Wykład: Dziwne dzieje studia Full Moon - Radosław Pisula
Data: 10 czerwca
Godzina: 16:00
Miejsce: B64 KLUB FESTIWALOWY
Kategoria: Spotkania i wykładyMordercze marionetki, zombie z kosmosu oraz zabójcze ciastka, czyli Charles Band i dziwne dzieje studia Full Moon Features
Niskobudżetowe kino, a szczególnie kino grozy, ma dar przyciągania do siebie wizjonerów-ekscentryków, którzy, wykorzystując ograniczone środki do cna, potrafią tworzyć prawdziwą kinową magię. William Castle, Roger Corman, Menahem Golan i Yoram Globus, Lloyd Kaufman, Jason Blum - producenci/artyści/biznesmeni, którzy zazwyczaj umieli idealnie trafić w popularną tematykę, wykorzystać nieustający zachwyt makabreską, wyłuskać prawdziwe reżyserskie perły, stworzyć dochodowe marki (zazwyczaj zwracające budżety wielokrotnie) i, co najważniejsze, przyciągać do swoich projektów całe zastępy wiernych fanów.
Jednym z najbardziej konsekwentnych b-klasowych wirtuozów jest bez wątpienia Charles Band, od prawie trzydziestu lat zarządzający studiem Full Moon Features, spod którego skrzydeł wyszły tak znakomite dziwactwa, jak cykle Podgatunek, Trancers, The Gingerdead Man, dwunastoczęściowa epopeja Władca lalek, Dollman, Szatańskie zabawki i dużo dużo innych. Udało mu się nawet nakręcić Doktora Strange'a prawie dwadzieścia pięć lat przed Marvel Studios - i nie zmieni tego nawet fakt, że projekt nazywał się Doktor Mordrid.
Podczas wykładu powiem kilka słów o facecie, który po prostu kocha kino i znakomicie odnalazł się w czasach szalonego rynku kaset wideo, a jego studio działa do dzisiaj, chociaż zupełnie nie przystaje już do współczesnego amerykańskiego rynku filmowego.
Wykład poprowadzi Radosław Pisula.Całkowicie pożarty przez popkulturę. Poświęcił studia na analizowanie kina Johna Woo i Johna Carpentera, a obecnie w ramach doktoratu pisze monografię Waltera Hilla. Zjada wszystko, co zapisano na celuloidzie i nośnikach cyfrowych - szczególnie wszelkiej maści horrory oraz klasyczne kino amerykańskie. Bada również komiks - głównie jankeski mainstream, który uważa za kopalnię wątków socjologicznych, psychologicznych i narkotyczno-filozoficznych. Tłumacz i redaktor, współpracownik wydawnictw SQN, Niebieska Studnia i Dobre Historie. Obecnie pisuje m.in. dla "Nowej Fantastyki", www.film.org.pl, artPAPIER-u i "Zeszytów Komiksowych". Współprowadzi popkulturowy blog "Brody z kosmosu". Przez kilka lat odpowiadał na www.marvelcomics.pl za dział poświęcony Avengers. Uwielbia Grace Kelly, Nikolę Teslę oraz Godzillę - najlepiej, gdy pojawiają się w tym samym filmie. Kocha swoją dziewczynę.
Wykład: Spaghetti western - Marcin Zembrzuski
Data: 11 czerwca
Godzina: 16:00
Miejsce: B64 KLUB FESTIWALOWY
Kategoria: Spotkania i wykładyDziki, anarchiczny i komiksowy, pełen zarówno trupów, jak ironii i czarnego humoru, włoski western zaoferował światu szokująco przejaskrawioną wersję swojego amerykańskiego pierwowzoru. Jednocześnie wyciskając zeń jego mitologiczną esencję i wykorzeniając go, w takim samym stopniu hołdował mu, co pastiszował go i parodiował; jedne jego szablony intensyfikował, a drugie wywracał do góry nogami, czasem też krzyżując go z innymi konwencjami (od horroru po kung fu). Włosi go kochali, jednak nie interesowała ich historia Stanów Zjednoczonych, na której zwykł się w jakimś stopniu opierać, a po prostu kino. To zaś realizowali wedle zasady "szybciej, taniej, więcej". Kiedy więc Sergio Leone odniósł wielki sukces ze swoim antybohaterskim Za garść dolarów (1964), ruszyli do masowej produkcji westernowych obrazów, w których miejsca szeryfów czy kawalerzystów zajęli najemnicy i łowcy głów, treści patriotyczne ustąpiły wynikającej z ówczesnych nastrojów krytyce establishmentu, a moralne dylematy scenom akcji. W ich wykonaniu western nie był już fantazją na temat Dzikiego Zachodu, lecz na temat gatunku - mitologizowaniem nie rzeczywistości, a samego kina.
Wykład poprowadzi Marcin ZembrzuskiRocznik '86. Kiedyś przez chwilę dziennikarz freelancer, obecnie student filmoznawstwa. Miłośnik polskiego kina epoki PRL-u, komiksów, surrealizmu, brzydkiej muzyki oraz filmów gatunkowych i śmieciowych (zwłaszcza włoskich). Założyciel e-zine'a Kinomisja.pl, poświęconego rozmaitej pulpie.
Spotkanie z Samem Firstenbergiem
Data: 12 czerwca
Godzina: 17:30
Miejsce: B64 KLUB FESTIWALOWY
Kategoria: Spotkania i wykładyNazwisko Sama Firstenberga być może nie mówi wiele współczesnym widzom, ale jeszcze niedawno jego filmy, takie jak Amerykański ninja, oglądali wszyscy - najpierw na kasetach wideo, później w telewizji. W latach osiemdziesiątych ten pochodzący z Wałbrzycha reżyser był jednym z najpopularniejszych twórców współpracujących z legendarną wytwórnią Cannon, dla której nakręcił nie tylko dwie pierwsze części serii z Michaelem Dudikoffem, ale też niesamowity Ninja 3: Dominacja czy film muzyczny Breakdance 2: Elektryczne wariactwo. Sam Firstenberg po latach wraca do Polski, by połączyć siły z ekipą VHS Hell i wygłosić prelekcję przed czterema swoimi filmami, a także spotkać się z widzami w klubie festiwalowym.
Podczas spotkania z Samem Firstenbergiem widzowie będą mogli posłuchać opowieści reżysera dotyczących pracy w wytwórni Cannon Films i kręcenia filmów o ninja, a także zadać mu pytania. Spotkanie poprowadzi Błażej Hrapkowicz.
Wykład: Amerykańska eksploatacja filmowa 1929-1959 - Jacek Rokosz
Data: 13 czerwca
Godzina: 16:00
Miejsce: B64 KLUB FESTIWALOWY
Kategoria: Spotkania i wykładyWykład dotyczy badań nad nieznanym i nie opisanym w Polsce zjawiskiem tak zwanego exploitation cinema. Rozwijający się symultanicznie wobec głównego nurtu kinematografii styl eksploatacji filmowej tyczy się szeroko rozumianego eskapizmu połączonego z edukacją. W złotym okresie istnienia - przypadającym na lata 1929-59 - twórcy zrealizowali filmy dotyczące następujących kwestii:
- higiena seksualna (np. Mom and Dad, 1945 reż. William Beaduine),
- prewencja narkotykowa (np. Marihuana, 1936 reż. Dwain Esper ),
- rasizm (np. Mau-Mau, 1955 reż. Elwood Price),
- gender (np. Glen or Glenda, 1953 reż. Ed Wood jr).
Exploitation cinema to dziesiątki filmów zrealizowanych poza faktyczną kontrolą Hollywood. To kino undergroundowe, odważne i pełne brawury. To filmy trafiające w zapotrzebowanie widowni żyjącej w erze przed rewolucją obyczajową Alfreda Kinseya. To kino na wskroś współczesne i nie mające faktycznego i rzetelnego opisu historiograficznego.
Wykład poprowadzi Jacek Rokosz. Podczas wykładu można będzie nabyć książkę autora pod tytułem Stracone Dusze - Amerykańska eksploatacja filmowa 1929-1959.Doktor sztuki filmowej, absolwent łódzkiej filmówki, z wykształcenia reżyser filmów animowanych. Wykłada na macierzystej uczelni i na Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie jest prodziekanem. Jego specjalnością są filmy klasy B, którym poświęcił doktorat. Popularyzuje złe filmy m.in. na festiwalach Transatlantyk w Poznaniu i Festiwalu Filmów Kultowych w Katowicach. Współpracuje z warszawskim kinem Muranów, gdzie od lat prezentuje najgorsze filmy świata. Kurator sekcji Kino klasy B na festiwalu Transatlantyk.
Wykład: Polskie Kino Nowej Przygody - Krzysztof Kornacki
Data: 14 czerwca
Godzina: 15:00
Miejsce: B64 KLUB FESTIWALOWY
Kategoria: Spotkania i wykładyLata osiemdziesiąte przyniosły polskiej dystrybucji filmowej drastyczną zmianę - z związku z kryzysem ekonomicznym i rosnącymi niepokojami społecznymi władze zaczęły stawiać na filmy bardziej komercyjne i eskapistyczne, które pozwoliłyby podreperować budżet Naczelnego Zarządu Kinematografii i odciągnąć uwagę widzów od stanu wojennego. Na ekranach kin pojawiały się kolejne części Gwiezdnych wojen i przygód Indiany Jonesa, a najpopularniejszym bohaterem dekady okazał się Bruce Lee, którego wyczyny w Wejściu smoka obejrzało aż 17 milionów Polaków. Polscy twórcy starali się dostosować do nowych warunków. Na przestrzeni dekady do rodzimych kin weszło kilkadziesiąt filmów, które w bardziej lub mniej udany sposób próbowały naśladować zachodnie kino popularne. Z perspektywy czasu można je traktować jako zwiastuny nadchodzących zmian, w latach osiemdziesiątych były jednak przede wszystkim polskim marzeniem o wystawnym kinie gatunkowym.
Wykład poprowadzi Krzysztof Kornacki.
Doktor habilitowany, prof. nadzwyczajny Uniwersytetu Gdańskiego, filmoznawca, specjalizuje się w historii kina polskiego. Autor książek: Kino polskie wobec katolicyzmu 1945 - 1970 (nominowana do nagrody im. Bolesława Michałka), Popiół i diament Andrzeja Wajdy (nagroda "Pióro Fredry"). Wykładowca m.in. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdyńskiej Szkoły Filmowej, Akademii Filmu Polskiego.
Wykład: Szwedzka seksploatacja - Piotr WajdaData: 15 czerwca
Godzina: 14:00
Miejsce: B64 KLUB FESTIWALOWY
Kategoria: Spotkania i wykładyWykład skupiał się będzie na rozwoju tak zwanego szwedzkiego grzechu w kinematografii skandynawskiej. Piotr Wajda opowie o tym, jak zmieniała się nagość i seksualność w szwedzkim kinie na przestrzeni lat, od czasów drugiej wojny światowej aż po lata siedemdziesiąte. Szwedzkie kino było wówczas niezwykle liberalne pod względem obyczajowym, co szokowało widzów zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie Zachodniej. Kiedy w 1971 roku zniesiono zakaz rozpowszechniania pornografii, rozpoczęła się tak zwana złota era szwedzkiego porno, co doprowadziło do tego, że hasło szwedzki film zaczęło jednoznacznie kojarzyć się ślizgaczami.
Wykład poprowadzi Piotr Wajda.
Doktorant Filologicznych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim. Współzałożyciel Pracowni badań produkcyjnych i Nowej Historii Kina UG. Obecnie zajmuje się współczesnym skandynawskim kinem grozy. W swoich zainteresowaniach badawczych skupia się na zagadnieniach związanych z kinem gatunkowym oraz exploitation. Wcześniej zajmował się filmem od strony praktycznej i był m.in. uczestnikiem warsztatów scenariopisarskich pod kierownictwem Syda Fielda w Gdyni.
Spotkanie z Tomaszem Knapikiem
Data: 15 czerwca
Godzina: 16:30
Miejsce: B64 KLUB FESTIWALOWY
Kategoria: Spotkania i wykładyJego głos zna każdy Polak. Na przestrzeni trwającej przeszło pół wieku kariery lektorskiej Tomasz Knapik pracował między innymi dla Rozgłośni Harcerskiej, Polskiego Radia i TVP. Najbardziej znany jest jednak dzięki tysiącom przeczytanych filmów dystrybuowanych na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych na kasetach wideo i wyświetlanych w telewizji. Na 20. Festiwalu Filmów Kultowych Tomasz Knapik nie tylko przeczyta na żywo ścieżkę dialogową Samurai Copa, ale też spotka się z fanami w Klubie Festiwalowym B64, by opowiedzieć najciekawsze historie dotyczące pracy lektora i odpowiedzieć na pytania publiczności.
Spotkanie poprowadzi Grzegorz Kłos.
Wykład: Czy Chiny zastąpią Hollywood? - Marcin Adamczak
Przebiegunowanie planety Hollywood? Czy wzrost Chin zmieni światowy rynek filmowy i kulturę popularną?
Data: 16 czerwca
Godzina: 16:00
Miejsce: B64 KLUB FESTIWALOWY
Kategoria: Spotkania i wykładyW ostatnich kilkunastu latach chiński rynek filmowy rozwijał się w tempie w historii nigdy dotąd niespotykanym. Obecnie jest to już drugi rynek świata, a jeśli rozwojowy trend się utrzyma, to w ciągu kilku lat po raz pierwszy od czasów I wojny światowej rynek amerykański może utracić miano największego na świecie. Oczywiście wiąże się z tym kilka kwestii ciekawszych niż same statystyki. Czy Chiny będą w stanie stawić czoła Hollywood także na rynku światowym? Czy popularne globalne mitologie XXI wieku mogą być kształtowane już nie w Kalifornii, a nad Jangcy? Wykład będzie próbą odpowiedzi na te pytania.
Wykład poprowadzi Marcin Adamczak.
Adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu, wykłada także w PWSFTviT w Łodzi oraz na Uniwersytecie Gdańskim. Dyrektor festiwalu Cinemaforum w Warszawie. Stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2010 i 2011). Laureat konkursu im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2011). Autor książek Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku (2010) oraz Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu (2014).