Nie tylko dla relaksu. Jak masaż wspiera dietę i ćwiczenia?

3 marca 2021, 12:00
Joanna Puchala
Oprócz relaksu czy leczenia masaże mogą być stosowane jako wsparcie w walce o piękną sylwetkę. Więcej zdjęć (3)

Oprócz relaksu czy leczenia masaże mogą być stosowane jako wsparcie w walce o piękną sylwetkę.

fot. 123rf.com/sofiazhuravets

Oprócz relaksu czy leczenia masaże mogą być stosowane jako wsparcie w walce o piękną sylwetkę.

fot. 123rf.com/sofiazhuravets

Chociaż samo wykonywanie masażu nie odchudza, to może mieć istotny wpływ na wsparcie dietoterapii i aktywności fizycznej. Żeby to działanie przyniosło oczekiwane efekty, trzeba dopasować masaż do naszych indywidualnych potrzeb.



Masaż należy do jednej z najstarszych terapii i ma wiele odmian. Nie tylko pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie oraz komfort życia. Może być także sprzymierzeńcem w walce o piękną sylwetkę. Rodzaj masażu powinien być jednak odpowiednio dobrany do indywidualnych potrzeb organizmu. Do najczęściej znanych należą masaże: leczniczy, relaksacyjny oraz klasyczny, który znajduje zastosowanie również w trakcie procesu odchudzania, wspomaga metabolizm oraz usprawnia proces regeneracji po wysiłku fizycznym.

Fizjoterapeuci z Trójmiasta

Inne masaże są wybierane jako wsparcie w regeneracji po aktywności fizycznej, a inne jako wsparcie podczas dietoterapii. Więcej zdjęć (3)

Inne masaże są wybierane jako wsparcie w regeneracji po aktywności fizycznej, a inne jako wsparcie podczas dietoterapii.

fot. 123rf.com/sheeler

Inne masaże są wybierane jako wsparcie w regeneracji po aktywności fizycznej, a inne jako wsparcie podczas dietoterapii.

fot. 123rf.com/sheeler

- Masaże odchudzające są mitem, gdyż przy takiej intensywności drażnienia tkanek najwięcej kalorii gubi masażysta. Jeżeli chcemy wspomóc nasze ciało masażem w procesie odchudzania, wskazany byłby masaż powłok brzusznych, tzw. masaż głęboki brzucha, oraz terapia wisceralna, która pobudzi układ trawienny i wspomoże pracę układu wydalniczego - wyjaśnia Anna Kuligowska z Rehafemina.
Masaż bezpośrednio nie wpływa na odchudzanie, ale wpływa na gospodarkę wodno-elektrolitową, poprawia krążenie, dotlenia oraz usprawnia odprowadzanie toksyn z organizmu. Masaże odchudzające zapewniają jedynie poprawę jędrności i elastyczności skóry oraz tkanki podskórnej. Odbywa się to dzięki mechanicznej stymulacji tkanki łącznej.

- Masaż wspierający dietę powinien być inny niż ten, który zastosujemy jako wsparcie w czasie prowadzenia aktywności fizycznej. Wynika to z innych potrzeb organizmu w różnym okresie metabolicznym - mówi Paweł Kamiński, ekspert, wykładowca Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku. - Każdy masaż, za wyjątkiem drenażu limfatycznego medycznego, powoduje zwiększenie przekrwienia, a tym samym poprawienia metabolizmu na poziomie tkanek. Jest to efekt pożądany i celowy dla wspomagania procesu odchudzania. Należy jednak zawsze pamiętać, że masaż nigdy nie zastąpi zbilansowanej diety ani aktywności fizycznej.


W trakcie terapii manualnej można wpływać na poprawę wyglądu problematycznych obszarów, takich jak np. uda czy pośladki. Osoby zmagające się z cellulitem mogą zdecydować się na masaż bańką chińską. Zabieg nie powinien być jednak zbyt intensywny, bo może skutkować negatywną reakcją naczyń żylnych w postaci wybroczyn na skórze. Alternatywą może być drenaż limfatyczny, który usprawnia krążenie chłonki, wpływa na zmniejszenie obrzęków i przeciwdziała gromadzeniu się nadmiaru wody w organizmie.

Czytaj też: Opuchlizna i obrzęk - defekt, który może być nieodwracalny. Nie lekceważ objawów

Masaż bańką chińską usprawnia krążenie i wpływa na redukcję cellulitu. Więcej zdjęć (3)

Masaż bańką chińską usprawnia krążenie i wpływa na redukcję cellulitu.

fot. 123rf.com/Robert Przybysz

Masaż bańką chińską usprawnia krążenie i wpływa na redukcję cellulitu.

fot. 123rf.com/Robert Przybysz

Masaże stosowane przy aktywności różnią się od tych wspierających proces odchudzania. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie zabieg przyspieszający regenerację układu ruchu. Dobrym rozwiązaniem może okazać się także skorzystanie z oferty zabiegów relaksacyjnych w spa. Żeby tego rodzaju wsparcie dla organizmu przyniosło jednak oczekiwane efekty, powinno być skonsultowane z trenerem lub fizjoterapeutą.
Czy korzystasz z masaży?
43%

tak, ale nie dotyczy to dbałości o sylwetkę

19%

tak, regularnie

14%

tak, ale tylko czasami, np. kiedy czuję, że dieta i aktywność nie przynoszą efektów

24%

nie, nie jest mi to potrzebne

zakończona

łącznie głosów: 74