Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej wspólnie z Wydziałem Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego oraz Europejskim Centrum Solidarności (Gdańsk) i Centrum Nauki Experyment (Gdynia) zapraszają do udziału w III Kongresie Edukacji Medialnej/Spotkanie badaczy i praktyków, który odbędzie się w dniach 25-26 października 2018 roku,.
Miejsce obrad:25.10 - Europejskie Centrum Solidarności, pl. Solidarności 1, Gdańsk
26.10 - Centrum Nauki Experyment, aleja Zwycięstwa 96/98, Gdynia
Kongres odbywa się pod hasłem
"Edukacja medialna w świecie cyfrowego konsumpcjonizmu. Nowe technologie a solidarne i pluralistyczne społeczeństwo?" i poświęcony jest aktualnemu oraz ważnemu zagadnieniu, jakim jest rola nowych technologii w świecie cyfrowego konsumpcjonizmu. Jednym z ważnych zadań stojących obecnie przed edukacją medialną jest zwrócenie uwagi na paradoks nowych technologii, z jednej strony sprzyjającym demokratyzacji i pluralizacji, zaś z drugiej, za sprawą zaawansowanych i nowoczesnych komputerowych technik obliczeniowych, będących narzędziem inwigilacji oraz manipulacji.
W trakcie Kongresu odbędą się: - wystąpienia problemowe badaczy oraz praktyków (prof. P. Celiński z UMCS w Lublinie, prof. T. Szkudlarek z UG, Aleksandra Czetwertyńska z Centrum Cyfrowe oraz Przemysław Staroń z SWPS, prof. J. Pyżalski, UAM w Poznaniu),
- dyskusje plenarne z udziałem ekspertów, badaczy oraz praktyków (1. "Jak budować demokrację w czasach manipulacji online i fake news" - moderatorka Alicja Pacewicz; 2. "Dane, wszędzie dane! Co wiedzą o nas algortymy i co my powinniśmy o nich wiedzieć?" - moderator Onno Hansen-Staszyński; 3. "Programuj albo zostaniesz zaprogramowany. Programowanie - nowe umiejętności obywatelskie?" - moderator Wiesław Bartkowski, SWPS),
- dwa warsztaty: "Jak radzić sobie z fałszywymi informacjami" (Stowarzyszenie Demagog/Akademia Fact-Checkingu) oraz "Nowe technologie w społeczności lokalnej: diagnoza potrzeb i planowanie działań edukacyjnych" (Fundacja Nowoczesna Polska),
- debata praktyków "Cyfrowe rekomendacje dla edukacji w dobie informacyjnego konsumpcjonizmu",
- prezentacje dobrych praktyk w zakresie edukacji medialnej,
- wystąpienia referatowe.