Dramat Milewskiej to przede wszystkim kasandryczna opowieść o związkach władzy i sztuki, refleksja nad pozycją artysty w świecie politycznych uwikłań - umiejscowienie akcji w Związku Radzieckim jest tu tylko historycznym kostiumem, bo sam problem pozostaje aktualny do dziś.
Wszak wiele przykładów można znaleźć na rodzimym podwórku... Dzieje bohaterów sztuki mogłoby zilustrować znane porzekadło: "łaska pańska na pstrym koniu jeździ". Autorka odmalowuje trudne losy wybitnych radzieckich kompozytorów, doświadczających zarówno chwały, jak i pogardy, słów uznania oraz środowiskowej anatemy. Punkt wyjścia stanowi prawie równoczesna śmierć Stalina i Siergieja Prokofiewa. Hołd wirtuozowi oddaje jedynie niewielka grupa muzyków. Reszta świata opłakuje Józefa Wissarionowicza; w prasie ukazują się kilkusetstronicowe nekrologi, w przycmentarnych kwiaciarniach brakuje wieńców dla zwykłych obywateli. [ADiT]
autorka: Monika Milewska | reżyseria: Wiesław Hołdys | wykonanie: Ewa Breguła, Agnieszka
Dziedzic, Anna Lenczewska, Alicja Margolin, Jan Mancewicz, Jacek Milczanowski (TEATR MUMERUS) |
muzyka: Michał Braszak | licencja: ADiT | prowadzenie dyskusji: dr Barbara Świąder-Puchowska |
dyskusja z udziałem autorki tekstu
Monika Milewska (autorka sztuki) - doktor historii, eseistka, poetka, dramatopisarka. Ukończyła Uniwersytet Warszawski, Szkołę Nauk Społecznych w Warszawie i EHESS w Paryżu. W latach 2002-ma 2008 adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, od 2009 adiunkt w Zakładzie Etnologii Uniwersytetu Gdańskiego. Stypendystka m.in. Ministra Kultury, Ministra Edukacji Narodowej,Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Rządu Francuskiego, Rządu Włoskiego, Fundacji A. Mellona, Miasta Gdańska, Województwa Pomorskiego, centrów pisarzy w Rodos i Visby. Fellow Akademii Amerykańskiej w Rzymie. Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. Zadebiutowała w wieku lat 13 w Telewizji Polskiej fragmentami poematu "Waterloo". Laureatka licznych konkursów poetyckich i dramaturgicznych. Autorka wielokrotnie nagradzanej scenicznej baśni "Dzieje sławnego Rodryga" i eseistycznych książek: "Bogowie u władzy. Od Aleksandra Wielkiego do Kim Dzong Ila" oraz "Ocet i łzy", za którą otrzymała stypendium "Polityki" i nominację do Nagrody Literackiej NIKE (wznowienie 2018). W 2015 za tekst słuchowiska "Podróż na Księżyc" uzyskała Grand Prix XV Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji "Dwa Teatry" w Sopocie. Dwa z jej słuchowisk nominowane były do "radiowego Oscara" - Prix Italia. Wydała trzy tomiki wierszy: "Podróż na koniec świata" (2002), "Papierowe okręty" (2005) oraz "Płacz komety" (2012). Tłumaczona na angielski, francuski, duński, chorwacki, czeski, słowacki, ukraiński. W roku 2018 wydała powieść o gdańskim falowcu "Latawiec z betonu".
Ewa Breguła (aktorka) - absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Wokalno-Aktorskiego - dyplom w 2004 roku. Współpracowała z teatrami: im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Teatrem Buffo w Warszawie, Teatrem Barakah w Krakowie, Teatrem Cracovia, Teatrem Plejada, Krakowskim Teatrem Kameralnym, brała udział w międzynarodowej trasie musicalowej "Starlights". Z Teatrem Mumerus związana od 2017 r. Brała udział w wielu spektaklach warsztatowych i innych działaniach artystycznych organizowanych przez ten teatr. W obecnym repertuarze Mumerusa bierze udział w spektaklach: "To nie są drzwi. Kodycyl fotografii", "Historyja barzo cudna". Współpracuje z telewizją TVN.
Agnieszka Dziedzic (performer) - absolwentka wiedzy o teatrze i performatyki przedstawień Uniwersytetu Jagiellońskiego, recenzentka teatralna i literacka. Współzałożycielka, a w latach 2008-2012 redaktor naczelna krakowskiego oddziału Internetowego Magazynu Teatralnego "Teatralia". Od 2012 stale współpracuje z Miesięcznikiem "ZNAK", gdzie publikuje recenzje książek. Należy do Stowarzyszenia Teatr Mumerus, z którym współpracę rozpoczęła w 2010 roku. Uczestniczyła w krajowych i zagranicznych w projektach młodzieżowych Stowarzyszenia Teatr Mumerus, w roku 2018 wystąpiła w spektaklu "Historyja barzo cudna. Bunt upadłych aniołów".
Anna Lenczewska (aktorka) - z urodzenia Sosnowiczanka, z wyboru Krakowianka. W 1993 r. rozpoczęła studia w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie na wydziale aktorskim. Debiutowała jeszcze jako studentka III roku wydziału aktorskiego w Teatrze Starym w Krakowie rolą Lizy w spektaklu pt. "Biesy, albo Mały Plutarch żywotów nieudanych" według Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Ludwika Flaszena (1995). Część spektaklu dyplomowego, w którym zagrała główną rolę, została przeniesiona do Krakowskiego Teatru Scena STU. Był to "Babiniec" w reż. Grzegorza Wiśniewskiego (1997). Przez 11 lat związana była z Tarnowskim Teatrem im. L. Solskiego, a od 2003 r. jest również aktorką krakowskiego Teatru Mumerus, gdzie grała we wszystkich przedstawieniach tego teatru. Ostatnie lata to także ścisła współpraca z innymi niezależnymi teatrami krakowskimi. W 2013 roku, wspólnie z Robertem Żurkiem, została wyróżniona na XV Przeglądzie Małych Form Teatralnych w Łodzi za kreacje aktorskie w spektaklu "Ampuć, czyli zoologia fantastyczna". W 2017 roku, wraz z zespołem Teatru Mumerus, wyróżniona Nagrodą Specjalną im. Stanisława Wyspiańskiego.
Alicja Margolin (muzyk) - absolwentka Muzykologii UJ. Z Teatrem Mumerus związana od 2015 roku. Brała udział w takich spektaklach, jak: "Pieśń Gminna", "To nie są drzwi" oraz spektaklach warsztatowych, m. in. "Lekcjach mediolańskich" powstałych przy współpracy z Theatre des Asphodeles w Lyonie. Wykorzystuje w nich umiejętność gry na pianinie oraz innych retro instrumentach, do których ma ogromne zamiłowanie (melodyka i elektryczny akordeon - Harmona - z lat 60., kilkudziesięcioletni zabawkowy fortepian czy Theremin).
Jan Mancewicz (aktor) - absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie - Filii we Wrocławiu, Wydziału Aktorskiego - dyplom w 1998 roku. Współpracował z teatrami: im Ludwika Solskiego w Tarnowie, im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, Teatrem Barakah w Krakowie, Teatrem Cracovia, Krakowskim Teatrem Kameralnym. W 2012 roku wziął udział w Pierwszym Zjeździe Polskich Hamletów w Gdańsku. Z Teatrem Mumerus związany od 2009. Grał w takich przedstawieniach jak: "Święto głupców, czyli walka karnawału z postem", "Droga do ósmego kwadratu", "Tajemnik", "Głupia mąka wariatów", "Stół z powyłamywanymi nogami" oraz w wielu spektaklach warsztatowych organizowanych przez ten teatr. W obecnym repertuarze Mumerusa bierze udział w spektaklach: "To nie są drzwi", Historyja barzo cudna", "Zmora". Niezależnie od pracy w Mumerusie współpracuje z Teatrem STU w Krakowie, Krakowskim Teatrem Komedia oraz telewizją TVN.
Jacek Milczanowski (aktor) - absolwent Wydziału Aktorskiego PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie (1984). Tuż po studiach, oprócz pracy w Teatrze im. Juliusza Słowackiego, mocno zaangażował się w badanie granic możliwości ekspresji aktorskiej w Teatrze Mandala. Liczne festiwale, warsztaty, międzynarodowe projekty - to bogate źródło jego doświadczeń i wiedzy jakie wykorzystuje przy pisaniu scenariuszy, w reżyserii, czy projektowaniu scenografii, a także w pracy pedagogicznej. Stypendium Goethe Institut i czteroletni udział w projekcie UE "Magic net" (jako członek zespołu Teatru Mumerus) oraz warsztaty pisania scenariuszy i dramatów uważa za szczególnie inspirujące. Jest współzałożycielem i członkiem władz stowarzyszeń twórczych STEN i Na Scenie, Zastępcą Przewodniczącego Oddziału ZASP w Krakowie, członkiem Komisji Repartycji ZASP. Ukończył podyplomowe studia z zakresu własności intelektualnej na UJ. Stworzył kilka ról w Teatrze Mumerus - między innymi Georgesa Meliesa w spektaklu "Podróż na Księżyc".
Wiesław Hołdys (reżyser) - absolwent teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim (1984) i Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie z 1988, autor ponad 60 spektakli realizowanych w kraju i za granicą, prezes, założyciel i reżyser wszystkich spektakli Stowarzyszenia Teatr Mumerus, laureat kilku nagród i wyróżnień (między innymi Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nagrody Województwa Małopolskiego w dziedzinie kultury "Ars Quaerendi" w kategorii "Mistrz"), a także trzykrotny stypendysta Ministerstwa Kultury. W 2013 roku został wyróżniony w konkursie EDUINSPIRACJE jako europejski edukator teatralny. Prowadził kilkadziesiąt międzynarodowych warsztatów teatralnych, między innymi z partnerami z Ukrainy, Niemiec, Francji, Czech, Hiszpanii i Portugalii. W roku 2017 został - wraz z innymi członkami Teatru Mumerus - uhonorowany Nagrodą Teatralną im. Stanisława Wyspiańskiego przyznaną przez Prezydenta i Radę Miasta Krakowa.
Michał Braszak (muzyk) - kontrabasista, gitarzysta basowy, kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Jako muzyk oraz twórca muzyki teatralnej związany z krakowskimi teatrami Mumerus, Teatrem Stu, Teatrem Ludowym w Nowej Hucie oraz z krakowską Akademią Sztuk Teatralnych. Twórca muzyki do większości ostatnich przedstawień Teatru Mumerus. Założyciel grupy "Folk for Freaks". Występuje także jako instrumentalista z krakowskimi wokalistami - między innymi Beatą Rybotycką, Barbarą Stępniak-Wilk i Jackiem Wójcickim.