Noëls de l'Europe Baroque
MARIA CRISTINA KIEHR - sopran
CONCERTO SOAVE
JEAN-MARC AYMES - klawesyn, pozytyw, kierownictwo muzyczne
María Cristina KiehrSopranistka María Cristina Kiehr bardzo szybko stała się, zarówno dla publiczności jak i dla prasy, jedną z najlepszych wykonawczyń barokowej muzyki wokalnej. Jej aksamitny, ciepły, elegancki tembr doskonale uzupełnia szacunek wobec warstwy tekstowej utworów, które interpretuje z pokorą i pietyzmem, wiążąc nierozerwalnie muzykę z emocjami i znaczeniami, które niosą słowa. Jej korzenie łączą w sobie argentyński temperament i duńską precyzję, być może dzięki temu dziedzictwu potrafi uwodzić subtelnościami głosu i porywać interpretacją jednocześnie zachowując artystyczny rygor wykonawczy, wierność prawidłom epoki i dysponując fenomenalną techniką.
Studiowała w Schola Cantorum Basiliensis pod okiem René Jacobsa. Jej talent został szybko dostrzeżony, dzięki czemu wystąpiła w licznych produkcjach operowych i dała mnóstwo koncertów z najwybitniejszymi dyrygentami: wspomnianym René Jacobsem, Philippem Herreweghem, Franzem Bruggenem, Jordim Savallem, Gustavem Leonhardtem i Nikolausem Harnoncourtem. Towarzyszyły jej prestiżowe zespoły: Hespèrion XXI, Concerto Köln, Ensemble 415, Seminario Musicale, Concerto Vocale, Ensemble Elyma, La Fenice. Koncertowała w Europie, Japonii, Australii, obu Amerykach, występowała także w słynnych produkcjach operowych, by wymienić zaledwie Oronteę Antonia Cestiego wystawianą w Bazylei, Koronację Poppei Claudia Monteverdiego w Montpellier czy Dorillę Antonia Vivaldiego prezentowaną w Nicei. Jej dynamicznie rozwijająca się kariera spowodowała, że można usłyszeć ją na imponującej liczbie ponad stu wydawnictw płytowych.
Jej zainteresowanie włoską monodią XVII-wieczną wyraża najlepiej przez współpracę z zespołem Concerto Soave, którego, wraz z Jeanem-Marcem Aymes'em jest współzałożycielką. Jej doskonała technika i pełna wyrazu ekspresja powoduje, że występy Kiehr to fascynujący teatr, przy tym zespole ujawnia talent aktorski i narratorski, starając się w najdrobniejszych szczegółach oddać wszelkie intencje jakie nosi w sobie nuova musica włoska doby Seicenta. To świadectwo owej niezwykłej epoki, kiedy do słów największych poetów: Torquata Tassa, Giambattisty Marina czy Francesca Petrarki muzykę pisali najznamienitsi kompozytorzy - Monteverdi, Sigismondo d'India, Domenico Mazzochi... Epoki, w której muzyka sakralna zwracała się do zmysłów i serca, używając takiej samej retoryki, jaką operowała muzyka świecka. Tą retoryką Kiehr operuje w sposób fascynujący i technicznie bezbłędny.
Concerto SoaveW ciągu zaledwie kilku lat Concerto Soave stało się wiodącym zespołem na scenie muzyki dawnej, specjalizującym się zwłaszcza w muzyce włoskiej doby Seicenta. Powstałe ze spotkania sopranistki Maríi Cristiny Kiehr oraz klawesynisty Jeana-Marca Aymes'a, ensemble zgromadziło doskonałych solistów wyspecjalizowanych w XVII-wiecznym repertuarze włoskim, którego interpretacja jest nośnikiem i zarazem sublimacją sopranu. Dokonania zespołu na polu interpretacji włoskiego Seicenta stawiane są za wzór techniczny i stylistyczny. Ogromne przywiązanie do detalu, głębia interpretacyjna podparta solidnym przygotowaniem muzykologicznym, zrozumienie ducha epoki, nienaganna technika i - nade wszystko - nadanie słowu roli nadrzędnej nad muzyką, przenoszenie za pośrednictwem dźwięku mnogości emocji i znaczenia tekstu powodują, iż koncerty zespołu są intensywnym przeżyciem estetycznym i emocjonalnym. Formacja nie ogranicza się do repertuaru barokowego, jest też otwarta na muzykę współczesną i pozaeuropejską oraz na inne rodzaje ekspresji artystycznej (taniec, deklamacja itp.)
Concerto Soave rezydują w Marsylii, wydaje się jednak, że nie spędzają tam wiele czasu. Często występują we Francji i poza jej granicami, dotychczas dali ponad pięćset koncertów na całym świecie od Londynu do Madrytu, od Jerozolimy po Rzym, Wiedeń, a nawet Kanadę i Stany Zjednoczone. Każdy koncert oraz wydawnictwo zespołu były entuzjastycznie przyjmowane przez słuchaczy oraz krytyków. Ensemble występuje na licznych festiwalach: w Utrechcie, festiwalu w Ambronay, w Montreux, Bruges, Innsbrucku, Nantes). Ensemble nagrywał albumy dla prestiżowych wytwórni: l'Empreinte digitale, Harmonia Mundi, Ambronay. Obecnie związani są kontraktem z wydawnictwem Zig-Zag Territoires.
Nazwę Concerto Soave zaczerpnęli z koncertu w znaczeniu historycznym, jako "bogato zdobionej instrumentalnej szkatułki (archilutnia, harfa, wiola da gamba, skrzypce, klawesyn, organy) stworzonej, by chronić jeden lub wiele głosów".
Założycielami zespołu są sopranistka María Cristina Kiehr i klawesynista oraz dyrygent Jean-Marc Aymes. Wykształcona w Schola Cantorum w Bazylei Kiehr jest jednogłośnie uznawana przez publiczność i prasę międzynarodową za jedną z najlepszych interpretatorek wokalnej muzyki barokowej, tymczasem Jean-Marc Aymes jest solistą, a także dyrektorem artystycznym zespołu i wykładowcą. Uznawany za jednego z najwybitniejszych klawesynistów swego pokolenia, jest jedynym, który nagrał całość muzyki na instrumenty klawiszowe Girolama Frescobaldiego.
Jean-Marc AymesJean-Marc Aymes - organista, klawesynista, dyrygent i wykładowca. Uznawany za jednego z najbardziej utalentowanych klawesynistów swojego pokolenia. Edukację zaczynał w Tuluzie w klasie organów i klawesynu, studiując jednocześnie muzykę doby renesansu i baroku oraz współczesną,studia kontynuował w Hadze i w Brukseli. Dziś działa głównie w Marsylii i w Lyonie, gdzie zajmuje się głównie wykonawstwem muzyki dawnej i pracą naukową.
W jego dorobku znajdują się nagrania z kompletem utworów na klawesyn Girolama Frescobaldiego. Płyty, zwłaszcza zwarty, ostatni album zatytułowany Fantasie; Recercari & Canzoni Francese; Fiori musicali, który ukazał się w listopadzie 2010 r., zostały docenione przez krytykę oraz obsypane wyróżnieniami (dwukrotnie Diapason d'Or, Joker, nagroda belgijskiego magazynu Crescendo, pięć nagród Goldberg).
Jean-Marc Aymes jest szefem artystycznym oraz - wraz z Maríą Cristiną Kiehr - współzałożycielem zespołu Concerto Soave, specjalizującego się w wykonawstwie włoskich monodii XVII-wiecznych i uznawany za autorytet w interpretacji muzyki włoskiego Seicenta. Zespół nagrywa dla wytwórni Harmonia Mundi oraz intensywnie koncertuje w Europie (Wielka Brytania, Holandia, Niemcy, Szwajcaria, Belgia, Hiszpania, Włochy, Austria), w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie, uczestnicząc w największych festiwalach dedykowanych muzyce dawnych wieków. Interpretacje zespołu, zawsze dopracowane, pełne zrozumienia dla ducha epoki, zwracające uwagę na nierozerwalny związek muzyki z tekstem i wyśmienite technicznie, zjednały mu krytyków i melomanów na całym świecie.
Jean-Marc Aymes występował z wieloma zespołami muzyki dawnej (Enseble Clément Janequin, Les Talens Lyriques, Grande Ecurie, Daedalus, Akadémia), do dziś regularnie gra w ensemble La Fenice pod dyrekcją Jeana Tubéryego. Znany jest także z solowych wykonań współczesnych (dedykowano mu kilka utworów) oraz z udziału w marsylskiej formacji Musicatreize prowadzonej przez Rolanda Hayrabédiana, wykonującej muzykę nowoczesną. Dzięki mnogości projektów, w które był zaangażowany wziął udział w rejestracji ponad pięćdziesięciu albumów, a także w niezliczonych koncertach i audycjach radiowych.
Jean-Marc Aymes jest dyrektorem artystycznym marsylskiego festiwalu Mars en Baroque (Barokowy marzec), przez dwa lata pełnił także funkcję dyrektora Regionalnego Centrum Sztuki Barokowej w Marsylii. W 2009 roku został mianowany profesorem na wydziale klawesynu w Conservatoire National Supérieur Musique et Danse w Lyonie, gdzie wykłada do dziś.