• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie i jak zaparkować, żeby nie dostać mandatu

Maciej Korolczuk
4 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Za parkowanie niezgodne z przepisami kierowcy mogą dostać mandat w wysokości 100 zł i 1 pkt karny. Za brak opłaty parkingowej od 30 do 50 zł.
  • Wyznaczenie miejsc postojowych znacznie zmniejszyło pojemność stref płatnego parkowania. Drogowcy szacują, że nawet o 1/3.

Od poniedziałku kierowcy parkujący swoje auta w strefach płatnego parkowania w Gdańsku muszą zwrócić uwagę, czy pozostawiają je w miejscach oznaczonych poziomymi liniami. Poza nimi mogą bowiem parkować tylko mieszkańcy posiadający abonamenty na parkowanie w danej strefie. Ale uwaga: nie zwalnia to nikogo z przestrzegania przepisów dotyczących ruchu drogowego.



Gdzie najczęściej parkujesz swoje auto, przyjeżdżając do centrum?

Malowanie pasów na 170 ulicach w strefach płatnego parkowania w Gdańsku trwało niemal miesiąc i zakończyło się przed weekendem.

Nowe zasady parkowania w Oliwie, Wrzeszczu, Aniołkach, Przymorzu, rejonie Politechniki oraz Śródmieściu zaczęły obowiązywać od poniedziałku, bo w soboty i niedziele parkowanie na miejskich parkingach jest darmowe. Niewykluczone, że wkrótce się to zmieni, a pozostawienie auta - zwłaszcza w centrach Gdańska i Gdyni - znacznie podrożeje.

Póki co jednak, płatne parkowanie nadal odbywa się tylko od poniedziałku do piątku, a nowością, do której trzeba się jak najszybciej przyzwyczaić, jest oznakowanie poziome.

Przy wjeździe do strefy ograniczonego postoju stoją znaki B-39. Oznacza to, że w tej strefie parkować można tylko w wyznaczonych miejscach. Mieszkańcy mogą parkować także poza nimi, o ile nie łamią przepisów. Przy wjeździe do strefy ograniczonego postoju stoją znaki B-39. Oznacza to, że w tej strefie parkować można tylko w wyznaczonych miejscach. Mieszkańcy mogą parkować także poza nimi, o ile nie łamią przepisów.
Co ono oznacza?

Od poniedziałku w SPP można parkować tylko na miejscach wyznaczonych białymi przerywanymi liniami. Z tej zasady wyłączeni są posiadacze abonamentów, ale tylko w strefie, na którą jest on wyznaczony czyli np. mieszkaniec Wrzeszcza, chcąc zaparkować swoje auto w Oliwie, musi opłacić w parkomacie lub mobilnie swój postój i pozostawić auto tylko w wyznaczonym miejscu. W innym przypadku grozi mandat. Za brak opłaconego postoju opłata dodatkowa wynosi od 30 do 50 zł. Z kolei pozostawienie auta w miejscu niedozwolonym może skutkować mandatem od policji lub straży miejskiej.

Nowe oznakowanie ma uporządkować parkowanie na drogach publicznych i jednocześnie jest też dostosowaniem miejskich parkingów do obowiązującego prawa. Ma też swoje minusy. Wyznaczenie liniami miejsc postojowych znacznie ograniczyło pojemność SPP. Szacuje się, że ich liczba spadła o 1/3. Aby nowymi przepisami można było objąć wszystkie strefy, na części z nich - tak jak na wąskich uliczkach w Oliwie - wprowadzono ruch jednokierunkowy. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że podobne rozwiązania - wzorem stref tempo 30 - zostaną wdrożone także w innych dzielnicach (już takie działania zapowiedziano na ulicach w Śródmieściu Gdańska).

Straż Miejska, która ma zająć się niesubordynacją kierowców zapowiada, że da kierowcom trochę czasu na przyzwyczajenie się do nowej rzeczywistości parkingowej.

- W pierwszych dniach obowiązywania nowych zasad strażnicy miejscy będą przede wszystkim informować o wprowadzonych zmianach, pouczać kierowców i przypominać im o obowiązku zwracania uwagi na oznakowanie - zaznacza Wojciech Siółkowski z gdańskiej Straży Miejskiej.

Opinie (299) 6 zablokowanych

  • jak to gdzie?gdzie popadnie, na skrzyżowaniach , na chodnikach na całej ich szerokości, nawet na przejściu dla pieszych,na skrzyżowaniach, na trawnikach lub na tym co było kiedyś trawnikiem itd tak jak to się dzieje na moim osiedlu na Jasieniu. I możesz sobie dzwonić do Straży Miejskiej do us....j śmierci a oni przyjmą zgłoszenie i na tym koniec. Może portal trójmiasto.pl przemyśli możliwość zamieszczania załączników w komentarzach, byłoby fajnie nie być gołosłownym i zamieszczać dowody nic nie robienia odpowiednich służb.

    • 10 1

  • Najlepszy sposób parkowania nazywa się "na Kurskiego"

    Zawsze i wszędzie znajdzie się miejsce...

    Znaki dla plebsu. Dla VIP nie istnieją ograniczenia...

    • 27 0

  • Jesteście żałośni

    po tylu latach pierwszy raz parkowanie będzie zgodnie z przepisami, a chwalicie się tym jakby co najmniej ktoś dostał Nobla. No bez jaj

    • 7 3

  • burżujstwo

    posiadanie samochodu w III RP ciągle jest luksusem jak za komuny, więc bogaczy trzeba łupić. Europa sobie z tym radzi (parkingi podziemne), my Europę mamy tylko na sztandarach

    • 10 6

  • Tępić buractwo ...

    Brawo dla cwaniaków ...

    • 3 2

  • 30 zł mandatu (1)

    Czyli mniej-wiecej tyle, co wykupienie biletu na caly dzień w pracy..a nie ma pewności, ze go dostaniemy..;)

    • 3 0

    • 30 zł

      bodajżę 2 razy w roku, a kolejne opłaty to już 50 :)

      • 0 0

  • Nic nowego

    Wczoraj spacer po jedne ze stref w godzinach jej funkcjonowania:
    - pas postojowy (znak P19) sobie, a samochody sobie - przeważnie połowa samochodu na pasie, a druga na chodniku.
    - parkowanie tak, ze na pasie z 3 miejscami mieszczą się dwa samochody
    - blokowanie legalnego pasa przez kierowców okupujących drugą stronę ulicy (i przy okazji okoliczny chodnik).

    Czyli jak zwykle bezmyślność połączona z polskim rozumieniem przepisów. Znaczy nic nowego

    • 8 0

  • Zrobili te SPP

    A korki jakoś nie zniknęły.

    • 8 1

  • Za płatne Parkowanie w weekend czas wyjść na ulice (5)

    Miasto jest nasze a nie urzędasów. Nie dajmy sobą manipulować a tym bardziej okradać. Zobaczcie że już rowerzyści wywalczyli więcej i zabierają nam ulice buduje się im ścieżki rowerowe. Jednak opłaty OC i drogowej nie ponosza

    • 17 9

    • Tak czas wyjść na ulice (1)

      i zrobić porządek z blachosmrodami stojącymi na chodnikach i trawnikach.
      Gwiździe w dłoń !!!

      • 7 9

      • Wbij se tego gwiździa w czoło.

        • 2 1

    • "nam" znaczy komu?

      Rowerzyści to kosmici czy może jednak też mieszkańcy miasta? Mam trzy samochody i za każdy płacę OC, a i tak po mieście najwięcej jeżdżę rowerem. Poza tym jakie to ma znaczenie, kto co płaci, skoro ani OC, ani akcyza nie jest dochodem budżetu miasta? No i co to w ogóle jest "opłata drogowa"?

      • 7 2

    • rowerzyści wywalczyli więcej?

      Miasto rocznie na infrastrukturę rowerową wydaje kilka milionów co najwyżej.
      Na infrastrukturę pod samochody prawie miliard.
      Rzeczywiście rowerzyści dostają więcej

      Pamiętaj że rowerzyści płacą dokładnie takie same podatki jak kierowcy.

      • 4 1

    • Płać i nie marudź!

      • 0 0

  • Temat zastępczy (1)

    Ma przykryć problem sprzedaży terenów szpitala dziecięcego (i jego faktyczną likwidację, bo tak należy określić poroniony pomysł upychania go na Zaspie) na rzecz deweloperów...

    • 21 1

    • Brawo,wreszcie celny komentarz

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane