Re: USC
troche to sie robi skomplikowane.
"*Odpisy aktu urodzenia można pobrać tylko w USC właściwym ze względu na miejsce urodzenia. Istnieje możliwość przesłania odpisu z USC np. z innego miasta do urzędu w miejscu zamieszkania narzeczonej (-ego). Należy wystąpić wtedy ze specjalnym wnioskiem w USC, w którym załatwiać będziemy resztę formalności*"
a w ogole tu macie wszystko...:
Ślub konkordatowy
15 listopada 1998 roku została podpisana pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Stolicą Apostolską tzw. umowa konkordatowa. Zgodnie z nią wszystkie osoby wyznania rzymsko-katolickiego mają możliwość zawierania tylko jednego ślubu - kościelnego, a nie jak było jeszcze do niedawna dwóch - cywilnego i kościelnego. Dwie oddzielnie ceremonie ślubne w kościele i Urzędzie Stanu Cywilnego nie są już konieczne, aczkolwiek praktykowane i narzeczeni nadal mogą się na nie decydować.
Niestety nie unikniemy jednak wizyty w Urzędach Stanu Cywilnego.
Ślub konkordatowy zawierany jest najczęściej w parafii Panny Młodej lub Pana Młodego. Można jednak wziąć ślub w innym kościele, wymaga to jednak zgody własnej parafii.
Wymagane dokumenty w Urzędzie Stanu Cywilnego:
obydwoje przyszłych nowożeńców:
- odpis skrócony aktu urodzenia
- dowód osobisty do wglądu
osoba owdowiała:
- odpis skrócony aktu urodzenia
- odpis skrócony aktu zgonu współmałżonka
- dowód osobisty do wglądu
Odpisy aktu urodzenia można pobrać tylko w USC właściwym ze względu na miejsce urodzenia. Istnieje możliwość przesłania odpisu z USC np. z innego miasta do urzędu w miejscu zamieszkania narzeczonej (-ego). Należy wystąpić wtedy ze specjalnym wnioskiem w USC, w którym załatwiać będziemy resztę formalności.
Wymagane dokumenty w parafii:
- dowody osobiste
- świadectwa chrztu oraz świadectwa bierzmowania narzeczonych, które pobiera się z parafii chrztu
- świadectwa nauki religii ze szkoły
- zaświadczenie z USC o braku okoliczności wykluczających zawarcie związku małżeńskiego
- zaświadczenie o ukończeniu nauk przedmałżeńskich przez narzeczonych i odbycia spotkań w poradni rodzinnej
- zaświadczenie o wygłoszeniu/wywieszeniu zapowiedzi w parafiach narzeczonych - dokument o zapowiedziach wystawia parafia panny młodej. Pan młody dostarcza formularz zapowiedzi do swojej parafii, który po 4 tygodniach, z odpowiednimi pieczęciami i podpisami odnosi do parafii narzeczonej
- zaświadczenia o odbyciu przez narzeczonych co najmniej 2 spowiedzi
Termin:
Po wstępnym ustaleniu daty ślubu należy zarezerwować termin w kancelarii parafialnej, gdyż może się zdarzyć, gdy będziecie z tym zwlekać, iż zaplanowana przez Was data i godzina ślubu będzie już zarezerwowana przez inną parę (w dużych parafiach i w popularnych miesiącach ślubów zdarzają się śluby kilku par jednocześnie).
Czasami należy tę datę potwierdzić w wyznaczonym przez księdza terminie. Najlepiej zgłosić się 6 miesięcy przed ślubem, co nie jest jednak żadnym formalnym wymogiem.
Na około 3 miesiące przed wyznaczonym terminem ślubu należy się zgłosić do kancelarii parafialnej i przedłożyć stosowne dokumenty - trzy pierwsze pozycje z listy wymaganych dokumentów w parafii (patrz wyżej). Na ich podstawie urzędnik kościelny sporządzi tzw. "Protokół przedślubny" oraz "Zapowiedzi", które wygłaszane są w parafii narzeczonego i narzeczonej. Jeżeli należycie do różnych parafii musicie sami we własnym zakresie złożyć zawiadomienie o zapowiedziach oraz prośbę o nie w drugiej parafii, gdyż nie zostanie ona przesłana automatycznie z parafii, w której będą odbywać się uroczystości.
Po spisaniu protokołu przez 2 do 4 tygodni w parafiach Młodych głoszone będą zapowiedzi. Młodzi przystępują po raz pierwszy do spowiedzi. Przed spowiedzią, przy konfesjonale zaznaczcie, że jest to spowiedź przedślubna, otrzymacie wtedy wpisy do stosownych formularzy, które w niedalekiej przyszłości trzeba będzie przedłożyć w kancelarii parafialnej. Równocześnie należy rozpocząć uczęszczanie na nauki przedmałżeńskie, które zazwyczaj trwają od 7 do 10 tygodni.
W czasie trwania lub po naukach przedmałżeńskich (nie wcześniej jednak niż trzy miesiące przed ślubem) warto załatwić formalności w USC właściwym ze względu na miejsce zamieszkania jednego z narzeczonych. Z odpisami aktu urodzenia i dowodami osobistymi wybieramy się do kierownika USC. Wypełniamy tam kilka druków w tym:
- tzw. "zapewnienie"
- podanie o zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wykluczających zawarcie związku małżeńskiego
- oświadczenie o przyjmowanych po ślubie nazwiskach przez małżonków i ich przyszłe ewentualne potomstwo
W USC otrzymamy 3 kopie zaświadczenia o braku okoliczności wykluczających zawarcie małżeństwa - po jednym dla narzeczonych i kościoła jedno zostaje w USC.
Po wygłoszeniu zapowiedzi narzeczeni dostarczają do kancelarii parafialnej:
- zaświadczenie o wygłoszeniu zapowiedzi
- zaświadczenie z USC o braku okoliczności wykluczających zawarcie związku małżeńskiego
Na 4 miesiące przed ślubem należy rozpocząć spotkania w poradni rodzinnej, które mogą trwać nawet 10 tygodni.
Tydzień przed ślubem wraz ze świadkami i kompletem dokumentów zgłaszamy się do kancelarii parafialnej w celu podpisania "aktu ślubu". Jeśli z jakiś powodów świadkowie nie mogą stawić się osobiście, wystarczy, że znamy ich dokładne dane osobowe: imiona, nazwiska, wiek i adres.
Dzień przed ślubem narzeczeni po raz drugi przystępują do sakramentu spowiedzi.
W dniu ślubu należy przybyć około 20 minut przed ceremonią zaślubin. Młodzi i świadkowie udają się do zakrystii w celu przedłożenia obrączek, zaświadczenia potwierdzającego odbytą spowiedź oraz trzy egzemplarze zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wykluczających zawarcie małżeństwa. Przed samą ceremonią ślubną (lub w jej trakcie) spisuje się zaświadczenie stanowiące podstawę sporządzenia aktu małżeństwa. Dokument podpisują także świadkowie, natomiast duchowny złoży swój podpis dopiero po zawarciu małżeństwa.
W ciągu 5 dni od daty zawarcia ślubu, o fakcie tym musi zostać powiadomiony Urząd Stanu Cywilnego. Tam sporządzany zostanie akt ślubu - zazwyczaj zgłasza to sam duchowny.
Po około 2 tygodniach jeden ze współmałżonków z dwoma dowodami osobistymi zgłasza się do Urzędu Stanu Cywilnego właściwego dla parafii miejsca ślubu, aby złożyć wniosek o zmianę swoich dowodów osobistych. Dowody należy zmienić w Urzędzie Gminy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. W USC będą również do odebrania skrócone odpisy aktu ślubu.
Opłaty:
w Urzędzie Stanu Cywilnego:
- opłata skarbowa - 50 PLN za sporządzenie aktu małżeństwa
- opłata za podanie do ślubu konkordatowego - 5 PLN w kościele
- za odpisy aktów chrztu i bierzmowania oraz zapowiedzi pana młodego - wg uznania
Opisana powyżej procedura może być różna w zależności od parafii, w której zawierany jest ślub. Inne szczegóły związane np. z oprawą muzyczną, wystrojem kościoła, filmowaniem czy fotografowaniem omawia się już bezpośrednio z księdzem.
0
0