Bach: Goldberg-Variationen BWV 988
FRETWORK
Fretworkmuzyka dawna - koncerty w Trójmieście
Niewiele zespołów zajmuje się repertuarem tak szerokim, jak Fretwork. Działalność brytyjskiego kwintetu grającego na wiolach da gamba obejmuje okres od pierwszych weneckich druków z 1501 roku aż po współczesne kompozycje zamawiane przez zespół. Ta niezwykła rozpiętość jest niewątpliwie świadectwem ogromnej sprawności pięciorga instrumentalistów tworzących formację, niemniej nie do przecenienia jest ich rola w popularyzacji wioli da gamba oraz kompozycji pisanych na ten instrument. Debiutowali nagraniem z klasycznym repertuarem na wiolę da gamba z kompozycjami Henry'ego Purcella, Orlando Gibbonsa, Williama Lawesa i Williama Byrda, które stały się wzorcem dla późniejszych wykonań. Album z nagraniami Fantazji Purcella z 2009 roku zdobył prestiżowe wyróżnienie "Gramophone Award" dla barokowej kameralistyki. O ile ich pierwotne zainteresowania koncentrowały się na muzyce angielskiej przełomu wieku XVI i XVII, zespół nie ogranicza się do tego skromnego wycinka czasu. Wielką pasją Fretwork są także dzieła Jana Sebastiana Bacha. Już pierwsze ich nagranie tego kompozytora - Kunst der Fuge - spotkało się z zachwytami, a niedawno muzycy dokonali aranżacji na wiole szeregu utworów napisanych na klawesyn, między innymi Das Wohltemperierte Klavier oraz Clavierübung, które zostały wydane na krążku Alio Modo nakładem wytwórni Harmonia Mundi. Nie pominęli także słynnych Wariacji Goldbergowskich, które ukazały się zaledwie dwa lata temu, w listopadzie 2011 roku. Na wydawnictwach formacji znalazły się także takie nazwiska jak Grieg, Szostakowicz, Warlock czy Britten. Fretwork są również pionierami w promowaniu muzyki współczesnej na wiole da gamba - dotychczas zamówili ponad trzydzieści utworów u najwybitniejszych kompozytorów, nie tylko ze świata klasycznego, by wymienić zaledwie George'a Benjamina, Michaela Nymana, Sir Johna Tavenera, Gavina Bryarsa, Elvisa Costello, Tan Duna czy Barry'ego Guya. Co więcej, ostatnimi czasy zespół zaczął celować w tworzeniu programów składających się wyłącznie z muzyki współczesnej. Wiedząc jednak, że dla większości słuchaczy twórcze napięcie powstałe z zestawienia starego z nowym oferuje nadzwyczajne emocje, wciąż starają się układać programy koncertów łącząc epoki i pokazując różnorodność, którą oferuje wiola da gamba. Ta niespotykana rozpiętość repertuaru zagwarantowała popularność Fretwork na całym świecie, konsekwentnie zdobywaną podczas ich 25-letniej obecności na scenie. Ich niezmiennie wysoki poziom wykonawczy przybliża słuchaczom dawny i nowy repertuar na wiolę, instrument o niezwykłym, przepełnionym emocjami brzmieniu.