduw nocy 5 minut przy dzialajacym Tristarze to jestescie kretynami. Po Drugie wiekszosc firm ochrony wpisuje w umowie czas reakcji a nie czas dojazdu i to jest sciema np Solidu.

        • 6 0

    • Wolno

      Przed 2012 rokiem do Gdyni z centrom Gdańska jeździło się normalnie 30 do 40 min max a teraz 1,30 h dramat poprostu musiałam z dobrej pracy zrezygnować bo nie mam 3h dziennie na dojazdy w tąi z powrotem

      • 0 0

  • spróbuj skrecic z nowej Słowackiego w lewo w Grunwaldzką (13)

    by pojechać do Oliwy. Stanie na 5 zmian świateł murowane nawet w niedziele rano gdy ruch jest zerowy.

    • 334 14

    • przy zerowym ruchu wszyscy stoją, to normalne

      • 34 7

    • (1)

      Wczoraj była niedziela, ruch (prawie) zerowy, a w Grunwaldzką zjechać się nie dało, bo .. blokowali miłośnicy przecen, którzy szturmem uderzyli do Galerii Bałtyckiej.

      • 33 4

      • to parkingów tam nie macie?

        czy co?

        • 2 5

    • Małe ale... (2)

      Nie "nowa" Słowackiego, tylko ulica Żołnierzy Wyklętych!

      • 18 28

      • Sztuczne, ideologiczne nazwy nie chcą się przyjmować.

        • 30 12

      • wykleci

        A przez kogo wyklęci trochę jaśniej.

        • 3 4

    • Nienawidze tego zjazdu. Wole jechac inna droga bo tam to sie stoi stoi stoi

      • 25 0

    • Tego projektanta to za jaja powinni powiesić !!!!

      • 17 1

    • Skręt w lewo z 2 pasów (2)

      Tam powinien być skręt w lewo z dwóch pasów a nie z jednego, środkowy powinien być do jazdy w lewo i na wprost, a nie tak jak obecnie. Tam aby skręcić w lewo trzeba stać, stać i stać 5-6 zmian świateł. Żenada.

      • 23 3

      • Kiedyś był

        Ale mistrzowie kierownicy zajeżdżali sobie nawzajem drogę, bo nie umieli wybrać właściwego pasa po skręcie. No i drogowcy przemalowali, teraz tylko lewy jest do skrętu a prawy - do jazdy na wprost. I tak źle, i tak niedobrze.

        • 12 0

      • tam wogóle nie powinno być skrętu tylko wiadukt po łuku jak w wielkich miastach. Przed projektem wiadomo było,że takie coś się stanie.

        • 3 0

    • Ja jadę prosto, pod mostem zawracam i jestem te 2 zmiany świateł do przodu.

      • 12 2

    • ul Słowackiego została przebudowana na pół gwizdka, tak nie powinna wyglądać główna droga dojazdowa do lotniska

      • 6 0

  • Tristar (2)

    a jak projektowano ten system nie zakładano przyrostu pojazdów ?

    Czy system był projektowany tylko i wyłącznie na 2013 rok ?

    Przecież to czysta statystyka - a może prognozowanie na kolejne lata :) chyba nie wydano kilku baniek po to żeby powiedzieć "przyrost aut "zjada" pozytywne efekty" pozdrawiam inżynierów od zmiany świateł na Obłużu - przez ostatnie zmiany to jest tam piękny B.......

    • 168 20

    • I co ma system zrobić? (1)

      Magicznie teleportować część aut do miejsca przeznaczenia? Przecież działanie systemu dostosowuje się do natężenia ruchu w danym miejscu, ale już rezultat działania będzie tym gorszy, im tych aut więcej. Przepustowość dróg nie wzrosła, można tylko optymalizować to, co jest. Popatrz na to z innej strony: gdyby nie Tristar, byłoby gorzej.

      • 20 9

      • Im gorzej tym lepiej

        Nic nie stworzysz, nic nie zbudujesz = nic nie ukradniesz

        • 7 3

  • (7)

    Banda cwaniakow zabaweczke zainstalowali za grube miliony dla kolesi a jezdzi sie gorzej niz przed tym bublem

    • 211 32

    • z pisu jesteś? (6)

      • 10 32

      • My z PO jako konsultanci bierzemy 10% od całości kosztów systemu (16mln) (4)

        To co, koniaczku?

        • 31 8

        • tabletki odstawione? (2)

          • 3 13

          • A ty jakie bierzesz ? (1)

            • 9 0

            • Koks:) A co ?:)

              • 0 0

        • To niedopuszczalne! Nie podzielili się?! No to teraz k..a my będziemy brali po 10%!! Dobra Zmiana!

          • 3 4

      • A ty debil,czy kretyn ?

        • 0 4

  • "Sukces" (7)

    tego dziadostwa osiągniety został między innymi kosztem pieszych,a dokładniej wydłużeniem czasu oczekiwania na "zielone" a gdy już cierpliwie doczekamy pozwolenia przejscia na drugą stronę ulicy to musimy to uczynić galopem....no bo najważniejsza jest płynność ruchu i pupy kierowców.

    • 180 49

    • rower (2)

      Tak samochodziki najważniejsze, ja to plebs, jeżdżę rowerem

      • 10 16

      • Dlaczego mnie nie dziwi.. (1)

        ...że musiał się znaleźć obcisłogaci wylewający swoje gorzkie żale...

        • 22 14

        • Też mam samochód, którego używam jak muszę.

          Dzięki rowerzystom i komunikacji masz szanse zyć bez smogu obszymuru. Ale to i tak masz w tłustej du..pie, bo w du...pie masz zapewne wszystko i wszystkich.

          • 11 12

    • Teraz cała Polska biega

      To i pieszy niech biega

      • 17 3

    • faktycznie czasami czas oczekiwania jest absurdalnie długi

      tym bardziej, że akurat nie ma ruchu samochodów, który kolidowałby z ruchem pieszych

      ale to już sprawda beznadziejnych jak zwykle informatyków

      • 22 0

    • Prawda ! Weryfikacja systemu Tristar opiera się na porównaniu czasu przejazdu samochodów z Gdańska do Gdyni bodajże w 2010 roku. Od tego czasu zlikwidowano kilkadziesiąt przejść dla pieszych, stwarzając zagrożenie w ruchu lądowym wydłużono czas oczekiwania na cykl zielonego światła dla pieszych prawdopodobnie do niezgodnych z ustawą o ruchu lądowym, skrócono czasy palenia się zielonego światła poza granice absurdu tak że zdrowa osoba ma problem z przejściem przez ulicę. Dodatkowo przestawiono cykle zielonego światła dla ulic niepodlegających weryfikacji zawartej w kontrakcie Tristar co spowodowało zupełne zakorkowanie ulic prostopadłych do kierunku Gdańsk - Gdynia. W świetle tych faktów to ta cała weryfikacja i Tristar to chyba jeden wielki wałek a 18% świadczy o tym, że jest gorzej niż było?

      • 6 1

    • tak

      z ustawą o ruchu lądowym zwłaszcza....

      • 1 0

  • w centrum Gdyni przy Zdiz na skrzyżowaniu 10 lutego z 3 maja (2)

    Jak pojazdy jezdzily na czerwonym tak jeżdżą nadal....
    Czy to rok temu czy to dziś. ...moze to nic nie ma wspolnego z Tristarem
    Ale przejscie pieszego na zielonym jest naprawdę niebezpieczne w tym miejscu....

    • 51 8

    • Tam jeszcze rower z pełnym pierwszeństwem w przeciwnym kierunku może koledze na plecy wjechać.

      • 20 1

    • Brak

      prawo skrętów rozwala to całe drogie badziewie a miało być tak dobrze jak zawsze nic z tego nie wyjdzie !!!!!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane