• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie i jak zaparkować, żeby nie dostać mandatu

Maciej Korolczuk
4 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Za parkowanie niezgodne z przepisami kierowcy mogą dostać mandat w wysokości 100 zł i 1 pkt karny. Za brak opłaty parkingowej od 30 do 50 zł.
  • Wyznaczenie miejsc postojowych znacznie zmniejszyło pojemność stref płatnego parkowania. Drogowcy szacują, że nawet o 1/3.

Od poniedziałku kierowcy parkujący swoje auta w strefach płatnego parkowania w Gdańsku muszą zwrócić uwagę, czy pozostawiają je w miejscach oznaczonych poziomymi liniami. Poza nimi mogą bowiem parkować tylko mieszkańcy posiadający abonamenty na parkowanie w danej strefie. Ale uwaga: nie zwalnia to nikogo z przestrzegania przepisów dotyczących ruchu drogowego.



Gdzie najczęściej parkujesz swoje auto, przyjeżdżając do centrum?

Malowanie pasów na 170 ulicach w strefach płatnego parkowania w Gdańsku trwało niemal miesiąc i zakończyło się przed weekendem.

Nowe zasady parkowania w Oliwie, Wrzeszczu, Aniołkach, Przymorzu, rejonie Politechniki oraz Śródmieściu zaczęły obowiązywać od poniedziałku, bo w soboty i niedziele parkowanie na miejskich parkingach jest darmowe. Niewykluczone, że wkrótce się to zmieni, a pozostawienie auta - zwłaszcza w centrach Gdańska i Gdyni - znacznie podrożeje.

Póki co jednak, płatne parkowanie nadal odbywa się tylko od poniedziałku do piątku, a nowością, do której trzeba się jak najszybciej przyzwyczaić, jest oznakowanie poziome.

Przy wjeździe do strefy ograniczonego postoju stoją znaki B-39. Oznacza to, że w tej strefie parkować można tylko w wyznaczonych miejscach. Mieszkańcy mogą parkować także poza nimi, o ile nie łamią przepisów. Przy wjeździe do strefy ograniczonego postoju stoją znaki B-39. Oznacza to, że w tej strefie parkować można tylko w wyznaczonych miejscach. Mieszkańcy mogą parkować także poza nimi, o ile nie łamią przepisów.
Co ono oznacza?

Od poniedziałku w SPP można parkować tylko na miejscach wyznaczonych białymi przerywanymi liniami. Z tej zasady wyłączeni są posiadacze abonamentów, ale tylko w strefie, na którą jest on wyznaczony czyli np. mieszkaniec Wrzeszcza, chcąc zaparkować swoje auto w Oliwie, musi opłacić w parkomacie lub mobilnie swój postój i pozostawić auto tylko w wyznaczonym miejscu. W innym przypadku grozi mandat. Za brak opłaconego postoju opłata dodatkowa wynosi od 30 do 50 zł. Z kolei pozostawienie auta w miejscu niedozwolonym może skutkować mandatem od policji lub straży miejskiej.

Nowe oznakowanie ma uporządkować parkowanie na drogach publicznych i jednocześnie jest też dostosowaniem miejskich parkingów do obowiązującego prawa. Ma też swoje minusy. Wyznaczenie liniami miejsc postojowych znacznie ograniczyło pojemność SPP. Szacuje się, że ich liczba spadła o 1/3. Aby nowymi przepisami można było objąć wszystkie strefy, na części z nich - tak jak na wąskich uliczkach w Oliwie - wprowadzono ruch jednokierunkowy. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, drogowcy nie wykluczają, że podobne rozwiązania - wzorem stref tempo 30 - zostaną wdrożone także w innych dzielnicach (już takie działania zapowiedziano na ulicach w Śródmieściu Gdańska).

Straż Miejska, która ma zająć się niesubordynacją kierowców zapowiada, że da kierowcom trochę czasu na przyzwyczajenie się do nowej rzeczywistości parkingowej.

- W pierwszych dniach obowiązywania nowych zasad strażnicy miejscy będą przede wszystkim informować o wprowadzonych zmianach, pouczać kierowców i przypominać im o obowiązku zwracania uwagi na oznakowanie - zaznacza Wojciech Siółkowski z gdańskiej Straży Miejskiej.

Opinie (299) 6 zablokowanych

  • Niczego nie ograniczyło to malowanie, przynajmniej w Oliwie. (3)

    W ciągu dnia, gdy obowiązują opłaty, miejsc do parkowania jest do wyboru, do koloru - mieszkańcy na nich nie parkują, bo skąpią na abonament, przyjezdni przeszli na miejsca darmowe. Popołudniami oczywiście wszystko jest zajęte, bo mieszkańcy nadal ani myślą trzymać samochodów na podwórkach.

    • 10 0

    • Obrońców Westerplatte w Oliwie stoi pusta (2)

      Podobno płatne parkowanie wprowadzono na życzenie mieszkańców. Gdzie są zatem ci mieszkańcy w godzinach płatnego parkowania? Nie ma to jak utrudnić życie dojeżdżającym do pracy i nabić kabzę urzędowi. Brawo!

      • 4 6

      • w pracy.

        • 4 0

      • Patrz, a była zatkana w zeszłym tygodniu. SPP przynosi oczekiwane rezultaty.

        • 1 0

  • strefa zakazu parkowania

    Czeczenia jest już chyba lepsza od tego Betonowa Stolicy Kaszub

    • 8 0

  • straz miejska

    Nie dosc ze kazdy urzad jest na starym miescie to nawet dojechac sie tam bez mandatu nie da bo straz wiejska stoi na kazdym kroku by ci mandat wpitolic. Ograniczacie miejsca parkingowe, podnoscicie ceny, a komunikacja miejska 100 lat za murzynami I NA DODATEK USUWACIE POLACZENIA, ZE ZAMIAST JEDNYM AUTOBUSEM TO TRZEBA SIE PRZESIADAC I PLACIC WIECEJ ZA BILET. Gdansk jest komunikacyjna porazka i to nic nowego, komedia a nie miasto, tylko sprzedac auto, ale nie ze wzgledu na ceny a na nerwy w tym obsr*nym kraju

    • 6 4

  • i bardzo dobrze

    teraz byle dziad jezdzi smierdzacym gratem za 800 zl - doje.....im na strefach po 15 zl za godzine a na parkingach po 25 --to sie bydlo nauczy szanowac nature - i przestana niszcyc wspolne dobro

    • 3 6

  • Alternatywą dla samochodu jest MOTOCYKL lub SKUTER (3)

    Oczywiście mówię przede wszystkim o motocyklach 125 cc i podobnych skuterach, bo mało miejsca zajmują i są do bezpiecznego opanowania przez większość ludzi. Tylko, że promowanie motocyklizmu wymaga zwiększenia bezpieczeństwa na drogach - rozumiem rowerzystów, którzy boją się jeździć rowerem po jezdni, rozumiem więc także tych uczestników dróg, którzy chcieliby jeździć motocyklem czy skuterem, ale boją się to robić przy takiej kulturze jazdy właścicieli 4 kółek, jak w Polsce. Niestety, jesteśmy krajem chamów, dominuje chamstwo, wymuszanie i agresja, a użytkownik jednośladu jest bardziej narażony, niż użytkownik auta, polecam chociażby kanał "Motovlog" na Youtube, który pokazuje przypadki zagrożeń czyhających na motocyklistę.
    Dla rowerzystów buduje się ścieżki rowerowe i wyznacza pasy rowerowe na jezdni - nie jest idealnie, ale jest znaczna poprawa w stosunku do tego, co było kiedyś. Jestem w 100% przekonany, że co drugi dojeżdżający do pracy i z powrotem przesiadłby się na motocykl. Nie każdy ma dzieci, które musi odebrać ze szkoły, nie każdy akurat po pracy jedzie po zakupy. Więcej osób zostawiałoby samochód pod blokiem czy na parkingu i jechało motocyklem, gdyby to było bezpieczne, szczególnie że obecne przepisy dopuszczają jazdę 125-ką dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B, którzy mają je ponad 3 lata. LwG dla motocyklistów, ale pozdrawiam i popieram także rowerzystów. Sam jeżdżę rowerem rekreacyjnie, ale do pracy nie mogę nim dojeżdżać (prysznic codziennie rano w pracy nie wchodzi w grę, bo go po prostu NIE MA w siedzibie firmy, w której pracuję)

    • 8 2

    • Masz rację (1)

      W niektórych miastach dopuszcza się ruch motocykli i skuterów po buspasach (przy odpowiednich oznaczeniach, bez nich nie wolno). Uważam, że to dobre rozwiązanie, dodatkowo motywujące motocyklistów do bezpiecznej i rozsądnej jazdy, bo przy dużym natężeniu szaleństwa i głupoty miasto może taką zgodę COFNĄĆ. Zresztą w 3mieście chyba jest mało buspasów, nie wiem rzadko bywam u Was ostatnio i przeważnie pociągiem. Tak czy inaczej, DOBRA PROPOZYCJA, ciekawe co na to wielce szanowne Władze Miasta? Co na to Jego Ekscelencja Pan Prezydent Paweł Adamowicz? Popiera motocykle, czy nie?

      • 0 0

      • skutery sprawdzały by się lepiej przy lepszej kontroli prędkości w centrum. tymczasem jest jak jest, nawet psiarnia jeździ 80

        rosnącą alternatywą dla skuterów i motocykli są rowery elektryczne. zajmują jeszcze mniej miejsca gdy zaparkowane, niektóre można nawet wnieść do wnętrza

        • 3 0

    • Motocykl nie jest żadną alternatywą.

      • 0 1

  • A ja myślałem, że opłaty można pobierać tylko na miejscach gdzie wymalowane są liniami miejsca postojowe a tam gdzie ich nie ma a przepisy nie zabraniają można parkować bezpłatnie

    • 8 1

  • Żadnych jednokierunkowych w Oliwie jeszcze nie wprowadzono,więc głupot nie piszcie (3)

    Czytam i nie wiem.Mam opłacony abonament i nie wiem czy mogę też parkować na miejscach wyznaczonych na płatne parkowanie?

    Jeżeli nie to mieszkańcy nie będą mieli gdzie parkować a jeżeli tak to płatne wszystkie będą .zajęte np.u mnie na Grottgera Oliwie.
    Artykuł rzeka a najważniejszego nie napisaliście.
    Podajcie jakie ulice w Oliwie będą jednokierunkowe bo mieszkańcy mają zero info.CZEKAMY.

    • 2 0

    • Bo to chyba oczywiste jest (1)

      z abonamentem mieszkańca można na płatnych miejscach, po to ten abonament.

      • 1 1

      • To poco te linie na jezdni.

        Myślałem że dla przyjezdnych żeby mieszkańcy wszystkiego nie zajęli.
        Głupota goni głupotę w PRL-bis nadal w Gdańsku.

        • 1 0

    • W Oliwie jest więcej ulic niż Grottgera.
      Jak masz opłacony abonament możesz parkować i na miejscach oznaczanych P-19 i w innych miejscach, o ile nie łamiesz przepisów. Czyli nie na chodnikach i nie na zieleni.

      • 0 0

  • Co za bzdura

    Zakaz postoju obowiązujący tylko w godzinach funkcjonowania płatnej strefy? Czyli nie łamiąc przepisów teoretycznie można zaparkować poza wytycznymi miejscami, ale miasto chce więcej zarobić.

    • 3 0

  • Parkowanie na drodze pożarowej pod "Zieleniakiem" (1)

    Codziennie przechodzę wzdłuż drogo pożarowej z zakazem postoju pod "Zieleniakiem" od Wałów Jagielońskich do ulicy Dyrekcyjnej. Po prostu nie ma dnia aby nie parkowały w tym miejscu samochody. Niektóre tak tarasują chodnik że trzeba korzystać z ulicy aby je ominąć. Straż Miejska omija to miejsce szerokim łukiem.

    • 3 1

    • Droga pożarowa

      Jaki to znak? Jaki ma symbol? Pracowniku z ul. Dyrekcyjnej, zamiast pisać brednie,bierz się do swojego mopa czy do czegoś tam i zajmij się pracą. W domu sprawdź pojęcie drogi pożarowe. Występuje ono w ustawie. Ale nie w ustawie PoRD.

      • 0 0

  • Ależ bzdury (13)

    Parkować wolno wszędzie tam gdzie USTAWA tego nie zabrania.
    Natomiast pobierać opłaty wolno wyłącznie w miejscach WYZNACZONYCH (oznakowanych m.in. liniami poziomymi).

    Tak więc w strefie płatnego parkowania parkować można wszędzie gdzie nie zabraniają tego przepisy, natomiast opłatę wnosi się wyłącznie za parkowanie w wyznaczonych miejscach.

    Warto żeby magistrat w końcu opanował te, jakże proste, przepisy ruchu drogowego, a nie silił się na jakieś kosmiczne interpretacje.

    To co wyrabiają straże miejskie to zwykłe wymuszenia, które powinny się spotkać z prokuratorskimi zarzutami i skazaniem komendantów po prostu na więzienie.
    Wystawiają masowo nienależne mandaty licząc na to (pewnie słusznie) że większość ludzi nieświadoma swoich praw je zapłaci, albo nie będzie im się chciało szarpać za 30zł.

    Warto znać swoje prawa i każdą próbę wymuszenia zgłaszać na policji i w prokuraturze, to może ktoś się za tą bandę weźmie.

    • 12 5

    • poprawka do qazq (1)

      ehh ośle.... widzisz znak B-39 strefa ograniczonego parkowania ?? weź się doucz !
      parkowanie wyłącznie w miejscach wyznaczonych (Dziennik ustaw nr 220)
      coś niby wiesz, ale do pełni szczęścia daleko i takich mamy właśnie większość kierowców w PL. Prawko raz zdadzą i wiedza zanika.

      • 4 1

      • no właśnie się doucz

        Rozporządzenie o znakach i sygnałach drogowych:
        >>Znak B-39 nie dotyczy: pojazdu zatrzymuącego się w miejscu oznaczonym
        znakiem D-44

        • 1 0

    • (9)

      "Znak B-39 strefa ograniczonego postoju stosuje się w celu oznakowania strefy,
      w której obowiązuje zakaz postoju pojazdów na wszystkich drogach poza miejscami wyznaczonymi do postoju pojazdów."

      "Znak B-40 koniec strefy ograniczonego postoju stosuje się w celu wskazania wyjazdu ze strefy ograniczonego postoju."

      Więc co jest bzdurą?

      • 3 0

      • To (1)

        Od poniedziałku w SPP można parkować tylko na miejscach wyznaczonych białymi przerywanymi liniami. Z tej zasady wyłączeni są posiadacze abonamentów, ale tylko w strefie, na którą jest on wyznaczony czyli np. mieszkaniec Wrzeszcza, chcąc zaparkować swoje auto w Oliwie, musi opłacić w parkomacie lub mobilnie swój postój i pozostawić auto tylko w wyznaczonym miejscu."

        • 0 0

        • Przeczytaj tabliczkę pod znakiem B-39....

          • 1 0

      • Kluczowe

        W strefie B - 39 obowiązuje zakaz postoju pojazdów "na wszystkich DROGACH, z wyjątkiem.... itd." A więc poza DROGAMI, jeśli nie zabraniają tego przepisy ustawy, MOŻNA PARKOWAĆ.

        • 0 0

      • (5)

        bzdurą jest to, że znak B-39 nie obowiązuje w miejscu oznaczonym znakiem D-44 (strefa płatnego parkowania).
        Paragraf 29 rozporządzenia o znakach i sygnałach drogowych

        • 1 0

        • (4)

          Porozmawiaj z Sądami Administracyjnymi, bo to wynikiem ich wyroków jest dodatkowe oznaczenie miejsc postojowych w SPP.

          • 1 0

          • qazq (3)

            Ależ oczywiście i to jest cały ten polki bałagan.
            Prawo drogowe wprost pisze że B-39 NIE OBOWIĄZUJE tam gdzie jest D-44.

            To że jakiś niedouczony sędzia czy inny urzędnik z magistratu to wymyślił - kto wie, całkiem możliwe.

            Teraz znowu zacznie się wypisywanie mandatów za niepopełnione wykroczenie, tylko dlatego że za 30zł czy nawet za 500zł bardzo mało ludzi pójdzie do sądu.
            Zwłaszcza że przecież znak był, a zawiłości naszego prawa przerastają jak twierdzisz nawet sędziów.

            Co prawda każdego kto takiego mandatu nie przyjmie, wygra w sądzie w cuglach, no ale to już dla magistratu nie ważne, bo ważna jest kasa z mandatów od tych 90% którzy będą sądzić że skoro jaśnie pan strażnik miejski wypisał mandat, to wiedział co robi.

            I ja nie twierdzę że ogólny zamysł jest zły, natomiast tak długo jak prawo krajowe uniemożliwia zrobienie jakiejś konstrukcji prawnej, tak długo samorząd nie ma prawa jej robić. Może lobbować w Warszawie za zmianą prawa o ruchu drogowym tak żeby usystematyzować prawo dotyczące stref płatnego parkowania, bo obecnie posiada ono pewne istotne wyłomy i nieścisłości prowadzące do nadużyć.

            Natomiast na pewno rozwiązaniem na to nie jest postawienie na jednym słupie dwóch SPRZECZNYCH ze sobą znaków, w wyniku którego ten drugi po prostu nie obowiązuje w strefie płatnego parkowania.

            • 2 0

            • (2)

              To powodzenia w Sądach....

              • 0 0

              • (1)

                Czy któreś ze słów z paragrafu 22 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych jest dla Ciebie niezrozumiałe? Jeśli tak, chętnie wyjaśnię.

                A lista moich wygranych spraw sądowych ze strażami miejskimi w sprawach różnych urojonych wykroczeń, jest wystarczająco długa :)

                • 0 0

              • Skoro lubisz....

                • 0 0

    • -

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane