stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Koncert Symfoniczny

gru 12

czwartek, g. 19:30

Gdańsk Sopot,
bilety 180 - 212 zł
gru 20

piątek, g. 19:00

bilety 27 - 121 zł
Kup bilet
WOLFGANG AMADEUS - Koncert Mozartowski w 250 rocznicę urodzin

koncerty w Trójmieście


Jan Stanienda - dyrygent, skrzypce
Paweł Kowalski - fortepian
Orkiestra Symfoniczna PFB

WOLFGANG AMADEUS MOZART
Eine Kleine Nachtmusik KV 525
Koncert fortepianowy c-moll KV 491
Koncert skrzypcowy G-dur KV 216
Symfonia D-dur KV 385 Haffnerowska


Rok AD 2006 dumnie został ogłoszony Rokiem Mozartowskim. Przypadająca dokładnie 27 stycznia 250-ta rocznica urodzin Wolfganga Amadeusa hucznie otwiera na całym świecie trwający cały rok urodzinowy bankiet! Żyjący tylko 35 lat Wolfgang Amadeus pozostawił ludzkości to, co miał najcenniejszego – duszę. Dzisiaj świat nie może sobie wyobrazić muzyki bez Mozarta, ani geniuszu Mozarta bez muzyki!
Niemal bezpośrednio po Bachu pojawia się cudowne zjawisko: Mozart, który doprowadził do doskonałości i absolutnego ideału melodię.. Nazwałbym ją platońską "ideą" i "praobrazem". Nie można jej ani dostrzec okiem, ani ogarnąć umysłem. Tę największą świętość można tylko przeczuć sercem, któremu ucho pomaga ją chłonąć... [...] Proszę słuchać tej cudownej ekspansywności Mozartowskiej melodii! Można pomyśleć, że się kończy, a ona płynie dalej, stale dalej. Tak, melodia! - tak o genialnym Austriaku mówił niemiecki kompozytor Richard Strauss.

Wielu kompozytorów od czasów Mozarta wielbiło go czy wręcz nabożnie czciło. Beethoven, który w chwili śmierci Mozarta skończył 21 lat powiedział do swojego ucznia Riesa, że nigdy nie byłby w stanie stworzyć melodii tak pięknej, jak pierwsze frazy Koncertu fortepianowego c-moll KV 491 ... i złożył hołd Mozartowi, pisząc wariacje oparte na mozartowskich tematach i szereg kadencji do mozartowskich koncertów fortepianowych. Po ich jedynym spotkaniu Mozart zauważył, że Beethoven może dać światu coś, o czym by się potem mówiło. Czajkowski napisał swoje Mozartiana na cześć austriackiego kompozytora, a Mahler umarł ze słowem "Mozart" na ustach. Krytyk muzyczny James Svejda, wypełniając podanie o pracę, w pytaniu o religię napisał "Mozart".

Jeden z największych awangardzistów muzyki XX - Arnold Schönberg – napisał te słowa: Obowiązującą muzyką w niebie jest Bach, ale jak aniołowie są sami, to grają sobie Mozarta…

Piątkowy wieczór symfoniczny w Filharmonii na Ołowiance wypełni wyłącznie muzyka „cudownego zjawiska” jakim jest Mozart. Na „urodzinowy” koncert złożą się dwa koncerty solowe - Koncert fortepianowy c-moll KV 491 i Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 oraz muzyka instrumentalna - serenada Eine Kleine Nachtmusik KV525 i Symfonia D-dur KV385 „Haffnerowska”. Koncert mozartowski poprowadzi – tak jak w czasach Mozarta – „od skrzypiec” Jan Stanienda, wybitny skrzypek i kameralista, wymarzony wręcz interpretator muzyki klasycznej, który wystąpi w podwójnej roli – koncertmistrza i solisty. Jako solistę jednego z najpiękniejszych koncertów fortepianowych wszechczasów usłyszymy pianistę, którego Witold Lutosławski określił z uznaniem jako ... wybitnie utalentowanego i wysoce inteligentnego muzyka – Pawła Kowalskiego. Pianista wykonuje recitale z muzyką Bacha, Chopina, Skriabina, kilkanaście koncertów fortepianowych Mozarta, wszystkie koncerty Beethovena, utwory na fortepian i orkiestrę Chopina, Brahmsa, Ravela, Poulenca, Gershwina, Panufnika, Góreckiego, muzykę kameralną, filmową oraz jazz. Z okazji poszerzenia Unii Europejskiej, Paweł Kowalski uznany został przez francuski tygodnik Courrier International za jedną z czterech najciekawszych osobowości z Polski.

JAN STANIENDA. Skrzypek i kameralista. Studiował grę na skrzypcach pod kierunkiem Krzysztofa Jakowicza w Akademii Muzycznej w Warszawie. Od 1975 był członkiem Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka, a od 1977 jej koncertmistrzem i solistą. W 1976 został wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccolò Paganiniego w Genui. Grał z wieloma znakomitymi muzykami, m.in. z Sir Yehudi Menuhinem, Mauricem Andre, Michalą Petri, Wandą Wiłkomirską , Krzysztofem Jakowiczem, Janoszem Starkerem, Barbarą Hendricks, Morisem Bourge, Lidią Grzanką-Urbaniak, Krzysztofem Jabłońskim, Andriejem Gridczukiem, Grzegorzem Nowakiem, Tadeuszem Wojciechowskim, Guy Touvronem. Występował we wszystkich krajach europejskich i poza Europą, w takich salach, jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Filharmonia Berlińska, Concertgebouw w Amsterdamie, Auditorio Nacional de Musica w Madrycie, Barbican Center i Royal Albert Hall w Londynie (na festiwalu BBC Henry Wood Promenade Concerts), Santa Cecilia w Watykanie. W latach 1991-92, jako „Premier violon solo”, prowadził Orchestre de Chambre National de Toulouse. Z orkiestrą tą wystąpił 1 stycznia 1992 na Koncercie na rzecz Pokoju w Dubrowniku z udziałem Barbary Hendricks. Jan Stanienda w latach 1993-95 pełnił funkcję kierownika artystycznego Orkiestry Kameralnej „Leopoldinum”. W 1996 powstała, założona przez byłych członków Orkiestry „Leopoldinum”, Wrocławska Orkiestra Kameralna „Wratislavia”, której został dyrektorem artystycznym. Zespół tworzą wybrani muzycy, laureaci konkursów, koncertujący również jako soliści. Muzycy ci występowali m.in. z Grzegorzem Nowakiem, Krystianem Zimermanem, Jamesem Galway’em, Pawłem Przytockim, Sharon Kam. Stanowili trzon grupy smyczkowej Menuhin Festival Orchestra, z którą odbyli tournée koncertowe w Japonii (Suntory Hall w Tokio, Salamanca Hall w Gifu, The Symphony Hall w Osace) i w Niemczech (Beethovenhalle w Bonn, Philharmonie Gastei w Monachium). Zespół występuje w klasycznym składzie orkiestry mozartowskiej i jest powiększany w zależności od repertuaru. Wykonuje muzykę od barokowej po współczesną. Dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich, wielu nagrań radiowych oraz telewizyjnych. Jan Stanienda jest również pomysłodawcą, twórcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Kameralnej „Wieczory w Arsenale” odbywającego się we Wrocławiu corocznie od 1997.

Paweł Kowalski jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków. Był pierwszym po Krystianie Zimermanie wykonawcą Koncertu fortepianowego Witolda Lutosławskiego, który zagrał pod dyrekcją Kompozytora w kwietniu ‘ 89 w Warszawie.

Pianista wykonuje recitale z muzyką Bacha, Chopina, Skriabina, kilkanaście koncertów fortepianowych Mozarta, wszystkie koncerty Beethovena, utwory na fortepian i orkiestrę Chopina, Brahmsa, Ravela, Poulenca, Gershwina, Panufnika, Góreckiego, muzykę kameralną, filmową oraz jazz.

Paweł Kowalski studiował w Hochschule für Musik „Rheinland” w Kolonii, w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) oraz w The Vancouver Academy of Music (stypendium Witolda Lutosławskiego).

Pianista występował w większości krajów europejskich, USA, Kanadzie i Japonii, m.in. w paryskiej Salle Pleyel, w Schauspielhaus w Berlinie, w Konserwatorium w Brukseli, w RadioKulturhaus w Wiedniu, Tonhalle w Zurychu, Estonia Concert Hall w Tallinie jak również na znanych festiwalach: BBC w Londynie, Europalia, Klavierfestival Ruhr, Carinthischer Sommer, Concentus Moravie, Musikfestwochen Meiringen, Musikwoche Braunwald, na festiwalach Chopinowskich w Gaming, Mariańskich Łaźniach, Dusznikach Zdroju, Antoninie, na Warszawskiej Jesieni, Festiwalu w Łańcucie, Festiwalu Kwartet Śląski i Jego Goście, na Festiwalu Mozartowskim w Warszawie i wielu innych. Koncertował z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Yehudi Menuhina, z orkiestrami radiowymi w Berlinie i Oslo, jak również z wieloma orkiestrami filharmonicznymi w Europie, dokonał nagrań dla kilkunastu radiofonii, nagrał płyty kompaktowe z utworami Beethovena, Brahmsa, Chopina, Zarębskiego.

W 2004 roku był solistą w Koncercie fortepianowym Wojciecha Kilara z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w ramach projektu Pociąg do Muzyki Kilara. Na partyturze utworu Kompozytor napisał – „Panu Pawłowi Kowalskiemu z wdzięcznością za piękne i tak bardzo „moje” wykonanie tego Koncertu ...”.
Z okazji poszerzenia Unii Europejskiej, Paweł Kowalski uznany został przez francuski tygodnik Courrier International za jedną z czterech najciekawszych osobowości z Polski.

W 2005 roku artysta koncertował ponownie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, z Polską Orkiestrą Radiową, występował z recitalami m.in. w Wielkiej Sali Tonhalle w Zurichu, a także został zaproszony do udziału w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Hummla w Bratysławie.

„... w p. Kowalskim znalazłem świetnego wykonawcę mego Koncertu. Jest on wybitnie utalentowanym pianistą i wysoce inteligentnym muzykiem...”
Witold Lutosławski


Bilety:
Sektor A1 - 45 zł ; Sektor A2 i A3 -30 / 20 zł ; Loża A2 i A3 - 30 / 20 zł ; Sektor B i C - 20 / 10 zł ; Sektor B1 i C1 - 10 zł