Wystawa "Traktat o rozpakowywaniu sztuki" jest zwieńczeniem realizowanego od ponad dziesięciu lat internetowego działania video-performatywnego artUNBOXING, które artysta, rozszerzył również na inne obszary sztuki. Demokratyzacja dostępu do kultury wraz z rozwijanym się dynamicznie rynkiem sztuki z jego zmiennymi trendami powoduje utowarowienie potencjału sztuki i sprowadzenie jej do funkcjonowania opartego na zasadach popytu i sprzedaży.
Ekspozycja ma na celu skłonić odbiorców do refleksji, jaką rolę pełni sztuka w obecnych czasach i jakie ma znaczenie dla współczesnych społeczeństw pogrążonych w bezrefleksyjnym konsumpcjonizmie. Autor krytycznie przygląda się nowym zjawiskom poszerzonego pola sztuki, bada konteksty art-brandingowe, celebry tyzację i obecność influencing'u. Jednocześnie to w tych obszarach szuka szansy na zdemokratyzowanie sztuki i uwrażliwienie społeczne. Analizuje aspekty estetyki postinternetowej i performatykę mediów społecznościowych, obserwując jednocześnie powiększające się alternatywne obiegi sztuki zdalnej. Użyte w tytule wystawy "rozpakowywanie sztuki" odnosi się do stworzonego przez artystę cyklu video-performance, który udostępniał na platformie YouTube. Seria tych prac inspirowana jest przez unboxing - internetowy gatunek wideo (wygenerowany przez użytkowników sieci), którego główną treścią jest rozpakowywanie produktów, zazwyczaj znanych i drogich, a następnie recenzowanie ich wyglądu oraz działania. Typowe dla unboxing'ów przedmioty to: telefony komórkowe, torebki, ekskluzywne buty. Artysta przed kamerą otwiera zakupione przez siebie dzieła sztuki, przedmioty sygnowane przez artystów lub gadżety z wystaw dokonując jednocześnie ich performatywnego przejęcia. W tym przypadku artysta powołuje się na casus Rauschenberga względem rysunku de Kooninga, w którym za zgodą Willema de Kooninga, Rauschenberg wymazał jego rysunek, a następnie rysunek ten w tytule został nazwany "Wymazany rysunek de Kooninga", autorem zaś jest Robert Rauschenberg.
Tworzenie przez artystę kolekcji rozpakowanych przed kamerą przedmiotów stanowi video-performatywny zapis stale powiększającego się archiwum sztuki współczesnej, którego efektem jest popularyzowanie kultury za pomocą formatu zrozumiałego dla digital natives. Działanie artUNBOXING od pierwszych video-performatywnych gestów obecnie poszerzane w działaniach instalacyjnych. Artysta umiejętnie przekłada język internetowego formatu na formułę ekspozycyjną wyrażoną w znajdujących się na wystawie obiektach, video-instalacjach, video-manifestach, jak również pracach malarskich odnoszących się do aspektu dystrybucji sztuki. Będą to obrazy atrapy dóbr konsumpcyjnych w formie t-shirtów z cytatami z dzieł sztuki, z cyklu MERCH/ARTBRANDING, a także przemalowane i przeskalowane dokumenty związane z logistyką sztuki oraz poświęcony jej rachityczny kartonowy totem. Nie zabraknie także prac odnoszących się do celebrytyzacji świata sztuki wyrażonej tu chociażby w roll-upowych selfie (które jednocześnie można czytać jako rodzaj artystycznego hommage) i poruszony zostanie temat memowości kultury. Na wystawie poza realizacjami autorskimi zaprezentowane zostaną również, nawiązując do idei kolekcjonowania i archiwizacji, rozpakowane przez artystę dzieła sztuki twórczyń i twórców, tym s amym artysta staje się niejako kuratorem wystawy zbiorowej kolekcjonowanych przez niego dzieł.
Artyści i artystki, których prace zostaną prezentowane na wystawie:
Virgil Abloh, Marina Abramović, Nobuyoshi Araki, Daniel Arsham, Banksy, Jake & Dinos Chapman, Marcel Duchamp, Maurizio Cattelan, Christo & Jeanne-Claude, Agnes Denes, Shepard Fairey, Gilbert i George, Guerrilla Girls, Damien Hirst, David Hockney, KAWS, ŁÓDŹ KALISKA, Takashi Murakami, Shirin Neshat, Mr Brainwash, Nikki de Saint Phalle, Cindy Sherman, Ricky Powell, Tom Sachs, Erwin Wurm, Ai Weiwei.
Współpraca:
Komunikacja i promocja: Alina Balcerek - Budźko
Współpraca aranżacyjna: Aleksandra Ciapka
Współpraca graficzna: Krzysztof Ignatowicz
Współpraca produkcyjna: Bogdan Olech
Współpraca operatorska w ramach działania video-performance: Maciej Miller, Marcin Szuszkiewicz, Mateusz Pieniążek, Aleksandra Ciapka, Marek Zygmunt
Część realizacji video-performance powstało przy wsparciu finansowym w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańsk oraz w ramach Stypendium dla twórców kultury Marszałka Województwa, a także programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - "Kultura w sieci".
Patroni medialni: Prestiż, SZUM, Zawsze Pomorze, Trojmiasto.pl, esopot.pl