- 1 Szpital z rekordem zabiegów kardiologicznych (11 opinii)
- 2 Średnio 169 dni czekania na rezonans magnetyczny na Pomorzu? (23 opinie)
- 3 Te zabiegi musi wykonać każda 30- i 40-latka (42 opinie)
- 4 Te nałogi naprawdę skracają życie (94 opinie)
- 5 Oddział Zakaźny dla dzieci przeniesiony na Zaspę (16 opinii)
- 6 Gdyński szpital przez 4 dni nie wykonywał diagnostyki obrazowej (101 opinii)
W Gdańsku badają opaskę do treningu mózgu dla seniorów
Uniwersytet Gdański rozpoczyna współpracę przy badaniach pierwszej specjalnej opaski neurologicznej do treningu funkcji poznawczych seniorów. Projekt "NeuroPlay", który otrzymał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, do tej pory realizowany był tylko w województwie śląskim i kujawsko-pomorskim. Teraz wkracza do Trójmiasta.
W ubiegłym roku rozpoczęły się natomiast badania kliniczne, które realizowały dwie uczelnie: Collegium Medicum w Bydgoszczy i Uniwersytet Kazimierza Wielkiego. Teraz do dalszych badań włączył się Uniwersytet Gdański.
- Cieszymy się, że będziemy współpracować przy tym projekcie nie tylko dlatego, że ma on istotny wymiar naukowy, ale także dlatego, że zależy nam na współpracy z biznesem, czyli na realizowaniu przedsięwzięć, które zostaną realnie wdrożone na rynek, i społeczeństwo będzie mogło z nich korzystać - mówi psycholog kliniczny dr Marcin Welenc z Uniwersytetu Gdańskiego. - Podpisaliśmy już list intencyjny o współpracy i niebawem rozpoczniemy realizację działań - dodaje.
Czytaj też: Inteligentna opaska będzie ratować życie
NeuroPlay to pierwsze przenośne medyczne urządzenie do treningu EEG-biofeedback. Skierowane jest do seniorów powyżej 65. roku życia - zarówno tych, u których starzenie się przebiega w sposób fizjologiczny, jak i u pacjentów z łagodnymi zaburzeniami i otępieniem.
W praktyce trening polega na wykorzystaniu opaski wyposażonej m.in. w sensory EEG i graniu w specjalnie stworzone gry w aplikacji na tablecie. W czasie treningu dane dotyczące aktywności mózgu zbierane są w czasie rzeczywistym i wpływają na przebieg rozgrywki. W ten sposób pacjent na bieżąco otrzymuje informację dotyczącą tego, w jakim stanie się znajduje, czyli np. czy jest wystarczająco skoncentrowany, a w dłuższej perspektywie uczy uda mu się osiągać ten stan samodzielnie.
- W ramach aktualnie prowadzonych prac w maju zakończymy pierwszy etap badań klinicznych, natomiast chcemy realizować je nadal, wieloośrodkowo, zarówno po to, by rozwijać aktualny produkt, ale także z myślą o skierowaniu go do nowych grup pacjentów - mówi Anna Werońska, zastępca kierownika prac badawczo-rozwojowych.
Otępienie dotyka blisko pół miliona osób
Zaburzenia funkcji poznawczych, takich jak pamięć czy koncentracja, pojawiają się wraz z wiekiem, zazwyczaj po 60. roku życia, i nasilają się w kolejnych latach. Aktualnie otępienie dotyka w Polsce blisko pół miliona osób. Na przestrzeni kolejnych kilku dekad liczba ta wzrośnie dwukrotnie. Jak podkreślają badacze, podczas pandemii COVID-19, gdy większość miejsc skierowanych do seniorów - takich jak np. Uniwersytety Trzeciego Wieku - jest zamknięta, ważnym staje się zapewnienie im nowych propozycji i form aktywności.
Wszystko o koronawirusie
- Rozwiązania medyczne, które umożliwiają seniorom podejmowanie m.in. aktywności poznawczej w dowolnym miejscu, czyli zarówno w domu, jak i placówkach opiekuńczych, i nie wymagają do obsługi wykwalifikowanego personelu, są w tej chwili najcenniejsze ze względu na swoje dopasowanie do rzeczywistości zmienionej pandemią - tłumaczy dr hab. Monika Wiłkość-Dębczyńska, kierownik zespołu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Zarówno opaska, jak i interaktywne scenariusze powstały przy współpracy zespołu badawczego z przedstawicielami grup seniorów i ich opiekunów. Aktualnie zespół pracuje nad ostatecznym designem urządzenia i przygotowuje produkt do wprowadzenia na rynek.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-04-13 13:00
Super
Genialne !!! Biofeedback to rewolucja , dobra rewolucja !
- 5 0
-
2021-04-13 16:30
(1)
"graniu w specjalnie stworzone gry w aplikacji na tablecie"
"Rozwiązania medyczne, które umożliwiają seniorom podejmowanie m.in. aktywności poznawczej w dowolnym miejscu"
Wiele czasu poświęciłem grając w gry komputerowe. Było to przyjemne, ale w żadnym razie nie odważyłbym się twierdzić, że było to wartościową aktywnością poznawczą. Na dłuższą metę uznałbym to raczej za ogłupiające.- 7 4
-
2021-04-21 15:46
Ale tu nie chodzi o zwykle gry komputerowe...
Tylko przecież o takie, które pomagają wpływać na układ nerwowy
- 0 0
-
2021-04-13 09:42
A kiedy prace nad opaskami dla UTuberów, Infuenserów, FB-eków, Insta-tów i ich miłośników? (3)
Tych ludzi też trzeba badać i coś z nimi robić. Większość z mózgami zrytymi i bez idei. No może z ideami, które zdobywają z i**otycznych przekazów w mediach tzw. społecznościowych. W wyniku tego ilość młodych wciągających psychotropy zwiększa się do kwadratu z każdym rokiem.
- 9 3
-
2021-04-13 10:15
(2)
Bez przesady w mediach społecznościowych można znaleźć wiele cennych źródeł wiedzy - webinaria, bookstagram itp. Ważny jest podmiot oferujący treść ( np. galerie sztuki, wydawnictwa, artyści, naukowcy)
- 1 0
-
2021-04-13 12:35
(1)
Albo prościej. Zostawmy naukę i sztukę. Można się np. dowiedzieć jak uprawiać warzywa, czy jak spawać TIG-iem. To ty decydujesz, w sporym stopniu, co sobie wybierzesz do oglądania.
- 0 0
-
2021-04-13 14:18
Jeżeli lubię wydawnictwo Karakter, Czarna Owca i dajmy na to Literackie, oraz lubię Springera, Sobolewską i Janowską, to wyświetlają mi się powiadomienia id nich. Oczywiście wyświetlają się pozycjonowane reklamy i osoby, ale to już mój wybór czy w nie kliknę czy tez nie.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.