• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiana zasad parkowania w Gdańsku. Od poniedziałku nowa strefa i wzrost opłat

rb
23 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Rozpoczął się ostatni tydzień, w którym kierowcy za parkowanie w centrum Gdańska płacą i parkują według starych zasad. Od przyszłego będą musieli baczniej patrzeć na znaki, wypatrywać nowych parkomatów i przede wszystkim głębiej sięgnąć do kieszeni.



Politykę parkingową w Gdańsku oceniam:

W poniedziałek, 29 czerwca, rusza Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Nowa strefa obejmie Stare i Główne Miasto oraz Długie Ogrody i zmusi kierowców do wnoszenia wyższych opłat. Za pierwszą godzinę zapłacimy 5,50 zł, drugą - 6,60 zł, a trzecią - 7,90 zł. Czwarta i każda kolejna godzina to znów wydatek rzędu 5,50 zł.

Od początku przyszłego tygodnia wzrosną też opłaty w dotychczasowych Strefach Płatnego Parkowania. Za pierwszą godzinę postoju kierowca zapłaci 3,90 zł (obecnie 3,30 zł), drugą - 4,60 zł (teraz 3,90 zł), trzecią - 5,50 zł (dziś 4,60 zł), a za czwartą i każdą kolejną znów 3,90 zł.

Oprócz opłat i nowych obszarów, na których ruszy pobór opłat, zmienią się też dni i godziny płatnego parkowania. W strefie śródmiejskiej za postój trzeba będzie płacić przez siedem dni w tygodniu, a więc także w soboty, niedziele i święta w godzinach od 9 do 20. W zwykłej strefie pobór opłat będzie prowadzony tylko w dni powszednie.

Lokalizacja płatnych i bezpłatnych stref parkowania obowiązujących w Gdańsku od 29 czerwca. Lokalizacja płatnych i bezpłatnych stref parkowania obowiązujących w Gdańsku od 29 czerwca.
Kierowcy muszą też pamiętać, by od poniedziałku podczas wnoszenia opłaty wprowadzić w parkomacie numery tablic rejestracyjnych. Dotychczas było to czynnością dobrowolną, ale od przyszłego tygodnia stanie się obowiązkiem.

Aby umożliwić obsługę nowej strefy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozpoczął w poniedziałek instalację 23 nowych parkomatów. Urządzenia pojawiają się m.in. na Długich Ogrodach, Angielskiej Grobli, Szafarni, Spichrzowej, Żytniej, Pszennej, Chmielnej, Ołowianka, Dziewanowskiego, Motławskiej, Seredyńskiego, Św. Barbary, Szopy, Łąkowej i Sadowej.

- We wtorek ruszy też kampania informacyjna na naszych kanałach w mediach społecznościowych oraz akcja ulotkowa, by informacja o planowanych zmianach dotarła do jak największej liczby kierowców - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Zmiany w opłatach za postój pojazdu w Strefie Płatnego Parkowania dotyczyć będą także abonamentów. Miesięczny abonament za możliwość parkowania w sektorach SPP wzrośnie o 50 zł i kosztować będzie 550 zł. Nie będzie on jednak uprawniać do parkowaniu w sektorach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania.

Z kolei abonament za postój w ŚSPP wynosić będzie 800 zł miesięcznie i umożliwi korzystanie również z miejsc w sektorach SPP. Nie zmieni się natomiast wysokość opłat dla posiadaczy kart opłaty zryczałtowanej mieszkańca (10 zł miesięcznie i 120 zł rocznie za pierwszy i drugi pojazd, 50 zł miesięcznie i 600 zł rocznie za trzeci i kolejny pojazd) i kart opłaty zryczałtowanej działalności gospodarczej (150 zł miesięcznie i 900 zł rocznie).

Bez zmian pozostanie także wysokość opłaty dodatkowej za nieopłacenie postoju, która wynosi 200 zł. W przypadku dokonania wpłaty w ciągu 7 dni kwota opłaty dodatkowej wynosi 130 zł.

Nowością jest możliwość wnoszenia opłat BLIK-iem. Nowością jest możliwość wnoszenia opłat BLIK-iem.
Ułatwieniem dla kierowców w zorientowaniu się, w jakiej strefie parkują auta, ma być też kolorowe oznakowanie wszystkich sektorów. Mają w tym pomóc trzy kolory, które pojawią się na słupach, znakach i parkometrach w miejscach poboru opłat.

  • Kolorem czerwonym oznaczone zostały sektory należące do Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania - Stare Miasto, 3 Maja, Główne Miasto, Długie Ogrody. Pobór opłat będzie odbywał się codziennie (w tym we wszystkie dni świąteczne) w godz. 9-20.
  • Kolorem niebieskim oznaczone zostały sektory Strefy Płatnego Parkowania, gdzie opłaty pobierane są od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem świąt*) w godz. 9-17. Są to sektory: Młode Miasto, Wrzeszcz Politechnika, Wrzeszcz Górny, a także w lipcu i sierpniu Jelitkowo.
  • Kolor zielony przeznaczony został na sektory Strefy Płatnego Parkowania, w których opłaty pobierane są od poniedziałku do piątku (z wyłączeniem świąt*) w godz. 9-15 Są to sektory: Aniołki, Oliwa oraz Przymorze.


Rozmieszczenie nowych parkomatów w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania. Rozmieszczenie nowych parkomatów w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania.
Warto podkreślić, że parkometry będą wydawały bilety tylko w taryfie obowiązującej w danym sektorze. Oznacza to, że w parkometrze zlokalizowanym w sektorze Strefy Płatnego Parkowania nie będzie można kupić biletu w taryfie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i odwrotnie. Bilety parkingowe, które kierowca zakupi w parkometrze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, będą honorowane także w sektorach Strefy Płatnego Parkowania. Natomiast bilety z parkometrów SPP nie będą ważne w ŚSPP.

Opłatę za parkowanie będzie można wnieść tak jak dotychczas gotówką (bilonem) lub kartą płatniczą, nowością będzie możliwość opłacenia postoju za pomocą BLIK-a.

Nowe strefy i wyższe opłaty za parkowanie w centrum Gdańska zaczną obowiązywać od poniedziałku, 29 czerwca. Nowe strefy i wyższe opłaty za parkowanie w centrum Gdańska zaczną obowiązywać od poniedziałku, 29 czerwca.
13:59 29 CZERWCA 20

Pierwszy dzień płatnego parkowana na Długich Ogrodach (17 opinii)

Pierwszy dzień płatnego parkowania na Długich Ogrodach. Od razu większy porządek.
Pierwszy dzień płatnego parkowania na Długich Ogrodach. Od razu większy porządek.
rb

Opinie (1075) ponad 50 zablokowanych

  • Bardzo dobry ruch (11)

    Trujesz innych i zabierasz przestrzeń publiczną to płać za to.

    • 29 70

    • kto zabiera przestrzeń publiczną? zobacz ile sprzedano gruntów w centrum (7)

      a gdzie będa parkować właściciela apartamentów? to my mamy za nich płacić?
      to że kupili mieszkania zwalnia ich z opłat? jak oni będa wpuszczani do centrum? na jakich zasadach?

      • 9 3

      • wyobraź sobie, że niektórzy mieszkają w centrum po to, by nie odczuwać konieczności posiadania (5)

        samochodu. Wielu z nich wybiera mieszkanie w pobliżu stacji SKM w tym samym celu. Samochód naprawdę nie jest konieczny dla mieszkańca dobrze zarządzanego miasta.

        • 7 10

        • wyobraz sobie, że twój brak szarych komórek, jest po to by nie odczuwać

          ciężaru mózgu.

          • 4 2

        • (1)

          Tak wlasnie myslalem osiedlajac sie kilkanascie lat temu na Zabiance, w centrum 3miasta, 5 minut od skrzyzowania z tramwajami i 10min od SKM. Bede jezdzil komunikacja, a samochod bedzie odpoczywal. Szybko mi przeszlo jak sie okazalo, ze w zadnym kiosku nie mozna kupic miesiecznego na tramwaj, do tego tramwaj wlecze sie niemilosiernie dlugo, jest wiecznie spozniony i psuje sie kilka razy w miesiacu. Z SKM bylo nieco lepiej, ale tlok niemilosierny i wieczorem mozna oberwac w twarz. I to by bylo tyle o komunikacji w 3miescie. Jest bezuzyteczna. Moznaby ja zlikwidowac a zaoszczedzone miejsce przeznaczyc na parkingi i porzadne drogi rowerowe.

          • 10 1

          • Zrównoważony rozwój miasta

            Cały czas Tallin w Estonii powinien być dla nas inspiracją - turyści mogą przyjechać samochodem, wielu mieszkańców stoicy Estonii nie ma samochodu, ale ludzie jeżdżą na hulajnogach,rowerach,motorach,tramwaje mają za darmo...podwyżka parkingów to nie jest dobre rozwiązanie dla miasta które ma mnóstwo problemów - chciałbym aby parkingi przy szpitalach w ogóle były bezpłatne. Ludzie spędzają tam nieraz całe dnie a nie tylko godziny - lecz czy miasto to interesuje ? Czy takich włodarzy jak w Gdańsku i Gdyni ???

            • 0 0

        • (1)

          Właśnie - dla mieszkańca dobrze zarządzanego miasta - Gdańsk takim miastem nie jest.

          • 8 3

          • a niby dlaczego ?

            mieszkam w centrum, nie mam samochodu
            świetny dojazd komunikacją z każdej strony
            w czym misiaczku masz problem ?

            • 2 3

      • właściciele apartamenentów mają hale garażową!

        • 0 1

    • W celach turystycznych niech płacą

      Ale jedziesz do pracy, urzędu i płacisz jak turysta?
      A może urząd miasta niech przeniosą na pupidowkę, to by rano korków nie było. Za dużo urzędników

      • 6 0

    • zapłacę stówkę żeby Ci się od tych moich spalin coś stało

      • 1 0

    • Tylko, że pieniądze z parkowania nie pójdą na ochronę środowiska

      • 1 0

  • Brak słów (3)

    Miasto za mało się wzbogaca na sprzedaży gruntów w Śródmieściu? Dla kogo to miasto jest? Chyba tylko dla tych, którzy zarabiają w euro. Mam nadzieję, że pieniądze wydadzą na szkolenia dla pracowników urzędu miasta, bo żeby załatwić jedną sprawę trzeba pół dnia siedzieć na telefonie, odwiedzić co najmniej dwa wejścia do urzędu, a na koniec się dowiedzieć " to nie tu" !

    • 71 8

    • to miasto jeszcze nie jest w pełni dla mieszkańców (2)

      Jak na razie próbuje być miastem w mniejszym stopniu kształtowanym z myślą o dobrobycie pojazdów. Mieszkańcy są (powinni być) ważniejsi od pojazdów. Miasto kształtowane z myślą o użytkownikach pojazdów stopniowo się dusi dosłownie i w przenośni.

      • 3 8

      • (1)

        A kto tymi pojazdami jeździ kosmici?

        • 5 1

        • czesto przybysze z sasiednich gmin

          chcialo sie mieszkac na Kowalach? Pruszczu? no to teraz plac za wjazd do miasta

          • 0 1

  • Dziękujemy ci Księżno Dulcesso.... (8)

    Nie zdziw się jak turyści przestaną odwiedzać Gdańsk...

    • 69 19

    • Zaloze sie ,ze to nie jej pomysl. (1)

      • 1 8

      • Tez tak mysle. Ja bardziej interesuja utarczki z rzadem. Ewidentnie pomylila role i mam wrazenie, ze traktuje obecna prace jak odskocznie.

        • 3 1

    • Nieprawda. Wszędzie na świecie słono się płaci a parkowanie w turystycznych sgrefach

      Trzeba dojechać kolejka albo tramwajem. Korona z głowy nie spadnie. A leniuchy albo wygodniccy niech płacą

      • 6 6

    • dlaczego Amsterdam przestaje uczestniczyć w targach turystycznych? (1)

      Ponieważ wszystkie miasta przyjazne dla rowerzystów - takie jak m.in. Amsterdam są tak atrakcyjne dla turystów, że nie ma potrzeby ich reklamować. Miasto przyjazne dla pieszych i rowerzystów są miastami przyjaznymi dla wszystkich: i mieszkańców i przyjezdnych.

      • 4 7

      • hmm, bardzo przyjazne.... parkowanie 5 Euro/godz

        • 3 1

    • Pojezdzij troche po swiecie i zobacz jak to wyglada. Wszedzie sie placi za uslugi

      • 2 2

    • Turystom to wszystko jedno. Gdybym pojechal do Krakowa to tez bym chcial zaparkowac w miare blisko atrakcji i moge wtedy zaplacic te 50 czy 80 zl za caly dzien, bo i tak nie pojade tam juz przez kolejne lata a byc moze nigdy.

      • 4 1

    • Turysci z Kartuz i Osowy przestana odwiedzac miasto, wielka szkoda.

      • 0 1

  • i to jest dobry kierunek (10)

    W Poznaniu zrobili 7 złotych za godzinę, w Krakowie 6 złotych
    i tak trzymać, może uwolnimy nasze miasta od samochodów i smrodu spalin

    • 36 68

    • (1)

      W Krakowie wygląda to tak, artykuł w prasie.

      Kto może, ten z centrum ucieka. Ludzie zaciskają zęby, cierpią, opuszczając miejsca, gdzie żyli kilkadziesiąt lat, ale wyprowadzają się. W Rynku czarny scenariusz już się dokonał, a proces wyludniania najstarszej dzielnicy Krakowa trwa. Co robią władze miasta, by temu zapobiec? Odnoszę wrażenie, że nie widzą wagi problemu, bo kolejne decyzje podejmowane są z myślą o wszystkim, tylko nie o mieszkańcach. Mieszkać w centrum nie jest łatwo. Tu jest głośno dniem i nocą, bo napici turyści świetnie się bawią o każdej porze. Jest też drogo. Zamiast sąsiadów i normalnych sklepów knajpy, kluby, banki i hostele. To opłaca się bardziej niż lokatorzy, więc właściciele lokatorów usuwają.
      Już słyszę naiwny wrzask, że jak się komuś centrum nie podoba, to niech się wyprowadzi, bo nie każdego stać na prestiżowy adres, co miałoby być naturalne. Otóż nie jest! Każdy urbanista wie, że dzielnice bez mieszkańców obumierają, a wyludnione centrum jest katastrofą. Katastrofą jest też homogenizacja społeczna mieszkańców. Wiadomo, że najlepiej żyje się tam, gdzie obok siebie mieszkają młodzi i starzy, biedni i zamożni, inteligenci i rzemieślnicy. Z takiego zróżnicowania dzielnice czerpią witalność i dynamikę rozwojową oraz poczucie komfortu życia. W starych europejskich miastach skanseny dla młodych i bogatych (lub starych i bogatych) po prostu się nie sprawdzają. Dlatego Paryż czy Berlin wydają mnóstwo pieniędzy na przywrócenie mixité sociale. W Krakowie nikt się tym nie przejmuje.

      • 15 3

      • i to myślenie samorządowców doprowadziło do tego że w Berlinie są dzielnice Arabów i Turków. Mam nadzieję że włodarze naszych miast do tego nie dopuszczą - ockną się i będą promować przedsiębiorczość ludzi mniej zamożnych (autochtonów) w centrach miast a płatne parkingi będą coraz mniej płatne.

        • 0 0

    • (2)

      Setki rodzin ze skromnym portfelem musiały się wyprowadzić. Coraz trudniej żyje się ludziom starszym oraz rodzinom z dziećmi. Samochód stał się wrogiem publicznym. Ale wybiórczo. Rugowanie aut z centrum dotyka mieszkańców, a nie gości. Nie wiedzieć dlaczego parkowanie jest bezpłatne w soboty i niedziele, więc aut spoza Krakowa nie zliczy, a mieszkańcy krążą bez końca w poszukiwaniu miejsca, choć opłacili abonament postojowy. Z absurdalną bezmyślnością władze miasta prowadzą politykę faworyzującą turystów i zamożnych singli, którzy zakupów nie taszczą, bo żywią się w knajpach. Dla starych ludzi rower nie jest najlepszym środkiem lokomocji. Z dziećmi też na rowerze daleko się nie zajedzie, a już na pewno nie z zakupami. Tak, chcemy lepszego powietrza! Tak, musimy zredukować ilość spalin. Ale utrudnianie życia coraz mniej licznym mieszkańcom nic nie da. Ruch jednostronny wokół Plant nie poprawi jakości życia. Parkingi (pod Wawelem i obok Muzeum Narodowego) stoją puste. Za drogie, słabo oznakowane, niewypromowane. Notabene, ten kto wymyślił parking obok Wawelu, miał chyba w głowie siano Samochody gości i turystów winny stać z dala od centrum, w miejscach oznaczonych, połączonych z centrum świetną komunikacją miejską. Tak jak w Rzymie. Proces wyludniania historycznego centrum Krakowa trwa.

      • 15 3

      • nie napisałeś, że Wenecja wyludniła się jeszcze bardziej (1)

        W Amsterdamie (którego centrum nie sprawia wrażenia wyludnionego) opłaty za parkowanie są bardzo wysokie. Jak chcesz kupić samochód, musisz wskazać, gdzie będziesz go parkował. Nie zwróciłeś uwagi na fakt, że w Amsterdamie wprowadzono limit wynajmu mieszkań w systemie AirBnB polegający na tym, że możesz to robić jedynie 30 dni w roku. W Krakowie tak jak i wielu innych miejscach wprowadza się często rozwiązania niespójne: brak promocji sensownej wizji stopniowego uwalniania miasta od nadmiaru samochodów ale także od nadmiaru turystów. Nie ma prostych rozwiązań, tylko inteligentne wybory. Twierdzenie, że parkingi pod Wawelem lub Muzeum Narodowym stoją puste, bo nie są wypromowane, wkładam między bajki. One są puste bo są płatne. Faktycznie, ich budowa była przejawem braku wyobraźni. Tutaj się zgadzamy.

        • 2 4

        • A może jeszcze napisz mądralo o różnicach pomiędzy komunikacją miejską w Amsterdamie a Gdańsku? Czy to też między bajki włożysz? Wracaj do picia kawy dzielny urzędniku UM Gdańsk.

          • 6 4

    • (1)

      Bo wszędzie nam rządzą niedorajdy z PO...
      Dlatego scenariusz jest ten sam...
      Oni nawet warzywniaka by sprawnie nie poprowadzili..
      ale zawsze znajdzie się "ktoś" z takim deficytem intelektualnym, który powie, ze to wspaniała decyzja...

      • 12 5

      • o nie, w Krakowie stary SLDowiec siedzi :)

        • 0 0

    • Bedzie raczej tak, ze miasto sie rozciagnie, a duzi pracodawcy wyemigruja za pracownikami w miejsca gdzie moga oni dojechac samochodami. Korki przeniosa sie na przedmiescia i beda jeszcze wieksze, a komunikacja publiczna bedzie wozila powietrze, bo tramwajom czy SKM nie da sie tak szybko zmienic trasy. Miasto moze w ten sposob zbankrutowac, bo placacych podatki bedzie mniej i co gorsza pierwsi moga uciec placacy najwiecej bo ich stac na szybka wyprowadzke. No i sa ludzie jak ja, ktorzy pracuja zdalnie i moga sie zebrac i wyjechac w ciagu paru tygodni. Mnie tutaj trzymaja glownie dzieci, ale jak we wrzesniu sie okarze, ze szkoly i przychodnie nadal nieczynne to tez zaczne sie rozgladac za domem na zad*piu. Skoro w duzym miescie jest jak na zad*piu to po co przeplacac?

      • 6 2

    • Jedź na wieś

      • 1 0

    • Przez Covid19 nie ma zagranicznych turystow. A dla naszych podwyzka to gwozc do trumny.

      • 1 0

  • (3)

    Złodziejska mafia

    • 51 12

    • (1)

      Mafia samochodziarzy co chce wszystko za darmo(

      • 0 5

      • nie słyszałeś nigdy nic o podatkach prawda? oj dziecko, idź do pracy to Cię nauczą czegoś

        • 4 0

    • Tylko życie na wsi !!!! żadnych korków, po prostu spokój i cisza

      • 1 0

  • Masakra (8)

    Mieszkam na Szerokiej, normalnie po pracy auto zostawiałem na Podwalu, bo parkometr do 17, teraz nawet w weekendy nie mogę bezpłatnie zostawić samochodu pod klatką :(
    Nie mówiąc już o tym, że w weekend znalezienie miejsca graniczy z cudem, a połowa miejsc od 2 tygodni jest przerobiona na ogródki dla restauracji.
    Wszystko dla mieszkańców!

    • 88 13

    • (1)

      Wystarczy wykupić abonament, który jest dla mieszkańców śmiesznie tani i sobie parkujesz. Przestań płakać, chciałeś mieszkać w ścisłym centrum, to teraz odczuwasz tego pewne konsekwencje. Zawsze możecie sobie zrobić parking na własnym terenie.

      • 18 20

      • zamilcz !

        • 4 7

    • Przecież dla mieszkańców są abonamenty za grosze

      • 15 1

    • tak, dla mieszkańców, ale niekoniecznie dla ich pojazdów, które chcieliby tam parkować za darmo

      • 1 3

    • Wurugowanie mieszkańców to jest cel

      I my płacimy im pensje, to jest żart

      • 6 1

    • Jako mieszkaniec możesz przecież płacić abonament, a podwyższenie opłat sprawia, że masz większą szansę na znalezienie miejsca.

      • 8 1

    • Jezeli naprawde mieszkasz na Szerokiej to mozesz parkowac za 10 zł miesiecznie ;)

      • 3 1

    • Iii

      I jeszcze ten piepszony jarmark.

      • 0 0

  • bilet meropolitarny (1)

    będzie rozwiązaniem, ja zrezygnuję z jazdy samochodem i przesiądę się na komunikację miejską, ale przy kilku przesiadkach jest to sprawa zbyt kosztowna

    • 24 10

    • rozważ opcję rower + SKM

      unikniesz wielu przesiadek i obniżysz koszty. Tylko nie pisz, że cię do czegokolwiek zmuszam: tylko proponuję. Mogę przedstawić wiele innych propozycji, ale wiem, że stać cię na poszerzenie wyobraźni.

      • 0 6

  • Okradają ludzi z każdej strony

    • 49 4

  • Jest mało miejsc parkingowych, więc jest drogo (popyt - podaż). Swoją drogą żądamy, żeby wszystko było darmowe, w super jakości usług i najlepiej na własność. Cuda w tym naszym mieście.

    • 8 14

  • nowe parkowanie

    Jakie prawo zezwala/nakazuje aby na bilecie do parkowania wpisać nr auta.Jest to bezprecedensowa inwigilacja.Idą z duchem pisowców.Przecież jak włoże bilet za szybę to jest w samochodzie i nie wyfrunie.Gdzie jest rzecznik praw człowieka.Jest to skandal.Robi się gorzej jak za komuny.

    • 53 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane