Rozmowy o fotografii: Odyseja Tomasza Kopcewicza i Michała Szlagi jako metafora życia. Z artystami rozmawia dr Marta Wróblewska.Michał Szlaga posługuje się fotografią, a Tomasz Kopcewicz malarstwem i grafiką. Artyści odnaleźli wspólną przestrzeń twórczą, opowiadając o morzu w ramach projektu "Odyseja#1" zrealizowanym w 2015 roku.
Morska podróż obu artystów z września 2014 roku, przerywana zejściami na ląd w wybranych lokalizacjach na granicy Europy i Afryki Północnej, zaowocowała nietypowym dialogiem fotograficzno-rysunkowo-malarskim. To z jednej strony rodzaj introspekcji, ponieważ podróż jako taka odczytywana jest, zgodnie z wymową samej homerowskiej Odysei, jako metafora życia. Z drugiej strony stanowi rodzaj wizualnego pamiętnika wyrosłego z wnikliwej obserwacji zarówno współpodróżników, jak i przypadkowo napotkanych ludzi i zjawisk. Morze jest tu formą łącznika pomiędzy światami i doświadczeniami. Przestrzenią stymulującą estetycznie i socjologicznie, pełną teoretycznie wykluczających się, niekiedy skrajnych doznań: niekontrolowanego przypadku i świadomej nawigacji, nieprzeniknionej przestrzeni i ograniczeń związanych z życiem na pokładzie, niebezpieczeństwa i wolności, lęku i zachwytu, zaradności i bezradności wobec sił natury.
Tomasz Kopcewicz przedstawia pejzaż śródziemnomorskiej granicy Europy jako pas barier, które służą umacnianiu brzegu, ale przypominają też mury obronne. Dla malarza, który bada ciągłość struktur i analizuje ich barwne następstwa, wybór tak minimalistycznego fragmentu śródziemnomorskiego pejzażu jest deklaracją: otwarciem na dyskusję o zdefragmentowanej wolności oraz konflikcie natury i kultury.
Dla Michała Szlagi, bacznego obserwatora transformujących się miast i dzielnic, Odyseja to opowieść o współczesnym podboju, niszczącej środowisko masowej turystyce oraz dewastacji natury dla potrzeb gości - obcych, zaproszonych, których obecność jest z zasady chwilowa i kosztowna, bo pozostawia po sobie niechciany ślad.
Odyseję, która będzie punktem wyjścia do rozmowy z artystami, można oglądać do 29 marca 2026 na wystawie Gościnności w siedzibie Gdańskiej Galerii Fotografii budynku NOMUS przy ul. Stefana Jaracza 14.
O rozmówcach:
dr Tomasz Kopcewicz - malarz i grafik, absolwent ASP w Gdańsku, rezydent Gdańskiej Kolonii Artystów na terenach postoczniowych, gdzie współtworzył artystyczną grupę Znajomi znad morza. Zajmuje się malarstwem i realizacją prac wideo. Interesuje go obraz uchwycony między przedstawieniem a abstrakcją, w którym dominuje geometria. W 2015 roku wraz z fotografem Michałem Szlagą tworzył artystyczny duet pod szyldem Odyseja. W 2022 roku obronił pracę doktorską. W latach 2020-2024 pracował na stanowisku adiunkta w Katedrze Sztuk Plastycznych Politechniki Koszalińskiej.
Michał Szlaga - fotograf, członek ZPAF, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich fotografów dokumentalistów. Absolwent ASP w Gdańsku, od lat konsekwentnie rozwija własny język artystyczny, łączący krytyczne spojrzenie na rzeczywistość z głębokim poczuciem odpowiedzialności za pamięć o miejscach i ludziach. Jako twórca związany także z macierzystą uczelnią w roli wykładowcy, ukształtował kolejne pokolenia fotografów wrażliwych na społeczne konteksty obrazu. Wielokrotnie nagradzany, m.in. w 2007 roku został laureatem International Photography Awards w Nowym Jorku, kilkakrotnie zdobywał także nagrody w konkursie Grand Press Photo. W 2014 roku uhonorowany został nagrodą Splendor Gedanensis oraz Pomorską Nagrodą Artystyczną, a w 2015 odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi za twórczość artystyczną i dokumentowanie najnowszej historii Polski.
dr Marta Wróblewska - kuratorka, menedżerka kultury, krytyczka sztuki, adiunktka w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego (Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej). Jej obszary badawcze obejmują nową muzeologię, dziedzictwo, tożsamość, pamięć, metodologie kuratorskie i spuścizny artystyczne. Autorka monografii Muzea i tożsamość Gdańska (wyd. słowo/obraz terytoria) oraz tekstów o sztuce współczesnej i muzealnictwie publikowanych w czasopismach naukowych, katalogach projektów i wystaw oraz magazynach o sztuce. Pracowała w Biurze Prezydenta ds. Kultury Miasta Gdańska, Gdańskiej Galerii Miejskiej, a także współpracowała jako niezależna kuratorka z instytucjami kultury w kraju i za granicą, m.in. Madre, Museo dArte Contemporanea Donnaregina w Neapolu (Włochy), Fondazione Morra w Neapolu (Włochy), Gustav Seitz Museum w Trebnitz (Niemcy), Mark Rothko Center w Daugavpils (Łotwa), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Od 2018 jest członkinią IKT - międzynarodowego stowarzyszenia kuratorów sztuki współczesnej.
Organizatorzy: Gdańska Galeria Fotografii, dział Muzeum Narodowego w Gdańsku
Informacje praktyczne:- kiedy: 27.11.2025 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30
- gdzie: Gdańska Galeria Fotografii, Dział Muzeum Narodowego w Gdańsku, ul. Jaracza 14, Gdańsk
- wstęp bezpłatny
- nie obowiązują zapisy
- prowadzenie: dr Marta Wróblewska
Treść tworzona na podstawie materiałów prasowych organizatora.