stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Art+Science Meeting: Figury mowy - skradzione głosy

Wydarzenie w ramach

Ken Feingold: Figury mowy
wystawa w ramach projektu "Art & Science Meeting"
Kurator: Ryszard Kluszczyński

30 maja - 1 września 2024, g. 12:00 - 19:00

Wstęp wolny

15 czerwca - 1 września 2024, g. 12:00 - 19:00

bilety 10 zł
ulgowy 7 zł
Rzeźbiarskie figury-roboty Kena Feingolda mają charakter interaktywny. Trzy prace, które zostaną przedstawione w przestrzeni GGM2 ukazują różne strategie interaktywności: poprzez interfejs, którym publiczność ma możliwość wpływania na wyświetlane obrazy ("Interior") bądź, jak w przypadku dwóch pozostałych prac ("Hell" oraz "Animal, Vegetable, Mineralness of Everything"), przedstawiają inny, wewnętrzny charakter interaktywności - dzięki komputerowym programom sztucznej inteligencji roboty rozmawiają ze sobą w improwizowany sposób. Wszystkie trzy prace angażują odbiorców, wymagają ich współpracy oraz zmieniają się i są tworzone w czasie teraźniejszym.
Ze względu na wydarzenia mające charakter losowy i niezależny od organizatorów, nie będzie możliwa interakcja pomiędzy rzeźbami a publicznością. Podczas wystawy w GGM2 będzie za to można zobaczyć rzeźby oraz dokumentacje wideo przedstawiające idee artysty oraz sposób działania jego prac. Taki jest też powód zmiany tytułu wystawy. Skradzione głosy robotów uniemożliwiają ich komunikację - zarówno między sobą, jak i z ludźmi.
Artysta pracuje nad odtworzeniem prac i wystawę w wersji pierwotnej, w pełnym wymiarze będzie można zobaczyć - a co najważniejsze doświadczyć, w lutym 2015 roku w CSW Łaźnia 2.


Ken Feingold: FIGURY MOWY.
Amerykański artysta Ken Feingold rozpoczął pracę w dziedzinie sztuki mediów w początkach lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku, tworząc filmy eksperymentalne na taśmie 16 mm. Zaczął także uprawiać wówczas rysunek oraz rzeźbę, jak również zajął się sztuką wideo. Zainteresowania rzeźbiarskie oraz wideo staną się trwałym elementem spektrum twórczego Feingolda, wpisując się następnie jako istotny komponent w ramy estetyki interaktywnej sztuki cyfrowej, tworzonej przez niego od początku ostatniej dekady minionego stulecia. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych Feingold realizował i prezentował taśmy wideo oraz instalacje na najważniejszych festiwalach w obu Amerykach, Europie i Japonii, jak również w muzeach i centrach artystycznych na całym świecie. Prace te trafiły następnie do licznych ważnych kolekcji. W latach 1991-92 zrealizował swoją pierwszą instalację interaktywną The Surprising Spiral, a wkrótce potem, w 1993 roku, rozpoczął cykl prac tworzonych z użyciem mówiących figur - głów marionet czy kukiełek, znanych wcześniej jedynie z występów brzuchomówców, którym Feingold nadał jednak w swoich pracach nowy, animatroniczny charakter. Do tego właśnie nurtu należą dwie prace przedstawione na wystawie FIGURY MOWY: Animal, Vegetable and Mineralness of Everything (2004) oraz Hell (2013). Trzecia eksponowana tu praca - Interior (1997) - łączy w swej estetyce aspekty interaktywności, rzeźbiarskie oraz wideo, stanowiąc doskonały przykład multimedialnej twórczości Feingolda. Mówiąc o aspektach rzeźbiarskich mam na myśli przede wszystkim materialną przedmiotowość. Obiekty wykorzystywane w pracach Feingolda są bowiem raczej przedmiotami przejętymi z rzeczywistości bądź w najlepszym razie formami przetworzonymi, niż całkowicie wykreowanymi.

Wszystkie trzy prezentowane na wystawie prace, nie tylko Interior, posiadają w istocie interaktywny charakter. Tyle tylko, że mamy tu do czynienia z różnymi jej strategiami. Instalacja Interior jest - jeśli można tak powiedzieć - klasycznie interaktywna. Publiczność otrzymuje do dyspozycji interfejs, dzięki któremu może kierować strumieniem projektowanych obrazów. W wypadku dwóch pozostałych dzieł interakcja posiada charakter wewnętrzny, rozwija się w obrębie struktury prac, której wyodrębnione figuratywne elementy składowe wchodzą ze sobą w dialog. We wszystkich trzech pracach, w różny sposób angażujących odbiorców, interaktywność rozwija się w czasie rzeczywistym.

W Animal, Vegetable and Mineralness of Everything oraz Hell, podobnie jak w wielu innych pracach Feingolda należących do tego samego nurtu, zostały wykorzystane komputerowe programy sztucznej inteligencji, które we współpracy z systemami syntezy mowy pozwalają animatronicznym rzeźbom Feingolda prowadzić niekończące się improwizowane rozmowy. Rozmowy te kierują nas ku zagadnieniom niezwykle ważnym dla interpretacji twórczości tego artysty, takich jak relacje między ciałem a umysłem, poznanie i rozumienie, podmiotowość i tożsamość, różnica i obcość, projekcja psychologiczna, architektura przestrzeni mentalnych. Podejmując problematykę sztucznej inteligencji i sztucznego życia Ken Feingold proponuje nam, przede wszystkim, refleksję nad nami samymi, zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i gatunkowym, nad człowieczeństwem, jego przekształceniami i transgresjami. Transhumanizm staje się w ten sposób jedną z najważniejszych ram interpretacyjnych jego twórczości.
Ryszard Kluszczyński- kurator

Ken Feingold - właściwie Kenneth Feingold współczesny, amerykański artysta konceptualny. Od 1974 roku bierze udział w wystawach, na których prezentuje swoje prace wideo, rysunki, filmy, rzeźby i instalacje. W 2004 roku otrzymał stypendium Guggenheima, a w 2003 roku stypendium Rockefeller Foundation Media Arts. Wykładał na Uniwersytecie Princeton i na Cooper Union for the Advancement of Art and Science Jego prace były pokazywane w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, w Centre Georges Pompidou w Paryżu, w Tate Liverpool, w Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku i wielu innych muzeach i instytucjach.

Prace, które zostaną zaprezentowane na wystawie ,, Figury mowy'':

Hell

www.youtube.com/watch?v=weP3JKC-IRI

Animal, Vegetable, Mineralness of Everything
www.youtube.com/watch?v=HSBLQUWK9ls

Interior
www.youtube.com/watch?v=4SNJ1RG35jY

Prof. dr hab. Kluszczyński Ryszard W. - kierownik Katedry Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów, filmem awangardowym, teorią sztuki, kulturą alternatywną oraz zagadnieniami cyberkultury i społeczeństwa informatycznego. W latach 1990 - 2001 był kuratorem filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie; kurator międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej w Poznaniu w 2010 r. Jest dyrektorem artystycznym projektu Art Science Meeting.

O projekcie "ART + SCIENCE MEETING"
Art+Science Meeting 2014 jest kontynuacją projektu zainicjowanego przez CSW Łaźnia w 2011 roku, na który składają się wystawy prezentujące najwybitniejszych światowych artystów współpracujących z naukowcami bądź operujących na styku nauki i sztuki. Każdego roku projekt poświęcony jest nieco innemu aspektowi owej hybrydycznej jakości, jaką coraz częściej określa się mianem ART-SCI. W roku 2014 skupimy się na wystawach ukazujących różne oblicza sztuki robotycznej, czyli sztuki, w której artyści tworzą lub wykorzystują roboty. Genetycznie sztuka robotyczna czerpie z jednej strony z tradycji abstrakcjonizmu, dadaizmu i surrealizmu (sztuka kinetyczna) oraz z praktycznych i pragmatycznych zastosowań maszyn i automatów. Jednocześnie jednak dotyka jednego z najsilniejszych tabu kultury (naśladowanie boskiej mocy twórczej) i zarazem jednej z największych utopii/dystopii: ery maszyn obdarzonych sztuczną inteligencją. Artyści posługujący się robotami tworzą przeto silne poetyckie i filozoficzne metafory, ale wykorzystują w tym celu zaawansowaną technologię.

Art+Science Meeting 2014 jest realizowany we współpracy pomiędzy CSW Łaźnia i Gdańską Galerią Miejską. W ramach współpracy zostaną zaprezentowane łącznie 3 wystawy indywidualne: "Ken Feingold: Figury mowy" w Gdańskiej Galerii Miejskiej 2 oraz "Histeryczne maszyny" Billa Vorna w Centrum Edukacji Artystycznej Łaźnia 2 i "Mięso, metal i kod: Rozchwiane chimery" w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. Wystawom towarzyszy program wydarzeń edukacyjnych.



Ken Feingold: Figury mowy
Wernisaż: 17 maja o godz. 18:00
Wystawa: 18 kwietnia 2014 - 13 lipca 2014
Kurator: Ryszard Kluszczyński
Miejsce: Gdańska Galeria Miejska 2 | ul. Powroźnicza 13/15
Godziny otwarcia galerii: wt-śr 11-17, czw.- niedz. 11.00-19.00

WSTĘP WOLNY