• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Taki NIE będzie nowy LOT. Wizja gdyńskiego Arch Deco

Zespół projektowy z pracowni Arch Deco
19 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Widok od strony Wałów Jagiellońskich, jeśli zabudowane miałyby być tylko działki należące do inwestora.
  • Widok od strony Wałów Jagiellońskich w wersji zabudowy wszystkich działek.
  • Widok od strony Huciska. Pionowy podział na fasadzie nawiązuje do podziałów na Bramie Wyżynnej.
  • Widok od strony Huciska. Wersja dotycząca powstania większej zabudowy.
  • Widok od strony Targu Węglowego. Podział na elewacji wynika z historycznego podziału działek na kolejne parcele. Zanim doszłoby do realizacji pełnej zabudowy wnętrze kwartału pozostałoby otwarte.
  • Widok od strony Targu Węglowego w przypadku realizacji pełnego wariantu zabudowy.
  • Widok od strony Złotej Bramy. Wersja "mniejszej" zabudowy.
  • Widok od strony Złotej Bramy. Wersja pełnej zabudowy.

Przedstawiamy szczegóły prac, które wzięły udział w konkursie na następcę budynku LOT-u przy Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj publikujemy propozycję pracowni Arch Deco z Gdyni. Ta praca nie zdobyła żadnej nagrody, ale jury zakwalifikowało ją do zwrotu kosztów wykonania.



Czytaj także: Poznaliśmy wyniki konkursu na następcę budynku LOT-u

Projekt oraz jego opis opracował zespół pod kierownictwem Zbigniewa Reszki i Michała Baryżewskiego, w jego skład wchodzili: Małgorzata Szymkowiak-Zbozień, Marek Frania, Justyna Pietrzykowska, Piotr Czerniawski, Milena Duszyńska, Hanna Gadek, Joanna Wasilewska, Artur Tryc, Agata Marchwicka, Sławek Żbikowski.

***

Droga Królewska w Gdańsku jest reprezentacyjną osią Głównego Miasta oraz najważniejszym, historycznym traktem turystycznym w mieście, będącym wizytówką hanzeatyckiego Gdańska. Rozpoczyna ją Brama Wyżynna wraz z Zespołem Przedbramia, czyli Katownią i Wieżą Więzienną. Zakres projektu bezpośrednio sąsiaduje z historycznym otoczeniem, jest terenem zniwelowanych wałów oraz zasypanej fosy, a także nieistniejącego już neorenesansowego budynku hotelu Denziger Hof.

Istotą projektu jest przywrócenie harmonii poprzez dopełnienie osiowej kompozycji Zespołu Bramnego. Mając na uwadze wyjątkowe otoczenie, bryła pod kątem architektonicznym szanuje relacje i dobrze wpisuje się w otoczenie. Jednocześnie jest znakiem czasów, w których powstaje, współczesnym środkiem wyrazu, nie jest falsyfikacją ani retrowersją. Co więcej, projekt spełnia wszystkie wymagania Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego.

Architektura i urbanistyka

Wnętrze zabudowy pozostać miałoby otwarte. Umieszczenie tu zieleni i małej architektury ( w tym elementu wodnego) pomogłoby wprowadzić tu ruch - przestrzeń mogłaby być wykorzystywana nie tylko przez pracowników biur i hotelowych gości, ale także mieszkańców miasta. Wnętrze zabudowy pozostać miałoby otwarte. Umieszczenie tu zieleni i małej architektury ( w tym elementu wodnego) pomogłoby wprowadzić tu ruch - przestrzeń mogłaby być wykorzystywana nie tylko przez pracowników biur i hotelowych gości, ale także mieszkańców miasta.
Kluczową koncepcją projektu było stworzenie budynku, który nie będzie ani przytłaczać, ani konkurować z istniejącą zabudową, zarówno pod względem skali, bryły, jak i materiałów wykończeniowych.

Obecna sytuacja urbanistyczna okolicy Bramy Wyżynnej jest nieczytelna i chaotyczna. Jako że projekt zakłada harmonizację przestrzeni oraz klarowność układu, nowoprojektowany obiekt jest wpasowany w pierzeję oraz dopełnia istniejącą tkankę urbanistyczną. Przestrzeń została wykreowana w taki sposób, iż tworzy zwarty kwartał zabudowy, jako charakterystyczny element urbanistyki historycznego centrum Gdańska.

Współczesnym problemem przestrzeni projektowej jest komunikacja kołowa w zakresie Targu Węglowego, która utrudnia organizację cyklicznych imprez oraz koncertów, a na dzień dzisiejszy nie do końca spełnia swoją funkcję. Proponowane rozwiązanie wiąże się z zaprojektowaniem dwóch, podziemnych parkingów, do których planowany tymczasowy wjazd znajduje się od strony ulicy Wały Jagiellońskie, gdzie również ulokowano tymczasowy postój autokarów i taksówek obsługujących hotelowych gości.

Tunel, który umożliwia komunikację pieszą do historycznej Drogi Królewskiej, został rozbudowany o dodatkowe schody, które prowadzą bezpośrednio do nowoprojektowanego budynku, oraz został wzbogacony o pas zieleni, a także dodatkowe funkcje usługowe w części podziemnej.

Dopełnienie a nie konkurencja

Istotą kreowanej architektury jest uzupełnienie zabytkowego układu urbanistycznego Gdańska za pomocą stosowania różnej artykulacji, tak aby budynek nie był kopią historycznej zabudowy, która istniała przed II wojną światową, ale interpretacją we współczesnej stylistyce. Budynek hotelowo-biurowy wraz z pasażem handlowo-usługowym dopełnia osiową kompozycję zespołu bramnego i nie jest kontrastem dla sąsiadujących budynków.

Parter oraz pierwsza kondygnacja nadziemna wykończone są z dwóch odcieni kamienia - jaśniejszego i ciemniejszego oraz stanowią nawiązanie materiałem oraz wysokością do gzymsu między kondygnacyjnego budynku znajdującego się po drugiej stronie Bramy Wyżynnej - Narodowego Banku Polskiego. Pionowe oddziały są nawiązaniem do pilastrów [filarów przy ścianie-red.] w Bramie Wyżynnej. Wyższe kondygnacje są wykonane w tym samym wiązaniu cegły, co w budynku banku, mianowicie wiązaniu kowadełkowym. Dwa jej odcienie - ciemnobrunatny z prześwitami czerwieni, oraz drugi, w naturalnym kolorze cegły z jasnobrunatnym prześwitem. Oba rozwiązania materiałowe mają odniesienie do istniejącej zabudowy.

Kolejnym nawiązaniem do historycznej zabudowy są szczyty zaprojektowane na elewacji od strony Wałów Jagiellońskich, w przybliżonej lokalizacji szczytów nieistniejącego już budynku Danziger Hof, natomiast szczyty elewacji od strony Targu Węglowego zaprojektowano zgodnie z historycznym podziałem działek. Przestrzenie pomiędzy połaciami szczytów dały możliwość utworzenia tarasów, otwierających się na zapierającą dech w piersiach, historyczną panoramę Gdańska. Przeznaczone są dla funkcji restauracyjnej, a także relaksacyjnej. We wszystkich elewacjach następuje harmonijne rozczłonowanie bryły, gdyż wprowadzenie artykulacji w bryłę budynku jest działaniem naturalnie występującym w architekturze Gdańska.

Projektowany obiekt składa się z dwóch części nadziemnych o różnych funkcjach: 6-kondygnacyjnego budynku biurowego oraz 7-kondygnacyjnego hotelu, komponowanych w spójnej stylistyce, z delikatną zmianą rytmu podziałów elewacyjnych dla obu funkcji. Połączone są wspólnym, dwukondygnacyjnym garażem podziemnym. Wejście do części biurowej znajduje się od ul. Wały Jagiellońskie poprzez lobby biurowe, natomiast główne wejście do hotelu - od strony Targu Węglowego. Dodatkowo, do części hotelowej zaprojektowano bezpośrednie przejście dla gości wysiadających z autokarów i taksówek od strony ul. Wały Jagiellońskie, które prowadzi do lobby hotelu i zlokalizowane jest przy centralnie usytuowanej recepcji.

Hotel jest wyposażony w pokoje o standardzie ****. Zostały spełnione wszystkie wytyczne projektowe Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystki dla obiektów hotelarskich dla tej kategorii, takie jak : funkcja, program obsługowy i użytkowy obiektu, wymiary i wyposażenie pokoi. Hotel posiada w pierwszym wariancie 123 pokoje i 250 pokoi w drugim wariancie. Budynek jest w pełni dostępny dla osób niepełnosprawnych. Różnice poziomów nie stanowią bariery dla osób poruszających się na wózkach, gdyż zaprojektowano rampy i windy o odpowiednich rozmiarach.

  • Pomiędzy Złotą Bramą a Katownią oraz nową zabudową powstałby podziemny pasaż. Również na tym poziomie zaplanowano lokale usługowe.
  • Po obu stronach podziemnego pasażu prowadziłyby ciągi komunikacyjne znajdujące się na tej samej wysokości. Drzewa wyrastające z poziomu -1 byłyby nowym, zielonym akcentem w tym miejscu miasta.
Na parterze oraz w podziemiu zaprojektowano lokale usługowe będące uzupełnieniem powstających nowych przestrzeni publicznych. Część z nich (w obszarze pasażu handlowo-usługowego) może być dwupoziomowa. W ramach przedłużenia tunelu podziemnego zaprojektowano lokale usługowe na poziomie -1, a ich witryny doświetlone "fosą" wzdłuż budynku na parterze od strony Bramy Wyżynnej. Od tej strony zaprojektowano także windę, która umożliwia komunikację pionową do lokali podziemnych. Elementy znalezione w ramach prac archeologicznych, takie jak mury historycznych piwnic będą eksponowane we wnętrzu lokali w podziemiu, w winiarni.

Część konferencyjna i lobby hotelowe na parterze przykryte zostały dachem zielonym i stanowią wewnętrzne patio, doświetlone przestronnymi świetlikami. Część konferencyjna oraz restauracja mogą funkcjonować niezależnie, nawet po zamknięciu pozostałych części budynku, gdyż patio jest otwarte, z dostępem od strony pasażu usługowego. Przejście to zostało wzbogacone o małą architekturę, zieleń oraz fontannę. Zaprojektowana została także podłoga urbanistyczna, która jest ściśle związana z pozostałymi założeniami projektowymi.

W kondygnacjach powtarzalnych zostały wprowadzone wszystkie założenia programowe, organizujące komfortową oraz funkcjonalną przestrzeń zarówno w części biurowej, jak i hotelowej. Ostatnia kondygnacja nadziemna wprowadza dodatkowe funkcje, takie jak restauracje, SPA, fitness, zespół saun z masażem, a także basen oraz jacuzzi, umieszczone także na tarasie, z których można podziwiać historyczna architekturę starego miasta. Programowe rozwiązanie dwuetapowe zostało zawarte w projekcie w taki sposób, iż całkowicie realizuje program na działce podstawowej oraz przewiduje jej jakościowo-ilościowe powiększenie w zabudowie działek sąsiednich, zarówno o funkcję hotelową, jak i biurową. Podjęcie ostatecznej decyzji o funkcji przedłużonej części należy do inwestora.

Konstrukcja, instalacje, charakterystyka energetyczna

  • Plansza ukazująca kształt zabudowy w dwóch wersjach zabudowy.
  • Plansza konkursowa. Przekroje pokazują rozkład funkcji w budynkach (dwie wersje zabudowy). Widać tu również tymczasowy wjazd do parkingu podziemnego, miejsce postoju taksówek oraz przystanek autobusowy od strony Wałów Jagiellońskich.
  • Plansza konkursowa. Przekrój typowego piętra pokazuje jak mogłaby wyglądać podział przestrzeni we wnętrzach.
  • Plansza konkursowa. Detale elewacji.
Obiekt zaprojektowano w technologii żelbetowej monolitycznej w układzie mieszanym - ustroju ścianowym oraz płytowo-słupowym. Stropy przyjęto jako żelbetowe monolityczne. Lokalnie (nad salami konferencyjnymi zlokalizowanymi na parterze) założono stropy prefabrykowane wielootworowe.

Cały budynek zostanie objęty nowoczesnymi systemami wentylacji i klimatyzacji, dostosowanymi do różnorodnych funkcji poszczególnych stref. Dla poziomów garażowych przewiduje się zespoły wentylacji bytowej i oddymiania. Strefy biurowa, hotelowa, usługowa, konferencyjna i restauracyjna posiadać będą niezależne układy wyposażone w energooszczędne centrale klimatyzacyjne z wbudowanymi pompami ciepła.

Instalacje wykonane zostaną z wykorzystaniem energooszczędnych rozwiązań zapewniających niskie zużycie energii elektrycznej: oprawy typu LED, sterowanie oświetleniem z systemu automatyki.

Szczególną uwagę zwrócono na efektywność energetyczną przyszłego budynku biurowego. Na maksymalną wartość wskaźnika EP składać będą się cząstkowe maksymalne wartości wskaźnika EP na potrzeby ogrzewania, wentylacji, przygotowania c.w.u., chłodzenia oraz oświetlenia. Aby zapewnić komfort pracy w biurach, na fasadzie zaprojektowano pionowe podziały, które powodują załamanie promieni słonecznych, poprawiając tym komfort termiczny. Trójwarstwowe szklenie fasadowe o najwyższych parametrach termoizolacyjnych będzie chronić przed stratami ciepła i zapobiegające przed nadmiernym przegrzewaniem pomieszczeń.

Opinia jury konkursowego:
Praca nie spełnia wymagań regulaminowych co do sposobu jej wykonania i formy podania poprzez błędy w odwzorowaniu stanu istniejącego. Z tego powodu, sylwety jak i wizualizacje projektu, przedstawiają nieprawdziwy obraz relacji projektowanego obiektu do otoczenia.
Stanowi to istotny błąd zniekształcający obraz projektowanego obiektu przez co nie można pozytywnie ocenić rozwiązań przestrzennych w powiązaniu ich z otoczeniem, widząc ich niezgodność proporcjonalną. Można uznać, że komunikacja wewnętrzna układ funkcjonalny zostały rozwiązane poprawnie zachowując ekonomikę rozwiązań technicznych i materiałowych.
Praca nie proponuje właściwego rozwiązania architektonicznego jako nawiązania do zabudowy jak tu w przeszłości współtworzyła architektoniczno-urbanistyczne dziedzictwo miasta, przeciwnie, poprzez nawiązanie do nieistniejących tu nigdy kamieniczek proponuje ich niewłaściwą kontynuację. Proponowana zabudowa od strony Targu Węglowego nawiązuje swym charakterem do kamieniczek i spichlerzy, tymczasem pierzeje tego placu stanowiły proste, duże kamienice. Proponowany w pracy wyraz form i układ przestrzenny nie jest właściwym kierunkiem poszukiwań odpowiedzi na znalezienie rozwiązania projektowego dla zadania postawionego w konkursie.
Praca została zakwalifikowana do zwrotu kosztów jej wykonania.
Zespół projektowy z pracowni Arch Deco

Miejsca

Opinie (98) 3 zablokowane

  • Kolejny koszmarek (3)

    Arch Deco już jeden koszmarek zafundowali Gdyni. Ten bunkier zwany See Tower. Niech się zajmą projektowaniem garaży i śmietników a nie dotykają przestrzeni starego Gdańska.

    • 14 6

    • (2)

      Co ma Arch Deco wspólnego z Sea Towers? Sea Towers zaprojektował Kapuścik.

      Już Ci się wszystko miesza. Może chciałeś napisać Invest Komfort? Ale Invest to deweloper. A, co tam! Wszystko jedno! Arch Komfort, Invest Deco, coś tam napiszę...

      • 4 0

      • to nie jest projekt Arch Deco

        Sea Towers zaprojektował arch. Andrzej Kapuścik,
        Deweloperem jest Invest Komfort

        • 1 1

      • co niestety nie zmienia faktu, że Sea Tower to koszmar... :(

        • 0 0

  • ńie ma żetelnych projektantów ? (10)

    Te wszystkie propozycje to istniejące budynki w innych miastach . Nikt nie podszedł to tematu z uwzględnieniem Starego Miasta i Starówki ! Dlaczego nasze miasta muszą być tak oszpecane?

    • 13 2

    • Nie ma, projektanci są tylko rzałośni!

      • 1 0

    • Pan Stanisław Michel... (8)

      Stanisław Michel – artysta, architekt, miłośnik Gdańska moim zdaniem jedyna postać która mogła zaprojektować sensowny budynek w tym miejscu. Jest to człowiek jakby niechciany przez włodarzy miasta, przez co prawie nieobecny w realizowanej przez nich polityce przestrzennej.

      A przecież to on brał udział w odbudowie Gdańska i miał realny wpływ na wygląd choćby ul. Mariackiej tak pięknej i podziwianej.

      Niestety do konkursu się nie zakwalifikował a takie było uzasadnienie:

      Projekt Stanisława Michela i jego pracowni AP Michel, dotyczący zabudowy terenu po dawnym budynku LOT, nie został dopuszczony do konkursu z powodu zbyt krótkiego – zdaniem inwestora – działania na rynku i braku zasług.

      TYLE W TEMACIE.

      • 1 4

      • (7)

        Dzięki Panu Michelowi mamy już złote kamieniczki na Długich Ogrodach. To ja już Panu bardzo podziękuję. Miał swój czas w historii, ale chyba już wystarczy.

        Zresztą pseudorenesansowe fasady budynków lanych z żelbetu to trochę kpina z historii. Nostalgiczne podejście nie zawsze jest dobre.

        Pracownię Pana Michela pamiętam też m.in. z "projektu" konkursowego na ECS. To była kpina z projektowania. Pan zatrzymał się w latach 70, jeśli chodzi o rozwiązania architektoniczne, jak i sam proces projektowy.

        Poza tym wsławił się też zarzutami prokuratorskimi w aferze łapówkarskiej i przepychaniu projektów po znajomości w UM.

        • 5 1

        • (6)

          Czytałem kiedyś z nim wywiad i sam stwierdził że te kamieniczki to jest jego porażką. Niemniej jednak mogę wymienić kilka innych paszkwili które postawiły "renomowane pracownie architektoniczne" Moim do odbudowy Gdańska potrzeba ludzi którzy czują tamten klimat a nie "architektów" którzy w starą kamieniczkę wstawią ścianę ze szkła.

          • 0 1

          • (5)

            Fakt. Michel robił odwrotnie. Na "kamieniczkę" z żelbetu kładł fasadę, która udaje XVIII wiek.

            To ja się pytam: czemu nie drewniana zabudowa z XV wieku? No, idźmy z pięknem historii!

            • 3 1

            • (4)

              Cała nasza starówka jest tak odbudowana. Czy komuś to przeszkadza aby ją podziwiać. Poza tym ówczesne realia nie pozwalały odbudować inaczej. Władze nie zgadzały się na przywracanie nadmiernych detali itp. Cud że odbudowano to co odbudowano bo moglibyśmy mieć obecnie Zaspę w centrum starówki.

              • 2 0

              • (3)

                Oj, nieprawda.
                Odbudowa Głównego Miasta (bo pewnie to nazywasz "starówką") prowadzona była technikami które były znacznie bliższe tradycyjnej sztuce budowlanej (nawet biorąc pod uwagę "podaj cegłę" i trójki murarskie"). Z pewnością nikt niczego nie lał z betonu i nie oklejał styropianem.

                • 0 1

              • Co nie zmienia faktu że jest to tylko wydmuszka udająca coś czym nie jest czyli historyczną zabudowę. Ludziom i turystom to się podoba i nazywają to pięknym. Dlaczego tego nie kontynuować i rekonstruować? Turyści nie przyjeżdżają do Gdańska oglądać szklane szkaradztwa (zwycięzca konkursu) tylko zabytki lub to co wygląda jak zabytek.

                • 1 0

              • To idź na stągiewną i zrób sobie odkrywkę dowolnego stropu, jeśli nie wierzysz.

                • 1 0

              • Mylisz się. Mam album ze zdjęciami odbudowy. Betonowy falowiec i później elewacje.

                • 1 0

  • Pasuje jak świni siodło ! (2)

    Jak powyżej, a potem Gdańsk będzie zdziwiony gdy nie wpisze się do Unesco (po raz kolejny), i trudno się dziwić skoro w planach stawianie jest szklanych domów albo karykaturalnych kloców zaraz obok historycznych budowli stojących obok.

    • 14 3

    • Gdańsk już nigdy nie będzie wpisany na listę UNESCO.

      Już po ptakach.

      • 1 0

    • Został zburzony w czasie wojny i tak naprawdę mało jest tutaj tkanki zabytkowej. Właściwie w większości jest to zabytkowa atrapa. Aby Gdańsk był wpisany na liste Unesco w przyszło należy tworzyć współczesne dzieła. Tak żeby pozostawić coś po sobie.

      • 1 2

  • "Hańba Sopotu" już jest teraz będzie hańba Gdańska ale rozumiem ze nie popuszcza taka parcela ...

    • 11 0

  • A może, dla odmiany, dać park zamiast kolejnego betonowo-szklanego paskudztwa?

    • 1 4

  • Kozikowski Najlepszy :) (1)

    Waterlane Island super kolor przypuszczam ze ten budynek bedzie ikona jakiejs parady.

    • 2 1

    • mam nadzieję, że to ironia :P

      • 0 0

  • Danziger Hof (4)

    Niniejszym deklaruję, że będę głosował wyłącznie na tego kandydata na prezydenta Gdańska, który zadeklaruje, że nie pozwoli na inną zabudowę niż odbudowa Danziger Hof.

    • 11 4

    • (2)

      No, to naprawdę pozazdrościć kryteriów wyboru włodarza na parę lat!

      • 4 3

      • (1)

        Mój głos, moje kryteria. Jeśli masz swoje kryteria typu budynki Nowej Huty, to twój problem.

        • 2 3

        • Mam inne priorytety, oddając komuś władzę na kilka lat, niż zdanie w sprawie wyglądu jednego budynku w mieście.
          Ale jacy rządzeni, tacy rządzący.

          • 2 3

    • Żeby był odbudowany to i tak musiałby być zaprojektowany przez Kozikowskiego;)

      • 4 0

  • Wsadzcie sobie te podziemne pasaze.

    • 4 0

  • Samorządowcy, biura projektowe, branża budowlana, deweloperzy- Jeden Wór

    • 7 0

  • Gdzie rozsądek ?

    Wcześniejszy artykuł też na NIE, ale jaka będzie rzeczywistość za 2 lata KLOC - wielka kicha !!!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dzień otwarty osiedla Novum Rumia

dni otwarte

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
35900 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
24250 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
23650 zł/m2
Gdynia Orłowo
23050 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
21700 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
29800 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
22500 zł/m2
Sopot Górny Sopot
16500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
16200 zł/m2
Gdańsk Przymorze
15600 zł/m2
Gdańsk Matemblewo
15100 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane