• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zjazd z Trasy Kaszubskiej w drogę widmo. Nowa Kielnieńska musi czekać na realizację

Krzysztof Koprowski
28 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Węzeł Chwaszczyno ze zjazdem w stronę Gdańska w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • U góry zjazd w ul. Nowa Kielnieńska, po prawej w Obwodnicę Metropolitalną.
  • Po prawej zjazd w ul. Nową Kielnieńską, prosto Trasa Kaszubska w stronę Gdyni.

Powstający ogromny węzeł Chwaszczyno na Trasie Kaszubskiej przez najbliższe lata będzie tylko w niewielkim stopniu wykorzystany. Na zjeździe w stronę Gdańska montowane są już ekrany akustyczne, choć kierowcy tzw. ul. Nową Kielnieńską na całej długości pojadą najwcześniej za kilka lat. Mieszkańcy Osowej oprotestowali jej budowę w formie "ekspresówki", ale nie wstrzymali całkowicie możliwości realizacji.



Realizacja której drogi jest najpilniejsza?

Węzeł Chwaszczyno widoczny jest już na najnowszych zdjęciach satelitarnych Pomorza. Pod względem powierzchni może śmiało konkurować z zabudową Chwaszczyna. Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie ruch z czterech kierunków:
  • do/z Gdyni (Trasa Kaszubska),
  • do/z Lęborka (Trasa Kaszubska),
  • do/z Gdańska (Nowa Kielnieńska),
  • do/z Obwodnicy Metropolitalnej.

Zdjęcie satelitarne powstającego węzła w Chwaszczynie. Zdjęcie satelitarne powstającego węzła w Chwaszczynie.

Zjazdy z nowego węzła prosto w domki lub pole



Obecnie w budowie jest tylko pierwsza z wymienionych dróg - Trasa Kaszubska, która oddana do użytku zostanie w całości latem przyszłego roku. Ostateczny termin będzie uzależniony od pogody.

Czytaj więcej:

Kierowcy nie pojadą Trasą Kaszubską w tym roku



Dla pozostałych dróg przygotowano już docelowy kształt węzła drogowego, ale zjazdy w Obwodnicę Metropolitalną oraz ul. Nową Kielnieńską kończą się na domach jednorodzinnych lub... dosłownie w polu.

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest na etapie wybranych wykonawców oraz umowy na finansowanie. Obecny harmonogram zakłada, że kierowcy skorzystają z niej już w 2025 r. Podobnie jak Trasa Kaszubska, droga będzie realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy komunikacyjnej. Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy komunikacyjnej.

Nowa Kielnieńska byłaby w budowie, gdyby nie protesty



Zupełnie inaczej wygląda realizacja tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Będzie to połączenie drogowe Obwodnicy Trójmiasta z Trasą Kaszubską przez Osową i Chwaszczyno, zlokalizowane równolegle ok. 200 m na północ względem istniejącej ul. Kielnieńskiej.

Ponad 10 lat temu mieszkańcom Osowej skutecznie udało się storpedować budowę Trasy Kaszubskiej do węzła z ul. Spacerową w śladzie ul. Nowej Kielnieńskiej i w efekcie skierować Trasę Kaszubską do węzła Wielki KackMapka. Na korzyść wariantu gdyńskiego przemawiało też ominięcie terenów leśnych.

Przeciwnikom Trasy Kaszubskiej nie udało się jednak w żaden sposób zlikwidować rezerwy terenowej pod docelową realizację nowej drogi równoległej do ul. Kielnieńskiej. Ich działania sprawiły natomiast, że budowa i problem znalezienia źródeł finansowania spadł na barki Gdańska.

- Nie możemy partycypować w kosztach budowy ul. Nowej Kielnieńskiej. Natomiast uwzględniliśmy ją jako czwarty wlot na węźle Chwaszczyno. To działanie podjęte celowo, aby nie było trzeba w przyszłości ponownie przebudowywać tego węzła - zwraca uwagę Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj też:

Osowa: nie będzie planu, który miał uporządkować dzielnicę



Grafika z 2004 r. przygotowana przez przeciwników budowy Trasy Kaszubskiej do Osowej. Grafika z 2004 r. przygotowana przez przeciwników budowy Trasy Kaszubskiej do Osowej.

Nowa Kielnieńska pozostała w fazie planowania



Nowa Kielnieńska znajduje się we wszystkich edycjach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Studium musi natomiast być respektowane przy sporządzaniu nowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Czytaj też:

Mieszkańcy na przegranej pozycji. Planowanie przestrzenne w Polsce to farsa



W przypadku północnej części Osowej od 2019 r. trwają prace nad nowym planem, który obejmuje przedmiotową drogę. Przewiduje się jej realizację w klasie ulicy głównej, podczas gdy cała Trasa Kaszubska będzie w standardzie o dwie klasy wyżej - jako droga ekspresowa.

- Teren dla tzw. Nowej Kielnieńskiej zabezpieczony zostanie w planie dla przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z obustronnymi chodnikami i drogami rowerowymi oraz szpalerami zieleni wysokiej. Obecnie projekt planu jest na etapie koncepcji - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Fragment obowiązującego rysunku studium dla północnej części Osowej. Fragment obowiązującego rysunku studium dla północnej części Osowej.

Budowa drogi połączona z nowym przystankiem PKM



Miasto liczy, że budowę drogi łączącej węzeł Chwaszczyno z węzłem Osowa uda się współfinansować ze środków unijnych. Jako argument za rozwojem transportu publicznego, chętnie wspieranego przez Unię Europejską, przemawiać ma wpisanie do zakresu inwestycji budowy węzła integracyjnego "Gdańsk Kukawka" (wcześniej również pod nazwą "Gdańsk Osowa Północ").

Będzie to nowy przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wraz z parkingiem typu park and ride oraz przystankami autobusowymi, zlokalizowany w rejonie wiaduktu ul. Kielnieńskiej nad torami kolejowymiMapka. Budowa samego przystanku ma być finansowana z rządowego programu przystankowego na lata 2021-2025.

  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.
  • Zjazd z węzła Chwaszczyno w ul. Nową Kielnieńską.

Tunel pod Pachołkiem w nieokreślonej przyszłości



W październiku br. na wniosek urzędników po prawie czterech latach procedowania umorzono postępowanie na wydanie tzw. decyzji środowiskowej dla ciągu Nowa Kielnieńska - Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem. Inwestycja w takim zakresie okazała się całkowicie nierealna do sfinansowania w najbliższym czasie.

- Przygotowywane jest nowe postępowanie środowiskowe w zakresie ul. Nowej Kielnieńskiej, częściowo bazujące na dokumentacji z zakończonego postępowania, rozszerzone o węzeł integracyjny Kukawka, obejmujące również Gminę Żukowo, Gdynia oraz Sopot. Szacujemy uzyskanie ostatecznej decyzji środowiskowej na grudzień 2022 r. Następnie zlecone będzie przygotowanie dokumentacji i realizacja w przypadku możliwości pozyskania środków zewnętrznych - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Nowa Kielnieńska za kilka lat, tymczasowe połączenie z Oliwską



Urzędnicy szacują obecnie, że cały proces budowy ul. Nowej Kielnieńskiej wraz z pozyskaniem dokumentacji zajmie ok. pięciu - sześciu lat, o ile oczywiście mieszkańcy Osowej ponownie skutecznie nie zablokują budowy tej drogi.

Do czasu budowy ul. Nowej Kielnieńskiej przewiduje się doraźne połączenie węzła w Chwaszczynie przez jego południową część z ul. Oliwską w Chwaszczynie (Oliwska jest przedłużeniem gdańskiej ul. Kielnieńskiej).

Czytaj też:

Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej



Węzeł Gdańsk-Osowa, do którego docelowo zostanie podłączona ul. Nowa Kielnieńska. Węzeł Gdańsk-Osowa, do którego docelowo zostanie podłączona ul. Nowa Kielnieńska.

Buspasy na Spacerowej zamiast tunelu pod Pachołkiem



Rozwiązaniem tymczasowym dla budowy tunelu pod Pachołkiem będzie natomiast rozbudowa istniejącej ul. Spacerowej o buspas lub buspasy.

- Zadanie to jest wyjątkowo skomplikowane z uwagi na uwarunkowania środowiskowe, ale także finansowe. W tej chwili trwają prace przygotowawcze nad zleceniem wielokryterialnej koncepcji buspasa z uwzględnieniem także ruchu rowerowego. Realizacja takiego rozwiązania pozwoliłaby na zapewnienie odpowiedniego standardu przemieszczania się alternatywnymi dla indywidualnej komunikacji samochodowej środkami transportu, takimi jak autobus i rower, a także mogłaby być znaczącym etapem poprawy połączenia Osowej z Oliwą do czasu realizacji docelowego układu - dodaje Kozicka-Prus.
Czytaj więcej:

Trzy warianty buspasa na Spacerowej




Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (19)

    Tunel w przyszłości, Kielnieńska za kilka lat....tak,słuszną linię ma nasza władza.Kiedy doczekamy się w trójmieście infrastruktury drogowej z prawdziwego zdarzenia..Chyba jak już nie będzie znanych nam pojazdów.

    • 30 53

    • Są w miescie wazniejsze drogi niz na jakiejs Osowej (5)

      Mieszkancy protestowali to zgodnie z wlasnym zyczeniem nie mają

      • 23 1

      • Wydaje mi się, że ich ta droga gila tak na prawdę.
        Jadąc z Gdańska rozjeżdżają się po dzielnicy już na samym początku Kielnieńskiej.

        • 3 1

      • Osowa nie jest i nie była celem tych inwetycji (3)

        bo to po prostu wiocha, która na siłę została dodana do Gdańska (kilkanaście lat w tył jeździłem tam szczepić zwierzęta rolnikom). Większość to albo potomkowie tych ludzi albo nowobogaccy napływowi z lat 20xx.

        • 6 2

        • zadrość tak cię zjada? weź kredyt i dołącz (2)

          • 2 5

          • No tak, zawsze zazdrość :D (1)

            Nie lepiej dopłacić 100-200k i kupić domek gdzieś, gdzie można dojechać inaczej niż jedną, wiecznie zakorkowaną ulicą?

            • 5 0

            • Hahaha

              Wskaż mi takie miejsce w okolicach trojmiasta.....

              • 2 0

    • Czytasz ze zrozumieniem? (9)

      Miasto oprotestowuje inwestycje? Poza tym, zatrzymałeś się w czasie w latach 90 ubiegłego wieku. Nie infrastruktura drogowa w mieście, tylko sprawna i szybka komunikacja miejska. Do tego dąży teraz "normalny" świat. Drogi są zamykane dla samochodów i ruch samochodowy w mieście ograniczany. Trzeci świat i patologia taka jak ty, chciałaby wszędzie dojechać samochodem. Jak najbliżej, gdyby mógł to zaparkowałby wprost przy swoim łóżku.

      • 10 11

      • (1)

        " Nie infrastruktura drogowa w mieście, tylko sprawna i szybka komunikacja miejska. Do tego dąży teraz "normalny" świat." Bzdura. A dlaczego nie może sprawnie funkcjonować jedna i druga forma komunikacji w mieście?! I na koniec. Proszę sobie wyobrazić, że ten tzw. normalny świat dąży do zrównoważonego rozwoju. O czym zapewne nic panu nie wiadomo, nieprawdaż?

        • 3 4

        • Dlaczego nie może? Bo auta kanibalizują się nawzajem.

          Nie wybudowano jeszcze tak szerokiej drogi, żeby nie została prędzej, czy później zakorkowana.

          • 2 5

      • dziękujemy czytelnikowi za rzeczową ocenę drugiego czytelnika (1)

        "Trzeci świat i patologia taka jak ty"

        To bardzo konstruktywne i wręcz symboliczne w wydaniu osoby głoszącej postępowe postulaty proekologiczne.

        Na prawdę, bardzo.

        • 7 1

        • Weź najlepiej naprawdę

          liźnij ortografii.

          • 1 1

      • 3 świat ? (2)

        mam wrażenie że im bardziej dziani tym rzadziej korzystają z komunikacji i bardziej odizolowują się od "plebsu". Znajomy jak wracał z imprezy i nie było akurat nigdzie taxi nie wiedział jak wrócić na Chełm komunikacją...

        • 5 1

        • Z Osowy na Chełm komunikacją? To wolałbym chyba iść z buta wzdłuż obwodnicy. Wcale się nie dziwię, że szukał taxi.

          • 1 0

        • Ludzie bardziej dziani mieszkali za obwodnicą, gdy to jeszcze nie było modne

          Czyli ponad 2 dekady temu. Teraz mieszkają na Kamiennej Górze, w Sopocie, Orłowie czy Jelitkowie.

          • 1 1

      • (1)

        może nie każdy woli Twój "normalny" świat? Dlaczego wedle swoich ideałów próbujesz ograniczać innych? Mi bardziej pasuje mieszkać w (jak to nazwałeś) Trzecim świecie i poruszać się samochodem - chociaż dla mnie to nie Trzeci świat tylko Wolny świat. Dlaczego narzucasz mi swoją wizję świata? Właśnie takie Twoje postępowanie nazwałbym patologią.

        • 4 1

        • MNIE też pasuje tzw. 3 świat. Ale z ojczystym językiem mam, chyba, mniejsze problemy niż ty.

          • 1 0

    • I po co piszesz takie bzdury ? Swenie (1)

      • 6 2

      • Abyś pisał swoje, anty Swenie.

        • 2 4

    • Przecież przewiduja budowę buspasa, a więc z dotarciem do centrum nie będzie problemu.

      • 1 1

  • Bylaby budowana (7)

    Gdyby to nie musialo robic miasto Gdansk, tyle, ze wtedy to nie bylaby Nowa Kielnienska
    A jak ma to zbudowac miasto to patrzac na te nieudolnosc to raczej 2050

    Ja pamietam jak w 1992 w gazecie pisali- budowa tunelu pod pacholkiem najwczesniej w 2000 roku.

    I najwazniejsza rzecz, planowana przez miasto Nowa Kielnienska bedzie jednopasmowka. Bo ktos te 10 lat temu w DRMG wyliczyl, ze tam nie bedzie ruchu.

    • 54 44

    • (1)

      nie chcieliscie dwupasmowki od gddkia to czekajcie na jeden pas...

      • 18 2

      • Jakbym nie chcial

        To bym nie pisal tutaj tego

        • 1 0

    • Miasto tego budować nie zamierza (1)

      o tunelu pod Pachołkiem nie wspominając. Po co wydawać miliardy - dla marnej garstki frustratów, oprotestowujących wszystko jak leci? Kładka nad obwodnicą pozdrawia...

      • 12 3

      • właśnie dlatego coraz częściej zapadają decyzje o przenosinach siebie i swoich milionów

        póki są tacy, którzy za mieszkanko na Osowej gotowi są zapłacić pół bańki. a za segment min bańkę...

        • 0 1

    • Wiesz co, sprzedaj komputer i kup klocki LEGO.

      DRMG nie jest od wyliczania przyszłego natężenia ruchu. A dorobek inwestycyjny Gdańska jest taki, że daj Boże każdej gminie i powiatowi w Polsce.

      • 3 3

    • generalnie bez tunelu pod Pacholkiem

      to ta cala zabawa nie ma sensu

      • 0 0

    • Kukawka?

      Skąd ta nazwa?

      • 0 0

  • Nowa Kielnieńska - wystarczy po 1 pasie w jedną stronę. Droga bez zjazdów, lokalna. (5)

    • 10 80

    • A obwodnica wystarczy dwupasmowa

      Taaa.

      • 24 2

    • Idź się leczyć!

      • 7 0

    • bez zjazdów i lokalna? ciekawe (2)

      • 6 0

      • Łącząca obwodnicę z węzłem. (1)

        Główny tranzyt ma iść przez węzeł Karwiny.

        • 0 4

        • Głupiś, niestety.

          • 1 0

  • Mieszkańcy Osowy jak zwykle marudzą (3)

    Najpierw był plan drogi a dopiero potem pojawiły się domy, więc można napisać "budowali domy z pełną świadomością że obok będzie szeroka droga usprawniająca ruch w mieście".

    • 153 8

    • No ale ktoś pozwalał budować te domy. (1)

      A nie Kowalski czy Nowak wpadł na pomysł "buduje tu dom i jadę po pustaki". PZP, warunki zabudowy jasno określają co i jak, więc nie tylko ci ludzie dali (_|_)

      • 2 10

      • No określają...

        I można tam znaleźć info, że będzie droga. Jednym to przeszkadza, ale może innym nie, więc czemu ktoś ma zabraniać budowy obok drogi? Niedawno widziałem kilka ogłoszeń o sprzedaży działek tuż przy tej planowanej Kielnieńskiej, o czym obecny właściciel oczywiście nawet słowem nie wspomina ;) Ciekawe ilu nie sprawdzi planów, a potem będą płakać, że im pod domem drogę chcą budować.

        • 12 0

    • ta droga nic w mieście nie usprawni. Tylko więcej aut i korków

      • 2 12

  • Budować nie gadać !!!

    • 72 6

  • Droga mogla isc z węzła Osowa za pieniadze panstwa ale Osowiaki oprotestowaly (1)

    Późniejszy była szansa na gigantyczną dotację z UE oprotestowali tunel pod pacholkiem i Drogę Zieloną. Nie chcą drogi to nie będą mieć.

    Teraz robią polączenie przez Kartuską i dobrze

    • 88 6

    • Dokładnie i za kare mają droge jak w Bangladeszu,

      Masakra tam jechać,droga tak dziurawa,krzywa koleiny ze pługi jak tam jadą to z podniesionym pługiem

      • 9 4

  • Osowa jak zwykle protestuje i blokuje

    Nic im nie budować, są dzielnice gdzie inwestycje przywitają z otwartymi rękoma

    • 88 9

  • Jaki Pan taki kram (5)

    W naszym wypadku niestety nie mamy Pana tylko Gospodynię

    • 32 42

    • Mieszkancy nie chcieli to nie maja (4)

      Będą tez inne dojazdy do S6

      • 10 4

      • Pamiętam jak jakiś czas temu (3)

        Przywieźli naszą Panią Gospodynię, na taką "gospodarską wizytę" na dzielnicy.
        Cały czas tylko oglądała się się w kierunku rabatek kwiatowych i poprawiała swoje rozwiewane przez wiatr włosy. Mój synek w pewnym momencie zapytał mnie co to za pani i co w ogóle tu robi - ludzie stojący w pobliżu zaczęli się śmiać.
        Totalnie nie znała podstawowych problemów zgłaszanych przez mieszkańców i nie znała nawet w podstawowym stopniu układu dzielnicy - zupełnie jakby ktoś pierwszy raz przyjechał do miasta z czarnej Afryki albo z Azji. Na większość pytań odpowiadał towarzyszący Jej wówczas jeden z "doradców".
        Po tym co widziałem szczerze powątpiewam czy Ona w ogóle wymienić z pamięci wszystkie dzielnice Gdańska i powiedzieć gdzie one leżą.

        • 11 8

        • No ok. Czyli co w temacie drogi? (2)

          • 5 7

          • Nic, przekaz z drogą jeszcze nie doszedł dzisiaj.

            Więc musiał wkleić ogólny słowotok...

            • 4 4

          • Nic. Jeśli nie zrozumiałeś.

            • 1 0

  • Niech mieszkańcy Osowej nie narzekają więcej na korki (2)

    Każdą formę rozwoju układu drogowego torpedują.

    • 105 8

    • Przecież każda nowa droga to korek w nowym miejscu i więcej samochodów, więcej hałasu (1)

      Nie po to osiedlali się z dala od miasta, żeby wdychać spaliny

      • 1 13

      • jak nie chcieli wdychać spalin to trzeba było nie kupować

        działki przy rezerwie na drogę.

        • 10 0

  • Mieszkańcy Osowej torpedują każdy pomysł, a potem lament, że nic się w tej dzielnicy nie rozwija. (4)

    Ot, takie paradoksy.

    • 122 9

    • Nie każdy pomysł, tylko głupi pomysł. (1)

      Byłbyś zadowolony, gdyby w ramach rozwoju rąbnęli ci drogę przez środek ogródka i zamiast trawy oglądałbyś skwaszone miny januszy jadących do i z roboty?

      • 4 12

      • ale działeczka była tańsza przy rezerwie na nową drogę, co nie?

        • 9 1

    • (1)

      Nie mieszkańcy, tylko zaledwie kilku dziwaków.

      • 5 1

      • fakt

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane