• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz burzenie antresoli na dworcu w Gdańsku

Katarzyna Moritz
28 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Po zburzeniu antresoli będzie widać jak jasne i przestrzenne jest wnętrze dworca w Gdańsku.



Zalewie kilkanaście dni po tym jak ruszyło wyburzanie antresoli na dworcu PKP w Gdańsku, ściany holu pod sufitem odsłoniły jedną ze swoich tajemnic, czyli dawną kolorystykę sprzed dziesiątek lat. Zniknęły też wszystkie korytarze i boksy na piętrze, dzięki czemu widać jak przestronne i jasne wnętrze było skrywane przez lata.



W jakim kolorze powinen być hol dworca po remoncie?

Jesteśmy pierwszą ekipą, która zaryzykowała zapylenie sprzętu, by pokazać jak przebiegają prace związane z wyburzaniem antresoli na gdańskim dworcu. Trwa tam wielka, ale kontrolowana demolka. Z ponad 550 m kw. antresoli, która oszpeciła hol dworca w latach 90., zniknęły już zawiłe korytarze i wszystkie boksy. Robotnicy zdarli też posadzki. Teraz, kawałek po kawałku, wykuwany jest beton z antresoli. Pył przy tym jest olbrzymi.

Co ciekawe przy oczyszczaniu ścian holu pod sufitem, pojawił się tynk, na którym widać że fragmenty ozdobnych zagłębień pod oknami, miały łososiowy kolor.

- To dopiero początek prac i trudno oszacować z jakiego okresu pochodzi ta kolorystyka. Niemniej sądzimy, że podczas prac konserwatorskich odkryjemy oryginalne elementy i polichromie z początku XX wieku - zapowiada Ewa Jachnicka, konserwator dzieł sztuki z urzędu pomorskiego konserwatora zabytków.

W najbliższym czasie robotnicy rozprawią się definitywnie z szybem windy, sam dźwig jest już usunięty.

- Gdy na antresoli nie ma już korytarzy i boksów, widać jak tu jasno i przestronnie, o czym przez te wszystkie lata zapomnieliśmy. Planujemy zakończyć prace 2-3 marca. Mam nadzieję, że prace konserwatorskie tego nie opóźnią - wyjaśnia Krzysztof Piekarski dyrektor z PKP Dworce Kolejowe Gdańsk.

Burzenie antresoli pochłonie 500 tys. zł. Po tym jak zostanie ona całkowicie wyburzona, planowane jest pomalowanie ścian i uzupełnienie posadzek.

Jednak, by dworzec odzyskał dawną świetności, PKP musi znaleźć jeszcze 18 - 20 mln zł na drugi etap prac. Plan zakłada, że w holu zostaną otworzone drewniane dębowe drzwi i okna, nowe oświetlenie, historyczna kolorystyka. Schody prowadzące do tunelu zostaną przesunięte bliżej wejścia, na dawne miejsce wróciłyby kasy biletowe, które także zyskałby drewnianą stolarkę, podobnie jak witryny sklepów.

- Na dworcu pojawi się biuro managera, u którego przez 16 godzin będzie można załatwić nie tylko wynajęcie powierzchni handlowej, ale też zdobyć inne informacje - zapowiada Piekarski.

Plany kolejarzy sięgają też poza główny budynek dworca. W podłużnym obiekcie, równoległym do torów kolejowych, także znajduje się antresola, która także miałaby zostać zburzona. Zachowany zostałby natomiast bar McDonald's i znajdujący się obok bank. Na przybudówce miałyby powstać skośne dachy, które nie zostały odbudowane po II wojnie światowej. Na dachu głównym odtworzono by kolorową dachówkę.

Także plac przy peronach SKM zostałby przebudowany, a nad nim pojawiłoby się zadaszenie, które kiedyś znajdowało się w tym miejscu. Odtworzono by także bramę prowadzącą na plac (między budynkami KFC i dworca). Te plany będą zależeć od departamentu inwestycji w PKP w Warszawie i od zdobycia finansów. Zakłada się ich pozyskanie albo z funduszy unijnych, albo od umowy PKP z deweloperem.

Na czas wyburzania antresoli kasy zostały przeniesione do kontenera umieszczonego przed budynkiem dworca (obszar pomiędzy dworcem, KFC, a peronem SKM zobacz na mapie Gdańska). Nie ma natomiast ograniczeń w dostępie do pozostałych części dworca, takich jak toalety, skrytki bagażowe, bank, czy popularny bar szybkiej obsługi.

Uroczyste otwarcie budynku dworca kolejowego w Gdańsku nastąpiło 30 października 1900 roku. Gmach główny nazywany był wówczas budynkiem powitalnym. 10 lat później rozbudowano jego część północną. Kontur budynków, nawiązuje do wyglądu lokomotywy z węglarką. Mimo pożaru podczas II wojny światowej, zbyt mocno nie ucierpiał, jednak w latach 60. był pomysł, by upodobnić go do dworca centralnego w Warszawie. Powstała wtedy koncepcja zburzenia starych zabudowań i zastąpienia ich nowoczesnym, pozbawionym jakiegokolwiek wyrazu dworcem, będącym skromnym nawiązaniem do form architektonicznych "Warszawy Centralnej". Na szczęście do tego nie doszło.

W latach 90., gdy był wykonywany jego generalny remont, pojawiły się niezbyt atrakcyjne antresole i boksy. To efekt podpisanej przez PKP umowy z firmą First Class. Ta w zamian za remont, miała nim zarządzać przez 25 lat. Dziś większość z nich stoi pusta i zaniedbana. Zarządzała tym firma First Class, decyzją sądu pod koniec 2006 r. została z dworca wyrzucona. Jednak stan prawny przez kolejarzy został uporządkowany dopiero dwa lata temu. Od tego momentu planowany jest remont wnętrza.

Miejsca

Opinie (121) 6 zablokowanych

  • Super! (12)

    Mam nadzieję, że konserwatorzy znajdą jakieś ciekawe ślady (jak we Wrcoławiu) świadczące o świetności tego dworca, które będzie można wkomponować w jego nowy odświeżony wygląd :) Przydało by się też pomyśleć o podziemnym parkingu - narazie tylko Sopot (przynajmniej w planach) o to zadbał, a w Gdyni nic takiego nie powstało.

    • 95 7

    • w Gdyni hula wiatr (1)

      • 11 4

      • To nic nowego.

        • 2 1

    • i starsznie zimno ... brrr

      • 4 2

    • wroclaw (1)

      nie rozumiem tego podniecenia wroclawiem. bieda tam i smutek jak wszedzie a tak to rozdmuchane, ze porownuja siebie z frankfurtami i hamburgami :(

      • 9 7

      • kolory czarny czerwony i oczywiście żółty ))

        • 3 5

    • (2)

      Jesteśmy pewni, że odkryjemy ślady po średniowiecznym dworcu kolejowym, który znajdował się bezpośrednio pod obecnym dworcem.

      • 14 4

      • to bardzo prawdopodobne (1)

        zwłaszcza, że kolej powstała w XIX wieku.

        • 8 8

        • Dzięki za zwrócenie uwagi. Twoja błyskotliwość i poczucie humoru zostaną docenione. Może dopiero w XXII wieku, ale dobre i to.

          • 19 0

    • czy ty jestes z Gdanska??? (2)

      przeciez ten dworzec wraca do stanu sprzed sprzedazy amerykanom na poczatku lat 90-tych. Zastanow sie co moga znalezc. lopate albo butelke po piwie z gdanskiego browaru.

      • 10 2

      • Tak

        jestem z Gdańska - nie pamiętam jak było przed rokiem 90. Rodziłem się wtedy na Zaspie :) Nie pamiętam też jak było przed rokiem 45. Nie było mnie wtedy w planach :) W Gdyni też niby nic nas nie miało zaskoczyć, a ściany skrywały więcej sekretów, niż przewidzieli konserwatorzy. W latach 90 nikt się badaniami konserwatorskimi nie przejmował, to i nikt nic nie znalazł...

        • 0 2

      • Powrót do normalnośći......

        Kiedy ta firma na początku lat 90 robiła dewastację dworca zastanawiałem się dlaczego go niszczą, pamietam ten dworzec z lat 50 , nastepnie częściowo spalony w 1970 r.i ta pózniejsza dewastacja. Tłumaczono że to nowa jakość i pęd do nowoczesnosci.
        Zawsze mnie bolało jak się dewastowało moje miasto.
        Jestem Gdańczszaninem, a nie tylko mieszkańcem Gdańska.Jestem z tego dumny.

        • 12 0

    • świetny pomysł z parkingiem pod gdyńskim dworcem!

      że też nikt nie wpadł na to żeby zrobić podkop pod istniejącym budynkiem, to na pewno byłoby proste i opłacalne!

      • 1 0

  • jeśli chodzi o kolory to nie mam zdania ale lubię czarny (3)

    jak by dworzec był w kolorach czerni to by wyglądał pięknie. Bym go podziwiał raz na 2-3 lata jak przypadkiem przechodzę przez dworzec bo osobiście jestem kierowcą i wolę jeździć samochodem.

    • 13 82

    • niepoprawny marzyciel z ciebie :) a co to piwnica ze na czarno wszystko ? (1)

      • 5 3

      • ?...No to masz to zdanie czy nie....?

        • 2 0

    • Spamiarz

      Nie spamuj.

      • 0 0

  • (2)

    Choćbym miała lec w jej gruzach, wołam o opamiętanie, nie burzcie, biada! nie burzcie!

    • 9 64

    • Pamiętam determinację urzędników z jaką dążono do zabudowy Gdańskiego dworca w latach dziewięćdziesiątych.

      Żadnych protestów nie wzięto pod uwagę.Pewnie wielu z tych co zadecydowało o zabudowie jest zdeterminowanych koniecznością rozbiórki.Może niech teraz uczestniczą w kosztach prac, częścią swoich zarobków.

      • 7 0

    • Nie burzcie !

      Gdzie się teraz podzieją lokalne żule i cyganeria, rozwaliliście cały lokalny ekosystem, niechaj was piekło pochłonie za ten brutalny zamach na środowisko naturalne. Jedna z największych w trójmieście ostoi jabolusa pospolitego i cyganusa dworco-żebrusa zniszczona

      • 1 0

  • Trzymam kciuki za Gdański dworzec (3)

    aby mógł pokazac swoje prawdziwe piękno! Koniec z koszmarkami lat 90

    • 113 4

    • (2)

      He he, a w tunelach dalej brudne dresy handlują z boksów jak ćwierć wieku temu, chińskimi gaciami i badziewiem. NIECH RZYJE NIEWIDZIALNA RENKA RYNKU!

      PS: Trochę to dziwi, że handlują, bo tunel od strony Empiku doprowadzono dość do porządku - boksy wyglądają omalże jakbyśmy mieszkali w cywilizowanym kraju - zupełnie nie jak w Gdańsku.

      • 6 0

      • do dzisiaj

        jak się wysiada po powrocie z jakiegoś większego miasta to to przejście podziemne śmierdzi wioską ale jest dużo lepiej niż jeszcze jakiś czas temu (budy ze skarpetami)

        • 0 0

      • Tak, niech żyje niewidzialna ręka rynku. Bo jeżeli handlują bezfirmową chińszczyzną to znaczy że jest na nią popyt. Ktoś to kupuje. Rozumiem że chciałbyś zabronić tym handlować, ale pamiętaj że wtedy ktoś tego nie kupi

        • 1 1

  • Jeszcze Polska nie zginęła (4)

    Zalewie kilkanaście dni po tym jak ruszy wyburzanie PRL-u... pardon, oczywiście o wyburzenie antresoli na dworcu PKP w Gdańsku, ściany holu pod sufitem odsłoniły jedną ze swoich tajemnic, czyli miejsca kaźni polskich patriotów... pardon, chodzi oczywiście o dawną kolorystykę sprzed dziesiątek lat. Po wyburzeniu PRL-u znikną też wszystkie osoby służące do dnia dzisiejszego Kremlowi... co ja znowu, chodzi o korytarze i boksy na piętrze, dzięki czemu widać jak przestronne i jasne wnętrze było skrywane przez lata sowieckiej okupacji.

    • 14 71

    • historyk amator co tyle wie ile zje

      • 15 2

    • (1)

      durny małolacie!antresola powstała w "wolnej solidarnosciwej Polsce"!
      odkryte malowidła na suficie są pewnie po grudniu 70-kiedy dworzec został podpalony w czasie zamieszek,potem oczywiście remontowany.
      obok gdzie dziś mc Donald ,były kasy biletowe-to też pomysł idiotów solidarnościowych!

      • 9 1

      • jaki pomysł? żeby w budynku był McDonald? a co powinno tam być? Wytworna restauracja w której na danie czeka się 40 minut?

        • 5 3

    • Mamusia nie zmusiła do wzięcia lekarstwa? Taki duży chłopczyk czasami mógłby sam pamiętać.

      • 7 1

  • przed wojna dworzec byl ciemnobrązowy (3)

    • 8 6

    • To tak jak mój dzisiejszy stolec

      • 12 3

    • ten dworzec nie jest sprzed wojny tylko z konca rzadow pzpr 1990 r (1)

      • 2 8

      • przykro mi, ale ten dworzec był budowany w XIX wieku

        • 4 0

  • antresola to była wielka pomyłka (3)

    to co widać przy burzeniu napawa optymizmem. Dworce obecnie mają zupełnie inne zadania, a w latach 90 gdy budowano tą nędzną antresole, galerii handlowych było jak na lekarstwo, a teraz musimy ponosić za to koszty.

    • 70 4

    • (2)

      ...po tylu latach to czy byłaby ta antresola czy nie to i tak by dworzec wymagał już remontu, tyle że by nie było tyle burzenia, ale na dzisiejsze czasy burzenie bardzo szybko się wykonuje.

      • 2 2

      • ale wytlumacz przyjezdnym i mlodym ze ten dworzec dobrze sobie radzil (1)

        mial trzy bary do wyboru (w tym jeden czynny w godzinach nocnych) ale mc donalds wszedl i zaczal karmic glupowata mlodziez guanem. Hala dworca byla przestronna, byla przechowalnia bagazu na hali a nie jak teraz na zwezonym korytarzu.

        I komu to przeszkadzalo?

        • 12 1

        • a myślisz że w tych barach to jaka by teraz żywność była?

          • 3 0

  • Teraz jeszcze ten Bangladesz w okół dworca

    syfiaste tereny w okół przychodni kolejowej remontowanej od 10 lat i nie lepsze za KFC.

    • 77 2

  • WOW (3)

    ...dworcem PKS-u tez wypadało by się zająć (ruina komunistyczna)

    • 111 3

    • Z dworcem PKS to trzeba się pospieszyć,

      bo niedługo stanie się zabytkiem z jedynym w trójmieście oryginalnym barem wyłożonym kafelkami, kwadratowymi, okutymi stołami i obowiązkowymi paprotkami przy "panoramicznych" oknach!

      • 26 1

    • (1)

      zdaje się że Górski miał przebudować dworzec PKS

      • 4 0

      • To było zanim prokuratura zainteresowała kupnem się gmachem sądu. Jak tak dalej pójdzie to na wynajem sąd wyda więcej niż na kupno :P

        • 0 0

  • ten kiosk jeszcze wynieść z tego wejscia do holu i kolor jak w wizualizacji i rewelacja !

    • 51 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane