10. Dni Muzyki Nowej
11.01.2020 / G.20.00
Wim Mertens / Inescapable / 40Th Anniversary Tour
GUO / Gyuto
Wim Mertens / Inescapable / 40Th Anniversary Tour
Wim Mertens - piano
Słynny kompozytor, aranżer i wykonawca Wim Mertens wyrusza na światową trasę, dla której okazją jest jubileusz 40-lecia jego kariery muzycznej (1980-2020).
jazz - koncerty w Trójmieście
Mertens zaczął tworzyć muzykę w roku 1980, wcześniej pracując jako muzykolog oraz producent radiowy. Jego pierwsze wydawnictwo, For Amusement Only zawierało muzykę elektroniczną stworzoną dzięki użyciu wyłącznie dźwięków automatów do gry flipperów. Kolejnymi nagraniami były At Home-Not at Home (1981), Vergessen (1982), Struggle for Pleasure (1983) oraz album Maximizing the Audience w 1984.
Przez ostatnie 40 lat Mertens rozwinął swój język muzyczny w kierunku normatywnym, komponując na różnorodne składy instrumentalne, pisząc utwory wokalne oraz kompozycje przeznaczone dla orkiestr symfonicznych.
Dziś katalog Mertensa liczy ponad 70 pozycji, które muzyk regularnie wykonuje w Europie, Ameryce Północnej i Centralnej, Japonii, Tajlandii czy w Rosji. Mertens w dalszym ciągu daje solowe recitale na głos i fortepian, gra w duetach i triach, czy też z towarzyszeniem kwartetów smyczkowych. Występował także z orkiestrami symfonicznymi w Belgii, Niemczech, we Włoszech, w Meksyku, Hiszpanii i Portugalii.
Celebrując artystyczny jubileusz, belgijski kompozytor wydał album INESCAPABLE. Premiera podsumowującego dotychczasową działalność artysty 4 płytowego albumu miała miejsce 15 listopada 2019. Wydawnictwo zawiera 61 kompozycji, 5 godzin muzyki, 10 wcześniej niepublikowanych nagrań: Novel, w której Wim Mertens gra po raz pierwszy na harmonium, zamówiony przez władze miasta Brugia z okazji 500-lecia znajdującego się tam carillonu Sprachrechten, 8 hitów nagranych na nowo w wersjach na żywo (Maximizing the Audience, Lir, Humility, Not at Home, The Belly, i inne) oraz 2 nowe kompozycje - Under Erasure i European Grasses.
Podczas trasy Inescapable zaprezentowany zostanie specjalny, przekrojowy program prezentujący twórczość artysty z lat 1980 - 2020. Fani Mertensa będą mogli usłyszeć dobrze znane kompozycje oraz materiał z powstającej płyty The Gaze of the West (2020). Jego ambicją jest tworzyć wydarzenia zawieszone w relacji między obowiązkiem a akcją lub my czyli ja oraz ja czyli my. Jak twierdzi kompozytor To publiczność ostatecznie determinuje amplitudę mającego nastąpić wydarzenia. Relacja między kompozytorem a jego publicznością oparta jest na zaufaniu lub podejściu Zagram to, co się przydarzy, jednak tak naprawdę wykonawca wie, co jest jego obowiązkiem więc kiedy wybrzmi ton, akt ów zawsze staje się wykonaniem obowiązku.
Filmy, teatr i ścieżki dźwiękowe
Nasze pierwsze spotkanie z muzyka Wima Mertensa było w kinie, bo komponuje także dla filmu i teatru. Jego muzyka jest częścią np. sztuki Jana Fabre The Power of Theatrical Madness (1984), filmu Petera Greenawaya Brzuch Architekta (1987), jak również Je Pense à Vous (1992) braci Dardenne, Między Złem a Głębokim Błękitnym Oceanem (1995) Marion Hänsel, czy Ojciec Damien (1999) Paula Coxa, jak również muzyka na głos i fortepian dla niemych filmów Kobieta Znikąd (1922) Louisa Delluca oraz The Land Beyond the Sunset (1912) Harolda Shawa. Był również kompozytorem i wykonawcą muzyki towarzyszącej pokazowi męskiej kolekcji Christiana Diora podczas paryskiego fashion show w 2008.
GUO / Gyuto
Seymour Wright saxophone / Daniel Blumberg - guitarDaniel Blumberg i Seymour Wright stworzyli GUO z myślą o eksplorowaniu różnych dziedzin sztuki przy użyciu gitary elektrycznej oraz saksofonu, sięgając przede wszystkim po improwizacje i hałaśliwe, ekstremalnie głośne brzmienie. Obydwaj od lat działają solowo na londyńskiej scenie artystycznej, tworząc muzykę do wystaw oraz niezależnych filmów. Dziesiąta muza jest im zresztą szczególnie bliska - w 2019 roku stworzyli oprawę dźwiękową do krótkometrażowego filmu Petera Stricklanda (reżysera arthouse'owego horroru "In Fabric" czy koncertowego "Björk: Biophilia Live") - "GUO4", który wyświetlano na Biennale w Wenecji, a podczas Dni Muzyki Nowej zagrają na żywo do "GYUTO" w reżyserii Brady'ego Corbeta (autor "Dzieciństwa wodza" czy "Vox Lux" z Natalie Portman) i będzie to jedno z pierwszych scenicznych wykonań tego materiału.
Grają jak nieznośne potomstwo Wild Eyes, wczesnego Factory Floor i Russella Haswella, wydobywając jednocześnie surowe, pozbawione lukru dźwięki [] oraz hałas, który zdaje się wydobywać wprost z betoniarki.
Boomkat
Wypaczone, skrzywione i wgniatające wrzaski gitara i saksofonu GUO improwizują aż do momentu, kiedy ich awangardowe brzmienie zaczyna drażnić i sprawiać ból. [] Pytanie o piękno i jego znaczenie powraca w tym kontekście, okazuje się, że trzeba je cały czas zadawać na nowo, a każdą odpowiedź należy uważnie przeanalizować.
Artnoir
W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć profesjonalnym sprzętem w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych.
Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.