• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu

Wioletta Kakowska-Mehring
24 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT.

Budowa nowego terminalu promowego w Gdyni przesuwa się w czasie, choć zarówno gdyński port, jak i Stena Line, która ma go użytkować deklarują chęć jego powstania. Według wstępnych planów, terminal miał być gotowy w połowie tego roku. Co stoi na przeszkodzie? Kiedy ostatecznie powstanie?


Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?


O planach budowy nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W  maju ub. roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co stoi na przeszkodzie?

Czytaj też: Terminal za 130 mln zł dla Steny Line już niedługo

Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, które zresztą wciąż trwają. Potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Projekt jednak powstał, pozwolenia są, można ogłosić przetarg na wykonawcę. Dojdzie do tego może na początku przyszłego roku, ale... Według władz portu pozostaje tylko jedno pytanie. Jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu? A to wymaga ostatecznej deklaracji ze strony Steny Line.

- To ważna kwestia, ponieważ nie można zbudować uniwersalnego stanowiska - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Musimy wiedzieć, czy będą to promy takie jak teraz, czy tak jak wstępnie zapowiadano dużo większe, czyli 240 metrowe. Tak czy inaczej na początku przyszłego roku chcielibyśmy rozpocząć budowę tej części terminalu, która stanowi jego zaplecze i byłaby taka sama niezależnie od wielkości stanowisk promowych.
Co na to Stena Line?

- Rozmowy dotyczące nowego terminalu promowego w Gdyni trwają, dlatego ich treść pozostaje poufna. Co do statków, jakie mają być w przyszłości wykorzystywane na linii Gdynia-Karlskrona - rozpatrujemy różne scenariusze. We flocie Stena Line znajdują się zarówno takie statki, jak wykorzystywane obecnie (czyli blisko 180 metrowe), ale też jednostki typu ropax o długości 240 m - mówi Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy armatora. - Stena Line, jako jeden z największych armatorów w Europie ma również możliwość dokonywania dynamicznych zmian tonażu w obrębie swojej sieci połączeń. Natomiast jeżeli chodzi o szczegóły dotyczące samej inwestycji, z pytaniami należy się zwrócić do Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
O tym, że współpraca z gdyńskim portem jest ekonomicznie ważna dla armatora świadczy jego ostatnia decyzja. W związku z rosnącym popytem na przewozy frachtowe Stena Line we wrześniu dodała kolejne wypłynięcia promu Stena Baltica.

- W maju tego roku dodaliśmy dwa wtorkowe rejsy Stena Baltica, co spotkało się z pozytywną reakcją ze strony rynku transportowego - mówi Henryk Kałużny, menedżer frachtu na Polskę i Ukrainę w Stena Line. - Dodatkowe sobotnie wypłynięcia promu, wprowadzone od 10 września, zwiększają częstotliwość wypłynięć z 34 do 36 kursów na tydzień, umacniając pozycję firmy na rynku usług transportowych.
Szybciej, czyli oszczędniej

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII zobacz na mapie Gdyni. Na przestrzeni 20 lat, przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.

Nowy terminal przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta, niż Nabrzeże Helskie. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu, skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.

Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł.

Miejsca

Opinie (88)

  • Gdynia bez Planu i Wizji

    Gdynia buduj OPAT OPAT OPAT

    • 20 4

  • terminal

    Terminal jest gotowy do użytku !!! Trzeba tylko wykopać kanał do lotniska w Kosakowie co nie powinno być trudnym zadaniem.

    • 14 4

  • Terminal Steny

    Mam nadzieję,że tą resztę dołoży Stena co wypchnęła nasze promy z linii.
    Już teraz jak te przekręty wywalone z portu to, na wyrzucanie naszych pieniędzy nie będzie tak łatwo zgody.

    • 9 1

  • pprty

    W Gdyni się kluca a Gdańsk rośnie o co kaman

    • 14 5

  • gdynia miasto upadle

    Gdynia tu wszystko upada to co stanowilo potege tego miasta

    • 21 7

  • dworzec Morki zamienili na muzeum emigracji zamiast na terminal promowy

    Gdynia sie skonczyla
    Gdynia lata swietnosci juz minely
    Gdynia sie juz nie podniesie
    Gdynia to juz upadek

    • 25 7

  • Spokojnie... Zbudują, ale

    w Gdańsku...

    • 18 7

  • hmmm - miejscowi narzekacze PISowscy maja problem

    bo pisac że Gdańsk się rozwija, to pochwalanie PO, że Gdynia się zwija to ganienie PIS (Szczurek jest dosyć blisko PIS)

    ale oprzec się jednak nie mogą

    • 15 5

  • Nadbrzeże Polskie - a co z komunikacją (1)

    Wybór Nadbrzeża Polskiego przy braku odpowiedniej komunikacji jest dużym błędem.

    Jestem nowy w Gdyni, ale mam wrażenie że tu myśli się o nowych inwestycjach tylko punktowo ( czy komercyjnych czy mieszkaniowych), brak rozwiązań wychodzących poza działkę inwestycji patrz stan dróg.

    Aktualnie dość dziwnie duża ilość transportów zboża odbywa się samochodami drogą z Estakady E. Kwiatkowskiego a później ul. J.Wiśniewskiego.
    Jak miasto chce zafundować następne ciężarówki + samochody osobowe tymi drogami to jestem zdecydowanie na nie.

    Szanowni Państwo mówienie że baza promowa będzie bliżej centrum to jest nieporozumienie.
    Po co bliżej centrum przecież i tak drogi miejskie są niewydolne do pobrania następnego potoku pojazdów. Ilu pasażerów promów chce zobaczyć Gdynię tak naprawdę po podróży statkiem albo przed nią ?

    • 15 2

    • dziwna rywalizacja

      Miasto stwarza nacisk na tereny portowe, forsując idee ich zabudowy przez "developerkę" (międzytorze, dalmor, okolice skweru). Z takiego sąsiedztwa nic dobrego nie wyjdzie. Przeniesienie ruchu z głębi kanału portowego to dobre posunięcie, bo ułatwi przyjmowanie i obsługę jednostek. Będzie to jednak miało wpływ na obciążenie dróg w okolicy i powiększy konflikt pomiędzy funkcjonalnościami tej części miasta...

      Jednocześnie obserwuje się dziwna niemoc i nieudolność w organizacji połączeń transportowych portu. Na szczęście wyremontowano część torowisk ale "inwestycje drogowe" to jedynie pompowanie Kwiatkowskiego. OPAT/Hutnicza spada z planu, węglówka za 5 lat (dobre i to), drugi tor na zachód nie wiadomo kiedy...

      Jednocześnie w Gdańsku powstaje podobny węzeł komunikacyjny, gdzie wszystkie niezbędne elementy powstają równocześnie (nabrzeże, tory i drogi)

      Interpretuję to jako starcie pewnych koncepcji i interesów. Miasto (?) może mieć szybki i tani pieniądz od "develop[erów" i zamieniać miasto w mniej lub bardziej luksusową sypialnię. Lub mozolnie budować/odtwarzać przemysł i handel w kapryśnym otoczeniu gospodarczym. Ta druga działalność jest poza zasięgiem możliwości jedynie władz miasta.

      Co zostanie/zostało wybrane? Czas pokaże...

      • 1 2

  • przyszły Miśki do władzy, ciemniaki gomułkowskie (1)

    -pisobolszewia niszczy wszystko co napotka na swojeje drodze, ograbi Państwo(transfer 5mld do Luxemburga ze SKOKów), bedziemy długo dochodzić
    do siebie po ich rządach.

    • 13 5

    • mety polowskie i kije z kod-d*py porąby i przekrety !!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane