Debata o tym czy i jak mieszkańcy Trójmiasta uczestniczą w wydarzeniach kulturalnych.
W dużym, szacownym gronie (władze trzech miast, pan marszałek, urzędnicy, instytucje, stowarzyszenia, właściciele klubów, niezależni organizatorzy imprez, artyści, przedstawiciele komunikacji miejskiej) porozmawiamy o tym, co zrobić, żeby Gdańsk, Gdynia i Sopot ŻYŁY DNIEM I NOCĄ.
- w jakich wydarzeniach mieszkańcy Trójmiasta uczestniczą, a jakie omijają szerokim łukiem
- jakie czynniki sprawiają, że wolą zostać w domu niż przyjść na imprezę, koncert, spektakl, wystawę
- jaka jest oferta kulturalna Trójmiasta
- czy jest szansa na stworzenie spójnej oferty opartej na współpracy trzech miast, ich władz, lokali, instytucji
- czy media dobrze spełniają swoją rolę informowania o życiu kulturalnym Trójmiasta
- czy władze miast i województwa wystarczająco pomagają organizatorom wydarzeń w ożywianiu miasta
To tylko niektóre z zagadnień, które postaramy się poruszyć na naszej debacie. Serdecznie zapraszamy - włączcie się! w rzeczową konkretną dyskusję o tym, co zrobić, żeby ludzie wyszli z domu i przyszli do was/do nas!
Debatę poprowadzi Michał Chaciński
Czekają na was specjalnie zaaranżowane stoły, przy których będziecie mogli podyskutować o ważnych dla nas wszystkich problemach dotyczących uczestnictwa w kulturze.
A po debacie - poczęstunek i dalsze rozmowy.
A potem - wspólne działanie na rzecz ożywienia Trójmiasta!
Akcja Włącz sięSą tacy, którzy muzykę znają tylko z dzwonków komórek
Są tacy, którzy chodzą tylko do galerii handlowych
Są tacy, którzy kino mają tylko domowe
Są tacy, którzy tańczą tylko na weselach
Są tacy, którzy teatr oglądają tylko w telewizji
Są tacy, którzy myślą, że opera to tylko nazwa przeglądarki
Chcesz być jednym z nich? Nie warto.
Włącz się! Kulturalnie
Rusz na miasto! Aktywnie uczestnicz w kulturze!
Akcja "Włącz się! Kulturalnie", koordynowana przez Nadbałtyckie Centrum Kultury i Stowarzyszenie A KuKu Sztuka, jest inicjatywą społeczną mającą na celu zachęcenie jak największej liczby mieszkańców Trójmiasta do uczestniczenia w życiu kulturalnym we wszystkich jego przejawach. Jako organizatorzy wydarzeń kulturalnych borykamy się na codzień z problemem nieprzewidywalnej - często bardzo niskiej - liczby odbiorców, do których kierujemy nasze projekty. Wiele instytucji, stowarzyszeń, a także niezależnych animatorów trójmiejskiego życia kulturalnego zastanawia się nad możliwymi przyczynami takiego stanu rzeczy. Akcja "Włącz się! Kulturalnie" ma na celu połączenie sił w celu zmiany tej sytuacji. Pragniemy "włączyć" w naszą Akcję jak największą liczbę instytucji, organizacji miejskich, samorządowych oraz pozarządowych zaangażowanych w animowanie życia kulturalnego Trójmiasta, a także przedstawicieli firm odpowiedzialnych za komunikację miejską i wszystkie inne osoby współtkreujące trójmiejską kulturę. Najważniejszą cechą naszej Akcji jest jej całkowicie otwarty i metropolitarny charakter mający na celu zjednoczenie w działaniu, w interesie wszystkich uczestników inicjatywy.
Akcja została zainaugurowana w Strefie NGO podczas festiwalu Open'er w dniach 4-6 lipca 2008.
Etapy Akcji "Włącz się! Kulturalnie":
− Przeprowadzenie badań ankietowych oraz działań nagłaśniających akcję w czasie Festiwalu
Heineken Open'er oraz podczas innych, trójmiejskich, dużych festiwali takich jak m.in: Rafineria w Redzie, Globaltica w Gdyni, Dźwięki Północy w Gdańsku, Festiwal Szekspirowski w Trójmieście, Sopot Festival w Sopocie, Obchody rocznicy Solidarności w Gdańsku, Festiwal Kultur Świata w Gdańsku, Festiwal Filmów Fabularnych w Gdyni, Festiwal Transvizualia w Gdyni i w Sopocie, a także podczas wielu innych wydarzeń kulturalnych z terenu Trójmiasta i okolic;
− Pozyskanie osób publicznych, które staną się ambasadorami akcji i na późniejszym etapie (w roku 2009) poprowadzą edukacyjne prelekcje na temat aktywnego uczestnictwa w kulturze wśród uczniów gimnazjów i szkół średnich
− 15 października - 15 listopada: miesiąc intensywnej kampanii w "Gazecie Wyborczej Trójmiasto", która włączyła się w naszą Akcję. Podsumowaniem kampanii będzie lista prawdopodobnych przyczyn pustych klubów, sal koncertowych i kinowych, kawiarni etc.
− 18 listopada - debata o uczestnictwie w kulturze w Ratuszu Staromiejskim, siedzibie NCK. Podczas debaty, w oparciu o wyniki przeprowadzonych profesjonalnych badań socjologicznych [przez Pracownię Badań Społecznych z Sopotu] i kampanię "Gazety Wyborczej" sformułujemy postulaty mogące pomóc w poprawie badanej przez nas sytuacji.
W roku 2009, przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, planujemy skupić się na działaniach edukacyjnych związanych z naszą inicjatywą czyli podjąć tak zwaną "pracę u podstaw" służącą edukowaniu obecnych i przyszłych odbiorców wydarzeń kulturalnych w Trójmieście.
Organizatorzy:
Nadbałtyckie Centrum Kultury // www.nck.org.pl
Stowarzyszenie A KuKu Sztuka // www.akukusztuka.eu
Główny partner medialny:
Gazeta Wyborcza Trójmaisto
Główny patron:
Marszałek Województwa Pomorskiego, Jan Kozłowski
Honorowy patronat:
Prezydent Miasta Gdańska, Paweł Adamowicz
Prezydent Miasta Sopot, Jacek Karnowski
Prezydent Miasta Gdynia, Wojciech Szczurek
Akcja została dofinansowana ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Pomorskiego, Miasta Gdańska, Miasta Sopot, Miasta Gdynia.