Znikną bramki z pomorskiego odcinka A1?

16 czerwca 2021, 10:30
szym

Na państwowych odcinkach Konin - Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie - Sośnica (autostrada A4) od 1 grudnia kierowcy będą mogli jechać bez zatrzymywania się przed szlabanem. Prywatny zarządca pomorskiego odcinka autostrady A1 proponuje współpracę z nowym systemem poboru opłat.



Podpisana przez prezydenta nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym wprowadza nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą. Przejazd odcinkami Konin - Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie - Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r.

- Rezygnacja z manualnego poboru opłaty za przejazd autostradą i wprowadzenie nowoczesnego systemu poboru opłat, jakim jest elektroniczny bilet autostradowy i opłata pobrana na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu, pozwoli kierowcom na płynny przejazd bez konieczności zatrzymywania w miejscach poboru opłat - podkreśla Magdalena Rzeczkowska, szefowa Krajowej Administracji Skarbowej.
Dodaje, że nowy sposób poboru opłaty za przejazd będzie działać w ramach Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS - e-TOLL, który już niebawem zastąpi system viaTOLL.

Resort finansów przekazał, że przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Krajowa Administracja Skarbowa podkreśla, że jest w tej sprawie otwarta na dialog.

To szansa na rozwiązanie powtarzającego się co sezon problemu z korkami na pomorskim odcinku autostrady A1. Praktycznie nie ma weekendu, by czytelnicy nie informowali nas o zatorach przed bramkami na wysokości Rusocina i Nowej Wsi.



"Dziennik Bałtycki" poinformował, że Gdańsk Transport Company, zarządca drogi A1, zaproponował ministerstwu integrację z nowym systemem poboru opłat wprowadzanym na państwowych odcinkach autostrad. Poprosiliśmy o komentarz w GTC.

- Funkcjonujący na autostradzie A1 system poboru opłat został uzgodniony ze stroną publiczną. Przypominamy, że GTC pobiera opłaty na rzecz Skarbu Państwa. Dlatego decyzja o jakichkolwiek zmianach związanych z funkcjonowaniem systemu poboru opłat zostanie podjęta przez ministra właściwego ds. transportu. GTC zaproponowało stronie publicznej wprowadzenie interoperacyjności systemów poboru opłat. Takie rozwiązanie sprawiłoby, że użytkownicy korzystający z krajowego systemu poboru opłat mogliby korzystać z autostrady AmberOne bez zatrzymywania się na bramkach - powiedziała nam Anna Kordecka z Gdańsk Transport Company SA.
Obecnie na AmberOne autostradzie A1 funkcjonuje automatyczny system płatności AmberGO.

To bezdotykowy system płatności za przejazd autostradą, oparty na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych przez kamery video.

Płatność realizowana jest online - bramki mijane są bez konieczności zatrzymywania, pobierania biletu i płacenia inkasentom.

- AmberGO cieszy się rosnącym zainteresowaniem ze strony kierowców. Aktualnie 27 proc. transakcji odbywa się z wykorzystaniem płatności automatycznych. Nieustannie pracujemy nad tym, aby poszerzyć możliwości dołączania do systemu AmberGO - zaznacza Anna Kordecka.

Ministerstwo: e-TOLL to korzyści dla kierowców



Tymczasem resort finansów informuje, że od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

  • Zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu, np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę.
  • Na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności. Kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL (dostarczoną przez MF i KAS), stosowne urządzenie OBU - On Board Unit lub ZSL - Zewnętrzny System Lokalizacyjny.

Przetwarzanie danych ograniczone do minimum



- Do zakupu biletu autostradowego nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności jest to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych - przekazują ministerialni urzędnicy.
Z kolei sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem KAS. Pozwoli to - podaje ministerstwo - na wnoszenie opłat poprzez istniejące już rozwiązania do wnoszenia opłat na odcinkach koncesyjnych z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.

- Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL w czerwcu 2021 r. - informuje MS.
Przed bramkami na A1 często powstają korki. Film archiwalny.


Samochody na sprzedaż do 5 tys. zł. Ogłoszenia:

Zdarzyło ci się stać w korkach przy bramkach na autostradzie?
26%

tak, bardzo często

44%

tak, ale kilka razy

8%

tak, dlatego omijam tę trasę w weekendy latem

17%

nie, nigdy

5%

nie, bo nigdy tędy nie jechałe(a)m

zakończona

łącznie głosów: 1644

szym

Opinie wybrane


wszystkie opinie (199)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.