Naturalne izotoniki. Co pić latem?

3 sierpnia 2020, 9:45
Wioleta Stolarska

Latem szczególnie powinniśmy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu naszego organizmu, nie tylko podczas upałów. Podstawą naszej diety, jeśli chodzi o płyny, powinna być oczywiście zwykła woda, ale jeśli chcemy nasz organizm uzupełnić i wzbogacić o elektrolity czy witaminy, warto sięgnąć po naturalne izotoniki. Czym są i kiedy ich potrzebujemy?



W ostatnim czasie coraz więcej osób, szczególnie aktywnych fizycznie, sięga po napoje izotoniczne. Dlaczego? Izotoniki świetnie nawadniają i uzupełniają elektrolity w organizmie.

- Izotoniki czy to naturalne przygotowywane samodzielnie, czy te dostępne na sklepowych półkach to napoje mające na celu poprawić nawodnienie organizmu poprzez uzupełnienie utraconych wraz z potem elektrolitów, soli mineralnych, witamin oraz wody. Dodatkowo zadaniem izotoników jest także uzupełnienie węglowodanów spalonych podczas intensywnego wysiłku fizycznego - mówi Agnieszka Rząsa, dietetyk kliniczny ze Slimfood.
Stężenie płynu izotonicznego jest takie samo jak stężenie płynów ustrojowych w organizmie.

Czytaj też: Okiem dietetyka: co pić na diecie?

Dla aktywnych



Spożywanie izotoników zaleca się osobom intensywnie uprawiającym sport, gdyż podczas ćwiczeń w organizmie ubywa wody, ciało się przegrzewa, zapasy węglowodanów maleją, elektrolity wymagają uzupełnienia.

- Izotoniki są dedykowane zawodowym sportowcom lub osobom bardzo aktywnym fizycznie. Według zaleceń Australian Institute of Sport osoby, których trening trwa między 30 a 60 minut, powinny spożywać wodę. Natomiast tym, którzy trenują dłużej, zaleca się sięgnąć po napoje izotoniczne. Warto podkreślić, że dla osób będących na redukcji izotoniki są niewskazane, ponieważ to zawarte w nich węglowodany staną się dla organizmu źródłem energii, a nie uwalniane z tkanki tłuszczowej wolne kwasy tłuszczowe - dodaje Agnieszka Rząsa.

Dietetycy w Trójmieście


Naturalne izotoniki pomogą zadbać o wagę



Napoje izotoniczne na trwałe zagościły na sklepowych i aptecznych półkach, a w specjalistycznych sklepach dla sportowców znaleźć możemy je także w formie proszku lub tabletek, które wystarczy rozpuścić w wodzie.

- Te proponowane w sprzedaży izotoniki zawierają zapewne wiele cennych składników mineralnych, ale niestety mają również w składzie wiele substancji niepotrzebnych, a czasem wręcz szkodliwych dla naszego organizmu. Szczególnie powinniśmy wystrzegać się napojów zawierających sztuczne konserwanty i barwniki, zatem kłania się nam uważne czytanie etykiet - mówi Weronika Szwejk z Zakwasowni.

Zdrowa żywność w Trójmieście


Jak przekonuje, niewiele osób ma świadomość, że fantastycznymi, naturalnymi izotonikami są zakwasy z białej kapusty oraz z kapusty czerwonej.

- Te niepasteryzowane, żywe napoje probiotyczne wspierają florę bakteryjną jelit i dostarczają bogactwa witamin z grupy K, E, C, B oraz rzadką witaminę U. Dodatkowo mają niewiele węglowodanów, dlatego wskazane są dla osób chcących się odchudzać. Oczywiście ważne jest, by warzywa użyte do nastawienia zakwasu pochodziły z ekologicznych upraw - przekonuje Weronika Szwejk.
Funkcję naturalnego izotoniku spełnia także woda brzozowa, klonowa czy kokosowa. Pyszny napój izotoniczny możemy także sami przygotować w domu, mieszając wodę z sokiem z cytryny, dodając miód i szczyptę soli.

- Będzie on zdrowszy i smaczniejszy. W gorące dni można także pokusić się o dodatek mięty, dzięki czemu napój stanie się bardziej orzeźwiający - dodaje Agnieszka Rząsa.
Czy pijesz wystarczającą ilość wody?
44%

tak, dbam o właściwe nawodnienie

39%

nie wiem, piję tylko wtedy, gdy czuję pragnienie

11%

piję wodę, ale z dodatkami, np. z cytryną, solą, miętą

6%

nie, wolę niezdrowe zamienniki

zakończona

łącznie głosów: 455