Jak połączyć makatkę z tańcem brzucha? W czym szukać powiązań między światową legendą reggae a orkiestrą punkujących mandolinistów? Czy można amerykańskiego pioniera ambientu i twórcę imponujących wizualizacji skojarzyć z awangardowymi artystami serbskimi, którzy składają swoją sztukę z "niepotrzebnych skrawków"? Jak ma się kabaretowy country-punk do baśniowych połączeń muzyki jazzowej i elektronicznej?
A może nie ma sensu poszukiwać fałszywych linków i tropów?
Może nie warto tłumaczyć i teoretyzować?
Zderzenia. Zadziwienia. Zaskoczenia.
Festiwal Kultur to wielkie święto różnorodności - kulturowej i artystycznej. To celebracja przenikania - wpływów i form, radość spotkań - z muzyką, ze sztukami wizualnymi, z artystami z całego świata, ale i społecznikami z całej Polski.
Niczym nieograniczony przepływ wielobarwności i niejednorodności.
Nie zamierzamy pokazywać dialogu międzykulturowego jak hasła posiadającego początek i koniec - chcemy za to pokazać wielość form wyrazu, ich płynność i bezgraniczność. I udowodnić, że każda z nich to w istocie część tej samej opowieści, w której my sami żyjemy.
PLENER OKNO NA ŚWIAT 2008 > Targ Węglowy > wstęp wolny
IQ 48 > Białoruś > rock/hip-hop > godz. 19.00
Zespół z absolutnej czołówki białoruskiego rocka - przez wielu postrzegany jako najbliższy spadkobierca i następca legendarnego NRM-u. Twórczość mińskiego kolektywu to połączenie rockowej stylistyki z elementami rap-core'u, które zadziwiać może charakterystyczną linią saksofonu oraz połączeniem gitarowego grania z rapowanym wokalem. Teksty IQ48 komentują codzienność młodych ludzi na Białorusi, opowiadają o pokoleniu współczesnych dwudziestolatków, ich inspiracjach, problemach, niepokojach - i chociaż nie odnoszą się bezpośrednio do polityki, grupa szybko trafiła na listę zespołów zakazanych przez reżym Łukaszenki. Dzisiaj łatwiej usłyszeć ich na koncertach zagranicznych niż w rodzinnym kraju...
Zespół zaczął się kształtować na długo, zanim w tej części świata usłyszano o "world music": w niezależnym środowisku muzycznym Pragi zawiązała się grupa twórców zafascynowanych afrykańskim, rytmicznym brzmieniem. Lata dogłębnych studiów i ciężkiej pracy nad wieloma nurtami muzycznymi przyniosły bezprecedensowy efekt w postaci Hypnotix - mikstury pulsującej rytmem, duchem śpiewanego słowa, siłą zderzenia wschodnich instrumentów i nowoczesnej technologii. Można powiedzieć, że ich muzyka to afro, że dub, że trans, że elektronika, ale z całą pewnością nie można powiedzieć, że ociera się ona o Karela Gotta czy Helenę Vondráčkovą...
Municipale Balcanica > Włochy > folk rock/roots/folk > godz. 21.00
Chociaż grupa istnieje zaledwie od 3 lat i wydała tylko jedną płytę, już dziś mówi się, że to jeden ze wschodzących gigantów world-fusion. Wczesne inspiracje MB ogniskowały się wokół bałkańskich tradycji muzycznych - zawierały w sobie elementy muzyki cygańskiej, klezmerskiej, stanowiły syntezę dźwięków Europy Wschodniej z cieplejszymi brzmieniami południowych Włoch. Bardzo szybko jednak młodzi muzycy przystąpili do eksperymentowania, reinterpretowania, unowocześniania, by ostatecznie nadać tradycyjnym dźwiękom nowe, specyficzne jedynie dla siebie brzmienie. W ich muzyce jazz, rock, eksperyment wplatają się niezauważalnie w egzotyczne melodie, a niekiedy przechodzą nawet w szalone, atonalne dźwięki. Koncerty Municipale Balcanica to gorączkowa fuzja rytmów i zadziwiająco bogate połączenie brzmień. Gdański koncert to jedna z pierwszych możliwości usłyszenia utworów z najnowszej płyty zespołu "Road to Damascus", której oficjalna premiera przewidziana jest na październik.
Ijahman Levi > Jamajka/Wielka Brytania > reggae > godz. 22.00
Ijahman Levi to niekwestionowana legenda raggae - twórca oryginalny, autentyczny, świadomy, którego niesłabnąca inspiracja od kilku dekad zjednuje mu coraz większe rzesze fanów na całym świecie. Krytycy od lat podkreślają, że w jego muzyce nie ma miejsca na półśrodki, cenią go za wysoką jakość kolejnych albumów, za poruszające występy na żywo i jedyny w swoim rodzaju styl bycia na scenie, który zamyka się ponoć w trzech słowach: "przestrzeń, delikatność, siła". Ijahman ma na swoim koncie ponad 30 albumów i 45 singli. Koncertował w całej Afryce, jest znany w Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Finlandii, Danii, Norwegii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, na Karaibach, w Nowej Kaledonii oraz Japonii. Współpracował z wieloma fantastycznymi muzykami, m.in. Chinna Smith, Sly & Robbie, Lloyd Parks, Ras Michael, Geoffrey Chang czy Eric Clapton.