Jestem zarówno kierowcą jak i rowerzystą. Jeżdżę codziennie do pracy rowerem, ale dopiero od czterech miesięcy, a przedtem o 1997 r. wszędzie samochodem.
Moje spostrzeżenie jest takie, że uwagi nie dotyczą rowerzystów, kierujących czy pieszych. Wszyskie grupy korzystające z dróg publiczych są dokładnie w takim samym stopniu debilami i świetnymi użytkownikami.
Miałem do tej pory dwa wypadki. Jeden na Łostowickiej, jak taksiaż postanowił nie patrząc w lusterka zjechać do stacji benzynowej przecinając moją ścieżkę i nieustępując pierwszeństwa.
Drugi wypadek to zderzenie z ..... rowerzystą. Jechałem ścieżką a nagle z pełną prędkością wyskoczył na mnie z chodnika rower bo rowerzysta jechał nielegalnie w tym momencie chodnikiem i chciał przeciąć jezdnię przejściem dla pieszych (bez przejazdu rowerowego). Trzepnął mnie tak mocno że sam wyleciałem na jezdnię gdzie zostałbym uderzony przez samochód, którego kierowca jednak widział całe zajście i wcześniej zwolnił.
To nie jest tak, że rowerzyści są cudowni a kierujący źli. To nie jest tak, że kierujący są debilami a rowerzyści znają kodeksy na pamięć. Moim zdaniem odsetek debili na drogach jest kompletnie niezależny od rodzaju napędu jaki wykorzystują.
Drogowo jesteśmy jeszcze daleko za krajami rozwiniętymi. Jesteśmy niezmiernie zacofani nie tylko w przestrzeganiu przepisów ale również w kulturze jazdy. Dla wielu osób jazda (czymkolwiek) to nie wiadomo dlaczego nerwy, dla innych to wyścig, a dla jeszcze innych to forma prezentowania siebie. Mało kto jeździ ....... bo jeździ i tyle. Czy jak robisz parówki na śniadanie to to jest wyścig z sąsiadem, który też robi parówki? A czy jak oboje wyjeżdżacie z parkingu to już jest jakaś rywalizacja?
Kultury jazdy nie zmienisz. Ona się musi zmienić sama. I tak jest lepiej niż 17 lat temu kiedy dostałem prawojazdy. Dzisiaj można jechać 50 km/h po mieście i nikt Ci za to nie grozi bronią - a wiesz mi takie sytuacje nie były jakąś nietypowością.