Znamy przebieg Drogi Czerwonej

26 listopada 2020 (artykuł sprzed 1 roku)
Michał Sielski

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. Więcej zdjęć (1)

Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

graf. Trojmiasto.pl

Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

graf. Trojmiasto.pl

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.
Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?
20%

tak, na pewno

36%

nie sądzę, będą opóźnienia

44%

nie powstanie nawet za 10 lat

zakończona

łącznie głosów: 2423

Opinie (381) ponad 10 zablokowanych

  • (34)

    Ależ plany....czy będą miały pokrycie w rzeczywistości?Dlaczego nie zaczęli tego budować 20 lat temu....i okazuje się że tak nielubiany przez 3city rząd ma to zbudować....ot chichot historii i ironia dziejowa moi drodzy i kochani.

    • 207 76

    • Z tego co wiem kwiatkowskiego trase budowali prawie 40 lat : P

      • 22 1

    • taaaak rząd, z funduszy europejskich... (6)

      • 34 16

      • no właśnie... weto (5)

        • 13 7

        • aby wyszarpać więcej (2)

          bez pojęcia o funkcjonowaniu w systemach "demokratycznych" i przedstawicielskich...

          • 6 3

          • Czyli... Polska powinna dostać mniej, bo berlinowi nie podoba się to co robi polski rząd? (1)

            • 1 1

            • polityka

              divide et impera.

              • 1 0

        • Wstań z kolan folksdojczu (1)

          • 4 2

          • moze jakby pis wstal z kolan to zobaczylby wiecej

            • 3 2

    • rząd też nie przepada za Trójmiastem, ale skoro wymyślili CPK (moim zdaniem wątpliwy biznesowo, nie widziałem żadnych analiz), to już są konsekwentni i chcą mieć co wozić do tego CPK

      • 8 10

    • bo to nie jest droga powiatowa ani gminna, tylko wojewódzka. Tym się samorząd nie bardzo zajmuje (4)

      • 21 4

      • estakada jest...

        powiatowa.

        • 3 0

      • i całe

        szczęście...

        • 3 2

      • No to całe szczęście, bo wszystkie inwestycje samorządów w Polsce to tragedia! (1)

        wykonuje "firma szwagra", w zamian samorządowcy dostają mieszkania itp., a firma-krzak buduje z 10 letnim opóźnieniem i za pięciokrotnie większą kwotę niż deklarowana wstępnie

        • 4 5

        • WaKoz z Luzina...

          firmująca budowę południową w Gdańsku... ;)
          A faktycznie - Bilfinger Beger...

          • 1 0

    • Narazie tylko obiecują, nie ma się co cieszyć.. (1)

      • 12 3

      • horala przy okazji wyborow kilka razy juz obiecywal

        • 2 2

    • (10)

      Jeśli Pisiory dalej będą rządzić to droga powstanie, jeśli nie będą rządzić to nie powstanie bo przecież mamy porty w Niemczech...

      • 19 27

      • (3)

        drogi też mamy w Niemczech, a w Polsce powstają - co to za argument

        • 18 12

        • kiepska analogia (2)

          a ty nie umiesz myśleć odpowiednimi kategoriami...
          Polskie (polskiej gospodarki) towary mogą (teoretycznie) robić obroty niemieckim portom i tam zostawiać opłaty i cła.
          Polskie samochody nie bardzo mogą

          a ty nie umiesz myśleć odpowiednimi kategoriami...
          Polskie (polskiej gospodarki) towary mogą (teoretycznie) robić obroty niemieckim portom i tam zostawiać opłaty i cła.
          Polskie samochody nie bardzo mogą jeździć po niemieckich drogach... Bo po co?
          Dlatego drogi sa potrzebne aby polskie towary przewieźć z niemieckich portów.
          I to się klei -> Frasyniuk.

          • 7 8

          • (1)

            Oczywiście, ale wystarczy popatrzeć z których portów europejskich korzystają Czesi, Ukraińcy, Białorusini... Czy to przypadek, że jako pierwsze autostrady budowane przez PO, to były autostrady wschód-zachód?

            • 6 4

            • dlatego w DCT powolano pełnomocnika

              dla rynku czeskiego.
              Trudno z Łabą konkurować ale co szkodzi próbować?

              • 0 0

      • (5)

        a w Polsce tylko durnych fanatyków? Ofiary propagandy TVPiS. Na szczęście nie tylko. A jak spadniemy z Unii to będzie ścieżka czerwona (zbudowana przy współudziale Putina)

        • 12 9

        • Jakie spadanie z Uni?Ty bys nawet ochlapy od nich wziął bez negocjacji ot cala opozycja....wyłącz tvn

          • 14 16

        • to nie propaganda

          a obserwacja i analiza faktów.
          Często autopsja...

          • 4 6

        • Spadniemy z Unii? (2)

          Na to nie pozwolą Niemcy. Gdzie będą robić lepsze biznesy...

          • 13 3

          • Dowiedz się (1)

            o skali eksportu do Niemiec. Ostatnio jeden mądry inaczej udowadniał, że po wyjściu z Unii zarobimy na cłach. Po ew. zablokowaniu granicy z Niemcami gospodarka Polski wróci do późnego Gomułki. Czego życzę wszystkim pisiorom.

            • 6 9

            • Eksportu Opla, Volkswagena i innych n i e m i e c k i c h firm! Wszystkie zyski idą do Niemiec!

              • 2 1

    • PO (2)

      Nielubiany przez 3city rząd ma to zbudować. PO mogło zamknąć stocznie to może zastopować drogę czerwoną, przekop juz chyba nie.

      • 6 7

      • "to może zastopować drogę czerwoną"

        już raz to zrobiło:

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
        Odpowiedzi

        już raz to zrobiło:

        "Odpowiedź na skierowany w lutym do premiera Donalda Tuska dezyderat parlamentarzystów stanowi m.in., że OPAT ma charakter lokalny i jako taki powinien być realizowany.
        Odpowiedzi na apel posłów ostatecznie udzielił nie premier, a podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Jak podało centrum informacyjne rządu, to dlatego, że premier Donald Tusk przekazał to zadanie na ręce właśnie tego ministerstwa."

        • 1 1

      • Przekop sam się zastopuje. Juz dziś ma kosztowac 2 mld zamiast 800 mln, a co będzie za rok?

        • 2 1

    • Jedzie

      zabuziolem...

      • 1 0

    • Za 8 lat ten nielubiany w Trójmieście rząd tej nielubianej partii będzie już tylko koszmarem z dalekiej przeszłości .

      • 4 2

    • Trójmiasto

      A co za wytwór 3 sity

      • 0 0

    • 20 lat temu...

      ...nie było nawet autostrad. Może dlatego. I zbudował je w większości tak nie lubiany rząd po tym jak PiS 1.0 zbudował ich przez 2lata...500 metrów. Ot chichot historii drogi suwerenie.

      • 0 0

  • Termin wykonania 2345 (8)

    • 153 41

    • Nie bez kozery dodajmy że marzec,obstawiam drugą połowę)

      • 16 6

    • Optymista...

      • 7 4

    • ale rano czy wieczorem? bo chciałbym być na otwarciu tylko rano mam wizytę u lekarza umówioną

      • 23 1

    • Wtedy pojedziemy naszym 100% samochodem (1)

      elektrycznym....

      • 14 4

      • Po co nam w przyszłości polskie auta elektryczne?

        Przecież mamy niemieckie...

        • 5 3

    • Nie wiadomo czy uda sie zdobyc tyle farby

      Szczor

      • 5 4

    • Czyli zaraz po zwodowaniu nowego promu....

      hahahahahahahaha "Trzy lata od podłożenia stępki, a nie ma nawet planów promu." Wyborcom PiS gratulujemy !

      • 4 4

    • Nie bój się. Horała wybuduje to tak samo jak wybudował Via Maris.

      Przypominam, że twierdził że projekt specustawy jest już w sejmie.... a jest wiceministrem Infrastruktury w tym właśnie rządzącym rządzie, który miał to budować - wspaniały sukces wiceministrze.

      • 4 0

  • (12)

    Czyli przebieg już znamy...
    Jako że inwestycja dotyczy Gdyni to czas na konsultacje, wizualizacje i makiety. Potem przetarg na dokumentację prztargową a potem to już nasze wnuki będą się martwić :D

    • 208 19

    • (1)

      a jaka inwestycja warta 1,5 miliarda nie ma wizualizacji, czy konsultacji? Polska to nie Chiny, tu warto przynajmniej poinformować ludzi, że tu gdzie dziś jest ich sypialnia za kilka lat będą jeździły TIRy, trzeba będzie wykupić działki etc.

      • 13 0

      • teren jest przygotowany

        od lat conajmniej 70tych ubieglego wieku. A na prawde, znacznie dluzej, bo "od zawsze" taka droge przewidywano...

        • 9 0

    • (5)

      Budowa drogi i to takiej to nie jest budowla z klocków lego, którą uskuteczniasz z pijanym wujkiem na urodzinach cioci. Taka inwestycja wymaga, projektu, wizualizacji, konsultacji itp.

      • 10 5

      • Wymaga jeszcze jednego drobnego szczegółu: (1)

        budowy...

        • 12 2

        • Budowa nastepuje jako ostatnia, po tym jak droga zostanie zaprojektowana i nikt tego projektu nie oprotestuje. Ale juz ci pisalem wczesniej, ze to nie domek z klockow lego u cioci na urodzinach.

          • 7 2

      • No i w Gdyni kończy się na tym itp (2)

        • 9 8

        • (1)

          Gdybys rozumial to co czytasz to bys wiedzial, ze inwestycje bedzie prowadzil skarb panstwa w postaci Vateusza, a nie Gdynia.

          • 9 1

          • i Opatrznosci dzieki

            Magistrat trzymac od portu na odleglosc kija.
            I to solidnego!

            • 3 0

    • Zapomniałeś wspomnieć o pomniku

      Najpierw za 4 miliony zbudują 4 -metrowy pomnik za torami w krzakach a później zastanowią się czy mają na to pieniądze.

      • 1 3

    • Gdynia-tu nic sie zdarzyc nie moze

      • 7 4

    • Gdynia tego nie realizuje i nawet jakby chciała to jej nie stać, to koszt kilku lotnisk

      Stać było na na pół jednego.

      • 5 2

    • z tego filmiku wynika, że...

      ...droga będzie przebiegała przez skrzyżowanie Morska - Swarzewska -Wiejska (28 sekunda filmu), rozumiem , że operator drona lub montażysta filmiku nie są z Gdyni i jest im wszystko jeno co wstawiają w film , "znaczy się " znów "bylejakość" . Jakoś to będzie, ch..j tam kilometr w prawo czy w lewo -drogowcom też będzie wszystko jedno.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.