Re: becikowe - proszę wyłóżcie mi łopatologicznie
Agnieszka1303
(14 lat temu)
Żeby wszystko było jasne, zebrałam w jednym wątku:
Po otrzymaniu z USC odpisu skróconego aktu urodzenia noworodka, dokonuje się z urzędu zameldowania noworodka w miejscu pobytu stałego matki lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa, albo w miejscu określonym przez sąd opiekuńczy. Za zameldowanie noworodka nie pobiera się opłat. Jeśli jesteś lokatorem lub właścicielem mieszkania wchodzącego w skład Spółdzielni Mieszkaniowej, musisz zgłosić narodzenie dziecka, gdyż wysokość opłat związana jest z liczbą zameldowanych osób.
Wymagane dokumenty
Oryginał odpisu skróconego aktu urodzenia noworodka
Zameldowanie noworodka na podstawie odpisu skróconego aktu urodzenia dokonuje się bez konieczności wypełniania formularza „Zgłoszenie pobytu stałego”.
Podstawa prawna
Art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U z 2001 r., Nr 87, poz. 960)
§ 3 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i wydanych i utraconych dowodów osobistych (Dz. U. Nr 236, poz. 1999)
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2002 roku w sprawie trybu przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL (Dz. U Nr 236, poz. 1996).
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do 2 półgodzinnych przerw w pracy wliczanych w czas pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do 2 przerw w pracy po 45 minut każda. Przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielane łącznie. Jezeli pracownica zatrudniana jest przez czas krótszy niż 4 godziny dziennie, wówczas przerwy na karmienie nie przysługują. Jeżeli czas pracy pracownicy nie przekracza 6 godzin dziennie, przysługuje jej 1 półgodzinna przerwa na karmienie. Pracownica powinna przedstawić odpowiednie zaświadczenie lekarskie stwierdzające fakt karmienia piersią dziecka przez określony czas.
Przerwy związane z karmieniem dziecka przez daną pracownicę wlicza się do czasu pracy, co oznacza, że pracownica zachowuje za ten czas prawo do wynagrodzenia, obliczanego w sposób, jak przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Aby otrzymać nadany numer PESEL dziecka, należy zgłosić się z dowodem osobistym w odpowiednim Biurze Meldunkowym i przedłożyć jeden z wymienionych dokumentów:
- odpis aktu małżeństwa
- odpis aktu urodzenia dziecka
- książeczka zdrowia dziecka
Pracownik biura wpisze na przedłożonym dokumencie numer PESEL
----------------------------------------------------------------------------------------------
REJESTRACJA DZIECKA POCHODZĄCEGO Z MAŁŻEŃSTWA
Podstawa prawna: ART.40 ust. i art. 41 ust.1 prawa aktu stanu cywilnego (Dz.U. z 1986 r. nr 6 poz.180 z późniejszymi zmianami).
Wymagane:
- odpis aktu małżeństwa, jeżeli był sporządzony w innym USC
- dowody osobiste obojga małzonków
- obecnośc ojca lub matki
Termin załatwienia:
14 dni od chwili urodzenia dziecka
REJESTRACJA URODZENIA - MATKA ROZWIEDZIONA
(nie minęło 300 dni od daty rozwodu lub separacji)
Podstawa prawna: Art. 42 ust.2 prawa aktu stanu cywilnego (Dz.U. z 1986 r. nr 36 poz.180 z poźniejszymi zmianami).
Wymagane:
- odpis aktu małżeństwa
- dowód osobisty matki
- obecnośc matki
Dziecko rejestruje się tak jak pochodzące z małżeństwa.
Termin załatwienia:
14 dni od chwili urodzenia dziecka.
REJESTRACJA URODZENIA - MATKA ROZWIEDZIONA
(minęło 300 dni od daty rozwodu lub separacji)
Podstawa prawna: Art. 42 ust.2 prawa aktu stanu cywilnego (Dz. U. z 1986 r. nr 36 poz. 180 z poźniejszymi zmianami).
Wymagane:
- odpis aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie lub sentencja prawomocnego wyroku
- dowód osobisty matki
- obecnośc matki
W przypadku uznania przez biologicznego ojca - obecnośc ojca z dowodem osobistym.
Termin załatwienia:
14 dni od chwili urodzenia dziecka.
DZIECKO PANIEŃSKIE
(bez uznania przez biologicznego ojca)
Podstawa prawna: j.w.
Wymagane
- odpis aktu urodzenia matki dziecka, jeżeli był sporządzony w innym USC
- dowód osobisty matki
- obecnośc matki przy rejestracji
Termin załatwienia:
Niezwłocznie.
DZIECKO PANIEŃSKIE
( z uznaniem przez biologicznego ojca)
Podstawa prawna: Art. 43 ust.1 i 2 prawa aktu stanu cywilnego (Dz. U. z 1986 r. poz. 180 z póxniejszymi zmianami).
Wymagane:
- obecnośc obojga rodziców
- dowody osobiste obojga rodziców
- odpis aktu urodzenia matki dziecka jeżeli był sporządzony w innym USC
Termin załatwienia:
Niezwłocznie
MATKA WDOWA
(nie minęło 300 dni od śmierci męża)
Podstawa prawna: Art.40 ust. 1 prawa aktu stanu cywilnego (Dz. U. z 1986 r. nr 36 poz. 180 z późniejszymi zmianami)
Wymagane:
- odpis aktu małżeństwa
- odpis aktu zgonu
- dowód osobisty matki
- obecność matki przy rejestracji
Dziecko rejestruje się jak pochodzące z małżeństwa.
termin załatwienia:
14 dni od chwili urodzenia dziecka
REJESTRACJA URODZENIA - MATKA WDOWA
(minęło 300 dni od śmierci męża)
Podstawa prawna: Art. 42 ust.2 prawa aktu stanu cywilnego (Dz. u. z 1986 r. nr 36 poz. 180).
Wymagane:
- odpis aktu małżeństwa
- odpis aktu zgonu męża
- dowód osobisty matki
- obecnośc matki przy rejestracji
W przypadku uznania przez biologicznego ojca - obecnośc ojca z dowodem osobistym.
Termin załatwienia:
14 dni od chwili urodzenia dziecka.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Z tytułu urodzenia się dziecka przysługuje, niezależnie od uprawnień do dodatku z tytułu urodzenia dziecka oraz od dochodu rodziny, jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka w wysokości 1000 zł na dziecko wprowadzona ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 12, poz. 67).
Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255, z późn. zm.) jest świadczeniem rodzinnym.
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) w art. 21 ust. 1 pkt 8 stanowi, iż świadczenia rodzinne są wolne od podatku dochodowego.
Zapomoga przysługuje:
1. matce,
2. ojcu lub
3. opiekunowi prawnemu dziecka.
Pisemny wniosek o jednorazową zapomogę można złożyć w urzędzie gminy lub w ośrodku pomocy społecznej (w miejscu, gdzie wypłacane są świadczenia rodzinne) w terminie trzech miesięcy od dnia narodzin dziecka. Wniosek złożony po terminie będzie pozostawiony bez rozpoznania.
Do pisemnego wniosku o zapomogę powinny być dołączone następujące dokumenty:
1. dokument stwierdzający tożsamość osoby ubiegającej się o przyznanie jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka;
2. skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub inny dokument urzędowy potwierdzający datę urodzenia dziecka;
3. pisemne oświadczenie, że na dziecko nie została już pobrana jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka (np. przez drugiego z rodziców).
Dnia 25 stycznia 2006 r. opublikowana została ustawa z dnia 29 grudnia 2005 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. Nr 12, poz. 67) wprowadzająca jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka. Zmiana ta wchodzi w życie 14 dni po opublikowaniu ustawy tj. dnia 9 lutego br.
----------------------------------------------------------------------------------------------
PASZPORT DLA DZIECKA
Jeżeli planujemy podróż zagraniczną, musimy pomyśleć wcześniej o paszporcie dla naszego dziecka. Od złożenie przez nas kompletu dokumentów urząd ma 4 tygodnie na wydanie paszportu. Do wyboru mamy dwie opcje – wyrobić dziecku jego własny paszport lub wpisać dziecko do paszportu jednego z rodziców. W obu przypadkach konieczne jest złożenie takich samych dokumentów oraz niezbędna jest obecność obojga rodziców przy składaniu dokumentów (oboje rodzice składają w obecności urzędnika oświadczenie, że wyrażają zgodę na wydanie dziecku paszportu).
Dokumenty konieczne do wydania paszportu
W celu wydania paszportu dla dziecka (osoby małoletniej) należy w urzędzie paszportowym właściwym ze względu na miejsce stałego pobytu - zameldowania osoby ubiegającej się o paszport złożyć następujące dokumenty:
1. Wypełniony wniosek - kwestionariusz paszportowy (wzór wypełnienia na stronie).
Podpis w ramce pod fotografią (do 13 roku życia dziecko nie wnosi podpisu - ramka pozostaje pusta). Podpis składany od 13 roku życia nie może dotykać ramki i wychodzić poza nią.
W miejscu „dowód osobisty" wpisuje się dane dotyczące dowodów osobistych rodziców (opiekunów prawnych).
2. Pisemna zgoda obojga rodziców (opiekunów prawnych) na wydanie paszportu. Rodzice składają zgodę osobiście w organie paszportowym. W przypadku niemożności złożenia przez jednego lub obojga rodziców podpisu w organie paszportowym w którym to zostały złożone dokumenty o wydanie paszportu dla dziecka można poświadczyć podpis na oświadczeniu woli w kancelarii notarialnej bądź zagranicą - w konsulacie RP. W przypadku braku zgodności rodziców co do zgody na wystawienie paszportu dla dziecka można założyć sprawę w Sądzie Opiekuńczym i wówczas sąd zdecyduje. Strony są powiadamiane
3. Aktualne wyraźne fotografie - podpisane 2 szt. o wymiarach 5 cm x 4 cm, z równomiernym oświetleniem twarzy - lewy półprofil z widocznym lewym uchem (bez ozdób typu kolczyki, koła, nity itp.), bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. (Fotografie powinny być podpisane czytelnie na odwrocie, w taki sposób, aby podpis nie odznaczał się na drugiej stronie).
4. Oryginał dowodu wniesienia opłaty paszportowej, która w przypadku dzieci do lat 16 wynosi 30 zł. (Opłata paszportowa wniesiona za pośrednictwem przelewu bankowego z banku internetowego jest honorowana pod warunkiem, że posiada informację, iż jest to przelew elektroniczny i nie wymaga stempla dziennego banku ani podpisu).
5. Znaczek skarbowy w wys. 5,00 zł (od 1 stycznia 2007 roku obowiązuje nowa ustawa o opłacie skarbowej. Zniesione zostały znaki opłaty skarbowej. Opłata skarbowa wnoszona jest gotówką lub przelewem na konto. Zmieniona ustawa oraz nowe stawki opłaty skarbowej opublikowane są w Dzienniku Ustaw z 2006 r. Nr 225, poz. 1635).
6. Do wglądu (ksero do pozostawienia) odpis skrócony aktu urodzenia dziecka z numerem ewidencyjnym, w przypadku gdy rodzice legitymują się dowodami osobistymi (np. nowego wzoru) bez wpisu danych dziecka oraz poświadczenie zameldowania dziecka z jego numerem ewidencyjnym.
7. W przypadku:
pozbawienia lub zawieszenia władzy rodzicielskiej jednego z rodziców: orzeczenie sądu,
braku zgodności stanowisk rodziców lub niemożności uzyskania zgody: orzeczenie sądu wyrażające zgodę na wydanie paszportu dziecku,
pobytu jednego z rodziców za granicą: pisemna zgoda rodzica poświadczona przez Konsulat RP lub notariusza publicznego z okrągłą pieczęcią,
zgonu jednego z rodziców: akt zgonu rodzica, akt urodzenia dziecka
nieustalonego ojcostwa: odpis zupełny aktu urodzenia dziecka.
przesłania pocztą: zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na wydanie paszportu dla dziecka potwierdzona u notariusza
oraz do wglądu:
ostatnio posiadany paszport (jeżeli był wydany),
legitymacja szkolna, jeżeli wniosek dotyczy dziecka, które ukończyło 16 lat.
Powyższe dokumenty mogą być złożone:
osobiście,
za pośrednictwem osoby trzeciej (zgoda rodziców poświadczona notarialnie oraz akt urodzenia dziecka),
poczty,
przedsiębiorcy świadczącego usługi turystyczne, z którym wojewoda zawarł porozumienie w tej sprawie.
Paszport odbierany jest osobiście przez jednego z rodziców lub opiekunów prawnych.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29 listopada 1990r. o paszportach (Dz. U. z 1991r. Nr 2, poz. 5 z póżn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wzorów oraz trybu wydawania paszportów, dokumentów wymaganych do ich otrzymania, a także trybu postępowania funkcjonariuszy Straży Granicznej w przypadku ujawnienia w czasie kontroli granicznej wad w paszportach (Dz.U. z 2002r. Nr 114 poz. 991).
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie opłat paszportowych z dnia 20 lutego 2003r. (Dz. U. z 2003r. Nr 41 poz. 346).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie zakresu oraz zwrotu opłaty paszportowej i poniesionych kosztów w przypadku unieważnienia paszportu z dnia 3 lutego 2003r. (Dz. U. z 2003r. Nr 35 poz. 306).
Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98 z późn. zmianami.
----------------------------------------------------------------------------------------------
ZASIŁEK RODZINNY
Zasiłek rodzinny jest świadczeniem mającym na celu częściowe pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem dziecka.
Prawo do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego przysługuje rodzicom, jednemu z rodziców albo opiekunowi prawnemu dziecka, opiekunowi faktycznemu dziecka, lub osobie uczącej się.
Zasiłek rodzinny wraz z dodatkami przysługuje w przypadku gdy dochód rodziny lub dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 504,00 zł. Jeśli członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 583,00 zł.
Wysokość zasiłku rodzinnego wynosi:
W okresie od 1 września 2006 roku do 31 sierpnia 2007 roku:
1. 48,00 zł na dziecko do ukończenia 5 roku życia;
2. 64,00 zł na dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia 18 roku życia;
3. 68,00 zł na dziecko w wieku powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 roku życia.
DODATKI DO ZASIŁKU RODZINNEGO
1. Dodatek z tytułu urodzenia dziecka:
Dodatek z tytułu urodzenia dziecka jest świadczeniem wypłacanym matce lub ojcu albo opiekunowi prawnemu dziecka, lub opiekunowi faktycznemu dziecka. Dodatek ten wypłaca się do ukończenia przez dziecko pierwszego roku życia.
W przypadku wystąpienia o przysposobienie więcej niż jednego dziecka lub urodzenia więcej niż jednego dziecka podczas jednego porodu dodatek przysługuje na każde dziecko.
Od 1 stycznia 2006 roku dodatek wypłacany jest jednorazowo w kwocie 1000,00 zł
WYMAGANE DOKUMENTY
Wnioski dotyczące świadczeń rodzinnych można pobierać i składać w Punktach Obsługi Klienta
We wniosku o zasiłek rodzinny wpisuje się także informacje, o jakie dodatki wnioskodawca zamierza się ubiegać.
Wniosek należy udokumentować załączając:
1. Zaświadczenie o dochodach uzyskanych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy tj. za 2005 rok (dostaniesz je w swoim urzędzie skarbowym). Jeżeli wtedy nie korzystałeś z zasiłku, a do tego czasu twoja sytuacja finansowa pogorszeniu : np. straciłeś pracę albo obniżono ci pensję, to możesz się o niego starać, dołączając do wniosku świadectwo pracy lub decyzję o wypowiedzeniu warunków płacy, dokument potwierdzający utratę dochodu oraz wysokość utraconego dochodu
2. Kopia dokumentu tożsamości - oryginał do wglądu
3. Odpis aktu urodzenia dziecka lub inny dokument urzędowy potwierdzający wiek dziecka - oryginał do wglądu
4. Kopia orzeczenia o niepełnosprawności albo o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności dziecka - oryginał do wglądu
5. Kopie aktów zgonu rodziców lub kopie odpisu wyroku zasądzającego alimenty w przypadku osoby uczącej się - oryginał do wglądu
6. Kopię karty pobytu , w przypadku cudzoziemca przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiadającego status uchodźcy lub posiadającego zezwolenie na osiedlenie się w Rzeczypospolitej Polskiej - oryginał do wglądu
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
UWAGA! W okresie od 1 września 2006r. do 31 sierpnia 2007r. wszystkie świadczenia rodzinne będzie wypłacał Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie.
0
0