stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
Kino Repertuar wszystkich kin w Trójmieście

Euroshorts jest europejskim festiwalem filmowym, który powstał w Polsce. Istnieje od 1992 roku. Promuje i wspiera młodych artystów oraz wybitne osiągnięcia w filmie krótkometrażowym. Edycja 24 odbędzie się w dniach 23-29 listopada 2015 równolegle w Gdańsku, Warszawie i Katowicach, pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego.

lis 22

piątek, g. 17.30

Gdańsk,
bilety 23 zł

16 - 30 listopada 2024, g. 17:00

Gdańsk,
bilety 15 zł
ulgowy 12 zł
W programie:
- konkurs międzynarodowy w 4 kategoriach: fabularnej, dokumentalnej, animowanej i eksperymentalnej o nagrody Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego (łącznie 108 filmów krótkometrażowych z 27 krajów).
- Amerykański Film Reklamowy 2015 - polska premiera przeglądu najlepszych światowych reklam telewizyjnych włączonych do zbiorów Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA)
- maraton filmów krótkometrażowych
- wykład filmoznawcy, dr Marka Kosmy Cieślińskiego o reklamie
- koncert zespołu Morgaine Fay przygotowany wspólnie z wytwórnią Nasiono Records
- pokaz specjalny: Erotyka w reklamie
- warsztaty artystyczne dla dzieci i dorosłych
- poczęstunek z okazji 25-lecia działalności Fundacji Młodego Kina, organizatora festiwalu Euroshorts.

Wstęp wolny na wszystko za wyjątkiem pokazu w warszawskim Kinie Luna.

Układ seansów konkursowych

Po premierowym tygodniu rozpocznie się trasa festiwalu po Polsce, która potrwa do końca czerwca 2016 r. Pierwszy przystanek na trasie to Zielona Góra, gdzie w Galerii BWA będzie można zobaczyć: "Amerykański Film Reklamowy 2015" i najlepsze filmy krótkometrażowe. Już teraz można też spróbować swoich sił w filmowaniu miasta: www.filmujemy-miasta.pl.

W ramach festiwalu odbyły się / odbywają się następujące konkursy dodatkowe:
- Konkurs na plakat festiwalu, organizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej STGU. Młodzi artyści plastycy zgłosili blisko 300 prac, laureatką została Barbara Janczak. Jej projekt stanowi oficjalną grafikę festiwalu w 2015 roku. Jurorami konkursu byli: Przemek Młyńczyk - reżyser, dyrektor Euroshorts, Wojciech Kozłowski - krytyk sztuki, dyrektor Galerii BWA w Zielonej Górze, Hanna Wróblewska - krytyk sztuki, dyrektor Galerii Zachęta w Warszawie oraz graficy projektanci związani ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej: Jerzy Skakun / studio Homework, Marcin Nowicki / Noviki studio, Justyna Kosińska / Temperówka Studio, Emilka Bojańczyk / Podpunkt. Barbara Janczak żyje i projektuje w Krakowie. Jeśli ktoś ją z czymś kojarzy to pewnie z KIOOSKiem (Targi Publikacji Niezależnych w Krakowie. Lubi kolory i zaskakujące relacje między symbolami. Typografia to jej konik.
- Konkurs na spot promocyjny festiwalu: organizowany wspólnie z platformą medialną Pond 5. Nadeszło 19 prac, laureatami zostali: Tomasz Talerzak (Łodeszot Studio), Kalina Iwaszko, Paulina Moksa i Anahita Rezaei. Przewodniczącym Jury był Paweł Merecz, główny dyrektor kreatywny agencji reklamowej Publicis Poland. Nagrodzone spoty można oglądać na stronach www.euroshorts.pl
- Konkursy z cyklu "Filmujemy Miasta": Filmujemy Gdańsk! i Filmujemy Zieloną Górę! (www.filmujemy-miasta.pl)


Szczegóły programu
Międzynarodowy konkurs Euroshorts 2015 odbywa się w 4 kategoriach - fabularnej, dokumentalnej, animacji I filmu eksperymentalnego. Młodzi twórcy zgłosili 900 filmów, z czego do konkursu zakwalifikowanych zostało 108 filmów z 27 krajów (Argentyna, Belgia, Białoruś, Bułgaria, Chorwacja, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Hong Kong, Iran, Kanada, Kosowo, Liban, Macedonia, Niemcy, Peru, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Turcja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, USA). Są wśród nich znakomite animacje i eksperymenty, filmy fabularne i dokumentalne z najlepszych szkół filmowych ze świata, bogaty wybór najnowszych filmów polskich. Kadry i opisy filmów do pobrania ze strony: www.euroshorts.pl. Grand Prix i nagrody w poszczególnych kategoriach ufundowali: Prezydent Miasta Gdańska i Marszałek Województwa Pomorskiego.

Amerykański Film Reklamowy 2015 (AICP 2015 Show "The Art & Technique of the American Commercial")
83-minutowy zestaw najlepszych amerykańskich filmów reklamowych, włączonych do kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku (MoMA). Premiera tej taśmy odbyła się w czerwcu 2015, z udziałem ok. 2000 twórców i producentów amerykańskiej reklamy. Kolekcja Działu Filmu MoMA zawiera już ponad 1,700 filmów reklamowych.
Reklamy są oceniane w 22 kategoriach artystycznych, a w każdej z nich przyznawane są trzy wyróżnienia. Wyjątkiem są kategorie: Skuteczność Reklamowa / Pojedynczy Film i Kampania, w których wyróżnienie jest jedno, a zwycięskie prace z tych kategorii są uznawane za najlepsze w całym pokazie. To wyróżnienie otrzymała w tym roku kampania organizacji Weight Watchers "Help With The Hard Part" wymyślona przez agencję Wieden+Kennedy, składająca się z trzech części: "All You Can Eat," "My Butt," and "If You're Happy,". Filmy reżyserowali: Sam Brown ze studia Imperial Woodpecker, Martin De Thurah z Epoch Films I John Hillcoat ze studia Skunk US.

Wyróżniono też paradokumentalny spot Always "#LikeAGirl"z agencji Leo Burnett Toronto, Chicago, London/Holler. Jego reżyserką była Lauren Greenfield ze studia Chelsea.

Najczęściej nagradzanym studiem filmowym było studio O Positive (pięć wyróżnień), oprócz niego studia: Biscuit Filmworks, Caviar Content, Chelsea, i Smuggler (po trzy wyróżnienia).
Najwięcej wyróżnień wśród reżyserów zdobyli: David Shane ze studia O Positive (4 wyróżnienia), Sam Brown ze studia Imperial Woodpecker oraz Lauren Greenfield ze studia Chelsea (po 3 wyróżnienia).
Różne oddziały agencji Wieden +Kennedy zdobyły łącznie 10 wyróżnień, różne oddziały Leo Burnett - 6 wyróżnień. 5 wyróżnień otrzymała agencja 72andSunny, a 4 wyróżnienia SS+K. Po 3 wyróżnienia otrzymały agencje: Anomaly, BBDO New York, Droga5, Goodby Silverstein & Partners, Grey New York, and TBWA/Chiat/Day.
Grafikę tytułową pokazu zaprojektowało znane studio Trollbäck + Company.
Więcej informacji o "Amerykańskim Filmie Reklamowym 2015" można znaleźć na stronach www.aicpawards.com.

Projekcja w Kinie Luna w Warszawie 28.11 godz. 21, bilety 10 zł,
oraz w Kinoporcie w Gdaosku i Bibliotece WSZOP w Katowicach.

Koncert Morgaine Fay, przygotowany wspólnie z wytwórnią muzyczną Nasiono Records
Morgaine Fay to projekt performatywny stworzony w lutym 2015 roku w Poznaniu przez Karolinę Wasilewską i Joannę Bielawską. Muzyka Morgaine Fay opiera się na ambientowo-noiseowych brzmieniach syntezatorów i gitary elektrycznej. Prezentuje całe spektrum brzmieo - od ciężkich, mantrycznych dźwięków przez noise, aż po folkowe partie wokalu.

Soundcloud: https://soundcloud.com/orgaineay
Facebook: https://www.facebook.com/morgainefaypoznan
Wideo: https://vimeo.com/129002516, https://www.youtube.com/watch?v=AJuTv7IeoKM

Koncert w ramach uroczystego wręczenia nagród, 26.11.2015 w Kinoporcie w Gdańsku, początek o godz. 19.30

Fundacja Młodego Kina - 25 lat działalności
Organizator festiwalu Euroshorts, Fundacja Młodego Kina, w roku 2015 obchodzi 25-lecie działalności. Jest niezależnym ośrodkiem kultury filmowej. Główne cele statutowe to: promocja kultury, wspieranie młodych filmowców i utworzenie niezależnego studia filmowego działającego na zasadach non-profit. Oprócz festiwalu Fundacja realizuje również własne filmy, wydaje publikacje multimedialne i organizuje warsztaty dla dorosłych i dzieci. W filmografii Fundacji jest pełnometrażowy fabularny film drogi "Osiemnaście" (2004), dokument biograficzny o Oldze Boznańskiej (2000), film o zakonniku, który wcześniej był skinheadem - "Chłopak kumpeli" (2008), a także inne filmy o artystach i filmy społeczne. Fundacja wydała 7 płyt DVD z pracami młodych filmowców.

Projekty Fundacji są finansowane z darowizn, dotacji oraz z przychodów z własnej działalności. Wiele projektów powstaje dzięki współpracy wolontariuszy. www.fmk.art.pl

Konkurs na spot promocyjny Euroshorts 2015 - druga nagroda - autorka: Kalina Iwaszko from Fundacja Młodego Kina on Vimeo.



Konkurs na spot promocyjny Euroshorts 2015 - trzecia nagroda ex aequo - autorka: Paulina Moksa from Fundacja Młodego Kina on Vimeo.



Konkurs na spot promocyjny Euroshorts 2015 - trzecia nagroda ex aequo - autorka: Anahita Rezaei from Fundacja Młodego Kina on Vimeo.