Muzeum Narodowe w Gdańsku
Oddział Zielona Brama
Zaprasza na wystawę monograficzną pt.: Albert Lipczinski 1876 - 1974
Wernisaż wystawy - 17 marca 2011 r. o godz. 17.00.
Wystawa czynna od 18 marca do 29 maja 2011 r.
Monograficzna wystawa
Alberta Lipczinskiego przygotowywana jest przez Muzeum Narodowe w Gdańsku we współpracy z Williamson Art Gallery and Museum w Liverpoolu i National Museums Liverpool - Walker Art Gallery. W Williamson Art Gallery planowana jest druga edycja tejże wystawy (lipiec-sierpień-wrzesień 2011 r.).
Kwerendy archiwalne, poszukiwania prac oraz osób, które znały lub miały kontakt z artystą odbywały się równolegle w Polsce i Wielkiej Brytanii. Dzięki temu udało się odnaleźć ponad 100 obrazów i tyleż rysunków, nie tylko w krajach, w których mieszkał Lipczinski, ale także w Niemczech, Francji, Portugalii, Hiszpanii. Na wystawie pokazane zostanie około 80 obrazów i wybrane rysunki. Wystawie towarzyszyć będzie katalog prezentujący wszystkie "odnalezione" prace artysty.
Albert Lipczinski urodził się 1876 roku w Lęborku. Przez krótki czas był uczniem w Königlische Provinzial Kunst Gewerbeschule w Gdańsku. W 1897 roku wyjechał do Wielkiej Brytanii i osiadł w Liverpoolu. Na kursach w School of Architecture and Applied Art kontynuował naukę malarstwa i rysunku. Tam poznał Elizabeth Milne, modelkę, którą poślubił w 1904 roku.
Środowisko artystyczne Liverpoolu okazało się dla Lipczinskiego otwarte i przyjazne; związał się z Sandon Studios Society (stowarzyszeniem skupiającym artystów tego miasta), a od 1906 roku regularnie uczestniczył w różnego rodzaju wystawach i wydarzeniach artystycznych. Prezentował swoje prace na corocznych wystawach Liverpool Autum Exhibition, Spring Exhibition w Walker Art Gallery, ale najbardziej znaczący był udział Lipczinskiego (2 obrazy) w Exhibition of Modern Art Including Works by the Post Impressionists w siedzibie Sundon Studios Society w 1911 roku. Lista artystów wymienionych w katalogu była imponująca - Picasso, Gaugin, Matisse, Derain, Van Gogh, De Vlaminck. Angielskich artystów reprezentowali m.in.: Augustus John, George Harris,
Edward Carter - Preston, Hamilton Hay, Gerard Chowne. W następnym roku, na wystawie Second Modern Art and Post Impressionists Exhibition Lipczinski nie tylko prezentował cztery obrazy - Decorative Head (dekoracyjna głowa), The Awakening (Przebudzenie), Summer (Lato), Liebsgarten() ale był także członkiem komitetu organizacyjnego.
W tym samym, 1912 roku artysta miał pierwszą samodzielną wystawę foyer Citizen's Theatre a dzw lata później dzięki monograficznej wystawie w Little Gallery (Great Marlborough Street) w Londynie, w 1914 roku stał się rozpoznawalnym twórcą i w tym mieście.
W czasie I wojny, jako obywatel niemiecki, był internowany i zmuszony do wyjazdu z Anglii. W 1919 roku Lipczinscy przyjechali do Sopotu i zamieszkali z siostrą Alberta. Uznanie i dobrą sytuację materialna zapewnił artyście talent w portretowaniu. W okresie międzywojennym miał pracownię w Sopocie oraz Gdańsku, należał do Towarzystwa Sztuk Pięknych w Gdańsku (Kunstverein), a swoje prace prezentował na wystawach nie tylko w Gdańsku i Sopocie, ale także wysyłał do Anglii i Niemiec.
W czasie II wojny światowej jego obrazy pokazywane były na wystawach w Berlinie - grudzień 1939, Wrocławiu -1943 oraz Gdańsku -1944. Po 1945 roku Lipczinski przeszedł załamanie nerwowe, miał kłopoty ze zdrowiem i wzrokiem. Malował mało, głównie portrety, czasami martwe natury oraz widoki starego Gdańska.
Twórczość Alberta Lipczinskiego trudno jednoznacznie określić, tym bardziej, że wyraźne dzieli się na dwie części, jedna - to obrazy malowane z twórczej pasji, miłości lub przyjaźni, druga - to te malowane na zamówienie, za konkretne pieniądze. Najlepiej wyrażają to pejzaże i martwe natury. Te "prywatne' pełne ekspresji, będące swobodną interpretacją natury stoją w opozycji do realistycznych, niekiedy wręcz schematycznych widoków i scenek wiejskich.
Portrety są tym gatunkiem malarstwa, w którym artysta najpełniej pokazał swój talent połączył niebywały zmysł obserwacji z wyjątkową wrażliwością kolorystyczną. Sposób ich malowania jest bardzo różny - od prawie monochromatycznego, ciemnego wizerunku, w którym światło wydobywa i modeluje jedynie twarz oraz dłonie postaci Portret Gordona Maxwella Lightfooda, przez stylizowany, wzorowany na sztuce japońskiej Portret Dorothy Reilly, do wyobrażenia opartego na grze faktury, koloru i światła Portret Henrego Carra. Dopełnienie stanowią nastrojowe i pełne ciepła portrety oraz akty żony Elizabeth - Czytająca dziewczyna, Akt pochylony, będące przykładem doskonałego warsztatu, wyjątkowej umiejętności ukazania piękna kobiecego ciała.
Patronat honorowy:
Mieczysław Struk - Marszałek Województwa Pomorskiego.
Andrzej Kanthak - Konsul Honorowy Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii w Gdańsku.
Jan Kozłowski - Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Marek Biernacki - Poseł na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej.
Kurator wystawy:
Małgorzata Ruszkowska - Macur