Jak zmotywować się do działania jesienią?

1 października 2020 (artykuł sprzed 1 roku)
Joanna Puchala
Jesienią trudno znaleźć w sobie motywację. Budowanie nawyków zajmie nam od trzech do czterech tygodni, czyli znacznie krócej niż trwa sezon jesienno-zimowy. Więcej zdjęć (2)

Jesienią trudno znaleźć w sobie motywację. Budowanie nawyków zajmie nam od trzech do czterech tygodni, czyli znacznie krócej niż trwa sezon jesienno-zimowy.

fot. 123rf.com/ serezniy

Jesienią trudno znaleźć w sobie motywację. Budowanie nawyków zajmie nam od trzech do czterech tygodni, czyli znacznie krócej niż trwa sezon jesienno-zimowy.

fot. 123rf.com/ serezniy

Zmęczenie, brak motywacji i pogoda za oknem, która coraz częściej nie nastraja do działania, to znaki, że jesień zagościła na dobre. Co zrobić, żeby ta pora roku nie była stracona dla naszej diety, formy czy rozwoju?



Jesień to trudna pora roku - krótsze dni, chłodniejsze powietrze, deszcz, śnieg, to wszystko nie motywuje do podjęcia działań. Mamy dużo wymówek, dlaczego czegoś nie robimy.

- Gdy na zewnątrz warunki sprawiają, że mało się chce, a wstanie z łóżka do pracy sprawia ogromny problem, ważne, by nie rezygnować z czynności, które kiedyś dawały nam radość - ćwiczenia, bieganie, książki, spotkania ze znajomymi, rysowanie - mówi Dagmara Pietruszewska z Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.
Jeśli coś sprawiało nam wcześniej przyjemność, warto chociaż raz spróbować przemóc lenistwo i wymówki. Kiedy poczujemy się lepiej, kolejne aktywności przyjdą z łatwością.

- Kiedy zakopiemy się w łóżku i będziemy oglądać 10 odcinków serialu z rzędu, możemy zacząć odczuwać poczucie winy, co pogłębi jesienny smutek. Ważne, aby działania, które podejmujemy, były tymi, które lubimy. Jeśli nienawidzimy biegać, a będziemy chcieli przeciwnie podziałać, biegając, jest duże prawdopodobieństwo, że skończy się na jednym razie. Jeśli pójdziemy na spacer, a spacer to coś, co lubimy, jest duże prawdopodobieństwo, że czynność będziemy powtarzać z przyjemnością - dodaje Dagmara Pietruszewska.

Trenerzy personalni w Trójmieście


Aktywność fizyczna dodaje energii i poprawia nastrój. Jeśli nie jest naszym nawykiem, dobrze zacząć ćwiczyć w towarzystwie innej osoby. Więcej zdjęć (2)

Aktywność fizyczna dodaje energii i poprawia nastrój. Jeśli nie jest naszym nawykiem, dobrze zacząć ćwiczyć w towarzystwie innej osoby.

fot. 123rf.com/ gpointstudio

Aktywność fizyczna dodaje energii i poprawia nastrój. Jeśli nie jest naszym nawykiem, dobrze zacząć ćwiczyć w towarzystwie innej osoby.

fot. 123rf.com/ gpointstudio

Ruch lekiem na zły nastrój



- Przede wszystkim znajdź właściwą aktywność dla siebie. Jeżeli trening cię nie cieszy, poszukaj innej formy aktywności. Jeżeli bieganie nie jest dla ciebie, spróbuj treningu siłowego, z trenerem lub zajęć grupowych. Może sporty walki, basen lub joga będą formą, w której się odnajdziesz. Co ważne, warto ocenić daną aktywność po tym, jak się czujesz po treningu. Kluczowe będzie odczucie wzrostu poziomu energii czy samozadowolenia - mówi trener personalny Marek Dembek z Active Life.
Najważniejsze więc, by działać w zgodzie ze sobą, ale też nie przestawać się ruszać.

- Właśnie w okresie jesiennym, kiedy nasza energia spada, prawidłowy trening zwiększy poziom naszej energii na co dzień. Pozytywne zmiany fizjologiczne podczas treningu wytworzą w naszym organizmie sporo hormonów, które poprawią nasze samopoczucie po treningu i dodadzą nam sił. Regularna aktywność fizyczna zwiększa także naszą odporność, co w najbliższym półroczu może być wyjątkowo istotne - przekonuje Marek Dembek.

Dietetycy w Trójmieście


Wypracowywanie nawyku



Według psychologów do wypracowania nawyku potrzeba od 21 do 28 dni. Z tego względu pracę nad brakiem motywacji warto zacząć już teraz, ponieważ z każdym dniem szybciej będzie zapadał zmrok, a szansa na słoneczne dni będzie coraz mniejsza.

- Skuteczną metodą na poprawę jesiennego nastroju jest podjęcie aktywności z drugą osobą. Wspólne spacery, bieganie, trening w terenie czy na obiekcie to supersprawa. Wzajemne wsparcie i mobilizacja drugiej osoby potrafi zdziałać cuda - zauważa trener Igor Janik.
Warto też wyznaczyć sobie cel, który pomoże nam wytrwać w chwilach zwątpienia i braku motywacji. Dotyczy to nie tylko zdrowej diety, aktywności fizycznej, ale także nauki gry na instrumencie, nauki języka obcego czy wielu innych czynności, które stale odkładamy na później.

- Dużo osób buduje formę na lato - doskonale! Jeśli przyszły rok i nasza dyspozycja w sezonie letnim będzie głównym motorem napędowym i sprawi, że wykonamy pierwszy krok w kierunku realizacji założeń, to zdecydowanie jesteśmy na dobrej drodze. Także w sieci możemy znaleźć mnóstwo materiałów, które pobudzą nas do działania. Programy autorskie w opcji indywidualnej, parami, grupowej świetnie się sprawdzają podczas aktywności ruchowej zwłaszcza w warunkach domowych. Osobiście jesteśmy zwolennikami wychodzenia z domu, ale jeśli ktoś czuje potrzebę pozostania w czterech ścianach, to opcja multimedialna też doskonale się sprawdza i jest efektywna - dodaje Igor Janik.
Czytaj też: Witamina D3 dla zdrowia i urody. Co nam daje?

Jeśli to aktywność fizyczna sprawia nam najwięcej trudności jesienią, można też sprawić sobie nowy sprzęt sportowy lub ubranie. Nowe buty, spodnie czy koszulka będą nas dodatkowo motywować.

Dobrym sposobem na motywację do treningu lub pielęgnowanie zainteresowań jest włączenie muzyki, która nastraja nas do działania. Stworzenie specjalnej playlisty, która składa się wyłącznie z ulubionych utworów, dzięki którym budowanie naszego nawyku okaże się przyjemniejsze.

Gdzie kupić zdrową żywność w Trójmieście?


Naucz się czegoś nowego i wypełnij swój grafik



To, co nowe, zawsze jest bardziej interesujące. Nauka gotowania sprawi, że chętniej będziemy przygotowywać codzienne posiłki, lekcja squasha lub tenisa może być dla nas ciekawsza niż trening na siłowni, a pierwsze lekcje tańca niż pokonywanie tych samych tras biegowych. Zajęcie umysłu innymi czynnościami ułatwi też przestrzeganie zdrowej diety. Znacznie częściej sięgamy po niezdrowe przekąski, przesiadując na kanapie, niż ucząc się czegoś nowego. Aktywność sportowa czy pielęgnowanie pasji pomaga także wypełnić codzienny grafik po brzegi i nie pozostawia miejsca na jesienne lenistwo.

- Dobrze jest też wpisać trening w swój grafik. Jeśli ustalimy konkretne daty i godziny, to będzie to dla nas takim samym zadaniem jak wizyta u stomatologa, którą trzeba odbyć - zauważa Marek Dembek.
Czy masz problemy z motywacją jesienią?
30%

tak, i nie potrafię tego zmienić

32%

tak, ale walczę ze sobą i zmuszam się do działania

14%

nie wiem, może czasami

24%

nie, funkcjonuję tak samo jak zawsze

zakończona

łącznie głosów: 211

autor

Joanna Puchala

j.stolp@trojmiasto.pl