Tradycyjnie blok koncertów Festiwalu Jazz Jantar otwiera Babskie Granie i tradycyjnie już autorką plakatu jest gdańska rysowniczka Magdalena Danaj (porysunki.com). Zapraszamy 3 i 4 lutego do Klubu Żak.
3.02.2018 / G.20.00
SABINA MECK - SOUNDMECK / ERUPTIONSabina Meck - śpiew / Paweł Surman - trąbka / Łukasz Kokoszko - gitara / Adam Tadel - kontrabas / Szymon Madej - perkusja
UNKNOWN QUINTET
Monika Muc - saksofon / Dominika Rusinowska - skrzypce / Paulina Atmańska - fortepian / Kamila Drabek - kontrabas / Wiktoria Jakubowska - perkusja
jazz - koncerty w Trójmieście
4.02.2018 / G.20.00
ALICJA SEROWIK / DO ŚË SÅJD / premieraAlicja Serowik - wokal / Michał Marek Ciesielski - fortepian / Krzysztof Słomkowski - kontrabas / Arek Czernysz - akordeon / Adam Golicki - perkusja // Kwartet BONSAI: Magdalena Mitkowska-Zwijacz - skrzypce / Sylwia Namroży - skrzypce / Weronika Kulpa - wiolonczela / Weronika Wiśniewska - altówka
W 2016 roku Czesław Romanowski pisał: "Na koniec chciałbym wyrazić żal, że kobiece jazzowe granie w Żaku to tylko kilka koncertów, ale też radość i wdzięczność ekipie klubu, że taka impreza w ogóle się odbywa. Że daje możliwość pobieżnego chociażby zorientowania się, co tam w kobiecej muzyce słychać. Że jest tak ciekawa i różnorodna. Że, jak pokazały podczas tego mini-festiwalu prezentujące swój muzyczny świat młode Polki, w rodzimej, kobiecej muzyce dzieje się dużo i dzieje się dobrze." Od 2013 roku na Babskim Graniu wystąpiły: zespoły Drekoty i Barabas, a także Dorota Miśkiewicz, Monika Borzym, Aleksandra Tomaszewska (dwukrotnie), Ilona Damięcka, Krystyna Stańko, basistka Kinga Głyk, pianistka Helen Sung, Aga Derlak. Alicja Serowik pojawiała się w Sali Suwnicowej Żaka już kilka razy, w tym na Babskim Graniu w 2017 roku, a skrzypaczka Dominika Rusinowska gościła na BG w 2016 roku (D.R.A.G.). Teraz przedstawią swoje nowe projekty. Dla wokalistki Sabiny Meck będzie to pierwszy występ na Festiwalu Jazz Jantar.
Zespół
SOUNDMECK został założony w 2015 roku przez Sabinę Meck i jej kolegów z Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2015 zdobył Grand Prix na festiwalu Grupa Azoty Jazz International Contest Tarnów. Jury przyznało Sabinie również indywidualną nagrodę specjalną Największy Talent Festiwalu. Wiosną 2016 roku ukazał się debiutancki album solowy Sabiny, zatytułowany "Love Is Here". Sabina Meck otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2017 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku, Muzyka Jazzowa. Do Żaka Sabina Meck przyjedzie z nowym materiałem "Eruption" (2017).
"Ci, którzy znają jej poprzednie wydawnictwo "Love Is Here", będą bardzo zaskoczeni. Piosenkowy charakter utworów zastąpiony jest tutaj zdecydowanie bardziej progresywnym podejściem, zwłaszcza na gruncie rytmiki i melodyki. Wszystkie utwory są pełne nieoczekiwanych zwrotów akcji, a słuchacz trzymany jest w ciągłym napięciu jak podczas dobrego thrillera. Ta swego rodzaju "nieprzewidywalność" muzycznej narracji jest wielkim atutem całego nagrania. Sedno całej sprawy tkwi jednak w partiach wokalnych, którym niemal cały czas towarzyszy trąbka. Artystka nie boi się odważnych wokaliz, co i rusz wypuszczając się w bardzo wysokie i często ryzykowne rejony kobiecego głosu, który jest przecież jakże trudnym, jeśli nie najtrudniejszym, instrumentem do opanowania. Brzmienie trąbki idealnie równoważy wydźwięk partii wokalnych i wyjątkowo harmonijnie zestraja się z całością. Doskonałym na to przykładem może być utwór Emergencies - najbardziej zadziorny i być może najlepszy na płycie, który dla wielu prezentuje nieznaną do tej pory stronę wokalistki. (...)
Kompozytorką muzyki, aranżerką, autorką słów do wszystkich utworów, a nawet producentką jest Sabina Meck. To naprawdę robi wrażenie, bo jakość całej produkcji nie odbiega od światowych standardów. Jeśli natomiast pokusić się o jakiekolwiek paralele, to jakże częste melodyczno - rytmiczne zawirowania kojarzyć nam się mogą z dokonaniami samej Esperanzy Spalding. Nawet jeśli kobiety nie lubią porównań do innych kobiet, to chyba w tym przypadku, przynajmniej na tym etapie kariery, polska artystka nie będzie miała tego nikomu za złe.
"Eruption" to bardzo oczekiwany powiew świeżości na rodzimej scenie wokalnej. Sabina Meck ma umiejętności, talent, artystyczną wizję, ale przede wszystkim odwagę, aby pełnić tę jakże trudną funkcję wokalistki jazzowej. Póki co, robi to z wielką pasją i nieskrywaną ambicją, a więc dla dobra sztuki, nawet w najszerszym tego słowa pojęciu, należy życzyć tej artystce, aby spełniły się jej nawet najskrytsze muzyczne marzenia." (Marcin Puławski / labolatoriummuzycznychfuzji.com)
Skrzypaczka
Dominika Rusinowska po raz pierwszy na Babskim Graniu pojawiła się w Żaku w 2016 roku. Czesław Romanowski po jej koncercie pisał: "Z równą brawurą i precyzją potrafi zagrać jazzowy temat, jak i wyciąć ognistego oberka. W jej grze mamy i pewność, swobodę, i pełnię dźwięku, i to coś, co określa się mianem wykonawczej maestrii. Zresztą cała czwórka artystów (D.R.A.G.) to znakomici, profesjonalni muzycy. Nie może być inaczej, skoro są absolwentami akademii muzycznych. I ich nienaganny warsztat przełamany przez jazzowe szaleństwa i muzyczną wyobraźnię niemal całkowicie mnie kupiły. Rzekłbym wręcz, że muzyka D.R.A.G może uzależnić. Zespół zaczął koncert z kopyta, jedną z energicznych kompozycji swego wielkiego mistrza, Zbigniewa Seiferta. Potem - z dwoma wyjątkami - mieliśmy do czynienia ze wspomnianymi wariacjami na ludowe tematy. I o ile same melodie nadal raziły moje uszy, to ich rozwinięcie, improwizacje na ich temat nie spotkały się z moich oporem, wciągnęły mnie, były ciekawe, niebanalne, osadzone w jazzowej estetyce przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku."
Nowy zespół Dominiki
UNKNOWN QUINTET inspiruje przede wszystkim współczesny jazz oraz hip hop i etno. Grupę tworzy pięć utalentowanych młodych artystek: pianistka Paulina Atmańska (absolwentka katowickiego Instytutu Jazzu i Muzyki Estradowej AM), finalistka konkursu Jazz Juniors 2014, laureatka wyróżnienia indywidualnego na Krokus Jazz Festiwal (2016) a także zdobywczyni III nagrody w Międzynarodowym Konkursie B-Jazz w Belgii (2016), na co dzień współpracująca z wykonawcami z pogranicza muzyki improwizowanej i rozrywkowej oraz prowadząca własne trio; saksofonistka Monika Muc (absolwentka krakowskiej Akademii Muzycznej), współpracująca z Big Bandem Małopolskim z którym zagrała m.in. ze Stanisławem Sojką, Michałem Urbaniakiem oraz Krystyną Prońko, z zespołem Małgorzata Zuber Quintet oraz prowadząca własny zespół Monia Muc Quartet, laureatka nagrody indywidualnej na konkursie Krokus Jazz Festiwal w kategorii Powiew Młodego Jazzu; znana już trójmiejskiej publiczności skrzypaczka Dominika Rusinowska (absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej), współpracująca m. in. z Ewą Urygą, Piotrem Baronem, Sebastianem Zawadzkim, Kubą Płużkiem, z zespołem Soul and Voices, z orkiestrami Passion Art, Wrocławską Orkiestrą Kameralną, liderka D.R.A.G, tria grającego jazz tradycyjny, jako pierwsza Polka zakwalifikowała się do finału międzynarodowego konkursu skrzypków jazzowych im. Zbigniewa Seiferta i zdobyła tam nagrodę publiczności; kontrabasistka Kamila Drabek (studentka Akademii Muzycznej w Krakowie), współpracująca m. in. z Agą Zaryan, Jackiem Kochanem oraz zespołem Vladimirska; perkusistka i flecistka Wiktoria Jakubowska (absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu), współpracująca z takimi artystami jak Paulina Przybysz czy Ralph Kamiński, laureatka I miejsca na konkursie Drum Battle 2012, zdobywczyni Nagrody Indywidualnej na Krokus Jazz Festiwal w kategorii Powiew Młodego Jazzu (2013).
"DO ŚË SÅJD" - to najnowszy album wokalistki Alicji Serowik inspirowany pieśniami kurpiowskimi. Jest to kontynuacja projektu, którego owocem była EPka, wydana w marcu 2016 roku. Płyta zawiera dziesięć utworów zaczerpniętych ze źródła wiedzy o kulturze muzycznej kurpiowskiego ludu - "Puszcza Kurpiowska w pieśni", opowiadających o życiu zwykłych ludzi, ich tradycjach i obyczajach, aranżacyjnie zanurzonych w nurcie szeroko rozumianej muzyki improwizowanej. Wśród utworów tradycyjnych znalazła się również kompozycja własna, napisana specjalnie przez pianistę Michała Marka Ciesielskiego, odpowiedzialnego również za aranżacje wybranych utworów, jako wyraz osobistego, współczesnego spojrzenia na przestrzeń muzyki kurpiowskiej.
Do nagrania płyty Alicja zaprosiła oprócz wspomnianego już Michała, trójmiejskich muzyków znanych bywalcom Festiwalu Jazz Jantar: kontrabasistę Krzysztofa Słomkowskiego, akordeonistę Arka Czernysza, perkusistę Adama Golickiego oraz kwartet smyczkowy BONSAI.
Dla muzyków improwizujących wyzwaniem stało się odczytanie na nowo mocno zakorzenionych w tradycji kompozycji i spojrzenie na nie przez pryzmat całkowitej swobody wypowiedzi, a tym samym nadanie im nowego życia. Alicja Serowik: "Pragniemy pogodzić stylistykę kurpiowskich pieśni z jazzowym przekazem. Zależy nam na stworzeniu dzieła, które staje się spoiwem dla różnobarwnych środków muzycznego wyrazu. Sięgając do wiecznie bijącego kurpiowskiego piękna, w którym drzemie niezwykła moc, staramy się ukazać tę nieuchwytną melancholię, tęsknotę, kroplę duszy i zadumy, zarazem światło i mrok, a także to, co łagodne i surowe."
--
Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00).
Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 - w.117 / Płatność za bilety i karnety gotówką lub kartą. Bilety bez zniżek można nabywać w naszym sklepie internetowym: tickets.klubzak.com.pl.
Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty, spektakle, PC Dramę należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert.
Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Na koncertach w Klubie Żak miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące. Informacje o stanie sprzedaży będą zamieszczane na bieżąco na tablicach w Klubie Żak i na facebook.com/JazzJantar.
W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć profesjonalnym sprzętem w trakcie koncertów, przedstawień, seansów filmowych i zajęć warsztatowych.
Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.