stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT
gru 1

niedziela, g. 18:30

Gdynia,
Wstęp wolny
Wernisaż : 14.03 godz. 18:00
Wystawa otwarta:
pon.-pt.:11:00-18:00
sob.:11:00-16:00

Patrz Work. Projekt zorganizowany przez Państwową Galerię Sztuki w Galerii Triada w Sopocie między 14 a 28 marca 2007 roku. Nazwa projektu ma wiele wspólnego z patrzeniem i pracą, ale na pewno nie ma bezpośredniego związku z szukaniem pracy – czynności dla Polaków nowej i trudnej.
Autorki projektu – Gosia Golińska i Anna Wilczyńska intensywnie pracują w wyuczonych zawodach (Gosia – projektuje grafikę użytkową, Anna – projektuje ubiory).
Prezentowany projekt to próba przedstawienia osobistego świata, który powstał z elementów publicznych i ogólnodostępnych.
Gosia Golińska pokazuje przetworzony świat publikacji, kolorowych magazynów kobiecych, codziennej prasy. Obraz zużytych opieczętowanych kopert (nawet z roku 1984), gazet, zdjęć, ilustracji, napisów, biletów to notatki z przeczytanych artykułów, odbytych lub tylko wymarzonych podróży. Wyklejanki - paczworki z ulubionych ilustracji innych autorów, z twarzy sławnych i ważnych ludzi, reklam – to próba uporządkowania, przyswojenia czy może zapamiętania informacji. Chęć przetrwania w agresywnym, bardzo zmiennym świecie typograficznej lawiny. Wręczana prasa darmowa, ulotki, codzienne informacje w druku, magazyny – żyją swoim życiem, według ustalonych zasad osiągają wyznaczone cele. Gosia Golińska wykonując swój zawód analizuje i zasady, i cele - część z nich akceptuje, część odrzuca, część archiwizuje. Zafascynowana literą i drukowanym słowem „wydaje” swoje publikacje – też prezentowane w ramach projektu. Wybrane fragmenty drukowanej informacji sprzed lat otrzymały szansę przedłużenia swojego istnienia, a może nawet drugiego życia. Uznanie przeczytanej prasy za bezużyteczną jest bolesna dla obu autorek.
Podobną szansę dała codziennej prasie Anna Wilczyńska, szyjąc z niej podkładki na stół, pod kubek z kawą, czy talerz. Przeszyte kolorowymi nitkami warstwy cienkiego papieru można odrywać odkrywając kolejne z nową zawartością. Formy odzieżowe stworzyła w wyniku tych samych notatek i remanentów to ten sam proces powstawania, lecz inny surowiec (tkaniny, dzianiny). Prezentowane formy zostały uprzednio pocięte i obgotowane, tak spreparowane mają większą odporność na UBIERANIE. Przygotowane w ''szale twórczym" kształty są wskazane do ubierania, ale również funkcjonują niezależnie od osób i okoliczności.