stat
Impreza już się odbyła

Co-operacja

29 czerwca - 31 grudnia 2024, g. 10:00 - 18:00

bilety 30 zł
ulgowy 19 zł
Międzynarodowe laboratorium dla choreografów

Nadbałtyckie Centrum Kultury zaprasza dziennikarzy oraz osoby zainteresowane sztuką tańca współczesnego na otwarty pokaz projektu artystycznego ”co-OPERACJA”.

Podczas spotkania zobaczymy rezultat dwutygodniowej pracy, laboratorium choreografów z Polski, Francji oraz Szwajcarii. Podsumowaniem pokazu będzie dyskusja podejmująca temat kondycji tańca współczesnego w Europie.

Kuratorką i twórczynią projektu jest choreografka - Edyta Kozak, dyrektor międzynarodowego festiwalu tańca współczesnego body_mind, co dwa lata odbywającego się w Warszawie oraz kuratorką m.in. pierwszego w Polsce interdyscyplinarnego laboratorium dla choreografów „Jagniątków.Move the Mount”.
Projekt „co- OPERACJA” powstał z inicjatywy Ambasady Francuskiej i Pro-Helvetii – Szwajcarskiej Fundacji Kultury. Organizatorem polskiej części międzynarodowych spotkań jest Nadbałtyckie Centrum Kultury.

Polską scenę taneczną reprezentować będą trójmiejscy artyści: Leszek Bzdyl, Katarzyna Chmielewska (Teatr Dada Von Bzdülöw) oraz Anna Steller i Magdalena Jędra (Good Girl Killer). Partnerami artystycznymi ze strony francuskiej będą uznani choreografowie: Emmanuelle VO-Dinh oraz Alban Richard; ze Szwajcarii natomiast przyjadą twórcy Compagnie 7273: Laurence Yadi i Nicolas Cantillon.

Celem „co – OPERACJI” jest stworzenie choreografom z trzech krajów Europy warunków do przeanalizowania swoich dotychczasowych dokonań, zapewnienie otwartej przestrzeni dla refleksji, wymiany pomysłów, doświadczeń i informacji oraz zadania sobie pytań co do interpretacji przesłań jakie niesie współczesna sztuka tańca.

Profesjonalizm i wyrazista tożsamość zaproszonych artystów, oraz ich umiejętności, są gwarantem owocnej wymiany doświadczeń. Spotkanie choreografów z różnych kręgów kulturowych, prezentujących odmienne metody pracy, style i techniki tańca, stwarza przestrzeń dla głębokiej refleksji o istocie tańca. Dwutygodniowe laboratorium stanie się tym samym polem transgresji osobowości artystycznych, jak również eksperymentem łączenia dyscyplin sztuk współczesnych: muzyki, sztuk wizualnych, video art.

Dzień otwarty (21 kwietnia 2006r., godz 12:00-18:00), jako jeden z elementów laboratorium stanie się polem wymiany koncepcji artystycznej między twórcami i publicznością. Jednym z podstawowych zadań projektu jest także zwrócenie uwagi mediów oraz instytucji kultury na proces kreacji choreograficznej i jego twórcę.

We wrześniu br. artyści będą kontynuować prace w Genewie, a rezultat zostanie zaprezentowany na międzynarodowym festiwalu „La Batie” w Genewie. Ostatnim etapem laboratorium będzie spotkanie w Paryżu zimą 2006 r. Partnerami i organizatorami laboratorium w Genewie i Paryżu są: Centre National de la Danse w Paryżu oraz Association pour la Danse Contemporaine w Genewie.

Projekt co-OPERACJA jest pierwszym przedsięwzięciem w ramach nowej inicjatywy Nadbałtyckiego Centrum Kultury Biuro Tańca / DanceDesk. Zakładamy stworzenie platformy informacji i promocji tańca współczesnego poprzez portal internetowy oraz włączenie trójmiejskiej sceny tańca współczesnego w sieć europejskich festiwali tańca. W przyszłym roku planujemy rozszerzyć działalność o produkcje i prezentacje spektakli.

Dlaczego ten projekt jest ważny??

W Polsce bardzo widoczna jest uderzająca różnica pomiędzy eksplozją społeczności tanecznej a niskim poziomem wsparcia publicznego. Rosnące zainteresowanie tańcem wśród widowni a także młodych ludzi nie idzie w parze z powstawaniem i rozwojem instytucji tanecznych. Stowarzyszenia artystyczne z powodu braku funduszy i wsparcia, często zmuszone są do zawieszania lub ograniczania swojej działalności. Większość spektakli tanecznych stanowi produkcje na małą skalę, utalentowani choreografowie i tancerze wyjeżdżają z Polski, a niestety, ciekawe pomysły rzadko znajdują stosowną realizację choreograficzną w kraju. Również z powodu istnienia niewielkiej ilości scen, teatrów prezentujących spektakle tańca w Polsce, artyści są cały czas pod presją tworzenia i pokazywania kolejnych nowych produkcji. Taka sytuacja nie sprzyja rozwojowi tańca w Polsce i nie prowokuje do refleksji, głębszej analizy tej sztuki. Wymiana artystyczna między choreografami jest sporadyczna i ogranicza się do prezentacji spektakli podczas festiwali tańca. Nie ma więc możliwości wymiany doświadczeń w sytuacjach roboczych. Polscy artyści nie mają także wiele możliwości pracy z kolegami zza granicy a forum dla dyskusji praktycznie nie istnieje.

Stworzenie projektu co -OPERACJA jest więc wynikiem prześledzenia przeze mnie z jednej strony obecnej sytuacji choreografów i tańca współczesnego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem trójmiasta, miejsca, gdzie taniec jako sztuka jest obecna, ale nie ma partnera do profesjonalnego istnienia. Z drugiej zaś, zadania pytania jak dotrzeć do indywidualnych potrzeb wszystkich zaproszonych choreografów wykorzystując ich potencjał i możliwości oraz jak polepszyć rozwój międzynarodowej współpracy.

Tworzeniu projektu towarzyszyła mi z jednej strony świadomość rozbieżności pomiędzy potrzebami, a możliwościami choreografów w trzech krajach, z drugiej świadomość "ważności" dzielenia się pomysłami, doświadczeniem i informacją.

Spotkanie w Gdańsku ma więc unikalny charakter, gdyż ma na celu wymianę i integrację artystów bez presji stworzenia produktu. Kieruje ono uwagę i wspiera proces twórczy artysty, a nie produkt. Laboratorium i wspólna praca daje możliwość dla spotkań osobistych oraz wymiany doświadczeń, pomysłów oraz inspiracji między polskimi, francuskimi i szwajcarskimi artystami, które pozwala na lepsze poznanie swoich możliwości i siebie samych jako twórców.

Laboratorium kończy się otwartym spotkaniem/prezentacją i dyskusją na temat doświadczeń jego uczestników oraz na temat „ważności” takiego projektu.
Takie otwarte spotkanie ma szanse na zapoznanie polskiej publiczności z zupełnie nieznanym, ale jakże interesującym “wnętrzem” sceny tańca.

Sylwetki artystów biorących udział w projekcie

Artyści polscy :

Anna Steller - Tancerka i choreograf obecnie zaangażowana we w pracę teatru taneczno -muzyczno-wizualnego Good Girl Killer. Zespół powstał w 2005 z inicjatywy doświadczonych artystów tancerzy, muzyków i twórcy sztuk wizualnych. Podejmują oni świadome działania mające na celu zatarcie granic między sztukami. Tworzą nową jakość artystyczną opierającą się na wytwarzaniu kolaży współistniejących ze sobą środków artystycznego wyrazu. Artystka ma w swoim dorobku artystycznym wiele sukcesów zawodowych. Jako niezależna tancerka współpracuje z ,,Teatrem Patrz Mi Na Usta” Krzysztofa ,,Leona” Dziemaszkiewicza. Przez wiele lat uczestniczyła w dokonaniach artystycznych ,,Teatru Dada von Bzdülöw”. Stworzyła wiele choreografii scenicznych za które otrzymywała nagrody i wyróżnienia (,,Good Girl Killer"2005, ,,O!" 2003, ,,La luta continua" 2001, ,,Apartament 001" 2000 . Współpracuje z innymi artystami przy projektach scenicznych min: z Leszkiem Bzdylem ,,SEAS"2004, z Markiem Brandem ,,Dni pozorne" 2001. Brała udział w licznych festiwalach tańca współczesnego zarówno w kraju jak i za granicą: 2004 Korporacja Tańca, Gdańsk; 2003 Odeon Space Theatre w Wiedniu, 2001 Solo Festival ANEX w Warszawie, 1997 Dance Festival Explosive w Bremie, 1996,97,98,99,2000 Bałtycki Uniwersytet Tańca w Gdańsku, 1997 U Passages, Nancy, Francja, 1996 European theatre meeting, Wansee w Berlinie, 1999 Modern Dance Festival Kaunas. W roku 2003 wraz z Katarzyną Chmielewską i Bożeną Elterman założyła Studio Tańca Współczesnego GRAWITACJA, gdzie jest nauczycielką tańca.

Katarzyna Chmielewska - Tancerka i choreograf. 1984- 1993 Uczennica Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku; 1996-1997 Z dobywa doświadczenie zawodowe w Szkole Tańca Współczesnego w Brukseli P.A.R.T.S ( Performing Arts Research and Training Studios). W 1993 roku z Leszkiem Bzdylem zakłada Teatr Dada von Bzdülöw, z którym jest związana do dziś. W teatrze Dada uczyła się tańca współczesnego, oraz realizuje autorskie choreografie ( /SI/, Dialogus in Conventione, so beautiful, Fragment, Bonsai, Juicy Flesh). Często jako wykwalifikowana tancerka i choreograf wchodzi ona we współpracę z twórcami spoza Polski ( Roberto Olivan , Tatiana Baganowa, Sege Ricci). Razem z innymi artystami współtworzy międzynarodowe projekty choreograficzne: Landscape X (Sztokholm 1998r.), ,,Enter" w ramach projektu zainicjowanego przez P.A.R.T.S. X-group (2000r.) - sześciomiesięczny projekt dla młodych twórców tańca współczesnego, B-Visible (2002r.) - projekt taneczny w Gent, Międzymarodowy projekt taneczny z Thomasem Hauertem w Pradze ( 2003r.), Trans Dance Europe (Les Hivernales Avinnion 2004r.), Międzynarodowy Festival SEAS ( spektakl ODYS-Seas 2004r.), udział i choreografia w projekcie z dziedziny visual art. stworzonym przez Rodney Place ( ,,Angels of Stealth" 2005r.) Tworzy też ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych w kraju. Jej praca pedagogiczna związana jest z działalnością Studia Tańca Grawitacja, jak również z licznymi zagranicznymi warsztatami dla tancerzy spoza Polski.

Magdalena Jędra - Tancerka i choreograf obecnie zaangażowana we w pracę teatru taneczno- muzyczno-wizualnego Good Girl Killer. Od 1997 roku współpracowała z Gdańskim Teatrem Tańca Melissy Monteros i Wojciecha Mochnieja. W roku 2001 razem z muzykiem Zbigniewem ,,Zibim” Bieńkowskim założyła grupę muzyczno – taneczną PLASTIQUE DOD, gdzie realizuję swoje autorskie pomysły inspirowane muzyką na żywo. Współpracuje także z Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku. Jej praca artystyczna zdobyła uznanie na licznych festiwalach Polsce i za granicą. Od 2005 jest nauczycielem tańca współczesnego w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni.

Leszek Bzdyl - Tancerz i choreograf. Założyciel i dyrektor artystyczny gdańskiego teatru tańca Dada von Bzdülöw, który istnieje od 1993 roku i wciąż odnosi liczne sukcesy na festiwalach w kraju i za granicą. W latach 1987- 1990 kształci się w Teatrze Pantomimy Henryka Tomaszewskiego we Wrocławiu. 1990- 1992 był tancerzem i nauczycielem ruchu w Teatrze Ekspresji Wojciecha Misiuro. Tworzy ruch sceniczny dla teatrów dramatycznych w całym kraju. Praca na tym polu artystycznym obejmuje ponad 40 choreografii scenicznych między innym: ,,Testament Psa"( reż. P. Cieplak, Teatr Rozmaitości w Warszawie ), w Teatrze Narodowym w Warszawie do spektaklu w reżyserii Jana Englerta, ,,Anioł zstąpił do Babilonu" ( reż. Julia Wernio, Teatr im. Witolda Gombrowicza w Gdyni), ,,Winne P." (reż. P.Cieplak, Teatr Studio w Warszawie), ,,Hamlet" (reż. J.Glab, Teatr Dramatyczny w Legnicy). Uczestniczył w wielu projektach międzynarodowych: ,,Porwanie Europy" Landscape X (Sztokholm), "In the Body" i "Papugaj" ( Bałtycki Uniwersytet Tańca), Drop Dead Gorgeous
(kooprodukcja z Vincent Dance Theatre, Anglia), W roku 2004 był reżyserem spektaklu ODYS-Seas, prezentowanego w ramach SEAS Festival w Gdańsku.
Leszek Bzdyl jest animatorem Trójmiejskiej sceny tańca współczesnego. W latach 1997-2000 patronował swojemu autorskiemu projektowi cyklicznych imprez artystycznych "Dni Pięknego Towarzystwa", które były realizowane w Teatrze im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. Z jego inicjatywy od 2002 roku odbywa się na Wybrzeżu międzynarodowy festiwal tańca współczesnego Korporacja Tańca, który jest jedynym tego rodzaju wydarzeniem artystycznym w Województwie Pomorskim.
W 1998 roku został nagrodzony przez Prezydenta Miasta Gdańska, za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury, w roku następnym otrzymał podobne wyróżnienie od Prezydenta Miasta Gdyni. W roku 1999 otrzymał nagrodę przyznawaną przez Ministra Edukacji Narodowej. Jego praca pedagogiczna to niezmiennie od 13 lat warsztaty z młodzieżą i doświadczonymi tancerzami, prowadzone w kraju ( min.: Szkoła Baletowa w Gdańsku, Teatr Muzyczny w Gdyni, Pałac Młodzieży w Gdańsk) i za granicą między innymi w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji i Finlandii).

Artyści szwajcarscy :

Laurence Yadi - choreografka i tancerka. Urodziła się w 1973 w Argenteuil pod Paryżem. W latach 1989 -1993 uprawiała zawodowo sport i tańczyła pod okiem Diane Deschamps. Studiowała u Alvina Ailey’a w Nowym Jorku. Po powrocie do Francji przez 3 lata tańczyła w Ballet J. Art of Paris w produkcjach choreografów: Robert Northa, Razy Hammadi i Matt Mattoxa. W 1999 przeprowadziła się do Niemiec, gdzie tańczyła w zespołach Karen Effenberger w Monachium i Very Sander w Kolonii. Od 2000 r regularnie współpracuje z Rui Hortą jako asystentka choreografa i performerka oraz innymi choreografami ze Szwajcarii: Bruno Steiner, Guilherme Botelho, Kylie Walters, Gisela Rocha.

Nicolas Cantillon - choreograf i tancerz. Urodził się w 1972 w Melun we Francji. Uczył się tańca w konserwatorium Marius Petipa w 1989. Przez 8 sezonów pracował w Ballet J. Art w Paryżu. Tańczy w spektaklach Roberta Northa, Matt Mattoxa i Razy Hammadi. W 1999 Bob Wilson zaprosił go do współpracy przy “La Flûte enchantée” w Operze Bastille. W 2000 r przeprowadza się do Genewy, żeby pracować w zespole Alias pod kierunkiem Guilherme Botelho. Współpracuje także z innymi choreografami: Gisela Rocha w Zürichu, Kylie Walters w Genewie i Marisą Von Stockert w Londynie.

Laurence Yadi i Nicolas Cantillon w 2000 roku założyli zespół 7273, którego spektakle były prezentowane na takich festiwalach jak ImPulsTanz Vienna, Mousonturm Frankfurt, CCB Lisbon, Zürcher Theater Spektakel, Latitudes contemporaines Lille, ADC Geneva, Gessnerallee Zürich oraz “ciało_umysł” w Warszawie w 2005 w Teatrze Narodowym / La vision du lapin / Jak widzi to królik/.

Artyści francuscy :

Emmanuelle Vo-Dihn - Tancerka i choreografka tańca współczesnego. Studiowała balet klasyczny w Conservatoire de Tours, a następnie taniec współczesny w Paryżu. Rozwijała swoje umiejętności taneczne u boku Micheline Lelievre i Roberta Kovicha w Merce Cunningham School w Nowym Jorku. Tworzy swoje własne choreografie taneczne, często przy współpracy z muzykami i artystami sztuk wizualnych. Jej praca opiera się na ciągłym poszukiwaniu nowych dróg wyrazu artystycznego, czego konsekwencją są spektakle o różnorodnym i bogatym charakterze scenicznym.

Alban Richard - Wybitny francuski tancerz i choreograf . Pedagog z dziedziny sztuki tańca współczesnego, instruktor i kreator ruchu scenicznego do wielu dzieł artystycznych. Jego otwartość na nowe drogi rozwoju doświadczeń twórczych jest powodem poszukiwań nowych inspiracji płynących z konfrontacji swej pracy z doświadczeniami innych artystów.

Kurator projektu

Edyta Kozak - Choreograf, kurator tańca, twórca i prezes Stowarzyszenia Tancerzy Niezależnych, które od 1995 roku wspiera artystów tancerzy w kraju i zagranicą. Jest twórcą międzynarodowego festiwalu tańca współczesnego ,,Małe Formy Teatru Tańca", oraz ,,body_mind"- festiwalu prezentującego najnowsze tendencje w choreografii i najciekawsze nurty światowej sztuki tańca: nowa choreografia, performens, teatr postdramatyczny, taniec, nie-taniec...; Edyta Kozak ukończyła Szkołę Baletową, oraz Akademię Muzyczną w Warszawie. Była solistką Teatru Wielkiego w Warszawie, Stadttheater w Bern oraz twórcą, tancerką i choreografką jednego z pierwszych niezależnych zespołów tańca w Polsce „Teatru Tańca NEI”. Jest choreografem który tworzy własne projekt sceniczne, jak również współpracuje z innymi artystami m.in. z Made Inc. Związana jest z profesjonalnym networkiem tańca współczesnego Aerowaves. W roku 2003 otrzymała z rąk Ministra Kultury nagrodę za promowanie sztuki tańca. Od 2004 roku jest kuratorką tańca Teatru Narodowego w Warszawie.


organizator: Nadbałtyckie Centrum Kultury

współorganizatorzy: Ambasada Francuska , Instytut Francuski, Szwajcarska Fundacja dla Kultury Pro Helvetia

partnerzy: Centre National de la Danse, Association pour la Danse Contemporaine