Po pierwsze:
Na podstawie przepisu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014 poz. 827), jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje.
Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.
W przypadku, gdy nie doszło do wymian oświadczeń woli na trwałym nośniku, umowa nie zostaje zawarta a żądanie wykonania umowy jest bezpodstawne. Jeżeli został wydany jakiś towar, stanowi to wykonanie świadczenia niezamówionego, za co konsument odpowiedzialności nie ponosi. Nie ma tu obowiązku zapłaty.
Po drugie:
Przepis art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne stanowi:
1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.
Z kolei przepis art. 209 ust. 1 pkt 25 tej ustawy wprowadza sankcję:
Kto () nie wypełnia obowiązków uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego, o których mowa w art. 161, art. 166, art. 169 i art. 172-174 () podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (www uke.gov.pl) i tam też można złożyć w tej sprawie skargę.
W razie dalszych pytań lub problemów (gdyby przychodziły jakiekolwiek kolejne wezwania do zapłaty) proszę osobiście skontaktować się z Powiatowym lub Miejskim Rzecznikiem Konsumentów lub Oddziałem Federacji Konsumentów.
Podmioty te będą mogły dokonać pogłębionej analizy stanu faktycznego i prawnego, a następnie podjąć właściwe działania (porada, interwencja lub pomoc w sporządzeniu pisma procesowego, pozwu do sądu powszechnego lub wniosku do sądu polubownego).
Dane teleadresowe wyżej wskazanych instytucji można ustalić poprzez wyszukiwarkę na stronach:
http://www.mapaporadnictwa.org lub
http://www.uokik.gov.pl
W razie dalszych pytań lub problemów proszę osobiście skontaktować się z Powiatowym lub Miejskim Rzecznikiem Konsumentów lub Oddziałem Federacji Konsumentów.
Podmioty te będą mogły dokonać pogłębionej analizy stanu faktycznego i prawnego, a następnie podjąć właściwe działania (porada, interwencja lub pomoc w sporządzeniu pisma procesowego, pozwu do sądu powszechnego lub wniosku do sądu polubownego).
Dane teleadresowe wyżej wskazanych instytucji można ustalić poprzez wyszukiwarkę na stronach:
http://www.mapaporadnictwa.org lub
http://www.uokik.gov.pl zwiń