W trzeciej dekadzie listopada, o którym Stanisław Wyspiański w NOCY LISTOPADOWEJ pisał, że "to dla Polski niebezpieczna pora (...) gdy idą między żywych duchy - i razem się bratają", na deskach Teatru Wybrzeże pokazanych zostanie aż pięć tytułów. Wszystkie mówić w różny sposób o Polsce, o jej historii najnowszej i tej starszej, o dziedzictwie romantyzmu i polskich postawach zaangażowanych.
Aneks do IV edycji Festiwalu Wybrzeże Sztuki.
Poniedziałek, 21 listopada, Duża Scena
TĘCZOWA TRYBUNA 2012, reż. Monika Strzępka
Teatru Polski we Wrocławiu
Bilety: 100 zł (normalny) i 60 zł (ulgowy)
Spektakl podejmuje temat demokratyzacji życia publicznego w Polsce. Bezpośrednim impulsem dla projektu była inicjatywa Tęczowa Trybuna założona przez Pierwszy Gejowski Fanklub Polskiej Reprezentacji Narodowej w Piłce Nożnej. W ten sposób kibice-geje walczą o akceptację ich tożsamości, społeczne uprawomocnienie założonego stowarzyszenia oraz zapewnienie bezpieczeństwa na stadionach w czasie rozgrywek Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku i meczów ligowych dzięki stworzeniu sektorów, czyli tęczowych trybun, na polskich stadionach. Swoim przedstawieniem autorzy otwierają pole dyskusji o komercjalizacji przestrzeni publicznej, a także dyskryminacji ze względu na tożsamość i status majątkowy. Spektakl zdobył Grand Prix na tegorocznym Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, a także nagrody w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Wtorek, 22 listopada, Duża Scena
MICKIEWICZ. DZIADY. PERFORMANCE, reż. Paweł Wodziński
Teatr Polski w Bydgoszczy
Bilety: 100 zł (normalny) i 60 zł (ulgowy)
Spektakl jest próbą "odzyskania" i racjonalizacji narracji romantycznej, przez wiele dziesięcioleci manipulowanej i wulgaryzowanej, wykorzystywanej do dziś doraźnie przez polityków, kościół katolicki, a także przez rynek i media, środowiska tworzące na jej bazie nowe wersje starych mitologii.
Środa, 23 listopada, Duża Scena
NIE-BOSKA KOMEDIA, reż. Adam Nalepa
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Bilety: 30 zł (normalny) i 20 zł (ulgowy)
Wspaniała, poetycka "Nie-Boska Komedia" Zygmunta Krasińskiego jest jednym z najważniejszych polskich tekstów dramatycznych. Nazywa się też ją jednak "skrzywionym arcydziełem". Jej główny temat - walka o konserwatywne, szlacheckie wartości, próba obrony starego porządku - wydaje się dziś zupełnie anachroniczny, albo nawet w ogóle nieaktualny. Jak dzisiaj czytać zawarte w niej wątki antysemickie? Dlatego proponujemy państwu nową, radykalną, wzbogaconą o inne teksty Krasińskiego adaptację "Nie-Boskiej Komedii". Sprawdźmy jak reżyser z niemieckim paszportem czyta dziś polską klasykę!
Czwartek, 24 listopada, Scena Malarnia Teatru Wybrzeże
SPRAWA OPERACYJNEGO ROZPOZNANIA, reż.Zbigniewa Brzozy
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Bilety: 20 zł
Spektakl zainspirowany PŁOMIENIAMI Stanisława Brzozowskiego i historią pacyfistycznego ruchu Wolność i Pokój opowiada o społecznym zaangażowaniu, niezgodzie na niesprawiedliwość i silnym imperatywie działania na rzecz zmiany tej rzeczywistości.
Piątek, 25 listopada, Duża Scena
PAN TADEUSZ, reż. Jarosław Tumidajski
Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Bilety: 40 zł (normalny) i 30 zł (ulgowy)
Wszyscy znamy PANA TADEUSZA Adama Mickiewicza. Naszą epopeję narodową, w której wieszcz Adam opisuje wspaniałym trzynastozgłoskowcem piękno naszej ojczyzny. To prawda. Ale można też przeczytać PANA TADEUSZA inaczej, odrzucić okrągłe zdania z lekcji polskiego i wnikliwiej przyjrzeć się jego treści i sensom. Wtedy zapisany w nim obraz Polski wyda się nam zupełnie inny. Mickiewicz przedstawia nasz kraj jako pole bitwy, miejsce permanentnego konfliktu, w którym spierają się wszyscy i o wszystko.