stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Wydarzenie w ramach

Gdynia Design Days stawia w tym roku na to, co lokalne, pomorskie i nadmorskie. Po raz pierwszy w sześcioletniej historii festiwalu lokalne środowisko tak mocno zaangażowało się we współtworzenie GDD. Efektem jest m.in. wystawa główna "Na styku", której kuratorami są Agata Kulik-Pomorska i Paweł Pomorski ze studia MALAFOR. Prototypy stworzone z myślą o Gdyni są szansą, by w nowy sposób spojrzeć na nasz region. I, jak to na styku, będzie iskrzyło - od pomysłów i emocji.

sty 3

piątek, g. 18:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
sty 9

czwartek, g. 19:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
Dlaczego "Na styku"?

Wystawa główna jest rozwinięciem idei przewodniej szóstej edycji festiwalu Gdynia Design Days. Design to przecież działania na styku: sztuki i przemysłu; masowości i unikatowości; typowości i oryginalności; powszechności i specyficzności. 

- Prezentowane projekty, obiekty prototypowe, zmaterializowane pomysły - w zróżnicowany sposób odpowiadają na hasło "na styku". Odnoszą się do topograficzno-sytuacyjnych konotacji, zwyczajowo-obyczajowych odniesień, kwestii użytkowo-funkcjonalnych, wreszcie do aspektu formalno-konstrukcyjnego. Wszystkie one oscylują między spontaniczną oczywistością oraz bezpretensjonalną dosłownością, a przewrotną metaforyzacją z domieszką lekkiego humoru. To znakomicie konweniuje z miejscem i czasem: Gdynia latem przywdziewa plażowy kostium. W tym naiwnie brzmiącym stwierdzeniu czai się potencjał subtelnej ironii - pisze Hubert Bilewicz w tekście "Dizajn na styku".

Kostiumy plażowe przygotowane? Zanim wybierzecie się na spacer po plaży, na styku wilgotnego piasku i morskiej wody, wpadnijcie do PPNT i z nowej perspektywy spójrzcie na to, co nadmorskie i pomorskie.

PROJEKTANCI DZIAŁAJĄCY "NA STYKU"
Paweł Pomorski zaprosił do współpracy sześć grup projektowych z całej Polski. Prototypy, które stworzyli nawiązują do specyfiki nadbałtyckości, dają nowe spojrzenie na region lub zrealizowane zostały przy wykorzystaniu materiałów przypisanych terytorium nadmorskiemu.
- Jakub Gołębiewski
- Bartosz Mucha / POOR DESIGN
- Paweł Grobelny
- Paulina Krauza & Jacek Ryń / RAZY 2
- Katarzyna Sokołowska & Wojciech Sokołowski / SOKKA
- Agata Kulik-Pomorska & Paweł Pomorski / MALAFOR

PROJEKTANT: Jakub Gołębiewski
TYTUŁ PRACY: CHWIEJBA


To styk morza i lądu w portowym charakterze. Morski jest w niej ruch, a lądowa - solidność konstrukcji. Typowo portowe są poszczególne elementy - gruba lina cumownicza i dwa polery cumownicze, na które lina jest zarzucona. Tworzą one swoistą ławkę, na której można stabilnie przysiąść (na jednym z polerów) lub pobujać się, siedząc wzdłuż lub w poprzek liny. Takie właśnie kiwanie i kołysanie nazywa się w marynarskim żargonie chwiejbą. Ławka to również miejsce styku dwóch osób, przestrzeń przepływu informacji, bliskości, odpoczynku - trochę jak port sam w sobie. Siadając na linie we dwoje trzeba obrać wspólny kurs, by zjednoczyć się w bujaniu.

Jakub Gołębiewski - projektant wzornictwa przemysłowego i nauczyciel akademicki w jednym - freelancer i asystent na Wydziale Form Przemysłowych w Krakowie. Absolwent gdańskiej ASP, Wydziału Architektury i Wzornictwa. Staż projektowy odbył w Wagner:design we Frankfurcie nad Menem. W 2006 r. wraz z zespołem projektowym Marad Design i projektantami firmy PESA otrzymał tytuł Designera Roku przyznawany przez dyrektora IWP. Zaprojektowany przez zespół autobus szynowy 218Mc został laureatem konkursu Dobry Wzór 2006. Dwa lata później projektował pulpit sterowniczy do pojazdu ATR 220 - finalisty Dobrego Wzoru 2009. Nie stroni również od mniejszej skali - projektuje sprzęt AGD, urządzenia elektroinstalacyjne, fiskalne. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego, Oddziału Krakowskiego oraz SPFP.

PROJEKTANT: Bartek Mucha / POOR DESIGN
TYTUŁ PRACY: Mobilna Luneta


Projekt powstał z myślą o podglądaczach: przyrody i ludzi. Dzięki mobilnej i lekkiej konstrukcji można swobodnie przemieszczać się z lunetą, podążając w ślad za obiektem obserwacji. Wygodne siedzisko pozwala na długotrwałe podglądanie, a duże, rowerowe koła nie zakopią się w piaskach nadmorskich plaż. Poradzą sobie nawet z kamienistym podłożem. W letnie, słoneczne dni nieodzowne staje się specjalne trójkątne zadaszenie, które można obracać tak, by zawsze chroniło przed równie ciekawskim słońcem.

Bartosz Mucha - Studiował na ASP w Krakowie (dyplom 2004) i w ESAG w Paryżu. Projektant 2 i 3 D. W latach 2004-11 lat wokalista i autor tekstów zespołu math rockowego Maria Celeste. Poza tym jako artysta jest twórcą instalacji i krótkich form wideo. W latach 2004-2009 prowadził projekt The POOR Life, w ramach którego powstało kilkadziesiąt prototypów przedmiotów codziennego użytku pokazywanych na dziesiątkach wystaw w kraju i zagranicą, w tym na 6 wystawach indywidualnych. Po ukończeniu projektu POOR rozpoczął działalność para architektoniczną - Pararch (www.pararch.com), której celem jest eksplorowanie problemu domu, schronu, noclegu. Ostatnio zajął się produkcją i dystrybucją swoich projektów przyjmując w tym celu nazwę Poorex. Obecnie zatrudniony jest na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz w School of Form w Poznaniu. Mieszka w Wieliczce.

PROJEKTANT: Paweł Grobelny
TYTUŁ PRACY: na styk


Projekt składa się z konstrukcji stalowej i drewnianych okręgów. Blat z drewna orzechowego został nacięty w trzech miejscach, dzięki którym można go umieszczać na krawędzi stalowej konstrukcji. Pozycję blatu do konstrukcji stalowej można dowolnie zmieniać, uważając jedynie na ich równowagę względem siebie. Projekt oparty na prostych, geometrycznych formach można odbierać zarówno jako obiekt czysto przestrzenny/wizualny, jak i funkcjonalny, pełniący funkcję niskiego stolika. Przedmiot usytuowany został w ten sposób na styku materiału i funkcji.

Paweł Grobelny - Projektant i kurator wystaw. Studiował na Akademiach Sztuk Pięknych w Poznaniu, Lionie i Paryżu. W roku 2009 wybrany w Brukseli do grona "100 Young Creative Talents" w ramach Roku Kreatywności i Innowacji Unii Europejskiej. Stypendysta Rządu Francuskiego w Paryżu, w 2007 r. i Casa de Velazquez w Madrycie, w 2011 r.. Jest autorem mebli miejskich między innymi w ogrodzie Zhongshan w Szanghaju i ogrodzie Albertine w Brukseli. Uczestniczył między innymi w Tokyo Design Week, Paris Design Week, Seoul Design Olympiad a także w Biennale Dizajnu w Saint-Etienne i Kortrijk. Laureat licznych nagród m.in. PRODECO 2006 i 2008, LVMH Louis Vuitton. Moet Hennesy oraz Tremplins Meuble Paris. Jego prace znajdują się między innymi w kolekcji Muzeum Designu w Monachium. Kurator cyklu wystaw "Unpolished. Young Design from Poland / www.unpolished.pl" popularyzujących polski dizajn poza granicami kraju (wspólnie z Agnieszką Jacobson-Cielecką). Jest szczególnie zainteresowany działaniami na pograniczu sztuki i projektowania. Oprócz projektowania pisze o dizajnie współpracując z kwartalnikiem projektowym 2+3D.

PROJEKTANCI: Paulina Krauza & Jacek Ryń / RAZY 2
TYTUŁ PRACY: Styk Dotyku


Tęsknota, rozłąka, izolacja to uczucia towarzyszące marynarskiemu małżeństwu. Ona tu, on tam -oddzieleni od siebie o tysiące mil. Co z tego, że jest skype, smsy, telefony, wideo na żywo - wciąż brakuje tego jednego - dosłownej bliskości.
Projekt zakłada przesyłanie na odległość symbolicznego dotyku otwartej dłoni. Zestaw składa się z dwóch nadajniko - odbiorników, komunikujących się ze sobą bezprzewodowo. Wielopunktowa matryca pozwala na przesłanie nawet najdrobniejszego ruchu.

RAZY 2 - Grupa projektowa Razy2 to: Paulina Ryń - architekt i Jacek Ryń - projektant. Tworzymy to, co nas w danej chwili intryguje i ciekawi. Szukamy wyzwania, a później stawiamy mu czoła. Dany przypadek obserwujemy maksymalnie wnikliwie z 2 różnych punktów widzenia. To, co projektujemy staramy się utrzymać w ryzach prostoty i czytelności. Dopiero gdy otrzymujemy zadowalającą nas strukturę, dobieramy odpowiednie środki do realizacji. Często podejmujemy współpracę z innymi projektantami, architektami i specjalistami w nurtującej nas dziedzinie. Każdy kolejny rok tworzenia grupy projektowej to niespodzianka, której nie możemy się doczekać. Dotąd udało nam się stworzyć na tyle interesujące projekty, by zdobyć tytuł finalisty Dobrego Wzoru 2012, statuetkę Machina Design Awards, Nagrodę Oświetleniową Osram, wyróżnienie od DuPont i wiele innych.

PROJEKTANCI: Katarzyna Sokołowska & Wojciech Sokołowski / SOKKA
TYTUŁ PRACY: MY PIECE OF SEA


To projekt poruszający problemy, jakie pojawiają się na styku przyrody i społeczeństwa industrialnego. Geometryczna, nieregularna bryła wykonana z arkuszy giętej surowej stali jest reminiscencją fragmentu wyrwanego z morza, który zostaje przeniesiony w sztuczne otoczenie mieszkań i biur. Pogięty technicznie metal jest odniesieniem do przemysłu i nowoczesnego społeczeństwa, które wywiera coraz większy wpływ na środowisko naturalne.

Wewnątrz bryły mieści się mini hodowla roślin występujących naturalnie w Bałtyku oraz utrzymujący ją przy życiu system filtrów i oświetlenia. Hodowlę można oglądać jedynie przez mały otwór, zaglądając do wnętrza bryły. W ten sposób skupiamy uwagę na świecie glonów i traw morskich, które niegdyś tworzyły w zatoce Gdańskiej rozległe łąki podwodne. Jednak na skutek działalności człowieka (eutrofizacja, zanieczyszczenia wody i dna ) ich areał znacznie się zmniejszył. Nasz obiekt ukazuje świat, którego na co dzień niemal nie zauważamy, a który jest zagrożony z powodu niekorzystnego wpływu człowieka.

Projekt powstał we współpracy z dr Filipem Pniewskim z Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego.

SOKKA to firma projektowa prowadzona przez rodzeństwo Katarzynę i Wojtka Sokołowskich z Gliwic. Siostra studiowała wzornictwo przemysłowe w Katowicach, Mediolanie i Bratysławie. Projektowała m.in. meble wystawowe dla Max Mara, obudowę robota kardiochirurgicznego Robin Heart, kampanię graficzną Katowice ESK 2016, jest laureatka nagród Hettich Design Award, Opus Design i Henkel Experimental Design. Brat ukończył projektowanie samochodów w Turyńskim Instituto Europeo di Design, wykonał pracę dyplomową dla Ferrari, a następnie był współwłaścicielem włoskiej firmy Spada Vetture Sport, zajmującej się projektowaniem i produkcją prototypowych, sportowych aut oraz wykładowcą na dwóch turyńskich uczelniach IED i IAAD. Obecnie SOKKA współpracuje z firmami polskimi i zagranicznymi skupiając się na projektach dla przemysłu motoryzacyjnego oraz realizuje własne eksperymentalne projekty np.: ławki solarne Lightbench. Ostatnio zaprojektowane dla Design Silesia, Mobilne Kontenery Designu można było oglądać na DMY 2013 w Berlinie, a motocykl Hillclimber stworzony z trzykrotnym mistrzem świata w bobslejach Alan'em Wicki na Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2012. sokka.com

PROJEKTANCI: Agata Kulik-Pomorska & Paweł Pomorski / MALAFOR
TYTUŁ PRACY: DRIFTING Swobodny Dryf


Jest to próba stworzenia nowego sposobu wypoczynku na styku wody, czyli swobodne dryfowanie, kontemplacja fali morskiej. Projekt może być urozmaiceniem relaksu nadmorskiego i stać się atrakcyjnym wyposażeniem plaż.
Bazą projektu jest zakotwiczona platforma do której dopływamy na osobistym pływaku.

Rozwiązanie oparte jest na systemie pneumatycznych pływaków. Platforma leży na trzech poduchach powietrznych zamontowanych w pokrowcu uszytym techniką żaglową z płótna żaglowego Dakron, stabilizowanych poniżej linii wody. Osobisty pływak to stabilizowana poduszka powietrzna z uchwytem.

MALAFOR - studio stworzone przez Agatę Kulik-Pomorską i Pawła Pomorskiego. Studio zaczęło funkcjonować w 2004 roku, po ukończeniu przez Agatę i Pawła Wydziału Wzornictwa Przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wtedy postanowili traktować MALAFORa nie tylko jako ideę, ale także jako markę, którą rozwijają do dzisiaj. Uważają, że związek z miejscem, w którym tworzą wnosi do projektów jakość i wiarygodność. Obecnie pracują z materiałami typowo żeglarskimi, charakterystycznymi dla ich regionu nadbałtyckiego. W projektach rzemiosło żaglowe połączyli z najnowszą technologią tekstyliów (takich, jak Dakron) wykorzystywanych do szycia żagli.

MALAFOR jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów i nagród, między innymi Red Dot Award 2012 za Blow Sofę oraz IF Design Award 2012 za Activ Basket, Grand Prix dla Life Alarm w konkursie Nagoya Design Do! w 2006, Grand Prix Light Art Award we Florencji w 2005. Prezentowali swoje produkty na wielu wystawach polskich i zagranicznych, m.in. w Mediolanie w 2011, 2012, 2013 , Expo w Szanghaju, na Biennale Interieur w Belgii w 2012, DMY w Berlinie w 2013 oraz w cyklu Unpolished na całym świecie.

Kuratorzy wystawy "Na styku": Agata Kulik-Pomorska & Paweł Pomorski, MALAFOR
Gdzie: Pomorski Park Naukowo-Technologiczny
Kiedy: 6 lipca - 31 lipca
Godziny otwarcia: 12:00 - 20:00
Wstęp wolny