Aktualnie brak w repertuarze trójmiejskich teatrów

Portret damy (34 opinie)

spektakl dramatyczny
kasy:
58 301-13-28
wystawia:
Teatr Wybrzeże
czas trwania:
2 godz. 45 min. (1 przerwa)
data premiery:
17 maja 2015
7.2
44 oceny
Oceniasz 5/10

Uwaga! spektakl zawiera kontrowersyjne treści lub/i słowa niecenzuralne

Portret damy
Magda Kupryjanowicz
na podstawie powieści Henry'ego Jamesa

Lata 70-te XIX wieku. Do wybrzeży wiktoriańskiej Anglii przybija statek z Nowego Jorku, a na jego pokładzie - Isabela Archer, młoda Amerykanka o wyjątkowej urodzie i nie mniej wyjątkowym charakterze. Zafascynowana europejską kulturą, wkrótce sama zacznie wzbudzać fascynację dwóch angielskich dżentelmenów. Sprawy dodatkowo skomplikują się, gdy w ślad za nią ruszy jej amerykański wielbiciel. Wbrew swoim oczekiwaniom, niezależna dotychczas Isabela, w małżeństwie z jednym z adorujących ją mężczyzn zacznie upatrywać swojego przeznaczenia. Czy jednak jej wybór okaże się słuszny?

Konwencja melodramatu, jaką twórcy zapożyczyli z dziewiętnastowiecznej powieści Henry'ego Jamesa, stanowi jedynie pretekst do snucia uniwersalnej opowieści o katastrofie. Każda bez wyjątku z postaci PORTRETU DAMY - począwszy od Isabeli, poprzez angielskiego lorda i zubożałą francuską arystokratkę, a na zwykłej służącej skończywszy, przeczuwa wiszące nad sobą fatum, które niweczy wszelkie działania i odbiera nadzieję na pomyślną przyszłość. To właśnie w poczuciu zagrożenia i rozczarowania rzeczywistością twórcy spektaklu odnajdują wspólne bohaterom i współczesnym Europejczykom gorzkie doświadczenie rzeczywistości.

Ewelina Marciniak o PORTRECIE DAMY: "Podróż Isabeli do Europy jest przede wszystkim podróżą ciała. Ciało stale przemieszcza się, wiruje między obrazami Londynu, Paryża, Florencji, Rzymu. Żywo reaguje na zmiany otoczenia i różnorodne bodźce zmysłowe. Ciało Isabeli jest również fatum. Stanowi źródło zgubnych instynktów, nad którymi nie da się zapanować. Obudzone usta i piersi Isabeli stanowią zagrożenie dla porządku świata. Wymykają się wszelkiej logice i racjonalizmowi. Tańczą z widmem nadciągającej rewolucji. Ciało instynktowne jako groźne i nieprzewidywalne zostaje wyparte przez kulturę europejską, która woli utrzymywać, że jedyne ciało, jakie istnieje, jest produkowane poprzez relacje władzy. Dlatego też, ciała kobiet w spektaklu są poddawane licznym ingerencjom - wąchane, smakowane, opakowywane, wkładane w ramy. Próbują sprostać nieuchwytnemu ideałowi konwencjonalnej kobiecości. Jeśli poniosą porażkę - stają się ciałami odrzuconym. Ciałami, które rozczarowują. Ciałami, które nie znaczą. Ponownie spotkają się w ostatniej części mojego spektaklu, u kresu swojej podróży."

Tekst i dramaturgia: Magda Kupryjanowicz
Reżyseria: Ewelina Marciniak
Scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Katarzyna Borkowska
Choreografia: Dominika Knapik
Muzyka na żywo: Dwie Poważne Damy (Chłopcy Kontra Basia) - Agnieszka Derlak, Barbara Derlak, Marcin Nenko
Wideo: Arkadiusz Biedrzycki

Obsada:
Małgorzata Brajner
Agata Bykowska
Katarzyna Dałek
Sylwia Góra-Weber
Katarzyna Z. Michalska
Piotr Biedroń
Michał Jaros
Krzysztof Matuszewski
Jakub Mróz
Marek Tynda
Roksana Grulkowska - gościnnie
Agnieszka Derlak - gościnnie
Barbara Derlak - gościnnie

Recenzja Trojmiasto.pl

  • Udane Wybrzeże Sztuki, ale formuła imprezy do poprawki
    Wybrzeże Sztuki jest próbą uchwycenia pulsu teatru i formą prezentacji tych przedstawień, które do Trójmiasta w inny sposób nie docierają. Wartościowy przegląd teatralnych nowości to jednak formuła już wyraźnie wyczerpana, choć przemyślany zestaw zapraszanych spektakli pozwala zaspokoić gusta każdego widza.
    12 listopada 2015 (7 opinii)
  • Emancypantka w peruce - o "Portrecie damy" Teatru Wybrzeże
    Premiera "Portretu damy" Teatru Wybrzeże jest przykładem rzadko oglądanego na scenie tego teatru rozmachu, impetu i przepychu, w którym opowieść o XIX-wiecznej emancypantce i lekkoduchu Isabel Archer ma znaczenie drugorzędne. W tej rozbuchanej, efektownej formie rozpaczliwie jednak brakuje treści.
    18 maja 2015 (25 opinii)

Przeczytaj także

  • Ewelina Marciniak z Teatru Wybrzeże laureatką najważniejszej niemieckiej nagrody teatralnej
    Etatowa reżyserka Teatru Wybrzeże Ewelina Marciniak została laureatką najbardziej prestiżowej niemieckiej nagrody teatralnej - Der Faust. Polską artystkę wyróżniono za reżyserię spektaklu "Bokser" ("Der Boxer") na podstawie powieści "Król" Szczepana Twardocha zrealizowanego na scenie Thalia Theater w Hamburgu.
    23 listopada 2020 (28 opinii)
  • Czemu jest tyle nagości w teatrze?
    "Mam dosyć nagości w Teatrze Wybrzeże. Naprawdę nie można wykreować postaci bez kompletnego rozebrania jej???", "Po co te golizny! Sztuka i jej przesłanie, sama się obroni jeżeli jest dobra!", "Kompletnie nieuzasadniona nagość" - to tylko kilka z wielu opinii, jakie pojawiły się pod recenzją spektaklu "Bella Figura" Teatru Wybrzeże, ale podobne przeczytamy pod wieloma produkcjami Teatru Wybrzeże i nie tylko. Temat nie jest nowy, bo nagość na scenie od zawsze budzi emocje. I - prawdę mówiąc - dlatego z niej nie znika.
    10 kwietnia 2018 (145 opinii)
  • Ewelina Marciniak laureatką Paszportu Polityki
    Etatowa reżyserka Teatru Wybrzeże, Ewelina Marciniak, dostała Paszport Polityki w kategorii Teatr. To prestiżowe wyróżnienie przyznawane jest corocznie w sześciu kategoriach. Nagrody przyznane już po raz 23. wręczono 12 stycznia podczas uroczystej gali w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
    12 stycznia 2016 (25 opinii)