Magazyn główny stoczni to ostatnia funkcja pełniona przez bydynek o numerze 89A w działającej jeszcze stoczni, w którym obecnie się znajdujemy. Co oczywiste: magazynuje się przeważnie przedmioty. Zapraszamy Państwa do przestrzeni Magazynu Głównego, Galerii w której na czasowych wystawach gromadzić będziemy nie tylko artefakty, ale idee, śmiałe wizje, refleksje, wrażenia.
Zapraszamy do przestrzeni sztuki prowadzonej przez Foodhall Montownia we współpracy z Wydziałem Malarstwa Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w miesięcznych cyklach wystawienniczych zagoszczą przede wszystkim młodzi absolwenci i studenci ASP. Postaramy się dostarczyć państwu towar z najwyższych magazynowych półek: Do wystaw Rada Programowa zapraszać będzie także uznanych twórców z różnych dziedzin sztuki, o szerokim wachlarzu nie tylko propozycji formalnych. Chcemy, żeby nasza galeria stałą się forum dialogu, prezentacji różnych światopoglądów i zjawisk w sztuce, była ośrodkiem kultury otwartym na wszelkie treści, czasami mniej wygodne, ale zawsze istotne.
ENEMY TERRITORY Wrogie terytorium z realizacji Lenglinga to obszar nienazwanego konfliktu. Namalowane z nonszalancją abstrakcyjne, dotykające estetyki cyfrowego błędu przestrzenie przenoszą widza w obszar uniwersalny, daleki od konkretu. Artysta wychodząc od własnych doświadczeń bycia ocenianym, snuje w nich refleksje na temat ubioru, uniformu jaki określa człowieka błyskawicznie go szufladkując. W malarskiej serii Enemy Territory stajemy się świadkami dynamicznych, często niepokojących scen przemocy gdzie ubiór (uniform, mundur?) staje się jedyną wskazówką sugerującą , czy bohater jest ofiarą czy napastnikiem. Unaoczniają nam tym samym sytuację , kiedy prawidłowe rozpoznanie przynależności może decydować o naszym bezpośrednim bezpieczeństwie. Odnosząc się do kodów konfliktu, Mateusz Lengling zadaje pytanie o zasadność typowej dla współczesności powierzchowności oceny. W podobnym obszarze funkcjonuje realizacja Armor One.
Obiekty rzeźbiarskie w formie hełmów ochronnych, jak mówi autor [] Tworzone w momencie największego kryzysu, poczucia krytycznego braku pewności siebie z elementów, przedmiotów, pochodzących z wybranych miejsc przemocy takich jak: szkoła, korporacja, stadion piłkarski, a nawet własny dom [...]. Narrację domyka praca video przedstawiająca hełmy jako sklepowe produkty, dotykając wszechobecnej komercjalizacji z jaką mamy do czynienia tak że w obszarze przemocy. Wystawa Enemy Territory obejmuje wybrane prace z malarskiego dyplomu oraz aneksu autora. Komentując problemy współczesności zwraca uwagę na rynek mody, ekspresję ubioru i znaczenie powierzchowności w relacjach międzyludzkich. Opowiada o maskach, przebraniach i uniformizacji. O fasadowej relacji z rzeczywistością . Dotyka zewnętrza żeby przypomnieć silnie bywa ono skoligacone z wnętrzem. _________________________________________________________
MATEUSZ LENGLING artysta wizualny, projektant. Urodzony w 1997 roku w Bydgoszczy. Absolwent Akademii Sztuk Pi ęknych w Gdańsku na wydziale Malarstwa w pracowni prof. Piotra Józefowicza i prof. Marcina Zawickiego aneks w pracowni prof. Przemysława Łopacińskiego i dr Filipa Ignatowicza, Dyplom magisterski obronił w 2023 roku. Zajmuje się projektowaniem graficznym, malarstwem, obiektami, formami video oraz 3D.
instagram.com/leng____ling
linktr.ee/mateuszlengling