- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (42 opinie)
- 2 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (70 opinii)
- 3 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (293 opinie)
- 4 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (221 opinii)
- 5 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (87 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (213 opinii)
Zielone torowisko powstanie przy Domu Zdrojowym w Brzeźnie
porównać
Zielone torowisko, ładniejsze i lepiej pochłaniające wodę, powstanie przed Domem Zdrojowym w Brzeźnie. W tym samym miejscu planowana jest też budowa wspólnego przystanku dla linii 3 i 5 oraz bezpieczne przejście przez tory.
Złożyło go Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. W sumie projekt zdobył prawie 800 głosów i został pozytywnie zaopiniowany przez gdańskich urzędników.
- Trawiasty dywan komponować się będzie ze skwerem powstającym w ramach rewitalizacji Domu Zdrojowego. Zielone, trawiaste torowiska tramwajowe dodają wiele estetyki pośród betonowej, miejskiej zabudowy, przybliżając naturę do zatłoczonych miejsc wśród ulicznego zgiełku - przekonywali autorzy projektu.
Wśród zalet zielonych torowisk wymieniają m.in.:
- redukcję drgań i hałasu przejeżdżających tramwajów;
- pochłanianie miejskich zanieczyszczeń i spalin samochodowych (ograniczenie smogu);
- zatrzymywanie wody i redukcję lokalnych podtopień;
- tworzenie swoistego mikroklimatu i obniżanie temperatury otoczenia w upalne dni.
Wspólny peron przystankowy
Pomysł został pozytywnie zaopiniowany m.in. przez Gdańskie Wody. Wojciech Szpakowski, dyrektor ds. technicznych, ocenił, że budowa zielonego dywanu jest wskazana ze względu na negatywne skutki zmian klimatu, charakteryzujące się zwiększoną intensywnością opadów i wydłużającymi się okresami suszy.
Nieco szerzej do propozycji jednego z mieszkańców odniósł się Zarząd Transportu Miejskiego, a więc organizator transportu publicznego w mieście. Dyrektor ZTM Sebastian Zomkowski podkreśla, że zastosowana zabudowa toru nie może tworzyć ograniczeń w ruchu tramwajowym (zwłaszcza ograniczeń prędkości).
Zwrócił też uwagę potencjalnym wykonawcom, by ci uwzględnili wpływ projektu na planowane przeniesienie przystanku "Brzeźno" w to miejsce, by powstał tam wspólny peron dla linii 3 i 5.
- Jest to jedyny sposób, by uzyskać prosty, wspólny i 45-metrowy peron dla obu tych linii. Budowa dłuższego peronu w nowej lokalizacji jest częścią programu wydłużania przystanków, który ZTM proceduje wspólnie z Wydziałem Programów Inwestycyjnych Urzędu Miejskiego w Gdańsku - podkreśla Zomkowski.
Konieczna budowa nowego przejścia przez tory
Tak jak ZTM pochyla się nad ewentualnymi utrudnieniami związanymi z ruchem tramwajowym, tak urzędnicy z GZDiZ wskazują na zagrożenie wynikające z potencjalnych potoków ruchu, które będą miały miejsce po oddaniu do użytku rewitalizowanego Domu Zdrojowego. Chodzi o gości Domu Zdrojowego, parkujących po drugiej stronie torowiska, którzy chodząc "na skróty", mogliby zniszczyć trawiastą nawierzchnię.
Krok dalej idą wytyczne z innego działu w GZDiZ. Dział rozwoju przestrzeni publicznej zaleca w tym miejscu budowę przejścia dla pieszych przez torowisko.
Przejście z mat gumowych lub kostki granitowej miałoby powstać między ostatnim miejscem postojowym na nowym parkingu a ciągiem pieszym po stronie Domu Zdrojowego. Sam "zielony dywan" miałby zostać wykonany z darni lub mat rozchodnikowych (z wcześniejszym przebadaniem składu gleby). Projekt powinien też uwzględnić odpowiednie nawodnienie trawiastego torowiska oraz jego drenaż.
Magistrat oczekuje teraz na oferty na wykonanie dokumentacji. Sama realizacja przez autorów projektu została wyceniona przed dwoma laty na niespełna 80 tys. zł.
Zielone torowiska w Gdańsku
Podobny wniosek w ubiegłorocznej edycji BO złożyła także radna Wrzeszcza Dolnego Halina Królczyk. Do zazielenienia wskazała fragment torowiska przy ul. Mickiewicza. Projekt został jednak odrzucony przez urzędników i nie został nawet dopuszczony do głosowania (magistrat tłumaczył, że torowisko na ul. Mickiewicza znajduje się w jezdni, co wiązałoby się z jego wydzieleniem i przebudową samej jezdni, na co we wskazanej lokalizacji nie ma miejsca).
Wcześniej podobne pomysły pojawiały się w kontekście torowiska na Marynarki Polskiej w Nowym Porcie.
Obecnie w Gdańsku tramwaje jeżdżą po zielonym dywanie w Jelitkowie i na pętli Kliniczna.
wideo z czerwca 2021 r.
Opinie wybrane
-
2021-09-21 23:08
(8)
Bzdura! Lepsze jest torowisko przykryte kamieniami, bo jest przynajmniej czyste, a trawiaste jest obrzydliwe, ponieważ będzie za kilka lat nie trawa a piach. Lewactwo nie ma co wymyślać, to bawi się w "ulepszanie świata" na gorsze. Lepiej niech się zajmą torowiskiem na ul. Mickiewicza, na ul. Gen. Hallera od mostu do Opery, na skrzyżowaniu ul. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej, itp.
- 45 85
-
2021-09-22 12:20
Gdyby było to ten zapach i hałas nie upiększałby wszystkim życia dookoła :)
- 1 0
-
2021-09-22 09:27
Przecież tam nie ma "mostu"... (2)
"na ul. Gen. Hallera od mostu do Opery"?? Przecież na Hallera nie płynie żadna rzeka i tym bardziej nie ma tam "mostu"
Czyli luz - lewacy nie muszą się zajmować torowiskiem na tej ulicy.- 5 5
-
2021-09-22 11:06
(1)
Tu masz rację, oczywiście chodziło mi o wiadukt. Z szybkości źle napisałem.
- 3 0
-
2021-09-22 11:46
Dobrze że się odezwałeś w tej dyskusji
Zawsze musi ujawnić się politycznie opętany oszołom
- 0 1
-
2021-09-22 08:19
Jak nie wiesz co napisać, to zawsze można walczyć z mitycznym "lewactwem"
To co ty tak nazywasz to myślenie społeczne, wspólnotowe. To ludzie świadomi swoich powiązań zarówno ze sobą nawzajem, jak i z otaczających ich światem.
Cieszy mnie to że ciebie i tobie podobnych jest coraz mniej, a wasz głos, chociaż głośny, minimalnie traci na znaczeniu.- 12 3
-
2021-09-22 07:26
Chociaż jeden nie boi się mówić prawdę
Trwa Inżynieria społeczna Żeby ludziom wmawiać że czarne jest białe
- 5 11
-
2021-09-22 06:11
Młody człowieku bo na bank jesteś młody a do tego pewnie jeszcze przyjezdny w pierwszym pokoleniu gdańszczanin. Gdybyś mieszkał w Gdańsku dłużej to byś wiedział że torowiska w mieście Gdańsku były kiedyś obsadzone trawą. Kamienie to to głównie zasługa oszołomów lat 80tych.
- 11 10
-
2021-09-21 23:58
Przestań wyładowywać swoje frustracje, kompleksy i ignorancję na innych ludziach.
- 20 8
-
2021-09-22 06:59
(2)
Przecież to nic nowego, przecież to juz było. Było to nie efektem wyrzucania kasy w błoto tylko naturalne zjawisko, nikt nie dbał o torowisko i trawa sobie sama urosła i była strzyżona przez przejeżdżające tramwaje. Ale teraz mamy nowość, teraz można zasilić czyjeś konto za zazielenienie torowiska a ilu fachowców ma teraz pracę ilu analityków, hohohho.
- 46 6
-
2022-03-26 08:30
No nie do końca było
Co innego zaniedbany zarośnięty tor a co innego zielone torowisko po nowemu Niestety to nowe rozwiązanie to nie tylko zalety. Zielone torowisko nie polega na zasypaniu toru ziemią i rozwinięciu trawy z rolki, to zupełnie inna konstrukcja toru. Jeśli chodzi o tłumienie drgań to mam wątpliwości. Tor na tłuczniu (typowa nawierzchnia kolejowa obecnie
Co innego zaniedbany zarośnięty tor a co innego zielone torowisko po nowemu Niestety to nowe rozwiązanie to nie tylko zalety. Zielone torowisko nie polega na zasypaniu toru ziemią i rozwinięciu trawy z rolki, to zupełnie inna konstrukcja toru. Jeśli chodzi o tłumienie drgań to mam wątpliwości. Tor na tłuczniu (typowa nawierzchnia kolejowa obecnie dominującą dla torów tramwajowych w Gdańsku) wykazuje się dużą sprężystością a więc dobrym tłumieniem drgań. Koszty utrzymania toru pod względem technicznym na tłuczniu są znacznie niższe. Pytanie jak długo to zielone torowisko będzie ładnie wyglądało. Każdy kto ma dobrze wyglądający zadbany trawnik wie ile pracy go to kosztuje. Zielone torowisko bez stałego utrzymania szybko zarośnie, bez nawadniania wyschnie i przez część roku będzie rdzawobure, a więc następne koszty nie mówiąc o deficycie wody który mamy w Polsce. Jeżeli mamy poprawiać klimat lejąc wodę to można robić to taniej bez tzw zielonego torowiska w kolejce czekają miejskie trawniki krzewy itp. po podlaniu w czasie upału też będą ładniejsze i lepiej rosły oczyszczając powietrze.
- 0 0
-
2021-09-22 08:25
Kto będzie dbał o takie torowisko i ile to będzie kosztowało?
I łany metrowych chwastów, i inwazja ślimaków. Środki ochrony roślin, nie są zbyt ekologiczne.
- 2 1
-
2021-09-22 06:05
(2)
Lata 70 80 te trawa na torowisku była czymś normalnym. Pamiętam z dzieciństwa czyli gdzieś tak połowy lat 70tych że trawa była na pewno na torowisku na Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. Ogólnie więcej było zieleni. Teraz tylko wszędzie beton kostka kamienie szkło i amelinium ;)
- 45 6
-
2021-09-22 12:11
nieprawda! są jeszcze pomniki jotpedwa i kaczyńskiego
- 0 4
-
2021-09-22 08:57
na amelinon nie trzeba farby. No chyba że taką specjalną, ameljonową. A to drogie jest jak cholera.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.