Gwałt na Lukrecji
opera Benjamina Brittena
Prapremiera Glyndebourne, 12 lipca 1946 roku
Gwałt na Lukrecji opowiada historię rozgrywającą się w V w p.n.e. w ogarniętym wojennym chaosem Rzymie, gdzie nie obowiązują już żadne wartości moralne. Ostatnią ostoją moralności jest żona jednego z rzymskich wodzów. Lukrecja, która jako jedyna w mieście pozostała wierna mężowi. Słaba kobieta nie jest jednak w stanie obronić sama swojej cnoty i zostaje zgwałcona przez etruskiego wodza. Tym samym upada ostatnia świętość w Imperium.
W gdańskiej inscenizacji reżyser Peter Telihay czyni z Lukrecji kobietę zimną, obojętną wobec świata, samolubną i wyalienowana. Dlatego musi ona zginąć - nie ma ucieczki od rzeczywistości: będąc obojętnymi wobec zbrodni sami stajemy się jej ofiarami.
Ta kameralna opera - 6 solistów, 13 instrumentalistów i 2 jednoosobowe chóry - nawiązuje formą do dramatu antycznego. Jest żywiołowa w warstwie zdarzeń, piękna i nastrojowa w partiach wokalnych. Warto też wspomnieć, że pierwsza odtwórczyni partii Lukrecji - Janja Vuletic otrzymała I nagrodę dla najlepszej wokalistki, podczas Konkursu i Festiwalu Operowego w Szeged w 2008 roku.
Spektakl wystawiony będzie w znakomitej obsadzie. Partię Lukrecji kreować wyśmienita polska mezzosopranistka, znana nie tylko dzięki walorom głosowym, ale także świetnemu aktorstwu, Alicja Węgorzewska-Whiskerd. W postać Tarquniusza, gwałciciela, wcieli się polski baryton, Bartek Misiuda, absolwent akademii muzycznych w Poznaniu i Wrocławiu, mający na swym koncie występy w Operze Paryskiej, w Atenach, Londynie i Norymberdze. Artysta jest także laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Belevedere. Jako Chór żeński (kompozytor na wzór tragedii greckiej wprowadził komentujący akcję chór; ciekawe, że jego obsada jest... dwuosobowa: głos męski i głos żeński) wystąpi Katharina Jakhelln Semb. Do partii Chóru męskiego udało się pozyskać jednego z najlepszych polskich tenorów, Ryszarda Minkiewicza.
Libretto Ronald Duncan na podstawie sztuki Andre Obey'a Le Viol de Lucrèce
Kierownictwo muzyczne José Maria Florencio
Reżyseria Peter Telihay
Scenografia Robert Mencel
Kostiumy Edit Zeke
Obsada (20, 22-23.02):
Tarkwiniusz - Bartłomiej Misiuda
Collatinius - Adam Palka
Lukrecja - Ariana Chris
Junius - Krzysztof Witkowski
Bianca - Monika Fedyk-Klimaszewska
Chór Żeński - Małgorzata Kneć-Ajdukiewicz
Chór Męski - Ryszard Minkiewicz
oraz
Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent José Maria Florencio
opera Benjamina Brittena
Prapremiera Glyndebourne, 12 lipca 1946 roku
Gwałt na Lukrecji opowiada historię rozgrywającą się w V w p.n.e. w ogarniętym wojennym chaosem Rzymie, gdzie nie obowiązują już żadne wartości moralne. Ostatnią ostoją moralności jest żona jednego z rzymskich wodzów. Lukrecja, która jako jedyna w mieście pozostała wierna mężowi. Słaba kobieta nie jest jednak w stanie obronić sama swojej cnoty i zostaje zgwałcona przez etruskiego wodza. Tym samym upada ostatnia świętość w Imperium.
W gdańskiej inscenizacji reżyser Peter Telihay czyni z Lukrecji kobietę zimną, obojętną wobec świata, samolubną i wyalienowana. Dlatego musi ona zginąć - nie ma ucieczki od rzeczywistości: będąc obojętnymi wobec zbrodni sami stajemy się jej ofiarami.
Ta kameralna opera - 6 solistów, 13 instrumentalistów i 2 jednoosobowe chóry - nawiązuje formą do dramatu antycznego. Jest żywiołowa w warstwie zdarzeń, piękna i nastrojowa w partiach wokalnych. Warto też wspomnieć, że pierwsza odtwórczyni partii Lukrecji - Janja Vuletic otrzymała I nagrodę dla najlepszej wokalistki, podczas Konkursu i Festiwalu Operowego w Szeged w 2008 roku.
Spektakl wystawiony będzie w znakomitej obsadzie. Partię Lukrecji kreować wyśmienita polska mezzosopranistka, znana nie tylko dzięki walorom głosowym, ale także świetnemu aktorstwu, Alicja Węgorzewska-Whiskerd. W postać Tarquniusza, gwałciciela, wcieli się polski baryton, Bartek Misiuda, absolwent akademii muzycznych w Poznaniu i Wrocławiu, mający na swym koncie występy w Operze Paryskiej, w Atenach, Londynie i Norymberdze. Artysta jest także laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Belevedere. Jako Chór żeński (kompozytor na wzór tragedii greckiej wprowadził komentujący akcję chór; ciekawe, że jego obsada jest... dwuosobowa: głos męski i głos żeński) wystąpi Katharina Jakhelln Semb. Do partii Chóru męskiego udało się pozyskać jednego z najlepszych polskich tenorów, Ryszarda Minkiewicza.
Libretto Ronald Duncan na podstawie sztuki Andre Obey'a Le Viol de Lucrèce
Kierownictwo muzyczne José Maria Florencio
Reżyseria Peter Telihay
Scenografia Robert Mencel
Kostiumy Edit Zeke
Obsada (20, 22-23.02):
Tarkwiniusz - Bartłomiej Misiuda
Collatinius - Adam Palka
Lukrecja - Ariana Chris
Junius - Krzysztof Witkowski
Bianca - Monika Fedyk-Klimaszewska
Chór Żeński - Małgorzata Kneć-Ajdukiewicz
Chór Męski - Ryszard Minkiewicz
oraz
Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent José Maria Florencio