• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyjątkowy autobus połączył w weekend Gdynię i Gdańsk

Krzysztof Koprowski
20 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tylko w najbliższą sobotę będzie można bezpłatnie podróżować linią autobusową, łączącą Gdańsk z Gdynią, o historycznym numerze 101. To jedna z atrakcji Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Tylko w najbliższą sobotę będzie można bezpłatnie podróżować linią autobusową, łączącą Gdańsk z Gdynią, o historycznym numerze 101. To jedna z atrakcji Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

W poniedziałek każdy posiadacz auta będzie mógł za darmo podróżować komunikacją miejską w Trójmieście. Wcześniej, bo w weekend, odbędzie się sporo atrakcji - wszystkie związane z trwającym Europejskim Tygodniem Zrównoważonego Transportu.



Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu został ustanowiony przez Komisję Europejską w 2002 r. i ma na celu kształtowanie postaw komunikacyjnych, które pozwolą na lepsze wykorzystanie przestrzeni miasta, zasobów naturalnych oraz ochrony środowiska. To w skrócie przekłada się na promowanie alternatywnych wobec auta środków przemieszczania się - komunikacji miejskiej, rowerów czy ruchu pieszego.

Choć Tydzień Zrównoważonego Transportu trwa już od 16 września, to w Trójmieście większość wydarzeń z tej okazji zaplanowano na najbliższe trzy dni.

W sobotę Gdańsk z Gdynią ponownie połączy linia autobusowa 101, którą pamiętają z pewnością starsi mieszkańcy Trójmiasta. Została ona bowiem uruchomiona zaraz po wojnie (do 1954 r. jako linia A, potem 101, a od 1986 r. ponownie jako A), a zlikwidowana dopiero w 1990 r. w związku ze zmianami gospodarczymi oraz przekształceniami w zakresie organizatorów komunikacji miejskiej w Trójmieście.

Tym razem przez jeden dzień w roku autobusy na tej linii będą kursowały między dworcem głównym w Gdyni zobacz na mapie GdyniUrzędem Wojewódzkim w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska, zatrzymując się na każdym przystanku po drodze (trasa wiedzie przez gdyńskie ulice: Dworcową, 10 Lutego, Świętojańską, al. Zwycięstwa, sopocką al. Niepodległości i gdańską al. Grunwaldzką, al. Zwycięstwa, Błędnik, Podwale Grodzkie, Wały Jagiellońskie, Okopową).

Na trasę skierowanych zostanie sześć nowoczesnych przegubowych autobusów (trzy z ZKM Gdańska oraz trzy, zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG, z PKM Gdynia). Spod Urzędu Wojewódzkiego, jak i dworca z Gdyni autobusy będą odjeżdżały równo co 30 minut począwszy od godziny 10. Ostatni kurs z obu przystanków przewidziano na godzinę 18:30. Przejazdy na linii 101 są całkowicie bezpłatne (w odróżnieniu od Dnia bez Samochodu, na linii 101 nie trzeba być mieć dowodu rejestracyjnego).

Także w sobotę zorganizowany zostanie festyn na Skwerze Kościuszki i okolicach Akwarium w Gdyni zobacz na mapie Gdyni. W godzinach 10-16 przygotowano wydarzenia skierowane do dzieci, młodzieży, jak i całych rodzin.

- Będą interaktywne spektakle, poruszające tematykę bezpieczeństwa pieszych i zrównoważonego transportu, fachowe porady dla rowerzystów, nauka tańca irlandzkiego i coś dla małych artystów, czyli malowanie kartonowych modeli środków transportu - wylicza Katarzyna Sierpińska z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Od tego dnia będzie można też korzystać z nietypowego parkingu rowerowego, który jest jednocześnie miejscem relasku i punktem widokowym, a powstał w ramach projektu Parkingowej (r)ewolucji.

Czytaj też: Nietypowe trybuny i antresola mają zachęcić do komunikacji miejskiej i roweru

Na Skwerze Kościuszki pojawią się też dwa trolejbusy, a najmłodsi uczestnicy imprezy, poprzez twórczą pracę, dowiedzą się dlaczego warto nimi jeździć, poznają ich trasy oraz zabytki i miejsca związane z trolejbusami.

Warto pamiętać, że w sobotę obszar Skweru Kościuszki i Molo Południowego będzie zamknięty dla ruchu samochodowego. Z innej okazji, ale również w sobotę, zamknięta będzie ul. Świętojańska.

Czytaj też: Czy można zamknąć ulice w centrum Gdyni?

Komunikacja miejska powinna być przede wszystkim...

W niedzielę uruchomiona zostanie w Gdyni okazjonalna bezpłatna linia autobusowa 304, która połączy Polankę Redłowską zobacz na mapie GdyniDworcem Morskim-Muzeum Emigracji zobacz na mapie Gdyni przez ul. Świętojańską, Plac Kaszubki, Jana z Kolna (powrót ul. Starowiejską), Janka Wiśniewskiego oraz Polską. 304 będzie funkcjonowała w godzinach 9:50 - 17:50 co 30 minut z odjazdami z obu pętli zawsze 20 i 50 minut po pełnej godzinie (to nawiązanie do historycznego rozkładu linii 104).

Na obsługi tej linii skierowane zostaną dwa zabytkowe autobusy: Jelcz 043 (tzw. Ogórek) z ZKM Gdańsk oraz Kultowy Ikarus 260.

Trasa do Muzeum Emigracji i Dworca Morskiego nie jest przypadkowa. To własnie w niedzielę Zarząd Komunikacji w Gdyni oraz Przewozy Autobusowe Gryf organizują w godz. 10-17:30 na pętli wystawę historycznych ciężarówek, zaadaptowanych do przewozu osób. Główną atrakcją będzie samochód ciężarowy GMC CCKW-353, identyczny jak kilkanaście eksploatowanych w Gdyni zaraz po zakończeniu II wojny światowej.

Także w poniedziałek na gdyńskich ulicach pojawią się historyczne pojazdy. Tym razem będą to zabytkowe trolejbusowy, kursujące na linii 326 między Gdynią Grabówek SKM zobacz na mapie GdyniGdynią Orłowo SKM Klif zobacz na mapie Gdyni wg rozkładu jazdy ważnego w niedzielę i święta tj. co 40 minut od godz. 10 do 18. Przejazd na tej linii jest dla każdego bezpłatny.

Poniedziałek to też Dzień bez Samochodu, a to oznacza, że wszystkie linie tramwajowe, autobusowe, trolejbusowe, a także pociągi SKM są całkowicie bezpłatne dla właścicieli lub współwłaścicieli samochodu z ważnym dowodem rejestracyjnym oraz dowodem tożsamości. Bez zmian niestety pozostają zapisy taryfowe dla pozostałych pasażerów, którzy nie mają auta - w tym dniu (z wyjątkiem bezpłatnej linii 326) trzeba posiadać podczas podróży ważny bilet.
09:26 22 WRZEśNIA 14

Dziś Europejski Dzień bez samochodu (5 opinii)

W związku z tym dla wszystkich właścicieli i współwłaścicieli aut bezpłatny przejazd w pociągach SKM za okazaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu wraz z dowodem tożsamości podczas kontroli biletów. Taką samą ofertą mają dziś ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni.
W związku z tym dla wszystkich właścicieli i współwłaścicieli aut bezpłatny przejazd w pociągach SKM za okazaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu wraz z dowodem tożsamości podczas kontroli biletów. Taką samą ofertą mają dziś ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni.

Miejsca

Opinie (145) 2 zablokowane

  • Takich połączeń mogłoby być więcej... (8)

    Trójmiasto to jedna tkanka, better together;)

    • 221 13

    • (1)

      Jak mawia Pan Naskręt 'tkanka miejska'..

      • 10 0

      • A gdyby każdy miał własny autobus...

        czy zlikwidowałoby to korki?

        • 12 0

    • Polska. (1)

      "razem lepiej", a nie jakieś angielskie wrzuty znowu... po cholerę?

      • 9 6

      • wyluzuj

        • 1 0

    • Piotr (1)

      Przecież linia 171 od lat łączy Gdańsk i Gdynie. Można używać tam biletów obu ZTM i jeżdżą autobusy Gdyni i Gdańska

      • 0 2

      • jadna linia po chwastach i opłotkach

        • 1 0

    • Dajcie żyć kto by chciał jeździć do tej gdyńskiej hołoty???

      • 0 10

    • jeden bilet na komunikację trójmiesjką i jedena dyrekcja dla SKM, ZTM, ZKM i PKM

      żeby nam się przyjemnie podróżowało i

      żeby ktoś realnie był odpowiedzialny za spójną rozbudowę transportu na terenie 3miasta

      • 6 0

  • o super :) (1)

    Marzyłem o takim autobusie ;)
    Pozdro.

    • 89 3

    • fajne marzenia...

      • 2 1

  • Śmigałem kiedyś tym 101 i A do Unimoru......

    • 49 5

  • komunistyczne "święto" (5)

    Zrównoważony transport czyli zahamowany rozwój.

    • 25 113

    • zrównoważony czyli podtrzymywalny rozwój tj. takie gospodarowanie zasobami, aby jak najmniej obciążać środowisko i by jego stan był co najmniej nie gorszy niż obecny. Przekładając to na miasto - aby nie tworzyć większych patologii społecznych niż są np. nie dokładać do bariery przestrzennej torów kolejowych we Wrzeszczu, kolejnej, która podzieli i zdegraduje pas przykolejowy, a na imię ma Droga Czerwona im. komunistycznych projektantów BRG i BPBK.

      • 11 8

    • rozwojem nazywasz wyburzanie miasta pod kolejne węzły komunikacyjne?

      dziwna definicja

      • 6 5

    • korwina wyczuwam

      • 12 1

    • A do tego nieuctwo redaktorka - nawet liczyć nie umie (1)

      Ile samochodów jest na zdjęciu z Łodzi? I pytam o te stojące trójkami (plus dwa na końcu), a nie o zaparkowane po prawej stronie jezdni.
      Demagogii mówię nie.
      Jaka jest częstotliwość autobusów/tramów na najlepiej obsłużonej trasie i ile samochodów przejeżdża tą trasą pomiędzy dwoma kolejnymi kursami?
      Ile osób w tym czasie przewiezie zbiorkom, a ile blachosmrody?
      I nie piszcie głupot o większej częstotliwości kursowania autobusów jak ubędzie samochodów na tej trasie, bo nie zwiększy się nagle ilość autobusów - tabor jest stały (pomijam chwilowe awarie).
      Czy zwolennik zbiorkomu ma świadomość tego, że jest on dotowany? Zwiększenie ilości kursów spowoduje zwiększenie kosztów działalności i zwiększenie koniecznej dotacji. To jest proste jak konstrukcja cepa, tyle tylko, że tego (konstrukcji cepa) uczyli za komuny, a w dzisiejszych nowoczesnych szkołach, gdzie podstawa ich ukończenia jest opłacanie czesnego, nikt tego nie uczy.

      • 7 6

      • Koszt dodacji wzrośnie.

        Ale koszt obsługi infrastruktury drogowej ze względu na mniejszy ruch spadnie. Podobnie koszta generowane dla gospodarki przez korki.

        • 0 0

  • komunikacja (2)

    komunikacja miejska powinna być bezpłatna w centralnych częściach miast Gdynia i Gdańsk, w Sopocie ponieważ jest małe miasteczko całkowicie.NP w Gdańsku autobusy linii : 100,120, 142 w Gdyni np.119. W wielu miastach na świecie tak jest
    przykładowo w Perth w Australii. Nie chodzi tu o to by komunikacja była całkowicie bezpłatna lecz o bezpłatne przejazdy w centralnych częściach miasta wiemy jakie są problemy z parkowaniem samochodów , z ;poruszaniem się samochodami w cenbtrach a takie rozwiązanie rozładuje korki.

    • 69 6

    • tylko jakoś na obrzeża centrów też trzeba dojechać, nie mówiąc o tym, że "centra" w trójmieście są naprawdę malutkie i często czas przejazdu takim autobusem + czas czekania na niego nie byłby konkurencyjny wobec np. szybkiego spaceru - a osoby starsze i niepełnosprawne już i tak mają - o ile się nie mylę - szerokie uprawnienia do darmowych przejazdów

      lepszym rozwiązaniem jest moim zdaniem rozwój systemów Park&Ride. miejmy nadzieję, że kolej metropolitalna będzie na tyle wygodnym, punktualnym i szybkim środkiem komunikacji, że nawet ci bardzo przyzwyczajeni do samochodu, nie będą bali się zostawic go nawet taki kawał za miastem

      • 13 0

    • A po co? Ten sam efekt można osiągnąć znacznie łatwiej - wystarczy wprowadzić... zakaz wjazdu i parkowania w centrum

      Wtedy też ludziki się przesiądą

      • 6 1

  • Mam przeczucie (1)

    że ten autobus zmieni moje życie.

    • 52 2

    • Przynajmniej na ten jeden dzień.

      • 0 0

  • Współwłasność auta (4)

    Dowód rejestracyjny jest jeden. Czy w takim razie do przejazdu w poniedziałek współwłaścicielowi wystarczy kserokopia dowodu rejestracyjnego? Albo zdjęcie z danymi w telefonie?

    • 10 19

    • (1)

      Kombinowałeś z ubezpieczeniem, kombinuj i teraz! Moim zdaniem, tylko główny wlaściciel i kropka.

      • 8 15

      • jaka kombinacja?

        jestem współwłaścicielem auta z mężem, to norma, a nie kombinacja

        • 13 3

    • "Poniedziałek to też Dzień bez Samochodu, a to oznacza, że wszystkie linie tramwajowe, autobusowe, trolejbusowe, a także pociągi SKM są całkowicie bezpłatne dla właścicieli lub współwłaścicieli samochodu z ważnym dowodem rejestracyjnym oraz dowodem tożsamości."

      ktorej czesci zdania nie zrozumiales?

      • 9 5

    • tak, ponieważ obaj posiadacie całe auto

      • 4 0

  • Zrobić w Trójmieście komunikację miejską finansowaną z podatków (4)

    czyli bezpłatną w sensie kupowania biletu.

    W Żorach doskonale się to sprawdziło. Mniejsze korki, więcej wolnych miejsc parkingowych, więcej osób zaczęło podrózowac komunikacja miejska.

    • 39 12

    • w Tallinie natomiast stała sie domem kloszardow

      • 13 4

    • bezpłatna

      czyli z podatków obywateli, zwłaszcza tych, którzy z niej nie korzystają. Państwo musi mieć priorytety. Służba zdrowia, bezpieczeństwo, edukacja i infrastuktura, ale nigdy komunikacja miejska za darmo. Właśnie powinno być na odwrót, zwolnienia z opłat to jakieś nieporozumienie. Dlaczego muszę płacić za emerytów jeżdżących od rana do wieczora? Komunikacja miejska musi być punktualna, niezawodna, sprostać szczytom przewozowym i mieć szeroki zasięg, ma być czysta i klimatyzowana. Tam gdzie są dwa pasy trzeba zrobić buspasy, za wjazd na nie karać kierowców, skoro muszą jechać autem, niech stoją w korkach. Przed transportem publicznym długa droga, ale całkowite finansowanie przez miasto może oznaczać tylko znaczący spadek usług

      • 5 2

    • Żory to 7 krótkich linii autobusowych, w samym Gdańsku jest 75 dziennych linii autobusowych, 11 linii nocnych 11 linii tramwajowych. Do tego jeszcze SKM i ZTM w Gdyni, masz pojęcie o jakich pieniądzach piszesz aby to finansować?

      • 10 0

    • Co to Żory?:)

      • 1 0

  • Jaki jest sens (11)

    Uruchamiania linii na jeden dzien? Linii o której dowiedziało sie kilkudziesięciu czytelników Trójmiasto.pl?

    • 72 8

    • co roku jadę tą linią i autobus jest pełen ludzi (1)

      • 17 2

      • No ale dalej nie rozumiem czemu ja jeden dzien. Skoro jest zainteresowanie to trzeba wprowadzić tę linię na stałe

        • 13 0

    • (1)

      Historycznie. To tylko atrakcja, nie w celu transportu. Czytaj artykuł zr zrozumieniem.

      • 8 4

      • Miałem na myśli linię 101 a nie ta z zabytkowymi autobusami

        • 0 1

    • (3)

      jaki jest sens siedzenia caly dzien przed komputerem? napewno masz kolegow w tym gimnazjum, idz zobacz, moze graja w pilke albo jezdza na rowerach.

      • 7 7

      • Hehe ojj pozazdroscil byś mi miejsca skąd to teraz pisze ;) (1)

        • 0 1

        • kibel w starbaksie?

          • 5 0

      • To pytanie zadaj SOBIE!

        • 0 0

    • chyba kilkadziesiąt tysięcy ;)

      • 3 0

    • Jeśli za dużo informacji i promocji, to NIK sporządzi RAPORT

      i znowu Gdynia będzie pod kreską ? A Ty będziesz pyszczył, że tyle kasy utopiono

      • 1 0

    • Iwent sponsorują literki P oraz R.

      • 1 0

  • komunikacja miejska (5)

    Jaki piękny był ten autobus 101.Bardzo szkoda że został zlikwidowany i tylko teraz taka jaskółka.Można było nocą podróżować w czasach studenckich i podróżować.Teraz tylko wspomnienia. Ale właściwie dlaczego a może władze Trójmiasta a wkrótce NOWI PREZYDENCI pomyślą!!!!

    • 63 3

    • (4)

      Musiałby być nowy JEDEN prezydent Trójmiasta, tylko że rządzący na takie coś nigdy nie pójdą.

      • 11 1

      • (3)

        jest to niemozliwe z punktu widzenia prawa. masz juz cos takiego jak prezydent polski, funkcja totalnie reprezentacyjna (chocicaz zwiezchnik sil zbrojnych)

        • 0 6

        • obecnego prawa - nic nie stoi na przeszkodzie aby to zmienić (2)

          no ale trzeba by było część stołków polikwidować...

          • 4 0

          • (1)

            masz marszalka wojewodztwa, po co jeszcze jeden "prezydent". to co proponujesz to mnozenie stanowisk, bo w takim ukladzie gdynia, gdansk i sopot bylyby dzielnicami czegos wiekszego. czyli tak jak w warszawie kazda czesc musialaby miec burmistrza itp.

            • 0 1

            • Czegoś większego... czyli Trójmiasta, Jestem całym sercem za tym aby Trójmiasto zmieniło się z konurbacji w aglomerację, Jeden prezydent radnych może ciut więcej (wiadomo w Polsce nawet malutka mięścina musi mieć setki radnych :p ), jeden budżet, jeden bilet, jedna wspólna koncepcja rozwoju. Trójmiasto jako całość złożona ze sowich trzech składowych z których każda ma inny charakter i coś ciekawego do zaoferowania

              • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane