John Webster
KSIĘŻNA D’AMALFI
The Tragedy of Duchesse of Malfi
Przekład: Maciej Słomczyński, Jerzy Strzetelski
obsada
Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Opracowanie muzyczne: Rafał Kowalczyk
Ruch sceniczny: Filip Szatarski
Premiera 17 grudnia 2006
Księżna d'Amalfi to historii wdowy, która wbrew zakazom braci poślubia wybranego przez siebie mężczyznę, za co zostaje ukarana śmiercią. Ta napisana przez jednego z najbardziej cenionych angielskich dramatopisarzy sztuka to jednak nie tylko tragicznie zakończony romans. Bohaterowie tragedii Webstera wydają się bowiem równie skomplikowani i niejednoznaczni, co motywy, którymi się kierują.
Księżna d’Amalfi, tekst sprzed blisko czterystu lat, powstała jakby na zamówienie współczesnego widza. Mroczne efekty zaczerpnięte z rekwizytorni typowego thrilleru, horroru i melodramatu, obraz dzikiej i namiętnej miłości, nienawiść i żądza zemsty, długie i szczegółowe przygotowanie do wendetty.
Webster wiarygodnie kreśli kryzys norm, zasad, idei i wartości przypisywany zazwyczaj naszym czasom. Wszyscy bohaterowie grają przed sobą jakieś role, usiłują wywierać na sobie psychiczną presję. Wydają się być skrajnymi egocentrykami, nie liczącymi się zupełnie z innymi i usiłującymi różnymi sposobami przejąć władzę nad bliźnimi. Mimo pozorów, nie istnieją między nimi żadne głębsze uczucia. Co najwyżej dzikie pożądanie. I stała potrzeba sprawowania nad drugimi władzy.
W uważanej za arcydzieło dramaturgii angielskiej „Księżnej d'Amalfi” odnaleźć można elementy najpopularniejszych renesansowych wątków tragediowych: zemsty, miłości i polityki. Bezpośrednią inspiracją do powstania sztuki był utwór innego znanego pisarza czasów elżbietańskich, Williama Paintera, „Palace of Pleasure”, nie jest to jednak jedyne źródło, z którego czerpał Webster. W samej sztuce odnaleźć można ślady najważniejszych dzieł literackich tamtej epoki.
Grzegorz Wiśniewski
Absolwent Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. Współpracował min. z Krakowskim Teatrem Scena STU, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie oraz Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Autor cenionych inscenizacji,
min.: Płatonowa A. Czechowa, Kształtu rzeczy N. LaBute'a, Plasteliny W. Sigariewa oraz
Rzeźni S. Mrożka.
Dla trójmiejskiej publiczności wyreżyserował: Jana Gabriela Borkmana H. Ibsena, Mewę A. Czechowa, Matkę S. I. Witkiewicza oraz Przed odejściem w stan spoczynku T. Bernharda. Laureat wielu nagród, min.: Statuetki Fredry dla najlepszego spektaklu sezonu 2000 / 2001, którą otrzymał za Rzeźnię S. Mrożka oraz Medalu im. S. Bieniasza przyznaną za Kształt rzeczy N. LaBute'a.
Magdalena Gajewska
Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Współpracowała min. z Teatrem Dramatycznym w Białymstoku (Balladyna J. Słowackiego w reż. T. Mana), Teatrem Polskim w Warszawie (Katarantka T. Mana w reż. T. Mana), Teatrem Współczesnym w Szczecinie (Porozmawiajmy o życiu i śmierci K. Bizio w reż. T. Mana), Teatrem Wybrzeże w Gdańsku (John Gabriel Borkman H. Ibsena w reż. G. Wiśniewskiego) oraz Teatrem Powszechnym w Łodzi (Lament K. Bizio w reż. Tomasza Mana). Laureatka nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI.
Więcej informacji: www.teatrwybrzeze.pl
Tel.: 058 301 18 36
Faks 058 301 20 46
Bilety: 30,- 20,- (uczniowie, studenci, emeryci, renciści)
Kupując KARNET NOWOŚCI w cenie 60 zł i 45 zł (ulgowe) otrzymają Państwo trzy bilety na premierowe spektakle Teatru Wybrzeże: Księżna d'Amalfi, Intymne lęki oraz Posprzątane
KSIĘŻNA D’AMALFI
The Tragedy of Duchesse of Malfi
Przekład: Maciej Słomczyński, Jerzy Strzetelski
obsada
Ferdynand, książę - Arkadiusz Brykalski
Kardynał, brat Ferdynanda - Krzysztof Matuszewski
Antonio Bologna, zarządca dworu Księżnej- Rafał Kosowski
Delio, przyjaciel Antonia - Jacek Labijak
Daniel de Bosola, koniuszy Księżnej - Cezary Rybiński
Castruchio - Stanisław Michalski
Księżna d’Amalfi - Agnieszka Wosińska (gościnnie)
Cariola, pokojowa Księżnej - Małgorzata Oracz
Julia, żona Castruchia - Katarzyna Kaźmierczak
Stara Dama - Bogusława Czosnowska
Reżyseria: Grzegorz Wiśniewski
Scenografia: Magdalena Gajewska
Opracowanie muzyczne: Rafał Kowalczyk
Ruch sceniczny: Filip Szatarski
Premiera 17 grudnia 2006
Księżna d'Amalfi to historii wdowy, która wbrew zakazom braci poślubia wybranego przez siebie mężczyznę, za co zostaje ukarana śmiercią. Ta napisana przez jednego z najbardziej cenionych angielskich dramatopisarzy sztuka to jednak nie tylko tragicznie zakończony romans. Bohaterowie tragedii Webstera wydają się bowiem równie skomplikowani i niejednoznaczni, co motywy, którymi się kierują.
Księżna d’Amalfi, tekst sprzed blisko czterystu lat, powstała jakby na zamówienie współczesnego widza. Mroczne efekty zaczerpnięte z rekwizytorni typowego thrilleru, horroru i melodramatu, obraz dzikiej i namiętnej miłości, nienawiść i żądza zemsty, długie i szczegółowe przygotowanie do wendetty.
Webster wiarygodnie kreśli kryzys norm, zasad, idei i wartości przypisywany zazwyczaj naszym czasom. Wszyscy bohaterowie grają przed sobą jakieś role, usiłują wywierać na sobie psychiczną presję. Wydają się być skrajnymi egocentrykami, nie liczącymi się zupełnie z innymi i usiłującymi różnymi sposobami przejąć władzę nad bliźnimi. Mimo pozorów, nie istnieją między nimi żadne głębsze uczucia. Co najwyżej dzikie pożądanie. I stała potrzeba sprawowania nad drugimi władzy.
W uważanej za arcydzieło dramaturgii angielskiej „Księżnej d'Amalfi” odnaleźć można elementy najpopularniejszych renesansowych wątków tragediowych: zemsty, miłości i polityki. Bezpośrednią inspiracją do powstania sztuki był utwór innego znanego pisarza czasów elżbietańskich, Williama Paintera, „Palace of Pleasure”, nie jest to jednak jedyne źródło, z którego czerpał Webster. W samej sztuce odnaleźć można ślady najważniejszych dzieł literackich tamtej epoki.
Grzegorz Wiśniewski
Absolwent Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. Współpracował min. z Krakowskim Teatrem Scena STU, Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie oraz Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Autor cenionych inscenizacji,
min.: Płatonowa A. Czechowa, Kształtu rzeczy N. LaBute'a, Plasteliny W. Sigariewa oraz
Rzeźni S. Mrożka.
Dla trójmiejskiej publiczności wyreżyserował: Jana Gabriela Borkmana H. Ibsena, Mewę A. Czechowa, Matkę S. I. Witkiewicza oraz Przed odejściem w stan spoczynku T. Bernharda. Laureat wielu nagród, min.: Statuetki Fredry dla najlepszego spektaklu sezonu 2000 / 2001, którą otrzymał za Rzeźnię S. Mrożka oraz Medalu im. S. Bieniasza przyznaną za Kształt rzeczy N. LaBute'a.
Magdalena Gajewska
Absolwentka wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego poznańskiej ASP oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Współpracowała min. z Teatrem Dramatycznym w Białymstoku (Balladyna J. Słowackiego w reż. T. Mana), Teatrem Polskim w Warszawie (Katarantka T. Mana w reż. T. Mana), Teatrem Współczesnym w Szczecinie (Porozmawiajmy o życiu i śmierci K. Bizio w reż. T. Mana), Teatrem Wybrzeże w Gdańsku (John Gabriel Borkman H. Ibsena w reż. G. Wiśniewskiego) oraz Teatrem Powszechnym w Łodzi (Lament K. Bizio w reż. Tomasza Mana). Laureatka nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu ITI.
Więcej informacji: www.teatrwybrzeze.pl
Tel.: 058 301 18 36
Faks 058 301 20 46
Bilety: 30,- 20,- (uczniowie, studenci, emeryci, renciści)
Kupując KARNET NOWOŚCI w cenie 60 zł i 45 zł (ulgowe) otrzymają Państwo trzy bilety na premierowe spektakle Teatru Wybrzeże: Księżna d'Amalfi, Intymne lęki oraz Posprzątane