• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdejmują sygnalizatory, by przyspieszyć tramwaje

Krzysztof Koprowski
12 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna. Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna.

Znikają światła, które niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajowy. Właśnie zdemontowano trzy sygnalizatory w ciągu ul. Kartuskiej, a do końca roku być może uda się wykonać podobną operację w ciągu al. Zwycięstwa.



Czy należy zastępować sygnalizatory na przejściach przez tory urządzeniami do głosowego ostrzegania o zbliżającym się tramwaju?

Tramwaje na Siedlcach, choć mają wydzielone torowisko, zawsze jeździły wolno. I nie chodzi tu o stan techniczny torów, bo kilka lat temu przeszły one kapitalny remont, ale nadmierną liczbę sygnalizacji, które są słabo ze sobą skoordynowane i pozbawione priorytetu przejazdu dla transportu zbiorowego.

Teraz ma się to zmienić. Właśnie zdecydowano o zdjęciu trzech sygnalizatorów, ustawionych na przejściach pieszych przez tory - w rejonie przystanków Paska zobacz na mapie Gdańska, Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, Skrajna zobacz na mapie Gdańska.

Wkrótce planuje się odpowiednio skorygować rozkłady jazdy, dostosowując czas przejazdu do nowej organizacji ruchu.

- Badamy, jak nowa organizacja wpływa na rzeczywisty czas przejazdu. Po zebraniu danych podejmiemy decyzję, gdzie i w którym miejscu skrócić rozkładowe czasy przejazdów - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Szacuje się, że maksymalnie czas przejazdu przez Siedlce skróci się o kilka minut. To jednak ma duże znaczenie nie tylko dla wygody pasażerów, ale pozwoli też na oszczędności w budżecie miasta.

- Krótszy czas przejazdu to mniejsze zapotrzebowanie na tabor do zapewnienia odpowiedniej częstotliwości kursowania [w godzinach szczytu tramwaje przez Kartuską jeżdżą co ok. 4-6 minut - dop. red.], a to przekłada się na koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej - dodaje Zomkowski.
Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd. Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd.
Na razie nie ma szans na wzbudzanie wszystkich sygnalizacji, które pozostały na trasie, przez tramwaj. Powód jest prozaiczny - w ciągu ul. Kartuskiej nie ma wykonanego systemu Tristar.

Tristaru nie ma także na najnowszej trasie na Morenę (Piecki-Migowo). Na trasie tramwajowej wykonano wprawdzie niezbędne instalacje do ewentualnej rozbudowy systemu, ale póki co pozostaje ręczna regulacja świateł.

- Na trasie od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do krańcówek na Migowie zobacz na mapie GdańskaBrętowie zobacz na mapie Gdańska skorygowane zostały ustawienia sygnalizacji świetlnej pod kątem ruchu tramwajowego. Najwięcej w czasie przejazdu udało się zaoszczędzić na odcinku Belgradzka zobacz na mapie Gdańska-Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska - informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni.
Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki. Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki.
Bez zmian pozostanie cykl sygnalizacji świetlnej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, która tamuje ruch tramwajowy z Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w stronę Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska i Siedlec. W efekcie, w godzinach szczytu potrafią się tworzyć tramwajowe korki.

- Do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą nie będziemy wprowadzali tutaj zmian. Ustawienie świateł z większym priorytetem dla tramwajów oznacza pogorszenie sytuacji na głównym ciągu. To przełoży się nie tylko na ruch indywidualny, ale także autobusowy - wyjaśnia Wawrzonek.
Czytaj też: Pierwszy fragment asfaltu w tunelu pod Martwą Wisłą

Warto dodać, że tramwaje na Podwalu Grodzkim wkrótce wstrzyma kolejna sygnalizacja - na wyjeździe z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska. To inwestycja, która towarzyszy przebudowie układu drogowego wraz z realizacją centrum handlowego Forum Gdańsk.

Niestety wraz z dodatkowymi światłami nie przewiduje się utworzenia przejścia naziemnego, które mogłoby być powiązane z przystankiem tramwajowym Dworzec Główny, nieprzystosowanym do potrzeb osób starszych, rodziców z wózkami czy pasażerów z większym bagażem, udających się na pociąg.

Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych. Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych.
Niewykluczone natomiast, że jeszcze w 2015 r. - o ile będą oszczędności na innych tegorocznych projektach inwestycyjnych - tramwaje przyspieszą między Wrzeszczem a Śródmieściem. Tutaj także przewidywane jest zdjęcie sygnalizatorów z przejść dla pieszych - m.in. na przystanku Chodowieckiego zobacz na mapie Gdańska oraz Politechnika zobacz na mapie Gdańska.

Zarówno na Siedlcach jak i wzdłuż al. Zwycięstwa sygnalizatory będą docelowo zastąpione komunikatami głosowymi na wzór pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska czy skrzyżowania ul. Pomorskiej i Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie tego typu ostrzeżenia funkcjonują z powodzeniem już od dłuższego czasu.

Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu. Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu.
- Decyzja o likwidacji sygnalizatorów jest jak najbardziej słuszna. Większość pieszych ignoruje czerwone światło i przed przejściem przez tory upewnia się jedynie, czy nie nadjeżdża żaden pojazd. Jednocześnie światła niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajów. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Docelowo powinna być realizowana detekcja nadjeżdżających tramwajów i wyświetlany sygnał ostrzegawczy wraz z odtwarzaniem ostrzeżenia głosowego "uwaga tramwaj". Samo ostrzeżenie głosowe jest niewystarczające w przypadku osób niedosłyszących, oraz często ginie w szumie ulicznym - ocenia decyzję urzędników Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Miejsca

Opinie (184) 2 zablokowane

  • Alleluja to będzie wtedy jak ograniczy się ruch samochodów w mieście... (1)

    ...a egoiści którzy pchają się samochodami do centrum, zamiast przesiąść się w publiczny środek transportu, sami tworzą korki i do tego na korki narzekają...

    • 19 17

    • jakby nikt nie zmieniał lini autobusowych i na siłe uszczęśliwiał ludzi jak funkcjowała poprawnie komunikacja, to ludzie przesiadali by sie na tramawaje i autobusy.

      • 1 1

  • Po co na Bulońskiej tyle świateł ?

    Przed remontem ich tam nie było i jakoś nie dochodziło do żadnych wypadków. Teraz jedzie się dłużej i to nie tylko samochodem, ale przede wszystkim autobusem. Przystanki są ustawione przed światłami, a co za tym idzie autobus stoi i na światłach i na przystanku.

    • 28 1

  • A na stronie GIK napisane jest, ze Kartuska objeta jest Tristarem.

    No i jesli najlepszym sposobem na poprawe czasu przejazdu komunikacji miejskiej jest zdjecie nowych sygnalizatorow, to pokazuje, ile wartyjest ten Tristar. Nie mowiac juz o tym, ze kupa milionow poszla w bloto. Azkusi mnoe, aby podac to do instytucji kontrolujacej realiizacji projektu.

    • 25 1

  • Jedno mnie zastanawia. (6)

    Dlaczego miasto nie chce linii autobusowej, która jeździła by obwodnicą ? na obecną chwilę z południowych dzielnic, trzeba jechać do Centrum Gdańska, by później jechać dalej Słowackiego czy Spacerową w górę. Chciałbym zauważyć, że Karczemki, czy Osowa czy Kiełpinek, to też części miasta. Dlaczego nie ma bezpośrednich połączeń między tymi dzielnicami ? Autobus 210 to trochę za mało - jeździ raz na pół godziny, niemniej jednak dobrze, że jest. Przydałby się podobne linie. Nie każdy jedzie przez Centrum miasta, dlatego, że tam pracuje czy się uczy, ale dlatego, że nie ma jak dojechać w inną część miasta z pominięciem Głównego Gdańska czy Wrzeszcza.

    • 31 3

    • bo miasto ogolnie

      nie chce poszerzać sieci autobusowej. Na to unia się nie dokłada, a kasy szkoda na jakies "zabawki dla ludu"

      • 6 2

    • kup se fure (2)

      a nie marudzisz, autobusy są za wolne na obwodnice i za dużo palą przy takich prędkościach bo mają aerodynamikę jak klocek.

      • 7 10

      • tak jak i TIRy

        i jakos się oplaca

        • 0 2

      • Romek aleś ty głupi

        • 0 3

    • nie trzeba zjeżdzać do Centrum, możesz jechać autobusem Łostowicką, Rakoczego

      i Słowakiem w górę. Po drodze sporo przystanków, ale taka jest rola miejskich autobusów. Jesli chcesz szybko i bezpośrednio, to sory Batory - auto.

      • 1 1

    • autobus nie wyciągnie 120 więc po co ma być zawalidrogą?

      • 1 1

  • I tak czesto tramwaje jezdzily

    na czerwonym wiec roznicy nie bedzie. Czekamy teraz na wieksza ilosc wypadkow.

    • 5 22

  • Powrót 183

    Niedźwiednik czeka na powrót linii autobusowej 183. Wszyscy "MĄDRZY" uznali, że na tym osiedlu nie mieszkają ludzie korzystający z w/w autobusu i nikt z nich nie jeździ do Gdańska. GRATULACJE URZĘDNICZEJ GŁUPOTY.

    • 17 6

  • zgroza

    TE torowisko...co za analfabeta to pisał

    • 1 1

  • Wielokrotnie zaobserwwane. Gdy nie działają światła na skrzyżowani Toruńska Trakt, to nie ma KORKÓW

    Nie ma korków na wszystkich kierunkach tego skrzyżowania.

    • 11 3

  • Dla bezpieczeństwa dodałbym jeszcze... (2)

    ...barierki na wzór przejść kolejowych ( np. tak jak w ciągu ul Reja ) wymuszających zejście z roweru, zwolnienie pieszego i chwilowy marsz z widokiem na tory wzdłuż...

    • 11 8

    • A ja proponuję naukę przepisów ruchu drogowego

      od podstawówki w szkołach a nie debilne bariery zakazy sygnalizatory i inne zasady jak dla krów na pastwisku żeby sobie krzywdy nie zrobiły... ludzie to nie idioci żeby im zagrody w mieście robić!!!

      • 3 0

    • Na Reja niedawno NA SZCZĘŚCIE zlikwidowali te kretynskie labirynty, które i tak się bokiem obchodziło.

      • 2 0

  • Zróbcie coś z tramwajami w końcu ! z trasami i z bydłem młodym ! (4)

    W tramwajach nie ma wielu spraw zrobionych. Brakuje siedzenia i i aparatów do kasowania więcej powinno być. Drugi dylemat to młodzi słuchajom głośno muzyki nienormalnej która jest o mordercach i zabijaniu a motorniczy powinien takim brać i wyrywać te aparaciki i rozgnieść butem ! Jak może być tak że rosną takie bandziory a ludzie mają to widzieć ? To samo w autobusach się dzieje. Kierowca powinien coś robić. Mam dwoje dzieci kochanych katolików których wychowałem z żoną na ludzi więc wiem co pisze. Za słuchanie takiego czegoś to bym ich skatował i by byli porządni. Trzeci dylemat to trasy tramwaju. Są złe i za mało jest przystanków. Powinno być więcej przystanków albo powinny jeżdzić autobusy po trasach tramwaju jak tramwaj nie przyjedzie. Mam nadzieje że nowe władze Polski zrobią porządek z tym burdelem w komunikacji naszej i z tym bydłem z aparatami muzyki.

    • 9 23

    • (1)

      Katolik nie "katuje" chyba że strzelający nienawiścią do niewiernych co są inni jak PiS.

      • 1 5

      • Przecież to jakiś troll zrobił wpis a Ty na serio go bierzesz.

        • 11 0

    • I po co ta ironia/szydera?

      Nie masz nic do napisania to nie pisz.

      • 5 0

    • jeśli to jest jeden z tych hejterów...

      ... których miała opłacać jedynie słuszna partia to nie dziwię się, że przegrali wybory nawet wśród najmłodszych wyborców.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane