• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Awantura w autobusie. Będą sankcje dla kontrolerów

Maciej Korolczuk
28 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju

Krzyki, szarpanina, opóźnienie odjazdu autobusu i ostatecznie - brak mandatu dla gapowiczki. Tak wyglądała interwencja kontrolerów Renomy w gdańskim autobusie. Przełożeni ocenili ich postawę jako "naganną" i "nieakceptowalną" i zapowiedzieli wyciągnięcie konsekwencji.



Czy miałeś do czynienia z nieprofesjonalnym zachowaniem kontrolera biletów?

Do incydentu w autobusie linii 199 doszło w środę po godz. 9 rano na przystanku przy ul. Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska. Do autobusu weszło dwóch kontrolerów Renomy. Na przedzie pojazdu jeden z nich poprosił o bilety dwie pasażerki zza granicy. Jedna z nich okazała ważny bilet miesięczny, druga - biletu nie miała.

- Wcześniej chciała go kupić u kierowcy, ale próbowała zapłacić banknotem 20-złotowym i kierowca odmówił sprzedaży, mówiąc, że musi mieć odliczoną kwotę. Chwilę później weszli kontrolerzy i się zaczęło - opowiada pan Gracjan, autor nagrania, które przesłał do naszej redakcji.
Na trwającym ponad 5 min filmie widać kłótnię i szarpaninę pasażerki bez biletu z jednym z kontrolerów, który próbował zatrzymać ją w pojeździe i wypisać jej mandat. Drugi z nich całemu zdarzeniu się przyglądał.

- Ej, co wy robicie, o co chodzi w ogóle? - pyta jeden z podróżnych.
- Ta pani nie ma biletu - odpowiada mu jeden z kontrolerów.
- No i co z tego? Nie możecie z nią wyjść na zewnątrz?
- Tragedia, coś strasznego. Wstyd, tylko wstyd Polakom przynoszą - komentowali inni pasażerowie.
- Ludzie, ale wy wstrzymujecie autobus!
- Nie szarp się z nią może co? - odzywały się kolejne głosy.
- Puśćcie ją, nie szarpcie się z dziewczyną - zainterweniował jeden z podróżnych.

- Druga z kobiet - ta z ważnym biletem - stała na zewnątrz i próbowała wyciągnąć koleżankę na zewnątrz. Dopiero po interwencji innych pasażerów obie strony zaczęły ze sobą rozmawiać. Z tego, co mówił jeden z kontrolerów wynikało, że jej dokumenty mogli sprawdzić tylko w pojeździe i mają zakaz wysiadania z podróżnym przed zakończeniem kontroli - dodaje pan Gracjan.
Co mówi Regulamin kontroli biletów?

Zaglądamy do Regulaminu kontroli biletów w ZTM Gdańsk. W pkt. 10. czytamy, że wszelkie formalności z pasażerami naruszającymi przepisy taryfowe lub porządkowe winny być załatwiane wyłącznie w pojeździe, z zastrzeżeniem wynikającym z treści pkt. 14, w sposób taktowny, grzeczny i jednocześnie stanowczy. Niedopuszczalne jest komentowanie braku biletu, zachowań pasażerów, ocenianie postępowania, wyglądu itp.

Według przepisów w razie odmowy zapłacenia należności i niemożności ustalenia tożsamości pasażera, kontroler ma prawo ująć pasażera i niezwłocznie oddać go w ręce wezwanej uprzednio Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa uprawnienia do zatrzymania pasażera i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości. Do czasu przybycia funkcjonariusza pasażer obowiązany jest pozostać w miejscu wskazanym przez kontrolera.

Po wyjściu z autobusu kontrolerzy jednak odpuścili. Po krótkiej wymianie zdań kobiety szybkim krokiem oddaliły się w kierunku skrzyżowania z ul. Chłopską, a pracownicy Renomy pozostali na przystanku.

Postawa naganna i nieakceptowalna

Co na to ich pracodawca? W krótkim oświadczeniu zarządu, podpisanym przez reprezentującego interesy firmy mecenasa Łukasza Syldatka, czytamy, że "postawa kontrolerów była naganna", a ich postępowanie "nieakceptowalne". Wobec kontrolerów zostaną też wyciągnięte konsekwencje.

- Sprawa może być oceniana w dwóch sferach - na płaszczyźnie formalnej oraz przez pryzmat tego, czego nasza firma oczekuje od kontrolerów. W sensie formalnym kontroler, do czasu przybycia Policji, ma prawo zatrzymać pasażera, który nie posiada biletu i odmawia okazania dokumentu. Niewątpliwie jednak postawa kontrolerów była naganna. Wielokrotnie podkreślamy podczas rozmów z kontrolerami, że w kontaktach z cudzoziemcami powinna cechować ich uprzejmość, powinni unikać sytuacji konfliktowych i łagodzić ewentualne spory. Postępowanie zaprezentowane na przesłanym materiale jest nieakceptowalne. Wobec kontrolerów zostaną wyciągnięte konsekwencje personalne. Jednocześnie zostaną wzmożone dodatkowe starania, aby tego typu sytuacje się nie powtórzyły - skomentował całe zajście Łukasz Syldatk.

Miejsca

Opinie (694) ponad 20 zablokowanych

  • odliczona kwota? (2)

    Ten przepis jest głupi po prostu. Rozumiem że kierowca z 20 zł nie musi wydać ale gdy mu się przyniesie garść monet dziesięciogroszowych i pięciogroszowych ma obowiązek je przyjąć i przeliczyć?

    • 3 0

    • nie (1)

      takich tez nie przyjmuje |(zdarzylo mi sie)

      • 0 0

      • ciekawe ale w przepisach nie ma nominałów których nie może(chce) przyjąć kierowca

        • 0 0

  • Iq -100 zenada kto zatrudnia takich "d e b i l i" (1)

    • 3 1

    • Ten wpis to żenada,świadczy o Twoim poziomie,jaki ma sens?
      Obrażasz ludzi -i co

      • 1 0

  • Nie rozumiem tylko... (1)

    Nie rozumiem tylko, po jakiego diabła do interwencji kontrolerów wtrącają się inni podróżni i utrudniają im czynności służbowe. Kto przemocą lub groźbą bezprawną zmusza funkcjonariusza publicznego (a takim jest kontroler) do zaniechania prawnej czynności służbowej podlega karze, czyż nie tak?

    • 3 4

    • Tak

      • 1 1

  • ciekawe podwojne standardy

    "w kontaktach z cudzoziemcami powinna cechować ich uprzejmość, powinni unikać sytuacji konfliktowych i łagodzić ewentualne spory."

    a w kontaktach z polakami co ma ich cechowac?

    • 4 0

  • klapki na oczech....byle '' odtrąbić sukces ''

    dlatego Renoma ....ma złą renomę

    • 2 2

  • BURAKI (1)

    Nie od dziś wiadomo, że w Renomie pracują buraki i ludzie kompletnie nie znający się na swojej robocie i nie potrafiący rozmawiać z ludźmi. Gdyby mnie tak ci panowie potraktowali to na pewno sprawa inaczej by się zakończyła...

    • 3 3

    • A jak?

      • 0 0

  • Sankcje?!

    Nie rozumiem za co?Że nie byli konsekwentni chyba...

    • 3 1

  • Wczoraj kierowca odmówił mi sprzedania biletu ulgowego za 1,90 bo nie miałam odliczonej kwoty. Miałam 2zł. Zaproponowałam więc kierowcy, że kupię ten bilet za 2zł, reszta dla niego. Powiedział, że mi nie sprzeda. Po części rozumiem, ale czy nie można tych 10gr potraktować jako napiwku jeśli wyrażam wolę zapłacenia więcej.

    • 7 0

  • (1)

    wiadomo GDAŃSK w GDYNI kulturalnie się zachowują kontrolerzy

    • 0 2

    • W Gdyni by bez kwita nie poszła,i tyle

      • 0 0

  • kochani kanarzy

    Sądzę, że ten system sprawdzania biletów jest beznadziejny. Bilet powinno okazywac się przed wejściem do pojazdu. Kanarzy są tylko zwykłymi pracownikami, więc nie mają prawa użyć przemocy, ale nie raz spotykałam się z sytuacjami że co bardziej odważny pasażer wdawał się w rękoczyny albo próby ucieczki - co i tak kończyło się szarpaniem czy nawet przemocą robiąc sensacje, zamieszanie i oburzenie. A większość kontrolerów to prostaki. pozdrawiam

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień Otwarty Proneko

konsultacje, dni otwarte

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35450 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23600 zł/m2
Gdynia Orłowo
23000 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
22150 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21750 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
28850 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
21250 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16550 zł/m2
Sopot Górny Sopot
15550 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15150 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane