• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zielona fala dla pieszych. Może jej być coraz więcej

Maciej Naskręt
22 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wprowadzenie automatycznego zielonego światła pozwala im na swobodne przejście, ale tylko tam, gdzie ruch samochodów jest niewielki. Wprowadzenie automatycznego zielonego światła pozwala im na swobodne przejście, ale tylko tam, gdzie ruch samochodów jest niewielki.

W ostatnim czasie furorę w internecie robi film z Łodzi, gdzie na jednej z ulic zielone światło pozwala przechodzić bez przeszkód zbliżającym się do przejścia pieszym. Kierowcy na przejazd muszą oczekiwać, zgłaszając taką chęć. Okazuje się, że podobne rozwiązania funkcjonują z powodzeniem w Gdańsku.



Informacja o nowatorskim rozwiązaniu obiegła szybko portale społecznościowe. Na ulicach Łodzi sygnalizacja świetlna na przejściu automatycznie daje zielone światło spacerującym. To samochód musi się tam zatrzymać i zgłosić chęć przejazdu.

Zainteresowanie nowym rozwiązaniem jest olbrzymie, choć działa ono od niedawna i jest stosowane tylko raz w tygodniu.

- Na razie sygnalizacja działa na próbę i tylko w niedzielę. Mamy nadzieję, że w przyszłości takich przejść - z priorytetem dla pieszych - będzie w Łodzi więcej - informują przedstawiciele łódzkiej fundacji Normalne Miasto Fenomen, która jest współautorem rozwiązania wraz z miejskimi drogowcami.

Czy przejścia z sygnalizacją z priorytetem dla pieszego powinny być częściej stosowane?

Podczas gdy internauci zachwycają się Łodzią, gdańscy urzędnicy przekonują, że takie rozwiązania z powodzeniem funkcjonują od jakiegoś czasu na miejskich ulicach. Jeden z takich sygnalizatorów jest zamontowany na ul. Subisława przy przystanku SKM zobacz na mapie Gdańska.

- Tam właśnie priorytetem jest zielone światło dla pieszych. Jeśli zbliża się do pasów samochód, musi przejechać nad pętlą indukcyjną ułożoną ok. 150 metrów wcześniej. Wtedy pieszym zapala się światło czerwone. Kierowca wcale nie musi zatrzymywać się przed pasami, przejedzie na świetle zielonym, ale pod warunkiem, że jedzie z dozwoloną prędkością - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Takie rozwiązanie, co oczywiste, sprawdza się tam, gdzie pieszych jest dużo, natomiast pojazdów niewiele.

Kolejne przejście z sygnalizacją i z przywilejem dla pieszych jest m.in. na ul. Reymonta zobacz na mapie Gdańska. Wprowadzono je dzięki wybudowaniu ul. Nowej Słowackiego, która przejęła ruch.

W planach jest także wykonanie podobnego rozwiązania na skrzyżowaniu ul. Łagiewniki i ul. Gnilnej zobacz na mapie Gdańska.

- Sądzę, że takie rozwiązania będą pojawiały się coraz częściej na gdańskich drogach - zapowiada Wawrzonek.

Podobnie zaprogramowanych sygnalizatorów nie ma w Sopocie ani w Gdyni.

- Układ drogowy jest dociążony i wprowadzenia tego rozwiązania mocno zachwiałoby płynnością ruchu samochodów - opowiada Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii ruchu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • A czy można wdrożyć coś takiego bez żadnych świateł? (3)

    Pewnie, że można - przykład - ul. Obrońców Wybrzeża. Są tam co najmniej dwa przejścia dla pieszych, na których nie ma świateł. Przed światłami są położone progi zwalniające - ale takie konkretne, dość szerokie. Nikt nie chce urwać sobie zawieszenia dlatego wszyscy tam zwalniają i to ostro. Efekt - na przejście można wejść nawet gdy samochody są dość blisko, bo tylko wariat nie zwolni przed takim progiem...

    • 10 4

    • Potem będziesz miał na nagrobku "Zabity przez wariata - powiększył grono aniołków"

      • 1 4

    • tylko ze to sie sprawdza na ulicach gdzie ruch jest maly (1)

      robienie tkaich progow na ulicach z malym ruchem nie jest zlym pomyslem

      • 1 0

      • znaczy, warto myśleć o redukcji ruchu

        na przykład przez poprawę warunków ruchu dla pieszych i rowerzystów oraz ułatwić docieranie do stacji i częstotliwość SKM

        • 0 1

  • Hahahahahahah

    Jak ta zielona fala wyjdzie im tak samo jak ta dla kierowców, to nikt nie zdąży dobiec do końca pasów przed czerwonym światłem. Strach myśleć co się bedzie działo na przejściach dwu etapowych :D

    • 8 1

  • Jaaasne (1)

    Bo pieszemu bydłu trzeba wymalować ulice w zebry wzdłuż, żeby wszędzie mogło przechodzić... Znajomy jadąc niedawno (zima, ślisko) niecałe 40 km/h na ograniczeniu do 50, trzasnął taką świętą krowę, która stwierdziła, że "sobie przebiegnie" dokładnie między dwoma przejściami - od każdego tą krowę pieszą dzieliło około 50m. No to, ponieważ krowa była leniwa i szkoda jej było 20 sekund na doczołganie się po pijaku do przejścia, to sobie teraz poleży w szpitalu. A kumpel ma kaca moralnego jak stąd do Tokio, bo się zamartwia, że na lodzie nie zdążył zahamować,,,

    • 12 11

    • miki, przeginasz

      piesi na prawdę nie stanowią zagrożenia dla samochodów. Aberracje zachowań pieszych się zdarzają, ale tolerancja przekraczania prędkości przez samochody jest nagminna. Przypuszczalnie naciągnąłeś istotne szczegóły tej historii, ale to twój problem.

      • 0 1

  • Kolejny debilny pomysł... (4)

    może w ogóle niech piesi mogą wejść na jezdnię i się po niej panoszyć jak im się chce... Przykładem może być ulica przy medisonie gdzie ta trzoda nie potrafi normalnie przechodzić przez ulicę, a jedynie tamuje ruch. A oczywiście niemyślący państwo z ZDiZ nawet nie pomyślą by wstawić tam światła, tak aby ruch aut odbywał się w sposób naturalny, a nie "może się uda przed trzodą przejechać"...

    • 11 17

    • ...kolejny debilek.

      • 8 5

    • skoro samochody panoszą się na chodnikach ... (1)

      • 8 1

      • samochody się wszędzie panoszą

        skrócić sobie drogę chodnikiem - czemu nie? przecież mnie widać. zaparkować na chodniku tak, że bokiem nie przejdziesz - czemu nie? można auto obejść ulicą. zrobić sobie objazd z jedynego boiska w dzielnicy - czemu nie? dzieciaki niech w domach siedzą. zaparkować na ścieżce rowerowej - czemu nie? przecież to tylko z moich podatków. Zablokować kogoś na pełnym parkingu - czemu nie? przecież ja też muszę.

        • 6 3

    • przy madisonie można zrobić strefę pieszą

      samochody mogą sobie parkować piętrowo przy hotelu scandic. Tam zawsze sa wolne miejsca. Samochód nie jest pojazdem do jeżdżenia po mieście - tak twierdzi np. dyrektor firmy Volvo

      • 1 0

  • hmm (1)

    Czyli na Subisława zielone światło zapala się zawsze...ale samochodom,

    • 5 0

    • dokładnie tak jest ! Najmniej potrzeba sygnalizacja światła w Gdańsku!

      • 0 1

  • nienawidzę ani Gdańska ani tego kraju..za to , że tyle pijaństwa i głupoty..

    co ulica to monopolowo-spożywczy..ludzie biedę mają straszną i się ich skutecznie rozpija to tak jakby eutanazja na raty..dlaczego? bo jak piją to nie myslą i o to tu chodzi.!

    • 3 2

  • co za debilny pomysł brawo dla debili z łodzi

    • 3 5

  • kogoś powaliło !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    i co jeszcze może niańkę dla każdego przechodnia !

    • 5 6

    • a co powiesz na automatyczny ogranicznik prędkości samochodów?

      nadopiekuńczość może działać w różne strony

      • 0 1

  • czy słyszeliscie że zlikwidowano światła na jakimś skrzyżowaniu ??? (2)

    nie! trzeba ich dowalić jak najwięcej utrudnić ruch w mieście i niech kierowcy stoją w korkach! od filozofia urzędników

    • 3 4

    • wiem że w Gdańsku wprowadzenie strefy skrzyżowań równorzędnych (1)

      i uspokojenie ruchu do 30 km/h w historycznej części miasta było połączone z likwidacją wielu znaków i zmniejszyło liczbę wypadków. Piesi też zaczęli mieć wygodnie - nie muszą dochodzić do skrzyżowania by przejść bezpiecznie.

      • 2 1

      • powinny być skrzyżowania równorzędne i ronda - jak najmniej świateł, za to - jak najwięcej rond. Ronda uczą spokoju i kultury, światła tylko denerwują.

        • 0 0

  • Na pierwszy rzut oka, argumenty są solidne. (1)

    Byle tylko dotyczyło dróg trzeciorzędnych. Na wszystkich innych, doszłoby do rozpuszczenia już i tak rozpuszczonych. Niezadowoleni, niech wyjadą.

    • 2 6

    • prawo do skazywania na banicję nie przysługuje nikomu

      możesz sobie próbować kierować życiem innych, ale nie udawaj logicznie myślącego.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane