Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Orfeusz w piekle (141 opinii)

opera / operetka
kasy:
58 763-49-06
wystawia:
Opera Bałtycka w Gdańsku
czas trwania:
2 godz. 30 min. (1 przerwa)
data premiery:
12 kwietnia 2018
6.7
15 ocen
Twoja ocena to: 5
Orfeusz w piekle
Jakub Offenbach

Operetka w dwóch aktach. Akcja rozgrywa się w starożytności, w Grecji i w...piekle.

Akt I Dyrektor konserwatorium Orfeusz i jego żona Eurydyka mieszkają w Tebach. Ich miłość dawno już wygasła. Eurydyka kocha pszczelarza Arysteusza, Orfeusz - pasterkę Pomponię. Małżonkowie żyją jednak razem, ponieważ Los przeznaczył im taką rolę. Aby go oszukać, Arysteusz ma porwać Eurydykę. Podczas rozmowy, przypadkiem uderza ją w głowę i Eurydyka umiera. Okazuje się, że Arysteusz to w rzeczywistości bóg piekieł - Pluton, który w ten sposób uprowadza ukochaną do swojego królestwa. Kiedy Orfeusz dowiaduje się o śmierci żony, cieszy się, iż nareszcie może połączyć się z Pomponią. Tymczasem Los rozkazuje mu prosić Jowisz o powrót Eurydyki na ziemię. Chcąc nie chcąc, Orfeusz wędruje na Olimp. Jowisz postanawia zwrócić mu Eurydykę. Zaintrygowany opowieściami o jej urodzie, postanawia ją jednak wcześniej zobaczyć i wraz ze swoją świtą udaje się do piekieł.

Akt II Pluton zamknął Eurydykę w swojej komnacie, ale Jowisz zamienił się w muchę i wślizgnął do niej przez dziurkę od klucza. W przebraniu zabiera ją na ucztę, a po balu chce z nią uciec na Olimp. Pluton przejrzał jednak jego plany i przypomina o złożonej obietnicy - musi zwrócić Eurydykę. Jowisz postanawia więc przechytrzyć Plutona. Orfeusz może odzyskać swoją żonę dopiero wtedy, kiedy dotrą do rzeki Styks, a on ani raz nie spojrzy na Eurydykę. Tymczasem Jowisz rozpętał burzę i Orfeusz ogląda się odruchowo na odgłos grzmotu. Eurydyka musi pozostać na Olimpie jako jedna z bachantek, a jej szczęśliwy małżonek sam powraca na ziemię do ukochanej Pomponii. Smuci się tylko Los...
(Streszczenie według "Przewodnika operetkowego" L. Kydryńskiego)


Kierownictwo muzyczne: Warcisław Kunc
Reżyseria: Maria Sartova
Scenografia/światła: Yves Collet
Kostiumy: Anna Chadaj
Choreografia: Jarosław Staniek
Asystent kierownika muzycznego: Michał Krężlewski
Asystentka scenografa (dekoracje): Clémence Bezat
Asystentka kostiumografa: Agnieszka Szewczyk
Asystentka choreografa: Katarzyna Zielonka
Tłumaczka: Sandra Pytlik
Przygotowanie i kierownictwo Chóru: Waldemar Górski

Obsada:
Orfeusz - David Beucher / Dawid Kwieciński / Marcin Pomykała
Eurydyka - Monika Buczkowska / Magdalena Chmielecka / Maria Domżał
Opinia publiczna - Mariola Cierpioł / Katarzyna Nowosad / Barbara Żarnowiecka
Pluton - Przemysław Baiński / Maciej Gronek / Rafał Żurek
John Styx - Michał Grabczuk / Łukasz Ratajczak
Jowisz - Stanisław Kierner / Kamil Pękala / Adam Woźniak
Junona - Maria Malinowska / Katarzyna Nowosad
Venus - Magdalena Chmielecka / Zuzanna Klemańska
Diana - Marta Książek / Dorota Laskowiecka / Joanna Wójcik
Minerwa - Maria Malinowska / Wiktoria Wizner
Kupido - Justyna Jabłonowska / Anna Potyrała-Listwon / Karolina Sołomin
Mars - Leszek Kruk
Merkury - Paweł Faust

Balet:
Clelia Averna, Elżbieta Czajkowska-Kłos, Sayaka Haruna-Kondracka, Monika Zaniewicz, Natalia Cedrowicz (Marianna Młynarska, Sandra Springhorn).

Filip Michalak, Ruaidhri Maguire, Bartosz Kondracki, Maciej Ruszkiewicz, Michał Zelent (Jean Charles Daumont, RobertoTallarigo).

Recenzja Trojmiasto.pl